Secundaire tandwiel verhoudingen(motorblok achterwiel)

rwvmz

MF'er
23 jun 2004
191
4
zuiddorpe
Wie weet of het iets uitmaakt of de tandwielverhouding even of oneven is b.v.
16--46 of 17--46 of 16--47 of 17--47.
Ik denk als het iets uitmaakt dat het iets met de gelijkmatige slijtage van de ketting en tandwielen te maken heeft.
Dat b.v. de zelfde tanden niet steeds op dezelfde ketting delen draaien en zo de hele ketting niet gelijkmatig slijt.
Ik vraag dit omdat ik graag een voor tandwieltje met één tand groter wil monteren.
Triumph Street triple R 675.
 
Dat is bij tandwielen inderdaad wel een ding, dat de aantalllen tanden niet dezelfde deler moet hebben, zodat niet steeds dezelfde tanden in elkaar grijpen.

Bij kettingwielen moet je het aantal schakels van de ketting dan ook meenemen in die vergelijking. De kans dat ze alle drie dezelfde deler hebben, lijkt me minimaal...
 
Dat is bij tandwielen inderdaad wel een ding, dat de aantalllen tanden niet dezelfde deler moet hebben, zodat niet steeds dezelfde tanden in elkaar grijpen.

Bij kettingwielen moet je het aantal schakels van de ketting dan ook meenemen in die vergelijking. De kans dat ze alle drie dezelfde deler hebben, lijkt me minimaal...
Kettingen hebben altijd een even aantal schakels.
En ja, er wordt geadviseerd om de verhouding tussen het voorste en het achterste kettingwiel niet een deelbaar getal te maken, en een van beiden met een oneven aantal tanden. De reden was (naar verluid) dat een beschadigde tand dan niet steeds op dezelfde schakel aangrijpt waardoor overmatige slijtage zou optreden.
 
Kettingen hebben altijd een even aantal schakels.
En ja, er wordt geadviseerd om de verhouding tussen het voorste en het achterste kettingwiel niet een deelbaar getal te maken, en een van beiden met een oneven aantal tanden. De reden was (naar verluid) dat een beschadigde tand dan niet steeds op dezelfde schakel aangrijpt waardoor overmatige slijtage zou optreden.

Een tandwiel met een beschadigde tand moet je vervangen.
 
Wat betreft de vraag waarom een tandje groter , ten eerste vervang ik bij ongeveer 25.000 km alleen het voorste tandwieltje.
Dit doe ik omdat die het meeste slijtage vertoont en dit doe ik dan met in mijn geval met een 1 tand groter tandwieltje.
Dit omdat dan de km per uur v.d. teller (Triumph Street Triple R 2010) klopt met de snelheid die mijn navigatie(Garmin Zumo) aangeeft.
En dat is volgens mij de werkelijke snelheid.
En omdat ik dus 2 kleine tandwieltjes (€19.- p/st) verslijt op de ketting (€160.-) set gaat mijn set ongeveer 50.000 km mee.
 
Is een verhaal net als zovelen: ergens zit een zuiver theoretische achtergrond in en vervolgens gaan mensen dat zwaar overdrijven, gaan anderen dat weer overnemen en aandikken en het komt uiteindelijk terug alsof je motor gegarandeerd spontaan ontploft als er een kettingset met een deelbaar aantal tanden op zit.

Gevolgen van een deelbaar aantal tanden met een kettingset: nihil, gewoon doen.

Gevolgen van een deelbaar aantal tanden met een tandwielset: uiterst minimaal en veel meer afhankelijk van veel andere factoren: in geen enkele levensduurberekening van tandwieloverbrengingen ga je dit aspect terugvinden. Conclusie: tenzij er andere omstandigheden zijn die slijtage bevorderen, niet belangrijk.
 
kijk de van fabriek uit standaard verhoudingen er eens op na, en de verhouding is bijna altijd oneindig. net zoals iedere tandwieloverbrenging. ook daar is de kans zeer klein.
toch zal geen enkele fabrikant daar van afwijken.

je kan het dus makkelijk afdoen als "minimaal" etc, en misschien is het dat ook, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk een reden is.
 
Wat betreft de vraag waarom een tandje groter , ten eerste vervang ik bij ongeveer 25.000 km alleen het voorste tandwieltje.
Dit doe ik omdat die het meeste slijtage vertoont en dit doe ik dan met in mijn geval met een 1 tand groter tandwieltje.
Dit omdat dan de km per uur v.d. teller (Triumph Street Triple R 2010) klopt met de snelheid die mijn navigatie(Garmin Zumo) aangeeft.
En dat is volgens mij de werkelijke snelheid.
En omdat ik dus 2 kleine tandwieltjes (€19.- p/st) verslijt op de ketting (€160.-) set gaat mijn set ongeveer 50.000 km mee.
Zou dan eerder een Speedohealer of iets dergelijks monteren.
 
Wat betreft de vraag waarom een tandje groter , ten eerste vervang ik bij ongeveer 25.000 km alleen het voorste tandwieltje.
Dit doe ik omdat die het meeste slijtage vertoont en dit doe ik dan met in mijn geval met een 1 tand groter tandwieltje.
Dit omdat dan de km per uur v.d. teller (Triumph Street Triple R 2010) klopt met de snelheid die mijn navigatie(Garmin Zumo) aangeeft.
En dat is volgens mij de werkelijke snelheid.
En omdat ik dus 2 kleine tandwieltjes (€19.- p/st) verslijt op de ketting (€160.-) set gaat mijn set ongeveer 50.000 km mee.

Ik vind het een verkeerde oplossing voor het probleem wat je ervaart.

Door voor een groter tandwiel te pakken maak je alle versnellingen 'langer'. Topsnelheid gaat omhoog, maar acceleratie wordt een stuk minder. En aangezien je niet het vermogen van een 1000/1200 hebt ga je dat merken.

Verder je claim van de ketting/tandwielen vervangen: mijn ervaring is dat de ketting eerder op is dan het tandwiel. Als dat bij jouw anders is, koop een ander merk. Levensduur van de ketting rekken is een verkeerde vorm van bezuiniging. Als dat ding breekt slaat ie met gemak een stuk carter van je blok.

Betreft de afwijking van je snelheid meter, hier een paar keuzes:
- stoor je er niet aan
- gebruik je GPS
- zet er een speedohealer tussen
- flash je ECU


Tot slot: van die even/oneven tandwielen ... Daar heeft zich volgens mij nog niemand iets van aangetrokken.
 
Laatst bewerkt:
Kettingen hebben altijd een even aantal schakels.
En ja, er wordt geadviseerd om de verhouding tussen het voorste en het achterste kettingwiel niet een deelbaar getal te maken, en een van beiden met een oneven aantal tanden. De reden was (naar verluid) dat een beschadigde tand dan niet steeds op dezelfde schakel aangrijpt waardoor overmatige slijtage zou optreden.
Mijn motor heeft standaard een tandwielverhouding van15/45. Deelbaar dus.

De ketting/tandwielenset die klaarligt heeft ook die originele 15/45 verhouding. Ketting zal vervangen worden op 40.000km. Mijn achterste tandwiel ziet er echter nog redelijk uit, vooraan wellicht goed versleten. Boeit mij niet, de hele handel vervang ik altijd samen.

Voor slijtage reden zou ik geen andere verhouding steken. Wel zou ik graag vooraan groter en achteraan kleiner willen gaan. Meer bepaald om de rpm naar beneden te halen. Maar dan heb ik een speedohealer (of zoiets) nodig. Mijn ODO meter gaat nagenoeg perfect. Het duurt 32km alvorens er 100m teveel op staat. Snelheidsmeter geeft 4 tot 8 km/u te veel aan. Die 8km/u te veel is bij ongeveer 170 pas. Vind ik zeer aanvaardbaar.
Maar het is geen prioriteit, want ze rijdt al best zuinig.

Dus, @rwvmz , houdt er rekening mee dat als je je tandwielverhouding aanpast, en je motor doet de meting op de uitgaande as, je de meting (sterk) gaat beïnvloeden.

Ik heb nu een ketting/tandwielen set van Afam klaar liggen.
20191227_103636.jpg

:+ :+ :+

Half januari zal het tijd worden die te monteren.

Om het daadwerkelijke verschil in slijtage russen voor- en achtertandwiel te zien, moet je tzt maar in dit topic kijken ;)
 
Wat betreft de vraag waarom een tandje groter , ten eerste vervang ik bij ongeveer 25.000 km alleen het voorste tandwieltje.
Dit doe ik omdat die het meeste slijtage vertoont en dit doe ik dan met in mijn geval met een 1 tand groter tandwieltje.
Dit omdat dan de km per uur v.d. teller (Triumph Street Triple R 2010) klopt met de snelheid die mijn navigatie(Garmin Zumo) aangeeft.
En dat is volgens mij de werkelijke snelheid.
En omdat ik dus 2 kleine tandwieltjes (€19.- p/st) verslijt op de ketting (€160.-) set gaat mijn set ongeveer 50.000 km mee.
Er zit standaard bewust een positieve afwijking op snelheidsmeters. ODO meters gaan daarentegen erg nauwkeurig zolang alles origineel is, zowel mechanish als elektronisch. Want ook chiptuning kan je (elektronische) meting zwaar beïnvloeden.

Dus als je door die ene tand groter vooraan nu een juiste snelheidsweergave krijgt, betekent het dat je ODO nu negatief afwijkt.

Maar het is maar wat je het liefste hebt natuurlijk :t
Persoonlijk heb ik liever dat mijn ODOmeter correct aangeeft, de snelheidsmeter is mij minder belangrijk. Maar voor jou kan dat anders zijn natuurlijk :t
 
Zie mij emoticons onder het screenshot ;)
Ik steek er gewoon effe de draak mee 😜
Het boeit mij niet dat iemand anders het kettingwielen noemt, maar in topics als deze mond het ALTIJD uit in een kettingwiel/tandwiel discussie.

De tandwielen die we op een motoraandrijving gebruiken zijn beide. Of beter gezegd, getande kettingwielen.

DÍT is een écht kettingwiel:
173660869.jpg


Met dat screenshot wilde ik gewoon laten zien dat tandwiel(en) nu eenmazl meer ingeburgerd is, want op de advertenties, EN op de verpakkingen (als die in het Nederlands staan), wordt zo goed als altijd tandwiel gebruikt ;)

Maar nogmaals, mij boeit het niet, ik heb er geen probleem mee om anderen de term kettingwiel(en) te zien gebruiken :t
 
Mijn motor heeft standaard een tandwielverhouding van15/45. Deelbaar dus.

even doordenken ipv je te fixeren op deelbaar en daar conclusies uit te trekken.
er is een verschil tussen directe tandwielaandrijving en indirecte kettingaandrijving : bij indirect maken de tanden geen direct kontakt en is er dus ook absoluut geen nood aan een oneindige verhouding. de tanden maken enkel kontakt met de ketting en dus moet je het aantal schakels van de ketting er eigenlijk mee in gaan betrekken of het "ideaal" is of niet.
jou ketting zal geen 120 schakels hebben. (ook geen 90, maar dat zou sowieso te kort zijn)
 
Laatst bewerkt:
ALLEE? WE GAAN WEER EEN OPSOMMMING KRIJGEN VAN ALL


even doordenken ipv je te fixeren op deelbaar en daar conclusies uit te trekken.
er is een verschil tussen directe tandwielaandrijving en indirecte kettingaandrijving : bij indirect maken de tanden geen direct kontakt en is er dus ook absoluut geen nood aan een oneindige verhouding. de tanden maken enkel kontakt met de ketting en dus moet je het aantal schakels van de ketting er eigenlijk mee in gaan betrekken of het "ideaal" is of niet.
jou ketting zal geen 120 schakels hebben. (ook geen 90, maar dat zou sowieso te kort zijn)
Ja dat weet ik wel ;)
Ik beweer ook niks ivm slijtage ten gevolge van wel of niet deelbaar.
Wel dat het volgens mij weinig uitmaakt om tandwielen gelijker te laten slijten door een groter tandwieltje te monteren. Wel zal een groter tandwieltje trager slijten omdat het een tand meer heeft. Lijkt me logisch. Maar ik kan het mis hebben.
Maar het zal volgens mij weinig veranderen aan de totale levensduur van de gehele set.
Tenzij je gaat beginnen met 3 tanden verschil of zo, maar dan ga je het karakter van de motor ook zodanig beïnvloeden dat het niet meer leuk, en misschien ookniet meer goed is.

Ik haalde mijn deelbare tandwielverhouding alleen maar aan omdat er gewag van gemaakt werd dat die meestal ondeelbaar zijn.

Mijn ketting heeft idd geen 120 schakels, of maar 90. Ze heeft er 116 als ik het goed heb. Moet ik thuis eens bekijken ;)

Effe gegoogeld, idd 116 schakels.
 
Er werden hier tandwielen aangehaald. En laat dat nou net mijn werk zijn als ingenieur bij een tandwielkasten fabriek. (Stork-gears)

Laat mij 1 berekeningsmethode zien (DIN, ISO, AGMA, API) die rekening houdt met de deelbaarheid van tandenparen als effect op de levensduur.....

Het is gewoon geen factor in levensduur. Als een deelbare tandwielset gaat slijten en je haalt hem los en zet het weer in elkaar zonder ze in dezelfde positie te zetten kan het wat meer herrie gaan maken.

Meer of minder tanden heeft natuurlijk een effect op de levensduur van TANDwielen als gevolg van lastcycli, maar deelbaarheid speelt geen rol.

Maar goed, er is bij sommigen een onderbuikgevoel dat het wél effect heeft en dat is blijkbaar sterker dan de vele internationaal genormaliseerde en voorgeschreven berekeningsmethodes die in vele tientallen jaren door duizenden gespecialiseerde ingenieurs zijn opgesteld.

Als je het beter weet: be my guest en blijf die drogredenen vooral verkondigen.
 
Er zullen altijd toepassingen zijn waar het niet hoeft, of waar het niet anders kan omdat het die verhouding moet zijn Rene, maar ik daag je uit om mij een set versnellingsbak tandwielen van een motorfiets te tonen waarvan de verhouding een geheel getal is. Veel geluk in je zoektocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan