Schroeven remoliereservoir kapot

iLuke

Rookie
7 mei 2009
9
0
Utrecht
Hallo allemaal,

ik heb een Yamaha XJ550 Maxim uit 1984, en ik wilde binnenkort maar eens de remolie voor de schijfrem op het voorwiel vervangen. Beestje heeft wat jaren in de garage gestaan dus wellicht wel zo verstandig. Nu zijn de koppen van de schroeven van het reservoirdekseltje helaas dusdanig verweerd dat ik ze bij de eerste poging ze los te draaien meteen kapot heb gedraaid.

Ik heb ooit zo'n bitsetje gekocht dat in dit soort gevallen zou moeten helpen (ongeveer iets als dit: http://www.1dayfly.nl/cms_img/schroeven_verwijder_set.jpg), maar voordat ik dat ga proberen wilde ik toch nog even checken of er iemand een goede tip heeft om dit te kunnen oplossen. Nieuwe boutjes regelen moet geen issue zijn als het lukt om de huidige eruit te krijgen.

Alvast bedank!

Luc
 
Zelf boor ik de kop van de schroef af (zo gebeurd, is maar M4(?) schroefdraad). Niet te diep gaan, gewoon alleen de kop eraf.
Daarna kun je het dekseltje eraf halen. Wanneer je niet te ver gegaan bent met boren, staan er nog wat restanten schroefdraad omhoog uit het reservoir. Omdat de druk ervanaf is, krijg je ze er makkelijk uitgedraaid met een goede tang. Lukt dat niet, dan wordt het pas echt kl*te.
 
De volgende keer, een schroevendraaier pakken, die tegen niet al te harde tikken van een hamer kan, de schroevendraaier in de schroef zetten en pas kracht zetten als je tegelijkertijd een niet te harde tik op de achterkant van de schroevendraaier geeft. Je draait dan de kop niet kapot en door de tik schrikt de schroef los.
 
De volgende keer, een schroevendraaier pakken, die tegen niet al te harde tikken van een hamer kan, de schroevendraaier in de schroef zetten en pas kracht zetten als je tegelijkertijd een niet te harde tik op de achterkant van de schroevendraaier geeft. Je draait dan de kop niet kapot en door de tik schrikt de schroef los.

Ik vind een slagschroevendraaier altijd fijner. Dan komt de slag van de hamer beter over.Een Normale schroevendraaier veert altijd zo, als je er met een hamer "opmept".

Kan altijd net het verschil wezen tussen losschrikken en niet lossschrikken, en schamp kop kapot.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

ik heb een Yamaha XJ550 Maxim uit 1984, en ik wilde binnenkort maar eens de remolie voor de schijfrem op het voorwiel vervangen. Beestje heeft wat jaren in de garage gestaan dus wellicht wel zo verstandig. Nu zijn de koppen van de schroeven van het reservoirdekseltje helaas dusdanig verweerd dat ik ze bij de eerste poging ze los te draaien meteen kapot heb gedraaid.

Ik heb ooit zo'n bitsetje gekocht dat in dit soort gevallen zou moeten helpen (ongeveer iets als dit: http://www.1dayfly.nl/cms_img/schroeven_verwijder_set.jpg), maar voordat ik dat ga proberen wilde ik toch nog even checken of er iemand een goede tip heeft om dit te kunnen oplossen. Nieuwe boutjes regelen moet geen issue zijn als het lukt om de huidige eruit te krijgen.

Alvast bedank!

Luc

Je boort het kopje er af. Met een boortje 10 ongeveer.
Probeer niet teveel van het dekseltje mee te pakken, dat is van zacht alu.

Het laatste stukje breekt er meestal zo af.

Dan haal je deksel en binnendeksel weg, en heb je genoeg houvast aan de rest van het boutje, om ze met een tang er uit te draaien.
 
Zelf boor ik de kop van de schroef af (zo gebeurd, is maar M4(?) schroefdraad). Niet te diep gaan, gewoon alleen de kop eraf.
Daarna kun je het dekseltje eraf halen. Wanneer je niet te ver gegaan bent met boren, staan er nog wat restanten schroefdraad omhoog uit het reservoir. Omdat de druk ervanaf is, krijg je ze er makkelijk uitgedraaid met een goede tang. Lukt dat niet, dan wordt het pas echt kl*te.

Ow... :')

zo dus :Y
 
Thanks voor de tips, ik zal ze volgend weekend eens proberen (al zit lassen tot op heden helaas niet in mijn vaardighedenpakket, dus die optie laat ik even achterwege :)). Hopelijk sloop ik m niet, geen idee wat een nieuw reservoir kost?

Dit weekend eerst maar eens zorgen dat ik een nieuwe accu heb, zodat ik een paar kilometer naar een garage kan rijden waar ik tools en werkruimte heb. De fietsenschuur bij mijn wooncomplex is niet echt ideaal wat dat betreft :) Dan volgend weekend verse olie erin, remolie vervangen en alles eens goed schoonmaken en smeren, en dan kunnen we er weer tegenaan!
 
Thanks voor de tips, ik zal ze volgend weekend eens proberen (al zit lassen tot op heden helaas niet in mijn vaardighedenpakket, dus die optie laat ik even achterwege :)). Hopelijk sloop ik m niet, geen idee wat een nieuw reservoir kost?

Dit weekend eerst maar eens zorgen dat ik een nieuwe accu heb, zodat ik een paar kilometer naar een garage kan rijden waar ik tools en werkruimte heb. De fietsenschuur bij mijn wooncomplex is niet echt ideaal wat dat betreft :) Dan volgend weekend verse olie erin, remolie vervangen en alles eens goed schoonmaken en smeren, en dan kunnen we er weer tegenaan!

Lassen :?
 
Ik vind een slagschroevendraaier altijd fijner. Dan komt de slag van de hamer beter over.Een Normale schroevendraaier veert altijd zo, als je er met een hamer "opmept".

Kan altijd net het verschil wezen tussen losschrikken en niet lossschrikken, en schamp kop kapot.
Slagschroevendraaier op een remreservoirtje uit de jaren 80? Dat ding sla je in één keer aan diggelen :D
 
Haha trek je eigen conclusies, maar met een slagschroevendraaier losgaan op een oud rempotje lijkt me toch wel enigszins euhh... riskant :+

Ik denk dat ik er de verkeerde benaming aangeef. ik bedoel niet zo'n elektriciensschroevendraaier, maar eentje waar de stift helemaal doorloopt tor aan het uiteinde van het handvat. En daar mep je op! :Y :+
 
De meesten bedoelen met een slagschroevendraaier dit:
full


En dat is toch een beetje lomp voor een rempotje, maar een schroevendraaier zoals jij zelf beschrijft voldoet prima. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik er de verkeerde benaming aangeef. ik bedoel niet zo'n elektriciensschroevendraaier, maar eentje waar de stift helemaal doorloopt tor aan het uiteinde van het handvat. En daar mep je op! :Y :+
Bij nader inzien, ja je bent gek ;)
Wat is zo'n elektricienschroevendraaier?
Als je een slagschroevendraaier gebruikt met beleid gaat er niks kapot.
full
 
Natuurlijk en een slagschroevendraaier kan met een wat lichter hamertje ook prima gebruikt worden, alleen je bitje moet wel passen bij wat je los wil krijgen. Gebruik mijne toch vrij veel, ook op kleinere boutjes. Voorzichtig en het is nog altijd beter dan gewoon draaien, met vaste kleine boutjes is het namelijk altijd kiezen tussen kwaden, dan vind ik het toch de fijnste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan