Schroefdraad (binnendraad) herstellen

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.706
17.102
Koog aan de Zaan
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Yamaha
  • Type: Tenere 700
  • Bouwjaar: 2020
  • Kmstand: 500
  • Probleem: Schroefdraad motorsteun (binnendraad) beschadigd
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Uur geleden
  • Wat is er al aan gedaan: Niets

Bij het monteren van een valbeugel aan de motorsteun is het schroefdraad (binnendraad) in het blok beschadigd geraakt. Zodra ik weerstand voelde met aandraaien ben ik uiteraard gestopt, maar toen was het eerste kwaad al geschied. Alleen de eerste 2 tot 3 slagen van het schroefdraad zijn beschadigd geraakt, er achter zit nog voldoende goed draad. Door de beschadiging wil de bout er niet meer recht in, en door verder te draaien maak ik het probleem natuurlijk alleen maar groter. Betreft een stalen bout in aluminium blok, M12 draad.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Is er iets om het schroefdraad als het ware van onderuit (vanuit het gezonde draad dus) op te snijden zodat ik de bout er weer recht in krijg? Alvast bedankt!

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan trouwens, ik ben altijd super precies en beheerst, en dan gebeurd het bij je gloednieuwe motor... Maargoed, kwaad is nu toch al geschied.
 
Die krik boeit me niet.... als TS zegt dat het tapgat recht voor het gat zit geloof ik dat wel.
Maar als je nou een fijn scherp setje an 3 handtapjes neemt. En begint met nummer 1 kun je die al een heel eind in het gat draaien voordat hij daadwerkelijk snijdt. Dan is de kans dat het recht gaat heel groot. Dan nummer 2 en nummer 3.... opgelost :t
Maar als je niet zo'n setje hebt of het niet vertrouwt is de motorzaak wel verstandig. Al betwijfel ik of de gemiddelde motorzaak zomaar een tapset M12 heeft liggen.

Succes ermee in ieder geval!
Hoe vaak ik wel niet gehad heb dat iemand daar 100% van overtuigd was dat het gat recht voor het schroefdraad zat en het niet zo was....
10 keer geprobeerd de bout erin te draaien maar het lukte niet, elke keer scheef.
Een halve mm opschuiven en de bout pastte er soepel in...
blok is tegenwoordig onderdeel van frame. Frame zonder blok buigt. Met 1 blokbout los vaak al een stukje, zeker met het gewicht van het blok eraan trekkend. Dan haal je de blokbout los, frame flext een halve mm en wil je de bout er weer in draaien, krijg je bovenstaand relaas.

Ja, dat gebeurd vaak.
:^

het woord "slag" zou verboden moeten worden , tenzij je over zuigerverplaatsing spreekt. het zorgt alleen maar voor verwarring. iedereen zou hiervoor "toer" moeten gebruiken.
"Omwenteling"
"Toer" is nogal "belgisch".
 
Hoe vaak ik wel niet gehad heb dat iemand daar 100% van overtuigd was dat het gat recht voor het schroefdraad zat en het niet zo was....
10 keer geprobeerd de bout erin te draaien maar het lukte niet, elke keer scheef.
Een halve mm opschuiven en de bout pastte er soepel in...

Dat kan natuurlijk, maar wat wil je ermee zeggen? dat je er maar van uit moet gaan dat TS het draadgat niet recht voor het gat in zijn beugel / frame heeft zitten.....


Ik denk dat het wel fijn is voor de meeste mensen dat ze op zijn minst in eeste instantie serieus genomen worden of geloofd. Dat geeft altijd wel vertrouwen ;)

Heb je nooit dat je een of andere helpdesk of informatienummer belt en ze meteen een standaard riedeltje beginnen waarin ze ervan uit gaan dat jij het bij het verkeerde eind hebt.... bloedirritant, voor mij altijd een goede reden om eens te wisselen van provider of leverancier.

Maargoed, niks persoonlijks, we adviseren lekker verder in sectie techniek :t
 
Is het niet zo dat de originele bout fijne draad heeft en de bout die je hebt gebruikt normale? Dan klopt het dat ze alketwee niet meer passen. Dat is wel van belang bij het opzuiveren van de schroefdraad in het blok.....
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat de originele bout fijne draad heeft en de biut die je hebt gebruikt normale? Dan klopt het dat ze alketwee niet meer passen. Dat is wel van belang bij het opzuiveren van de schroefdraad in het blok.....

Ja en nee. Het is inderdaad fijne draad, maar de nieuwe bout ook. Daar lag het niet aan.

Vanmorgen hebben het bij de motorzaak weer keurig netjes gemaakt, met uiteraard ook een tap met fijne draad. Werkt weer perfect nu *O*
 
Ja en nee. Het is inderdaad fijne draad, maar de nieuwe bout ook. Daar lag het niet aan.

Vanmorgen hebben het bij de motorzaak weer keurig netjes gemaakt, met uiteraard ook een tap met fijne draad. Werkt weer perfect nu *O*

De vraag is of er een krik onder het blok zat toen ze aan het werk waren?

[ik zou zelf ook een krik onder het blok zetten]
[goed dat alles weer goed vast zit nu! :] ]
 
De vraag is of er een krik onder het blok zat toen ze aan het werk waren?

[ik zou zelf ook een krik onder het blok zetten]
[goed dat alles weer goed vast zit nu! :] ]

Geen idee wat ze gedaan hebben, want in het kader van Corona werd me vriendelijk verzocht buiten de werkplaats te blijven. Normaal is dat daar geen enkel probleem, maar ik snap heel goed dat je daar op dit moment niet op zit te wachten. En om eerlijk te zijn interesseert het me ook niet of ze hem hebben opgekrikt, neergelegd of ondersteboven aan het plafond gehangen, het probleem is verholpen en daar ging het me om.
 
Terug
Bovenaan Onderaan