Shoei Neotec 2 + Cardo Spirit HD

gvy

Die hard MF'er
6 mrt 2020
471
887
Sinds kort heeft de standaard ingebouwde SENA srl in mijn Neotec 2 de geest gegeven. Eerst ging ie niet meer uit en werkte hij niet meer en recent gebeurde er niets meer bij het laden. Ik was nooit echt onder de indruk van dit systeem oa vanwege de onwerkbare toetsen en de ingewikkelde bediening. Maar het heeft een groot voordeel....het zit netjes weggewerkt in de helm.
Toch had ik geen zin om de veel te dure prijs neer te leggen voor een vervangend setje vanwege de bovengenoemde ergernissen.
exit SENA
enter CARDO

Ik bekeek voor mezelf wat ik echt verlang van een comsysteem en wat voor mij dan weer niet relevant is.
wel : connectie met mijn GSM voor WAZE en TomTomGO en voor spotify en heel af en toe telefoongesprek.
wel : een heel erg zeldzaam ritje met een maat die ook een Cardo heeft en waarmee ik absoluut de sena srl niet deftig verbonden krijg.
wel : een heel zeldzaam ritje met 3 waarbij we Helmchat of Whatsapp als communicatiemiddel gebruiken.
wel: de mogelijkheid om mijn diy op maat gemaakte oortjes in te pluggen in plaats van de speakers in de helm. ( dat kon niet bij de sena srl en die had ik zelf aangepast hiervoor)
wel: deftig geluid uit een goed speakersetje .

Niet : meshverbinding met meerdere rijders. De groep van 5 a 6 waarmee ik jaarlijks een week reis ,doet niet aan intercom, dus overbodig.
Niet : connectie met bijrijder. Ik rijd nooit met passagier , mijn vrouw heeft geen interesse en ik vind het niet fijn.

En dus kwam ik uit op de CARDO SPIRIT HD. Een basisset , maar wel de versie met de betere 40mm HD speakers. Relatief goedkoop aan 122€ ( black friday RAD) en eigenlijk alles wat ik op het verlanglijstje kon afstrepen en niets wat ik niet nodig heb en het onnodig complexer maakt ( behalve dan de FM radio, die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken...denk ik)

1701210512432.png

Het toestelletje is door zijn eenvoud klein ( compact/plat ) en licht en dat is maar beter, want gezien ik de srl had, zag ik er op tegen om een blok tegen m'n helm te hangen.
Ik kon het stekkertje van de speakers netjes onder de cardo in de klem vastklemmen, waardoor ik makkelijk kan wisselen als ik mijn oortjes wil inpluggen: Zie maar op de foto hier onder.
1701210714424.png


Bij de set zaten ook een setje dikke velcropads van 40mm, waarmee je desgewenst de speakers dichter tegen je oor kan plaatsen en dat bleek voor mij "goud" te zijn. Want niet alleen kon ik de speakers naar voor zetten maar ook ineens een halve cm hoger ( omdat ze niet meer in de voorziene gaten vallen) Hierdoor zitten ze nu exact voor mijn ooringangen en dat zorgt voor een massief beter geluid, vooral in de basweergave. Het maakt echt een heel groot verschil als die speakers goed gepositioneerd kunnen zitten. Vergelijk het met een koptelefoon die je half achter je oor zet versus eentje die er netjes op staat....DAT verschil.

Verder nog even melden dat ik bij spotify steeds de optie equalizer / Adapt Sound instel op mijn specifiek gehoor.
Het komt erop neer dat ik na het juist monteren van die oortjes de helm opzet / equalizer op vlak / en een gehoortest van een minuutje doe ,die met biepjes jouw eigen gehoor/geluidsprofiel opmeet (kan confronterend zijn hoor) en aan de hand hiervan de frequentiecurve aanpast. Ook dat maakt echt verschil in kwaliteit van weergave. Aanrader om eens te doen en het verschil te horen.

Ik moet nu wel nog eens gaan rijden met dit nieuwe systeempje
 
Laatst bewerkt:
Klinkt prima, maar weet je dat er een adapter verkrijgbaar is waarmee je jouw Cardo op de plaats van de Sena kunt bevestigen? Daarmee zit de Cardo op een betere plek.
 
Hier een zeer tevreden gebruiker van een Cardo Freecom 4+. Ik gebruik mijn set dagelijks tijdens de rit naar het werk.
Radio2 app aan via Bluetooth ( werkt perfect ) Communicatie tijdens motorrijden met mijn vrouw is ook duidelijk, en als we samen met een bevriend stel gaan rijden, duidelijk communiceren net z'n 4-en.
Ik gaf ook de voorkeur voor Cardo boven een Sena set voor mijn Shoei GT Air II.
Minpuntje de set haalt niet het beloofde bereik, bij ongeveer 500m afstand komt er alleen gekraak door de speakers.
 
Klinkt prima, maar weet je dat er een adapter verkrijgbaar is waarmee je jouw Cardo op de plaats van de Sena kunt bevestigen? Daarmee zit de Cardo op een betere plek.
Ik vond dit op het net en vroeg een vriend of hij het zou kunnen printen : https://www.printables.com/model/309261-shoei-srl2-cardo-spirit-freecom-helmet-mount. Is hij volgens jou ook gewoon te koop?

1701291872969.png




In de winkel vond ik online enkel de houder voor een edge/neo shoei adapter, maar dat is niet dezelfde voor een spirit.
1701291636960.png
 
Ik ben ook naar een oplossing aan het kijken voor mijn Neotec 2. En neig momenteel naar Cardo ipv Sena.

Wat ik tot dusver begrijp. Er zit toch wel een significant verschil in de aangeboden 3d print files adapter om een Cardo te monteren op bijv. een Neotec 2 (open maar eens de link wat hierboven was gepost, en bekijk dan de achterzijde van zo’n adapter in een 3D file preview format).

Een standaard Cardo adapter wat in de winkel nu te koop is, wordt met een stukje dubbelzijdig tape gemonteerd op een Shoei Neotec 2 helm. Terwijl de ontwerpen met 3d files adapters juist dankbaar gebruik maken van de 4 verschillende en aanwezige Shoei bevestigingspunten wat achter het linkerzijde zwart klepje zit. Op zich ook logisch.

Een reden…..Shoei kan/mag geen toestemming aan Cardo geven i.v.m. patent recht i.s.m. met Sena (SRL series).
 
Intressant topic!

Ik ben al jaren tevreden Cardo packtalk slim eigenaar. Vorige week heb ik een nieuwe helm, een neotec 3. Je voelt em al aankomen: die slim past voor geen drol in de neotec. Ook ben ik de boom mic kwijt.

Nou rij is voor 99% van de tijd alleen met muziek. 1 of 2 keer per jaar met vader of vrienden op pad. Mesh heb ik dus niet perse nodig.

Ik had geen zin in een (door shoei geforceerd) SRL 3 systeem van 370 euro. Ik neig naar de Spirit HD, waar ik mijn oude 40mm JBL speakers van de Slim in ga gebruiken.

Heeft @gvy al met bovenstaande gereden? Veel verschil in windruis tov srl?
 
Ik heb er inderdaad al veel mee gereden.
Maar ik rij met verhoogde ruit/winddeflector, dus ik merk eigenlijk geen verschil qua windruis.
Ik heb wel de cardo inmiddels naar voren geplaatst ten opzichte van mijn foto hierboven. Hij zit nu op de plaats waar origineel de SENAbediening zat.
Ik moet voor mezelf nog uitmaken wat ik het beste /minst vervelend vind.
Nadelen van de beide posities :
* Achter de Sena (zoals mijn foto) : Minder handig om te bedienen, want redelijk ver naar achter
* Op de locatie van de vroegere senabediening : natuurlijke plaats qua bediening, maar dan zit hij heel dicht op de bedienings slider van het getinte binnen zonnevizier. En dat gebruik ik regelmatig tijdens ritten.
Bovenstaande zijn eigenlijk heel kleine ergernissen, waarbij ik keuze ga moeten maken tussen 1 van die 2 posities
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan