Ik ben dit jaar toch maar naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Ondanks dat ik eigenlijk niets verwacht had heb ik toch nog een aantal motorscooters gespot. O.a. de Aprilia Atlantic, Scarabeo, Sportcity. Mojito. Verder nog een een broertje van mijn eigen X9 en een aantal Dylans. Ook was TGB aanwezig met een aantal nieuwe scooters.
Zou het er in Nederland er dan toch uiteindelijk van gaan komen??? Weg van de PK waanzin en terug naar gewoon lekker rijden en ook nog eens praktisch nut i.p.v. speelgoed?
Ook nog een kort gesprek gehad met Raymond Grolle ( hoofdredacteur van Motor ) maar die heeft het niet zo op Motorscootes.
Bij hun geen aandacht voor de motorscooters want ze zijn een hardcore motorblad en daar is geen plek voor motorscooters, uit een onderzoek van hun is gebleken dat motorrijders ( lezers van Motor ) geen behoeft hebben aan info over motorscooters.
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?
Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.
Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.
Ik heb inmiddels bijna 49 lentes gezien.
Vroeger waren er brommers. 50 cc-tjes erg licht motorfietsspul waarmee vooral puberaal Nederland zichzelf naar school begaf. Een paar merken waren erg populair en er waren geschakelde brommers en automaatjes.
De geschakelde brommers waren de echte brommers en de automaatjes (toen nog zonder cvt) werden echt "damesbrommers" genoemd.
Totdat de scooter als brommer gebruikt mocht worden. In no-time was de geschakelde brommer een ouderwets voertuig waar je als puber echt niet op gezien wilde worden. "Heb je die van je opa gekregen?" vroegen andere pubers als je met zo'n ding aan kwam kakken.
Inmiddels is er weer vraag naar geschakelde brommers. Vaak zijn het verzamelaars en liefhebbers die een echte klassieke schakelbrommer willen hebben.
Ik denk dat er een grote groep van motorrijders zullen overstappen naar de raceplee. De mensen voor wie techniek een bijzaak is en de mensen van het gemak. Het grote bezwaar van een betaalbare scooter is nu nog het geringe vermogen, maar als je kijkt naar de populariteit van een Burgman of T-max... dan is er een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft.
En, wees nu eens eerlijk: 100 paardjes op 180 kilogram motorfiets, dat is monsterlijk veel voor normale stervelingen. Vijftig paardjes en jarretelaandrijving is eigenlijk veel beter aansluitend aan hetgeen je nodig hebt om een rondje genietend rond te rijden.
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?
Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.
Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.
in België doen ze het dan ook: alle scooters stonden op het auto- motorsalon.
Dat zou eigenlijk best handig zijn.Als heren zoals Joost Overzee ( gelukkig woont hij nu in Frankrijk ) schrijven dat scooters rijdende pleeen zijn geloven ze dat gelijk en zullen ze nooit aan een scooter denken.
Dat zou eigenlijk best handig zijn. [afbeelding]
Daar kun je zomaar eens gelijk in hebben....... Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs...
In Nederland is het itt bijv. Italie vooral ook een imagoprobleem.
Met een ''stoere'' bike maak je hier meer indruk dan met een scooter.
Pas toen de rare wet over trappers werd afgeschaft, mocht je op een scooter rijden. Voor die tijd was iedere scooter een motorscooter.Scooters braken pas door toen de pedaalinrichtingplicht werd afgeschaft, het waren automaatjes net als de Puch Maxi en dus heel goedkoop in de verzekering plus dat ze er best wel hip uitzagen.
Gevolg de grote doorbraak van de 50cc scooter, nu zijn schakelbromfietsen weer populair omdat de verzekering al een paar jaar lang ingedeeld is in leeftijdsgroepen.
Dus iemand van 16 betaald net zo veel voor een scooter als voor een schakelbromfiets.
Nou... als je een motor en een scooter van dezelfde prijs vergelijkt, vind ik dat nogal tegenvallen. Motorfietsen hebben vaak meer vermogen voor hetzelfde prijskaartje. Pas in de klasse van voertuigen die eigenlijk niet op de snelweg kunnen, is er sprake van serieuze concurrentie van scooters. Het gebied waarin scooter technisch geavanceerder zijn is de overbrenging, hoewel ik jarretelaandrijving nou niet een technisch hoogstandje vind. Maar het is wel een automaatje en dat is een van de hoofdzaken dat een scooter nu juist zo praktisch is.Ook je verhaal over dat motorrijders overstappen op een raceplee ( je kan wel een journalist wezen van een Nederlands motorblad ) vind ik wat mager, technisch zijn motorscooters vaak verfijnder dan motorfietsen met een vergelijkbare cc inhoud.
Dat is waar. Voor de hobby is posen en poetsen veel belangrijker dan gebruiksgemak. Maar voor het woonwerk gepruts is een scooter veel praktischer en ik verwacht dat men dat toch steeds meer gaat inzien. Ik ervaar onze Honda Dylan met dat anderhalve dooie paard onder dat zadel toch als heel erg praktisch. En, daar zal ik zeker niet alleen in zijn/blijven, voorlopig heb ik al twee overtuigde blikkers op de bromscooter weten te praten.Een reëele kans dat de geschakelde motor zijn gloriemoment gehad heeft gaat wat ver, kijk je moet de motorscooter zien als een praktisch vervoermiddel en deze zal nooit de plaats innemen van de motorfiets omdat die juist meer hobbymatig gebruikt wordt.
Ik vind zelf een top van 130 km/uur echt het minimum. Dan kan je met een gerust hart de snelweg op zonder een of andere Scania of PC Hoofdtractor zeer groot in je speigel te zien. Als je geen snelweg hoeft te rijden, kan je met een Dylan (top 110 km/uur) goed uit de voeten.En een gering vermogen, wat heb je nu nodig om je van A naar B te komen.
Ik rij Zoetermeer-Rotterdam over B-wegen met een Kymco Agility 125 van 1899,- die met een top van zo rond de 90-95 km/h heel goed kan meekomen.
Pas op de 12e plaats een Italiaan
Zijn het chauvinisme en trotse nationalisme aan het verdwijnen?
Ik ben van mening van wel.Ik ben dit jaar toch maar naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Ondanks dat ik eigenlijk niets verwacht had heb ik toch nog een aantal motorscooters gespot.
......
Zou het er in Nederland er dan toch uiteindelijk van gaan komen??? Weg van de PK waanzin en terug naar gewoon lekker rijden en ook nog eens praktisch nut i.p.v. speelgoed?
Veelzeggend, en ook precies wat er mis is in Nederland: De motorverkopen lopen terug, het nieuwkopende publiek veroudert, en jongeren komen er nauwelijks bij. Waarom niet? Het fenomeen schakelbrommer is kompleet uitgestorven, maar de bromscooter is mega-populair. Dit komt weer omdat onze achterlijke 'fiets-met-hulpmotor-wet' pas heel laat is aangepast. Als je dan gewend bent aan je kruip-door-sluip-door automaatje, ga je dan daarna nog mega-moeilijk en duur een A-rijbewijs halen?
Als je als hoofdredacteur dan een onderzoekje gaat doen naar je vergrijzende lezerspubliek dan zul je inderdaad geen frisse wind opmerken, geheid dat deze lezers in hun jeugd niet op een bromscooter hebben gereden, die was namelijk nog niet toegelaten.
Kortom, in Nederland zul je voor de motorscooter een kompleet nieuw publiek moeten interesseren: de automobilist. Het is dan nog effektiever om motorscooters te showen op de autorai dan op de motorbeurs.
Eerst wat cijfers 1,5 miljoen mensen hebben een motorrijbewijs en nog geen 600.000 gebruiken het.
Mensen zat dus die motorscooter kunnen gaan rijden en nu in de auto zitten.
En die moet je prikkelen om op die scooter te stappen, en inderdaad in bladen of beurzen waar zij wel heengaan zal je ze kunnen confronteren met de scooter.
Vergis je niet over het lezende motorpubliek, de eerste 50cc scooterrijders zijn nu ook al in de dertig en rijden motor ( vaak van die snelle ) hebben banen buiten hun woonplaats zijn getrouwd of wonen samen.
Als die positief beinvloed worden door die bladen laten ze misschien hun motorfiets staan en kruipen ze op een motorscooter ( die zijn ze toch gewend toen ze 16 waren )
Mag je daarmee dan ook in het buitenland (lees NL) rijden ?... hier in België mag iedereen die zijn autorijbewijs VOOR 1989 heeft behaald met eender welke motorfiets rijden....