Schadebepaling door expert - wat wel en wat niet

MotoAddict

Rookie
28 jun 2009
6
0
Sinds enkele maanden ben ik in bezit van SRAD 750: een ongelooflijk heerlijk apparaat. Helaas heeft de schoonheid een behoorlijke klap te verwerken gehad.

Een mevrouw was afgelopen week zo aardig om rechts bij mij erin te rijden, terwijl ik links afsloeg vanuit de Jan Haringstraat om een voorrangsweg op te rijden. Zij wilde ook naar links, maar bevond zich op de drempel vanuit de Molijnstraat en gaf gas zonder naar links te kijken. Ik reed zo goed als volledig op de rechterhelft van de kleverlaan. Voor de liefhebber heb ik een link toegevoegd Google Maps

Nu komt mijn eerste vraag: mijn verzekeraar zegt dat sowieso 50% van de schade wordt vergoed en waarschijnlijk meer, omdat ik meer in mijn gelijk sta?!? Kan dit kloppen? Lijkt mij dat het toch gewoon 100% moet zijn?

In ieder geval zat mijn enkel tussen de auto en de motor en kon ik gelijk foto's laten maken in het ziekenhuis. Nog veel erger: het schetsplaatje was gebroken dus mijn rechter voetpedaal bungelt los, carbon BOS demper en kappen beschadigd .

Na wat bureaucratisch gezeur heb ik mijn motor naar de motorboer gebracht, die heeft een schaderapport gemaakt en met de schade expert het bedrag vastgesteld:
- BOS demper a 450E
- Schetsplaatje a 85E
- Paar bevestigings dingetjes voor het rechtepaneel

Ik heb dit niet geaccepteerd, omdat naar mijn mening het zijpaneel extra beschadigd is door de mevrouw. Ik heb deze motor gekocht met licht schuif schade dus wat krassen op de stickers. Door de klap is de binnenkant nu door de kap heen gedrukt, wat een soort puntig iets heeft opgeleverd. Nu bleek dat zij er vanuit gingen dat ik tijdens stilstand was geraakt en daardoor geen horizontale schaafplekken veroorzaakt konden worden. Ik trok op tijdens het ongeluk dus dat verhaal gaat niet op en de motorboer gaat de schadeexpert weer bellen.

Heeft iemand hier tips hoe ik dit het best kan oplossen? Ook vond ik het vreemd dat eventuele manuren niet zijn meegenomen in het rapport, dit hoort toch ook berekend te worden (ook al repareer ik het zelf)?

Daarnaast heb ik vervangend vervoer moeten regelen (van mijn schoonouders een auto geleend); weet iemand hoe de vergoeding hiervoor werkt? Ook heb ik me ziek moeten melden; zijn hier nog mogelijkheden?

Dit is toch een lang verhaal geworden dus alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren!!!! :}
 
Als je ook een rechtsbijstandsverzekering hebt ff jouw verzekering(agent) er op zetten.
En anders juridisch advies inwinnen bij een rechts/wetwinkel of zo. :Y
Danny :W :]
 
beste is denk ik om met jouw verzekering contact op te nemen, of was dat jouw schade expert??
lijkt mij iig dat jouw schade geheel vergoed moet worden.. heb je een rechtsbijstand optie??
 
schade moet vergoed worden als of het bij een monteur gerepareerd word, naar je verhaal lijkt het wel of je iets te eerlijk geweest bent naar de garagist toe en die weer naar de expert toe.

Helpt misschien als je zelf even duidelijk je verhaal op papier zet en welke schade er is volgens jouw zelf.

Voor de rest sluit ik me bij bovenstaande aan.
 
Voor de schade kan je eerst in conclaaf met de expert. Mocht je er niet uitkomen, dan kan je een contra-expertise uit laten voeren. Dat betekent dat een tweede schade-expert komt kijken. Voordat de 2e expert komt kiezen zij een onafhankelijke derde expert, deze beslist uiteindelijk als beide experts er niet uitkomen. Verstandig is wel om van tevoren te controleren wie deze kosten gaat betalen.

Meestal als je voor heel veel geld onderdelen koopt bij een dealer zet deze die er dan niet gratis op? Als de reparateur wel extra kosten hiervoor rekent, dan zou deze ook meegenomen moeten worden.

Wel belangrijk is om de schuldvraag duidelijk te krijgen.

Succes met het verhalen.

Groet Jelle

De extra reiskosten kan je verhalen (als de tegenpartij aansprakelijk is). Maar alléén de extra kosten (als je met de motor gereden had, had je dat ook geld gekost.
 
De schade die reeds op de fiets zat (zoals je zij deel) zul je waarschijnlijk niet vergoed krijgen, de dagwaarde was immers voor het ongeval ook al lager door deze schade, net als je aankoop bedrag.

Of er nu alleen krassen op zitten, of een heel gat, dat zal niet veel uitmaken omdat kuipdelen toch vaak door nieuw(waarde) vervangen worden.
 
De schade die reeds op de fiets zat (zoals je zij deel) zul je waarschijnlijk niet vergoed krijgen, de dagwaarde was immers voor het ongeval ook al lager door deze schade, net als je aankoop bedrag.

Of er nu alleen krassen op zitten, of een heel gat, dat zal niet veel uitmaken omdat kuipdelen toch vaak door nieuw(waarde) vervangen worden.
hoe is dat aan te tonen door de verzekering dan?
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!!! Ik heb idd rechtsbijstand, dus dat scheelt weer. Ik was vergeten erbij te zeggen dat de schade-expert vanuit mijn verzekeraar is gestuurd en niet de tegenpartij. En ja, ik ben veel te eerlijk, helaas.

De expert had tegen de motor dealer gezegd dat er wel een sticker over het gat heen geplakt kon worden. Ik vind dit onzinnig, aangezien deze schade toch echt wel geplamuurd moet worden en niet zomaar een sticker er over heen. @ Herr Flick - ik kreeg bij de motorboer niet het idee dat je een kuip meteen vervangt bij krassen op stickers (voor het ongeluk zaten er lichte krassen op die je door stickers te vervangen volledig weg zouden zijn), maar ik zal dit nog eens met hem checken.

Ik zie dit misschien te simpel, maar door deze aanrijding is het aanzicht en de mogelijkheid het paneel te repareren verslechterd. In dat geval heb je dan toch recht op compensatie. De tijd die nodig is om de schade weg te werken moet dan toch ook vergoed worden.. Heeft iemand trouwens een idee hoeveel zo'n zijpaneel kost?

Thanks again! :)
 
Buiten dat, weten ze wel dat een stickersetje ook ruim over de 100 euro kan kosten.

Ik had van mijn motor waar iemand met de bumper erlangs geschraapt had een geheel nieuw kuipdeel vergoed gekregen omdat spuiten en opnieuw stickeren nog duurder uitviel...
 
Geen flauw idee wat zo'n paneel kost, maar ga eens met je dealer praten. Geloof het of niet, maar die staat, als het een goeie dealer is, gewoon aan jouw kant.

Laat je goed voorlichten wat er vervangen moet worden. Neem dat ook zo ruim als nodig en laat je niet afbluffen, de expert bepaalt niet zelfstandig of de schade kan worden afgedaan met wat stickers.
Vergeet ook niet de waardevermindering te claimen. Een gerepareerde motor is nu eenmaal wat minder waard bij de verkoop. Oh... en vergeet je pak en helm niet, als die schade hebben.
 
Die stickers zijn helemaal ongelooflijk: 2x 80 E voor non metallic en 135 voor 1 metallic bij de suzuki dealer en er bestaat natuurlijk geen (legaal) replica!
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!!! Ik heb idd rechtsbijstand, dus dat scheelt weer. Ik was vergeten erbij te zeggen dat de schade-expert vanuit mijn verzekeraar is gestuurd en niet de tegenpartij. En ja, ik ben veel te eerlijk, helaas.

De expert had tegen de motor dealer gezegd dat er wel een sticker over het gat heen geplakt kon worden. Ik vind dit onzinnig, aangezien deze schade toch echt wel geplamuurd moet worden en niet zomaar een sticker er over heen. @ Herr Flick - ik kreeg bij de motorboer niet het idee dat je een kuip meteen vervangt bij krassen op stickers (voor het ongeluk zaten er lichte krassen op die je door stickers te vervangen volledig weg zouden zijn), maar ik zal dit nog eens met hem checken.

Ik zie dit misschien te simpel, maar door deze aanrijding is het aanzicht en de mogelijkheid het paneel te repareren verslechterd. In dat geval heb je dan toch recht op compensatie. De tijd die nodig is om de schade weg te werken moet dan toch ook vergoed worden.. Heeft iemand trouwens een idee hoeveel zo'n zijpaneel kost?

Thanks again! :)

Kuip kaalschuren, strak plamuren/schuren, filler spuiten, waterproof schuren, base erop (de kleur), stickeren, en dan blanke lak X2.

Is allemaal erg arbeidsintensief en de stickers kosten lees ik al zo €100,- per stuk.

Laat je niet in een hokje drukken want dit soort dingen zijn erg duur!
 
hoe is dat aan te tonen door de verzekering dan?

Zo werkt het niet. Jij moet de schade als gevolg van dat evenement aantonen. De verzekeraar hoeft niet aan te tonen dat dat niet het geval is. Bestaande schade geeft altijd problemen bij een nieuwe schade.

Je rechtsbijstand kan mogelijk wat doen aan die 50% maar gaat vooralsnog niet in discussie met je eigen verzekeraar.

Belangrijker is het de schuldvraag duidelijk te krijgen en ervoor te gaan dat de tegenpartij volledig aansprakelijk is. Kennelijk is jouw (casco-)verzekeraar ook van mening dat je zelf ook voor 50 % aansprakelijk bent? Hoe heb je het aanrijdingsformulier ingevuld? Heb je aangekruist dat je stil stond en op de achterzijde ook ingevuld dat je niet reed?

Heel veel ellende wordt veroorzaakt door de mensen zelf, die het aanrijdingsformulier onzorgvuldig invullen. Het aanrijdingsformulier is het belangrijkste document om de schuldvraag te bepalen. Ga daar dan ook zorgvuldig mee om.
 
Ah ja, daar had ik ff overheen gelezen. Deebee heeft gelijk, als er oude schade op die plek was kan het lastig worden. Dan zul je met getuigen moeten komen die kunnen aangeven wat de oude schade was, een foto kan ook helpen. Daarna wordt er bepaald welk deel vergoed wordt. Dat gebeurt uiteraard naast de schuldvraag, die kennelijk ook nog niet helemaal rond is.
Vergis je niet, de afhandeling van schade/aansprakelijkheid is vooral ook loven en bieden. Ga dus niet stil in een hoekje zitten wachten, maar probeer er bovenop te zitten. Stel vragen en geef indien nodig antwoorden.
Ben je niet tevreden met de afhandeling dan zijn er ook nog beroepsmogelijkheden, al gaat daar wel veel tijd en soms ook geld in zitten.
 
schade moet vergoed worden als of het bij een monteur gerepareerd word, naar je verhaal lijkt het wel of je iets te eerlijk geweest bent naar de garagist toe en die weer naar de expert toe.

Helpt misschien als je zelf even duidelijk je verhaal op papier zet en welke schade er is volgens jouw zelf.

Voor de rest sluit ik me bij bovenstaande aan.
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan