schuberth s1 helm

Als jullie vinden dat een helm goed zijn werk doet door te breken tijdens een crash dan wens ik jullie veel plezier tijdens een crash ... een helm hoort echt gewoon heel te blijven daar is zo'n ding voor gemaakt ..


nee, geen enkele helm is gemaakt om heel te blijven bij een crash. dat schade aan de buitenschaal misschien wat minder vertrouwen in een helm geeft is duidelijk, maar wat maakt dat uit? (je wil toch niet zeggen dat je die helm anders gewoon zou blijven gebruiken?)
inwendig gaat er ook veel stuk in een helm tijdens een crash. dat is maar goed ook daarmee vang de helm de impact op. je kunt ook een massief stalen pot op je kop zetten. blijft bij een crash helemaal heel, en kun je daarna nog probleemloos gebruiken. echter, alle energie van de crach wordt dan door je hersenen opgevangen om daar een mooi sopje van te maken.
 
:^ Het gaat om het beschermen van je hoofd en niet om het heel houden van je helm na een crash...

Wat de zonnevisier functie betreft. Die vind ik echt waardeloos. In de uiterste open stand kijk ik half door het zonnevizier en half niet. Daar valt niet mee te rijden :(
:? Of je hebt een heel raar hoofd :+ of er klopt iets niet in je helm ;)
Die van mij doet het iig uitstekend!

De S1 is ontworpen als sporthelm, en dus voor een meer voorover gebogen zithouding... Zou me niet verbazen dat jouw zit eigenlijk te rechtop is en dat je daarom onder het zonnevizier doorkijkt.
Ik rij een Fazer 1000 en dat is toch een behoorlijk rechte zit maar ik heb nergens last van :)


het gewicht : dramatisch veeel te zwaar
Want :? Nooit begrepen dat mensen last (denken te?) hebben van dat exra onsje op hun hoofd...
 
nee, geen enkele helm is gemaakt om heel te blijven bij een crash. dat schade aan de buitenschaal misschien wat minder vertrouwen in een helm geeft is duidelijk, maar wat maakt dat uit? (je wil toch niet zeggen dat je die helm anders gewoon zou blijven gebruiken?)
inwendig gaat er ook veel stuk in een helm tijdens een crash. dat is maar goed ook daarmee vang de helm de impact op. je kunt ook een massief stalen pot op je kop zetten. blijft bij een crash helemaal heel, en kun je daarna nog probleemloos gebruiken. echter, alle energie van de crach wordt dan door je hersenen opgevangen om daar een mooi sopje van te maken.

Denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel .. maar een buitenschaal hoort in ieder geval heel te blijven bij een "normale" crash ...

Maakt ook verder niet uit hoef er geen discussie over op gang te brengen, er werd gevraagt naar de ervaringen met de schubert S1, bij deze dus :)

Want :? Nooit begrepen dat mensen last (denken te?) hebben van dat exra onsje op hun hoofd...

naja ligt er maar net aan wat voor gewicht je gewend ben mee te slepen :)
 
Ik merk aanzienlijk verschil in de diverse helmen die ik heb, waaronder een S1.
De S1 is aanmerkelijk stiller, maar desondanks heb je oordoppen nodig.
Verder ook alleen maar pluspunten, zoals het perfecte zonnevizier *D .


Denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel .. maar een buitenschaal hoort in ieder geval heel te blijven bij een "normale" crash ...

Maakt ook verder niet uit hoef er geen discussie over op gang te brengen, er werd gevraagt naar de ervaringen met de schubert S1, bij deze dus :)naja ligt er maar net aan wat voor gewicht je gewend ben mee te slepen :)
Bestaat zoiets als een "normale" crashes dan :? Ik heb in ieder geval liever een barst in mijn helm dan een barst in m'n schedel. Want daar is de helm voor, energie absorberen die dan niet op je bolletje wordt losgelaten.
Mijn Schuberth deed het trouwens prima tijdens een crash. Wel ff de weg kwijt geweest voor 30 min. maar verder niets aan de hand :) .

Nee, het ligt er aan hoe sterk je nekspieren zijn :P ;) . Maar goed, ik merk niets van die paar ons meer gewicht. Want daar praten we over.


Kortom, de S1 is absoluut een aanrader. Als 'ie tenminste lekker zit. Sommige mensen hebben geen Schuberth hoofd, maar een Arai hoofd voor mijn part. Je kunt dan m.i. beter voor een helm gaan die meer geluid maakt dan een helm die niet goed past (te groot, te klein of drukpunten). Oftewel: hup, naar de winkel en proberen maar :+ .
 
ach ik ken ook mensen die een scheur in hun arai vallen... typisch kenmerk van glasvezel, niet op een punt breken maar over de hele helm scheuren.
nee een helm hoort niet te breken maar ook aan de sterkte van glasvezel op deze diktes zit een max en die was zo te zien wel aardig bereikt.
Ik betwijfel of de lichamelijke schade minder was geweest met een andere helm. En ik wil zeker NIET zeggen dat een hersenkneuzing niet ernstig is!

Verder S1 schijnt erg stil te zijn maar doe mij maar een shoei of een arai met goede oordoppen. rij sowieso niet meer zonder doppen.
Ff op de beginpost doorgaan, als je tussen 2 maten inhangt is dat vaak indicatie dat de pasvorm van de helm voor jou gewoon niet goed is. Waarschijnlijk doe je er beter aan andere merken te proberen. Wanneer de pasvorm niet ideaal is heb je ook kans op meer windruis doordat je ruimte krijgt in je helm. leuke klankkast :P
 
Ik ben heel tevreden over de S1! Ik combineer met zachte bouwmarkt-oordoppen en dan is het prima uit te houden 8-)

Het mooie van de S1 is dat je er een vizier met pinlock in kan zetten.
 
Met die zonnevizier is volgens mij een kwestie van goed door het vizier kijken. Ik heb zelf een Nolan met een zonnevizier aan de buitenkant, als je goed door het vizier kijkt valt het niet meer op dat er "daglicht" onder vandaan komt, alleen als je dat wilt natuurlijk. Een verkoper vertelde me dat dit juist gedaan is om toch ook nog met daglicht te kunnen zien als er bijvoorbeeld vuil op het wegdek ligt wat je met een zonnevizier slecht kan zien. Als je er goed doorheen kijkt is het echt super vind ik *O*
 
Voor mij nooit geen schubert meer.

-5e vizier en hij beslaat nog
-Zonnevizier loopt inmiddels stroef
-opening tussen vizier en helm boven in waardoor er water in komt
-binnenvoering laat los
-rubbers die binnen in rondom het oogluik zitten zeg maar waar het vizier tegen aan zou moeten drukken laten ook los

Ga hem met week 2 of eindelijk eens op sturen naar schubert (wilde het eerder doen maar motor is gejat, had wel ff wat anders aan mijn hoofd als die kut helm)


over de slechte service van Motoport Hillegom maar niet te spreken, twijfel nog steeds, opsturen naar schubert of bij hun door de raam gooien.
 
voorhoofd), en dat 56/57 misschien te ruim is. Als ik hem opzet kan ik de helm redelijk naar links en rechts bewegen terwijl ik mijn hoofd stil houd. Ik weet ook niet of deze helm nog veel ruimer wordt. Graag hoor ik van andere mensen hun ervaring en/of advies.

Niet kopen, het belangrijkste is dat een helm goed zit. Ik heb ook tig keren de Schuberth Concept gepast in diverse maten maar mij blijkt een Schuberth ook gewoon niet goed te passen.
 
Niet kopen, het belangrijkste is dat een helm goed zit. Ik heb ook tig keren de Schuberth Concept gepast in diverse maten maar mij blijkt een Schuberth ook gewoon niet goed te passen.

Kijk, dát is dus het eerste goede advies. Koop een helm die je GOED past, niet een helm die er mooi uitziet of aangeraden wordt door een ander. Hij moet strak zitten, maar mag nergens knellen. Voor TS heeft Schuberth duidelijk niet het goede model. Veel mensen kopen een helm te ruim, waardoor die niet alleen onprettig zit ("kantelen" bij hogere snelheid), maar ook veel meer lawaai maakt. Bovendien is een te ruime helm onveilig.

Over het scheuren van een helm: geen enkele helm kan álles aan wat er aan krachten op los wordt gelaten.
Bovendien moet een helm zo reageren, dat zoveel mogelijk energie door de helm wordt geabsorbeerd. Zelfs het scheuren van de helm kan daar aan bijdragen. Maar ook dat heeft zijn grens. Geen helm ter wereld kan álles wat er op wordt losgelaten verwerken en je koppie ten allen tijde onbeschadigd laten.
Ons lichaam (met name de hersenen....) kan slechts een beperkte hoeveelheid kinetische energie verwerken. De hersenkneuzing geeft al aan dat die grens bijna bereikt was...... Dat is meestal niet veroorzaakt door de helm, die heeft de klap juist nog gedempt.

Het gewicht van de helm is overigens, in tegenstelling tot wat er eerder is gezegd, wel degelijk van belang. Op het moment dat je motor en dus je lichaam/hoofd plotseling tot stilstand wordt gebracht, worden er (afhankelijk van de snelheid waar je mee reed) soms enorme G-krachten opgewekt. Elk grammetje minder gewicht op je hoofd (mits de helm wel voldoende sterk blijft uiteraard) kan dan erger letsel, zoals bv. een gebroken nek, voorkomen.....
Mijn Shoei weegt 1250 gram volgens de fabriek. Dat is al gauw 4 ons lichter dan de Schuberth. Bij 8G versnelling is dat al ruim 3 kilo extra gewicht. Bij een frontale klapper krijgt het lichaam vaak al tientallen G's te verduren...... Je nekspieren zijn "berekend" op het normale gewicht van je hoofd en niet het extra gewicht van een paar hoofden....
Hetzelfde geldt voor de hersenen. Die zijn "zwevend" in een vloeistof opgehangen, juist om klappen te dempen. Ik geloof dat 20 of 30 G het maximum is dat je hersenen aankunnen. In dit geval kun je wel raden dat de totale hoeveelheid G's ruim meer dan 20 of 30 is geweest en dat die helm dus wel degelijk heeft gewerkt. Overigens is dan niet de schaal, maar het schuim in de helm enorm belangrijk om die klap te dempen. Daarom wordt ook afgeraden om met dat schuim te klooien (bv. een stuk wegsnijden omdat de helm te krap zit....) Om diezelfde reden moet zelfs na veel lichte klappers de helm bijna altijd worden vervangen, zelfs als de schaal nog heel is. Het schuim is dan vaak ingedrukt en beschermt niet voldoende meer. De schaal dient eigenlijk alleen om de helm en het hoofd tegen binnendringende voorwerpen te beschermen.

Los daarvan is een lichtere helm uiteraard ook comfortabeler. Als je, zoals ik, een paar nekherniaatjes hebt, kan het zelfs het verschil betekenen tussen rijden of niet rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan