scooter rijders ook 4 seizoenen rijders ???

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
hallo allemaal.

ik ben erg benieuwd wie van jullie echte 4seizoenen rijders zijn en met welke scooter dan,welke afstanden en natuurlijk jullie ervaringen.

overleven jullie motor scoots de elementen een beetje?

geef jou ervaringen hier door,ben erg benieuwd.


m.v.g. nutty
 
Ja, hier. Of mijn motorscooter dat overleeft heb ik me nooit afgevraagd. Ik zie geen roest totnutoe (20.500 km in 3,5 jaar). Ik was hem elke maand en elke 6000 km doet de dealer wat hij moet doen. Mijn eigen welbevinden (houd ik het warm en houd ik mijn motorscooter overeind) vind ik belangrijker. Vanwege gladheid heeft hij afgelopen winter een klein maandje stilgestaan. Daarna was het starten en rijden. Inmiddels heb ik een acculader (schijnt beter te zijn).

P.s. Ik heb wel geïnformeerd naar all weather banden, maar Schwalbe bijv. levert ze niet in mijn maat en mijn dealer heeft daarmee geen ervaring. Als mijn voor- en achterband tegelijk aan vervanging toe zijn, ga ik daar eens serieuzer naar informeren.
 
Laatst bewerkt:
@Nutty:

Bedenk je wel dat als je valt met een scoot, de plastic fantastic, bakken met geld kost(je kunt soms al snel aan het "total los" label komen).

Vraag je van te voren wel goed af of het je dat waard is.
 
Ik heb mijn aprillia atlantic 500 sprint sinds juli 2009 en heb er nu 53000 op zitten.
De enige tijd dat ik er niet op gereden heb zijn de dagen dat er een pak sneeuw lag, omdat er niet gestrooid was in de wijk en ik dus niet de straat uit kwam.
Alle andere dagen rijd ik ruim 100 km per dag zonder problemen.
Door het vele verbruik 'rek' ik de beurten op tot 1x per half jaar [klein en groot dus 1x per jaar].
Nog nergens zie ik roest en wassen doe ik het plastic als hij erg vies is en ik er zin in heb.
Soms zet ik er wel even de sproeier op.
 
Alleen met echte gladheid rijden we niet en voor de rest altijd.
En mijn man (woon/werk verkeer) nog meer als ik
Het is alleen soms echt koud en dan is t wat GT scooter schrijft
Wat kan ik doen om warm te blijven en hou ik mijn scooter overeind
 
klinkt goed allemaal :)
het is voor mij nog geen 7 km enkele reis.
handvatverwarming word wel een must :P

bedankt voor de snelle en leuke reacties :)
 
klinkt goed allemaal :)
het is voor mij nog geen 7 km enkele reis.
handvatverwarming word wel een must :P

bedankt voor de snelle en leuke reacties :)


Wij hebben een Dylan 150. In het verleden reed mijn man er mee naar het werk. Zomer en winter, sneeuw, ijzel de hele mikmak. In elkaar plakken met ductape.
Tegenwoordig zitten er nieuwe kapjes op. Van een sloopexemplaar. Keurig wit gespoten en rij ik er mee naar het werk. Over een maand kap ik ermee, nieuwe baan en veel meer kilometers te maken.... dus dan beter de zwaardere motorfiets meenemen. *D
 
klinkt goed allemaal :)
het is voor mij nog geen 7 km enkele reis.
handvatverwarming word wel een must :P

bedankt voor de snelle en leuke reacties :)

Ik gebruik voor de koude dagen verwarmde handschoenen (in combinatie met een 12V aansluiting op mijn Majesty) van Gerbings.
Hiermee kun je het seizoen een aardig tijdje verlengen.
Deze handschoenen zijn ook verkrijgbaar met een losse accu waardoor je niet meer "aan je scoot" vastzit.
Voordeel van verwarmde handschoenen is dat het verwarmingselement de vingers volgt en ook de bovenzijde van je handen verwarmd wordt, dit in tegenstelling tot handvatverwarming dat doorgaans alleen de binnenkant verwarmd.
 
Ik ga vooral met de fiets werken, maar minstens 2, en vaker meer, dagen per week heb ik de scooter nodig. Dit doe ik het hele jaar door. Enkel als het erg glad is of als er sneeuw ligt, gebruik ik hem niet en carpool ik of neem ik de auto. Met de sneeuw heb ik hem wel binnen gezet en aan de druppellader gehangen. Verder spuit ik hem regelmatig eens af met de tuinslang, maar verder gaat m'n schoonmaakmanie niet. Wel om de 3000km op onderhoud.

Van glad hou ik niet. Kou en nattigheid kunnen mij totaal niet deren. 't Is wel maar een tochtje van 12km enkel naar het werk. Stad (voor boodschappen) is nog minder. Echt lange afstanden leg ik niet vaak af, maar dat heeft niets met het weer te maken.

Ik heb hem 1 jaar en heb er op dat jaar ongeveer 7500km mee gereden. 't Is een kymco like 125cc.
 
die scooter rijders zijn dus aardige ''doorrijders'' ;)

ik kom steeds terug bij de honda sh 150 i,past lekker in de schuur en heeft voldoende vermogen voor wat ik ermee ga uitspoken in de toekomst (rbw is onderweg :P )

de snelste weg is de buurt uit recht de snelweg op en weer de eerste afslag eraf (5km),daarna een 2 km over een 60 weg en dan ben ik er.
ga ik tussen door dan enkel 50 en 60 wegen.

auto kost ons 3000 euro aan vaste lasten per jaar en een scoot komt uit op 1000 dus 2000 euro verschil per jaar.
aangezien we ''moeten'' verhuizen en de huur met 200 eurie per maand omhoog gaat zitten we aan onze max uitgave/inkomste.

voor de natte korte ritjes gaan we vanmiddag een bakfiets halen met regen hoes,hihi leuk voor de kids.


de dagen van echte glibber dan maar even met de fiets,het zij zo.


maar de vele reacties bieden al veel goede hoop ;)
bedankt alvast
gr nutty
 
Ik rij ook winter en zomer, Mijn vorige scooter had wel last aan de uitlaat ivm het zout op de wegen maar ik verhelp dit met mijn uitlaat nu en dan eens goed in te spuiten met WD40 en 1maal per jaar herspuiten met hitte bestendige verf van Motip,

Voor de rest zien dat ik overeind blijf en goed aankleden.
 
Zonder m'n scooter kom ik niet op m'n werk. Of ik moet voor de lol elke dag in de trein gaan zitten...
 
.....Het is voor mij nog geen 7 km enkele reis.
Handvatverwarming wordt wel een must :P....
Voor een dergelijk korte afstand kun je inderdaad het best een lichte scooter nemen.

Van alle motorfietsen vind ik de lichte scooter nog het meest geschikt voor winterse omstandigheden, wat dat betreft lijkt me het een prima keus.

Zelf doe ik met mijn scooter (Majesty 400 ABS) wat een ander met de auto doet; woon-werk zo'n 1000 Km/maand en nog wat andere ritten. Ik rijd vier seizoenen, als er vijf waren reed ik die ook. Alleen met gladheid krijgt de motor een welverdiende rustdag.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel een beo-300

Ben geen grote rijder circa 8000 km per jaar ,ga op de fiets naar mijn werk(enkele reis 10 km)
Wel het hele jaar door maar niet door de sneeuw en ijzel
En wat wel meer mensen zullen hebben relatief meer km's met mooi weer

grts Peter :]
 
40.000km op 4 jaar in alle seizoenen. Als het glad is of hard regent, neem ik wel de auto. -3 graden is geen probleem. Alleen bij regen is mijn Honda SW600 gevoelig aan glijden op geschilderde wegmarkeringen: niet mijn favoriet. Blinkt nog als nieuw, maar ik moet toegeven dat ik hem opdroog met een doek als hij nat is na de rit. Gebruik hem voornamelijk voor het werk.
 
Majesty 400 28000km in 25 maanden.
Onderhoud volgens boekje door de dealer.
Woon werk retour 22km
Iedere dag en als het glad is alleen om thuis te komen :) (afgelopen winter 2 x door de sneeuwbuien) Overige KM plezier, ik gebruik de scooter eigenlijk altijd en liever dan de auto, ongeacht het weer.

Regelmatige afspoelbeurt waarna ik hem inspuit met was. Of ik ben er blind voor, maar volgens mij is 'ie nog in nieuwstaat.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een Dylan 150. In het verleden reed mijn man er mee naar het werk. Zomer en winter, sneeuw, ijzel de hele mikmak. In elkaar plakken met ductape.
Tegenwoordig zitten er nieuwe kapjes op. Van een sloopexemplaar. Keurig wit gespoten en rij ik er mee naar het werk. Over een maand kap ik ermee, nieuwe baan en veel meer kilometers te maken.... dus dan beter de zwaardere motorfiets meenemen. *D


Lijkt me nu echt een scoot voor Nutty!!!
 
Silverwing SW 600 (2003)

32.000 km na 2 jaar en 8 maanden, gemiddeld 1000 km per maand dus, eigenlijk alle dagen behalve bij sneeuw gladheid of harde storm.
Woon werk retourtje is 70 km, op jaarbasis zo'n 75 a 80 % van de werkdagen op de scoot en alleen als het niet anders kan met het blik.
Regelmatig poetsen, elke 6000 een beurtje met olie, filter en bougies en voor de rest geen omkijken naar.
Als hij langer als een week stilstaat in de winter altijd aan de druppelader.

Groeten Rene
 
Gewoon woon-werk 20km per dag, in zon sneeuw en regen kom je me altijd tegen.
1x een dag niet wegens weeralarm ivm. heftige sneeuwbuien.
Gewoon heel het jaar de bikkel uithangen, met mijn Kymco agility city 16" / 150cc
 
Een kleine 15.000 km/jaar. Afstand naar werk is 57 km. Rijd gemiddeld drie keer per week met de scooter, één keer met de auto en een dag thuiswerk. Rij in de winter door behalve als het glad is. Ik heb handvatverwarming en buddyseat verwarming. Dan ook nog een bredere en hogere ruit. Nog geen kou gehad, ook niet bij vorst. Uiteraard ook een goed motorpak aan.
 
Laatst bewerkt:
Mijn SW gaat midden in de winter toch wel een poosje op stal. Tis mij gewoonweg te koud af. Ik zet hem niet aan een lader of zoiets dergelijks. Tot nu toe was het na twee maanden slaap, starten en lopen.
 
Ik rijd ook het hele jaar door, regen, kou, maakt niet uit. Alleen afgelopen winter drie weken niet, omdat ik de straat niet uit kwam vanwege een dik pak ijs. Sinds een jaar werk ik (helaas) dichter bij huis, nu nog maar zo'n 13 kilometer enkele reis. Als ik dat eerder had geweten, dat ik daar terecht kwam, had ik waarschijnlijk voor een lichtere scooter gekozen. De scooter is van eind mei 2009 en er staat momenteel 20.000 kilometer op de klok. Af en toe gaat de hogedruk spuit er even over en hij ziet er weer piekfijn uit. Alleen nu even niet, maar dat komt ook wel weer goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan