schuiver gemaakt

marc schurink

Rookie
7 jun 2007
5
0
Etten Leur
Hallo allemaal,

afgelopen maandag is mij toch na 14 jaar motor rijden het overkomen,
een schuiver en dan wel op een rotonde, oorzaak en bevestigt door de politie.
OLIE op het wegdek. kloten dus.

Motor vervolgens naar huis versleept, en de schade bekeken,
valt allemaal wel mee, spiegeltje, versnellings pedaal en flinke schaafwonden.

Nu mij vraag; bij het vallen is er olie via de overloop uit de motor gekomen,
Dit resuteerde in dat de motor na 5 uur van het vallen niet direct meer wou starten,
na enige pogingen toch gelukt.
Maar nu komt er zeer veel blauwe rook uit de motor en ik hoor een tikkent geluid, boven de cilinders (kleppen ??).

Komt de blauwe rook nou door dat er olie in de cilinders zijn gekomen, en het tikkend geluid ook door de olie. en natuulijk is het gevaarlijk voor mijn blok :?
 
Deze forum is nieuw voor mij ik heb het vandaag ontdekt, Ik vind het, wat ik tot nu toe gelezen heb, een goed bezochte forum met goed en bruikbare informatie
Maar het stukje over mij zelf, ik rij een yamaha XJ900s uit 1996 en het is mijn 2de motor
mijn 1ste motor heb ik ook nog een honda custom 450CM.
Ik rij motor als woon werk verkeer,voor heen reed nog weleens een toertocht, maar dat is een beetje naar de achtergrond geraakt, wel gaan we er mee op vakanties.
Ik heb voor mijn motor dan ook een uitgebreide koffer set.

Mijn motor is mij zeer dierbaar, het is dus mijn dagelijks vervoer, ik rij er in weer en wind mee.
Dus nu de motor beschadigd is, is het voor mij belangrijk weer te kunnen verder rijden.
Want in een auto rijden naar mijn werk is een straf.

En verder is er niet meer te vertellen over mij en mijn trouwe motor.
 
Er is inderdaad olie boven de zuigers gekomen.
Als de motor niet op zijn kant heeft liggen draaien, zal de motorschade wel meevallen.

Waarschijnlijk hoor je m pingelen door de slechte verbranding(olie in cylinder)

gewoon een tijdje laten draaien, dan zal de blauwe rook, en hopenlijk ook het bijgeluid vanzelf verdwijnen
 
Misschien kun je wat meer over jezelf vertellen..? :W
Waarom zou dat nodig zijn? Het is hier geen theekransje ofzo.


Als de motor een poos heeft gelegen kan er inderdaad olie via de carterontluchting naar buiten zijn gekomen of het luchtfilter in gelopen zijn. Ook kan er brandstof of olie boven de zuiger terecht gekomen zijn waardoor bij een compressieslag er teveel weerstand (druk) boven de cilinder ontstaan is. Daardoor kan ernstige motorschade onstaan, eventueel zelfs kromme drijfstangen....

die blauwe rook kan dus ook olie zijn die nog in je luchtfilterhuis zit (carterontluchting komt in je luchtfilter uit voor milieutechnische redenen), die zuigt ie nu dus mee naar binnen en verbrandt ie vrolijk. Ik heb vorig jaar ook na 10,5 jaar m'n eerste ongeval gehad, motor ook paar minuten op z'n kant gelegen (niet liggen draaien) en ook ff een flinke blauwe pluim na het starten. Vervolgens de eerste 1000 km een relatief hoog olieverbruik wat nu weer niet hoger dan normaal is.
Laat ff een dealer naar je motor luisteren als je het aandurft om ermee te rijden (kans op extra motorschade) of breng 'm anders op een aanhanger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan