scooter uit de stal. Wat is het beste?

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Mijn vraag is als volgt: aangezien ik mijn scooter tijdens deze winter niet veel gebruik, probeer ik hem zo ongeveer een keer in de twee weken een flinke rit te laten doen om de accu en de algehele scooter door de winter te loodsen.

Is dit voldoende? Wat is het beste(buiten iedere dag rijden natuurlijk). Langer oprekken dan eens in de twee weken lijkt me niet verstandig, of valt dat mee?(voor de staat van de accu). Voor de scooter z'n algehele staat lijkt het me beter dat hij zo nu en dan eens rijdt. Op deze manier hoef ik ook niet met een druppellader te werken is mijn gedachte erachter.

Wat doen jullie en/of is jullie denkwijze hierin?.

PS: ik heb de velgen wel ingepoten met vloeibare zuurvrije siliconen, zodat ik die keren dat ik rijdt de pekel(die is blijven liggen) toch nog een beetje minder kans geef. Ik kijk ook naar het weer van die dag. Strooien is:niet rijden bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Als je het alleen doet om de accu op te laden kun je ook een druppllader overwegen.

Heb je ook geen last van pekel.
 
Laatst bewerkt:
Wat is jouw bezwaar tegen een druppellader?

Er zijn ook zonnecel-druppelladers of je kan de accu er uit vissen (De accu er uit vissen is een k* klusje bij een Dylan).





Eigenlijk heb je wel gelijk. Gewoon doorrijden is veel leuker en er is zo af en toe wel een dag waarop je heerlijk kan rijden.
 
Of je rijdt de hele winter niet, dan hang je em gewoon aan een druppellader en ververs je je olie net voor je terug de weg opgaat...
Of je rijdt regelmatig voldoende kilometers en dat kan ook makkelijk buiten de pekelperiode.

Duurt de pekelperiode bvb langer dan een maand, dan hang je em gewoon een tijdje aan de druppellader en hoef je geen olieverversing.

Druppelladers ... veel vooroordelen ... weinig redenen daartoe.
 
Er is wel eens eerder op het forum geschreven dat het beste voor de accu schijnt te zijn eens in de maand de druppellader 4 dagen eraan te hangen en dan gewoon af te koppellen. Vandaar dat ik gewoon er eens in de twee weken mee rijdt. Dat lijkt me hetzelfde effect te geven. Olie verversen doe ik niet zelf dus dat is ook een van de redenen dat ik hem liever rijdende houdt.

Toen ik boven de 120 km/h(eventjes maar) ging rijden ging hij wel nogal stinken(even). Volgens mijn vader is dat waarschijnlijk omdat er dan toch vocht en/of pekel op het blokje zit wat dan gaat verbranden omdat het heet wordt ivm hoge toerentallen. Ach, het zal wel geen kwaad kunnen. De motor was overigens al goed warmgereden.
 
Geen probleem om zo de winter door te komen, ik doe dat al jaren. Ik heb overigens ook een druppellader (Optimate 3) waar ik hem, af en toe, een dagje aanhang. Handig die sigaretten aansteker onder het zadel. :}

Het is wel lekker om ook 's-winters eens een flinke rit te maken. Die rit moet wel minimaal 50km zijn omdat de accu anders amper genoeg lading krijgt om te herstellen van de start, laat staan serieus bijladen.
 
Het is wel lekker om ook 's-winters eens een flinke rit te maken. Die rit moet wel minimaal 50km zijn omdat de accu anders amper genoeg lading krijgt om te herstellen van de start, laat staan serieus bijladen.
Dat klopt! Ik had er namelijk een dikke 50 kilometer mee gereden en vervolgens later op de dag terug. Hij startte toen ook nog iets zwaar(wel op slag). Toen ik tankte(bijna bij huis), startte hij weer als vanouds.
 
Ik spuit de pekel eraf met de tuinslang. Ik ben bang dat met een hogedrukspuit, de pekel en troep alleen maar verder in de scoot komen dan die daar onder natuurlijke omstandigheden kunnen komen. Of zie ik dat verkeerd?
Hoeveel aluminium op rvs overgangen zijn er eigenlijk op een scoot? Ik denk dat dat er niet heel veel zijn. En alleen daar vreet het aluminium weg. Dus heel veel kwaad kan het mijns inziens niet om met pekel te rijden.
 
Ik rij in de winter gewoon door. En ondanks dat ik na elke rit mijn motorscooter afspuit met de tuinslang beginnen er toch invreetspoortjes op de aluminium velgen te ontstaan.
 
Ik heb geen scooter maar heb nog nooit mijn accu aan iets of ergens aangehangen. Drukje op de knop en lopen. Olie geen probleem rustig warmrijden en gaan. Staat soms ie 6 weken stil of langer. Een ding wat ik nooit doe is de motor nat wegzetten voor een lange periode dat is vragen om problemen, zeker als er pekel op zit!!

Waarschijnlijk laat je je bangmaken door een motorzaak die een druppellader of een servicebeurt in de vorm van olieverversen aan je wilt verslijten.
 
Of je rijdt de hele winter niet, dan hang je em gewoon aan een druppellader en ververs je je olie net voor je terug de weg opgaat...

Correctie: Ververs je de olie voor je 'm weg zet.
In goed gebruikte olie zitten zuren die je blok aan kunnen tasten als je het een lange tijd ongebruikt laat staan. Daarom vóór dat je 'm weg zet in de winterstalling, de olie eruit en nieuwe olie erin. Je mag er best nog wat mee rijden, maar olie die al een paar duizend kilometer achter de kiezen heeft verzuurt dus...
 
Ik heb geen scooter maar heb nog nooit mijn accu aan iets of ergens aangehangen. Drukje op de knop en lopen. Olie geen probleem rustig warmrijden en gaan. Staat soms ie 6 weken stil of langer.

Heb je 'm buiten staan of in een schuur zonder verwarming? In de vrieskou raak je veel capaciteit kwijt en naarmate je accu ouder wordt houd je weinig sap over om je startmotor goed rond te laten draaien.... heb je een verwarmde garage of schuur dan kan je inderdaad wel een aardige tijd de motor laten staan.
 
Correctie: Ververs je de olie voor je 'm weg zet.
In goed gebruikte olie zitten zuren die je blok aan kunnen tasten als je het een lange tijd ongebruikt laat staan. Daarom vóór dat je 'm weg zet in de winterstalling, de olie eruit en nieuwe olie erin. Je mag er best nog wat mee rijden, maar olie die al een paar duizend kilometer achter de kiezen heeft verzuurt dus...

Volgens mij merk je dat pas als je de motor/scooter al een jaar of 10 hebt ingeruild:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...=ALSO_EXPORT&customerIdsAsString=&tabNumber=2
 
Wat pekel betreft,je kunt je scooter nog zo goed schoon maken,of beschermen met allerlei middelen,op den duur zie je de gevolgen hier van toch.
Hogedrukreiniger vind ik geen optie,je drijft het vuil alleen maar dieper je scooter,en lagers in.

Zelf spoel ik de scooter om de week met heet water af,en zet hem weer in het vet.
Ben zelf redelijk zuinig op mijn spullen,maar een scooter is voor mij een gebruikers voorwerp.
En wat je gebruikt,zal op den duur slijten,en gaan roesten,daar doe je niets aan.

En verhalen over dat je olie verzuurt,tja gewoon de olie verversen volgens het onderhoudsschema en het moet goed komen.

Gewoon wat doorrijden,lijkt mij de beste optie.
Ze strooien tegenwoordig al met 4 graden boven nul,want het kan gaan vriezen.
Dus pekel kom je op den duur toch tegen.
 
Heb je 'm buiten staan of in een schuur zonder verwarming? In de vrieskou raak je veel capaciteit kwijt en naarmate je accu ouder wordt houd je weinig sap over om je startmotor goed rond te laten draaien.... heb je een verwarmde garage of schuur dan kan je inderdaad wel een aardige tijd de motor laten staan.

Klopt de motor staat gewoon binnen in het gebouw
 
Gewoon wat doorrijden,lijkt mij de beste optie.

Mee eens, en staat 'ie wat langer gewoon de accu loskoppelen; mijn ervaring is dat 'ie dan altijd weer start.
Lang stilstaan is zowel voor auto's als motoren erg slecht [denk aan lagers,banden, remmen die gaan vastzitten, etc.].
 
ik kan zzz alleen maar beamen: lang stilstaan is niet goed
ga er gewoon zoals ik elke week een uurtje of 2 mee rijden in de beste weersomstandigheden en je zal geen problemen ondervinden. klinkt ook logisch,hé? denk je niet?
groeten
tom
 
Ik rijd de hele winter gewoon door, de machine goed in de blanke tectyl gespoten en de overige delen maak ik af en toe schoon. Pekel ligt er tegenwoordig al bij + 2 a 3 graden. Preventief.

Als je bang bent voor je accu moet je die gewoon aan de druppellader hangen en de machine droog laten staan. Gebeurt er verder weinig mee. Telkens het apparaat starten en dan maar weinig kilometers laten maken is ook niet al te best. Je moet hem dan wel flink warm stoken.
 
En verhalen over dat je olie verzuurt,tja gewoon de olie verversen volgens het onderhoudsschema en het moet goed komen.

Dat verhaal gaat dus op als je 'm in de winter op stal zet en er niet op gaat rijden. Rijd je er wel op, dan geldt idd het onderhoudsschema. Het is geen verplichting, maar wel beter...
 
Ik zou zeggen bedankt voor de antwoorden, mensen.

Groeten,
 
Terug
Bovenaan Onderaan