Selectie bij de poort?

Mogen psychische kenmerken meegenomen worden bij het beoordelen van de rijvaardigheid van de cursist

  • Onzin, de eisen van het CBR zijn bepalend.

    Stemmen: 25 31,6%
  • Nee, tenzij iemand een totale debiel is tijdens het lessen.

    Stemmen: 26 32,9%
  • Eens, naast theorie en praktijk zou een psychologische test verplicht moeten zijn.

    Stemmen: 15 19,0%
  • Eens, zodra de instructeur vind dat de cursist ongeschikt is, het CBR inlichten.

    Stemmen: 18 22,8%

  • Totaal aantal stemmers
    79
  • Opiniepeiling gesloten .
Iedereen beoordeelt personen tijdens de kennismaking. Als je een ervaren rijinstructeur bent, kun je wel zien wie er niet moet gaan motorrijden.
Ik kan bijvoorbeeld zien dat iemand met slechts een been nooit een goede schaatser wordt.
Hoewel...
Toen jij 1 been had, kreeg je een heel groepje achter je aan op de Uithof.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Volgens mij is het in het algemeen in onderwijs zo dat de docent/instructeur beoordeeld of de student leerling geschikt is.
Ik heb leerling verpleegkundigen begeleid voor de spoed eisende hulp opleiding. Daar zat ook af en toe iemand tussen die niet geschikt waren en dus een 'negatief advies' kregen om door te gaan
 
Volgens mij is het in het algemeen in onderwijs zo dat de docent/instructeur beoordeeld of de student leerling geschikt is.
Ik heb leerling verpleegkundigen begeleid voor de spoed eisende hulp opleiding. Daar zat ook af en toe iemand tussen die niet geschikt waren en dus een 'negatief advies' kregen om door te gaan
Dat snap ik, maar bij voorbaat kunnen beoordelen of iemand later wat vreemd met (in jouw geval) patiënten omgaat, lijkt me wel wat lastiger.
 
Ik denk dat een potentiële scheurneus zo'n advies naast zich neer zal leggen en eventueel een andere rijschool zoekt. Iemand verbieden zijn rijbewijs te halen lijkt me juridisch vrij ingewikkeld.
 
Dat snap ik, maar bij voorbaat kunnen beoordelen of iemand later wat vreemd met (in jouw geval) patiënten omgaat, lijkt me wel wat lastiger.
Kwestie van ervaring. Gedrag verandert niet zo gek veel. Mensen kunnen een tijdje zich anders voordoen. Maar op enig moment komt de ware aard boven.
Dat geld voor mij. Maar in enige mate wellicht ook voor een ervaren rij instructeur. Die 30-50 uur 1 op 1 naast zijn leerling zit
 
Grappige discussie, ook een interessante. Wat moeten dan de criteria zijn waar een instructeur op moet letten? Krijgt iemand een permanent verbod of mag hij/zij een jaar later weer proberen? Dan bij de zelfde instructeur of mag ook een ander deze persoon beoordelen? Kortom het is leuk bedacht, maar niet uitvoerbaar. In Nederland kunnen we het niet eens worden over wel of niet vaccineren, laat staan over dit onderwerp.

Wat betreft herhaal trainingen, daar kan ik met wel in vinden. Eens in de zoveel tijd een VRO achtige training om dingen bij te leren of juist af te leren zou niet verkeerd zijn. Ik doe zelf in oktober een training. Leerzaam en ook erg leuk.

Mijn instructeur vertelde vroeger dat je nooit harder moet rijden dan dat je beschermengel kan vliegen. Deze heb ik altijd onthouden.
 
Laatst bewerkt:
Nou weten we dat specifieke geval niet, maar het lijkt mij niet de verantwoordelijkheid van de instructeur om te bepalen of iemand zijn papiertje mag halen of niet. Als diegene capabel is om alle examens te halen dan is het gewoonweg eigen schuld als je jezelf in de kreukel rijdt.
Dan mag die instructeur wel psychologische bijstand krijgen als hij er zo erg mee zit.

Mijn instructeur zei bij de uitwijkoefening dat hij wilt dat ik later op de motor op dezelfde manier moet kunnen uitwijken met 180. Gelijk had ie. Doorgaan totdat het er echt goed ingegoten zat bij mij.

Ik maak me eerder zorgen om incapabele debielen die niet in staat zijn om theorie te leren naar die vage theorielessen gaan waar ze antwoorden leren. Valt me wel heel erg op dat de laatste tijd mensen niet meer in staat zijn om uit een boekje te leren voor hun theorieexamen. Terwijl het eigenlijk een simpel examen is. Motorrijden is geen grap.

Laats nog, kwam ik een oude kennis tegen die liep te klagen over dat hij gezakt was voor zijn vrachtwagen theorie. Zegt hij dat de vraag was hoe breed een vrachtwagen mocht zijn. Hij zegt in het boek staat 3,00m. Tijdens het examen kreeg hij deze vraag op de computer en hoorde hij het antwoord zonder comma op te geven. Zegt hij dat hij 300 had ingevoerd omdat er in het boek 3,00 staat want hij kon geen comma invoeren. Helemaal over de zeik dat het systeem niet klopt.
Ik wist niet hoe ik dit hem moest vertellen dat hij het niet snapt hoe decimale getallen werken.
 
Het lijkt mij logisch dat er mensen zijn die om psychische redenen beter niet aan het verkeer kunnen deelnemen; voor hun en onze veiligheid. Dus ben ik voor? Het is alleen ook niet meer dan logisch dat elke regel, hoe goed de intentie bij het definiëren en implementeren dan ook, uiteindelijk weer misbruikt zal worden, en oneerlijke toepassing zal kennen. Dus ben ik tegen?

Klopt, ik ben zowel voor als tegen. Gadver... daar heb je ook niks aan. Of misschien juist wel.
 
Als ik zo de rijstijl van sommige van mijn directe collega's zie ( vrachtwagen chauffeurs )

Vind ik het vroegtijdig onmogelijk maken om iets groters te rijden als een trapskelter al een briljant plan.
Laat staan iets met een verbrandingsmotor wat meer weegt als dat je zelf kan optillen.
 
Het verbaast me dat er niet meer aandacht is voor dit topic, blijkbaar niet interessant, ik had leuke discussies verwacht. Best jammer.
Geen zorgen, ik heb nog een hoop onderwerpen staan die nog verder doorgezaagd moeten worden.
Begeleid met een prikkelende tekst, zullen er weer genoeg zijn die de discussie aanzwengelen ;)

Aangaande het huidige topic:
Het is inderdaad voor of tegen.
Hoe meer controle hoe minder vrijheid.
Je kan complete tests en controles optuigen, maar het lost niets op.
Kijk maar naar de eigen verklaring, zelf invullen en er staan naar mijn mening vragen op die niet relevant zijn voor je rijvaardigheid.

Doorgeslagen is het weer met de EMG, de agent is aanklager, rechter, en het CBR de beul.
Compleet overgeleverd aan de willekeur van de agent en zijn of haar gemoedstoestand.

Al met al zal dit altijd onmeetbaar blijven.
Mensen kan je nu eenmaal niet langs een meetlat leggen om te bepalen of ze geschikt zijn voor op de weg.
Kan zelfs per dag verschillen.
 
Het lijkt mij logisch dat er mensen zijn die om psychische redenen beter niet aan het verkeer kunnen deelnemen; voor hun en onze veiligheid. Dus ben ik voor? Het is alleen ook niet meer dan logisch dat elke regel, hoe goed de intentie bij het definiëren en implementeren dan ook, uiteindelijk weer misbruikt zal worden, en oneerlijke toepassing zal kennen. Dus ben ik tegen?

Klopt, ik ben zowel voor als tegen. Gadver... daar heb je ook niks aan. Of misschien juist wel.
Ik ben ook voor, maar hoe ga je dit organiseren: rijschoolhouder (heeft tegengestelde belangen en m.i. onvoldoende kennis), psycholoog/psychiater (wie gaat dat betalen). Uiteindelijk verzandt dit in een hopeloze berg regelgeving, ben ik bang.
 
Hieronder een stukje van Omroep Friesland :

Wat vinden jullie hier nou van?
Kan een instructeur beoordelen of iemand een potentiële kamikaze piloot is?
En is het aan hem of haar om hier niet aan mee te werken?
Zoals sommige verkopers geen snelle motoren willen verkopen aan jonge bestuurders?
Wat een eikel. Denkt zeker dat hij mensenkennis heeft? Een keer een goede gok en dan vergeten dat alle eerdere fout waren. En dan alle rijders aan meer kosten helpen? Nee dan de automobilist die je met alle fun je van de motor rijd. Weer een idioot met een boodschap.
 
Denk dan ook eens aan medicatie in het verkeer.
Dat is dan uiteraard(?) wel voor mensen die die eerste hindernis van slagen hebben weten te overwinnen.
 
Ik denk dat we moeten stoppen met Nøken.
Alles wat daar tussendoor glipt aborteren.

Zo voorkom je alle ongevallen, ziektes, gevaren en ander onheil in de toekomst.
Scheelt ook geld op de lange duur.

Hoeft niemand zich druk te maken wie we in welk hokje stoppen, of wiens verantwoordelijkheid het is om x te doen, of y, of het gebrek aan x en y.
 
Laatst bewerkt:
Wat die instructeur zegt is onzin, heeft ooit idd “goed gegokt” en meent nu de wijsheid te hebben of een glazen bol.
Wat de agent zegt over extra rijvaardigheids trainingen is natuurlijk niet verkeerd maar geld niet alleen voor motor rijders, ook een groot deel van de automobilisten mogen wel eens een opfriscursus hebben.
Ik ken de situatie/weg bij scharsterbrug wel redelijk, er zit een raar onoverzichtelijk knikje in die weg.
Weet niet of het ongeluk zich dáár voordeed maar bij “normaal “ rijden moet dat voor niemand een probleem te zijn.
 
Hieronder een stukje van Omroep Friesland :

Wat vinden jullie hier nou van?
Kan een instructeur beoordelen of iemand een potentiële kamikaze piloot is?
En is het aan hem of haar om hier niet aan mee te werken?
Zoals sommige verkopers geen snelle motoren willen verkopen aan jonge bestuurders?
Het mag zeker geen bindende uitspraak zijn als een instructeur zegt dat je beter niet op een motor kunt stappen.
Maar ik heb ze in de categorie B ook wel gehad die ik na 5 lessen een buskaart aanbood omdat je gewoon weet dat het er bij die leerling niet inzit, en ook nooit gaat komen.
Prima dat je ergens anders gaat lessen, als ik er maar niet aan mee hoef te werken.
Categorie A lesgeven heb ik nooit gewild omdat je slechts mondeling backup voor de leerling bent, fysiek ingrijpen kan niet.
 
Categorie A lesgeven heb ik nooit gewild omdat je slechts mondeling backup voor de leerling bent, fysiek ingrijpen kan niet.
De meeste beginnen op een afgesloten terrein.
Als je na het AVB examen nog de behoefte hebt om in te grijpen, heb je een slechte leerling òf je bent een controlefreak O-)
Als een leerling in een overload situatie komt op de obw moet er nog wat meer geoefend worden.
Helpt dat niet, is het wel duidelijk lijkt me.
 
Ja, gelukkig hebben we jou om iemands geestelijke gesteldheid te beoordelen. Knap van je.
Ik ben niet over jouw geestelijke gesteldheid begonnen hoor.
Als huis, tuin en keuken-psycholoog is dat voor mij wel een signaal dat jij niet lekker in je vel zit.

Het geciteerde spreekwoord moet je zien als “ hè, als je het beter kan, open een topic met een belangrijk onderwerp waar we het over moeten hebben “
 
Terug
Bovenaan Onderaan