Schroeven remoliereservoir kapot

iLuke

Rookie
7 mei 2009
9
0
Utrecht
Hallo allemaal,

ik heb een Yamaha XJ550 Maxim uit 1984, en ik wilde binnenkort maar eens de remolie voor de schijfrem op het voorwiel vervangen. Beestje heeft wat jaren in de garage gestaan dus wellicht wel zo verstandig. Nu zijn de koppen van de schroeven van het reservoirdekseltje helaas dusdanig verweerd dat ik ze bij de eerste poging ze los te draaien meteen kapot heb gedraaid.

Ik heb ooit zo'n bitsetje gekocht dat in dit soort gevallen zou moeten helpen (ongeveer iets als dit: http://www.1dayfly.nl/cms_img/schroeven_verwijder_set.jpg), maar voordat ik dat ga proberen wilde ik toch nog even checken of er iemand een goede tip heeft om dit te kunnen oplossen. Nieuwe boutjes regelen moet geen issue zijn als het lukt om de huidige eruit te krijgen.

Alvast bedank!

Luc
 
Bij nader inzien, ja je bent gek ;)
Wat is zo'n elektricienschroevendraaier?
Als je een slagschroevendraaier gebruikt met beleid gaat er niks kapot.[afbeelding]

Njaaa, ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.


Met elektreciensschroevendraaier bedoel ik zo'n geisoleerd flutding, of zo'n hobbyschroevendraaier. Je slaat er 2 keer met de hamer op en dan ligt het handvat in 2 delen op de vloer.


Onder een slagschroevendraaier verstond ik een schroevendraaier waar van het stalen schroefgedeelte doorloopt totaan het uiteinde van het handvat. Het is dus een anale/SMschroevendraaier waar je rustig met een grote hamer op kunt rossen, als je daar zin in hebt.

Sorry dat ik het een slagschroevendraaier noemde, ik zal het nooit meer doen.
Ik weet niet hoe zo'n schroevendraaier nu exact precies heet, maar je kunt er wel fijn naar hartelust met een hamer oprossen, zonder dat de onderdelen even later in het rond vliegen.
Het rossen met de hamer komt gelijk goed over en word niet geisoleerd door het standaard kunststof handvat.

Hierdoor kan ik ook met beleid tikken als ik mijn hoofd hiernaar heb staan. :+
 
Njaaa, ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen.


Met elektreciensschroevendraaier bedoel ik zo'n geisoleerd flutding, of zo'n hobbyschroevendraaier. Je slaat er 2 keer met de hamer op en dan ligt het handvat in 2 delen op de vloer.


Onder een slagschroevendraaier verstond ik een schroevendraaier waar van het stalen schroefgedeelte doorloopt totaan het uiteinde van het handvat. Het is dus een anale/SMschroevendraaier waar je rustig met een grote hamer op kunt rossen, als je daar zin in hebt.

Sorry dat ik het een slagschroevendraaier noemde, ik zal het nooit meer doen.
Ik weet niet hoe zo'n schroevendraaier nu exact precies heet, maar je kunt er wel fijn naar hartelust met een hamer oprossen, zonder dat de onderdelen even later in het rond vliegen.
Het rossen met de hamer komt gelijk goed over en word niet geisoleerd door het standaard kunststof handvat.

Hierdoor kan ik ook met beleid tikken als ik mijn hoofd hiernaar heb staan. :+
Als je even hard op je slagschroevendraaier slaat als op die schroevendraaier van jou, lijd je schroef en /of reservoir daar meer mee?
Ik denk zelfs dat jij met een slagschroevendraaier minder lijd.
Dit als gevolg van het gewicht van de slagschroevendraaier die ook nog eens een deel van de klap omzet in draaikracht.
 
Als je even hard op je slagschroevendraaier slaat als op die schroevendraaier van jou, lijd je schroef en /of reservoir daar meer mee?
Ik denk zelfs dat jij met een slagschroevendraaier minder lijd.
Dit als gevolg van het gewicht van de slagschroevendraaier die ook nog eens een deel van de klap omzet in draaikracht.

Ja, dat klopt. Maar ik heb niet zo'n ding.
Op het werk hebben we ook niet zo'n slagschroevendraaier. Daar gaat alles met geweld, want zo'n ding heeft daar toch geen nut. Wat moet je met een slagschroevendraaier in de machinebouw?
En er staan lasapparaten genoeg, dus meestal pak je die er even bij.

Maar ik was inderdaad al een tijdje geleden va plan zo.n ding aan te schaffen, voor thuis. Hij staat nu weer op het verlanglijstje. Tot zolang red ik mij wel met een fatsoenlijke schroevendraaier.
 
Voorzichtig de kop van de schroef boren, dekseltjes eraf, griptangetje op de overgebleven schroefdraad en je draait het er zo uit.
Als het echt vast zit, niet forceren maar een beetje imal oid op de schroefdraad spuiten en een nachtje laten inwerken.

Voorzichtig met geweld, die Yamaha reservoirtjes zijn gemaakt van een of andere prutlegéring die bij het minste of geringste tot pulp verkruimeld.....
 
Gebruik hier ook wel eens een slagschroevendraaier voor. Kan je lekker op hangen en door de veer hou je goed grip op de schroef.... Had een tijd terug een paar mooie nieuwe schroefjes gevonden op het werk... Effe opletten, zwart gefosfateerde schroeven werken niet in de buitenlucht. Kon na een paar weken de verroeste resten er weer uitwerken...
 
Hallo allemaal,

ik heb een Yamaha XJ550 Maxim uit 1984, en ik wilde binnenkort maar eens de remolie voor de schijfrem op het voorwiel vervangen. Beestje heeft wat jaren in de garage gestaan dus wellicht wel zo verstandig. Nu zijn de koppen van de schroeven van het reservoirdekseltje helaas dusdanig verweerd dat ik ze bij de eerste poging ze los te draaien meteen kapot heb gedraaid.

Ik heb ooit zo'n bitsetje gekocht dat in dit soort gevallen zou moeten helpen (ongeveer iets als dit: http://www.1dayfly.nl/cms_img/schroeven_verwijder_set.jpg), maar voordat ik dat ga proberen wilde ik toch nog even checken of er iemand een goede tip heeft om dit te kunnen oplossen. Nieuwe boutjes regelen moet geen issue zijn als het lukt om de huidige eruit te krijgen.

Alvast bedank!

Luc

Even terug naar het begin :+ Vaak beginnen we verkeerd..........althans met de verkeerde schroevedraaier/kruiskop. De Japanse kruiskoppen lijken op PH (Phillips) kruiskoppen maar zijn het net niet :N (het is J.I.S) Je kunt PH kruiskop schroevedraaiers wel perfect pas maken door van de punt ongeveer een halve tot max 1 mm vanaf te slijpen. Dan passen ze perfect *O* Omdat de PH-bits/schroevedraaiers een fractie te lang zijn draai je de kruiskop kapot. De PH-bit is een fractie te lang voor J.I.S. en daarom kunnen de hoeken van het kruis niet maximaal benut worden voor de krachten die er optreden. Als je ze iets inkort grijpen ze perfect in het kruis en krijg je ook vastzittende schoeven zoals in dit voorbeeld gewoon los zonder beuken/lassen of welk geweld dan ook :X

Het begint met goed passend gereedschap :W
 
Laatst bewerkt:
:^

Hele scherpe tip die men (van mij iig) vaak niet aan neemt:

- PZ past niet! En daarom wordt vaak een maat te klein gepakt = verrot gedraaide kop
- PH met bovenstaande modificatie past al veel beter (maar bij sommige schroevendraaiers slijp je dan wel het extra harde beschermlaagje van de kop af, en je kan hem per ongeluk pakken om een PH los/rot te draaien..)

73294d1287169479-stuck-aperture-ring-50-1-7-jis-sd-jpg


Met een plaatje zie je hoe verschillend ze eigenlijk zijn. Dit is wel de goede vorm, maar afgebeeld is een JCIS, en dat is een (voor de motor waardeloze) micro maatvoering. Vergis je daar niet in als je nu al op ebay een bepaalde Wera bit wil gaan bestellen ;)

De oplossing:
Goede J.I.S schroevendraaiers zijn heel moeilijk te krijgen, en niet te verwarren met JCIS, maar het kan anders:

Ga met een J.I.S schroefje naar een goede elektronica specialist (nee, niet Conrad). Sommige VDE/elektra schroevendraaiers zijn namelijk gemarkeerd als PH, maar zijn net anders geslepen om ook op J.I.S te passen (J.I.S komt namelijk ook heel veel voor op o.a kopieer apparaten, industriële printers, etc). Optie 2: Koop een Ricoh monteur om.

Wat een verhaal.. O-)
 
Laatst bewerkt:
:^

Hele scherpe tip die men (van mij iig) vaak niet aan neemt:

- PZ past niet! En daarom wordt vaak een maat te klein gepakt = verrot gedraaide kop
- PH met bovenstaande modificatie past al veel beter (maar bij sommige schroevendraaiers slijp je dan wel het extra harde beschermlaagje van de kop af, en je kan hem per ongeluk pakken om een PH los/rot te draaien..)

[afbeelding]

Met een plaatje zie je hoe verschillend ze eigenlijk zijn. Dit is wel de goede vorm, maar afgebeeld is een JCIS, en dat is een (voor de motor waardeloze) micro maatvoering. Vergis je daar niet in als je nu al op ebay een bepaalde Wera bit wil gaan bestellen ;)

De oplossing:
Goede J.I.S schroevendraaiers zijn heel moeilijk te krijgen, en niet te verwarren met JCIS, maar het kan anders:

Ga met een J.I.S schroefje naar een goede elektronica specialist (nee, niet Conrad). Sommige VDE/elektra schroevendraaiers zijn namelijk gemarkeerd als PH, maar zijn net anders geslepen om ook op J.I.S te passen (J.I.S komt namelijk ook heel veel voor op o.a kopieer apparaten, industriële printers, etc). Optie 2: Koop een Ricoh monteur om.

Wat een verhaal.. O-)

:Y maar als je het niet weet blijf je kruiskoppen verrot draaien :$

Ik heb 3 PH-bitjes gekocht , de nr's 1, 2 en 3 en die aangepast. Passen op alle brikken-kruiskoppen van carburateurbakken tot de schroeven van de carterdeksels :Y En je kunt de schroeven blijven gebruiken omdat je ze niet (meer O-) ) verrot draait *D

De perfectionist kan natuurlijk op zoek gaan naar de echte J.I.S. schroevedraaiers :Y maar ik ben dik tevreden met m'n aangepaste PH-bitjes die hun werk perfect doen *O*
 
Enige tijd geleden had ik hetzelfde probleem, kruiskopjes kapotgedraaid. Ik heb eerst wat kruipolie gespoten, beetje laten intrekken en toen met een centerponsje een beet uit het midden tikjes in de losdraairichting, eerst een klein pitje maken voor de grip, ineens kwam hij los. Wel voorzichtig uiteraard!

65410.JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan