Show hier je nieuwe gereedschap *VI*

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
9 sep 2006
6.180
0
Noord Limboland Beringe.
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke
gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






scat_110982_a.jpg
17214.jpg
momentsleutel.jpg
Tafel%20gereedschap.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toen we samen gingen wonen heb ik bij de Aldi twee elektrische machines van Topcarft gekocht. Natuurlijk voorzien van de bekende 3 jaar garantie van de Aldi hebben ze het eigenlijk beide na 3,5 jaar stilletjes begeven.

De boormachine (€ 39 in 2007) is nooit mijn vriend geweest. Te groot en te zwaar (1050 watt), maar geen slagkracht om fatsoenlijk in beton te boren. Daarnaast zat er een rare slag waardoor boren altijd een beetje slingerden. De laatste keer dat ik hem gebruikt heb wilde hij alleen nog maar achteruit draaien, de schakelaar werkt niet meer fatsoenlijk in rechtsom boren. :?

De accuboor/schroefmachine (€ 39 in 2007) heeft het redelijk gedaan en heb ik ook veel meer gebruikt. Machine is 18 volt Ni/MH en er zaten er 2 bij, maar die had je bij een beetje klussen ook hard nodig en opladen duurde wel even. Machine had al vrij snel last van overtollig vet, dat er door de ventilatiesleuven uit kwam zetten (bij het in elkaar schroeven van een IKEA-krukje). Accu's zijn (niet erg raar overigens, gezien de leeftijd) voort erg vlug leeg. Daarnaast is ook de schakelaar kapot, want rechtsom draaien is ook bij dit apparaat een probleem geworden en dat is erg irritant bij het schroeven.

Daarom mijn spaarpot maar eens omgekeerd en eindelijk afscheid genomen van de goedkope "zooi" van de Aldi en geïnvesteerd in een Makita BHP 452 accuslagboormachine incl lader en 2x 18V Li-Ion 3.0Ah accu's om beide te vervangen. Hier.

BHP452RFX1.jpg


Bijkomend voordeel is dat mijn broertje vorig jaar van dit spul een sporttas vol gekocht heeft en ik uit die serie gekocht heb en dat maakt lenen wel erg gemakkelijk. *D

Ik hoop dat ik hier weer een flink aantal jaren mee vooruit kan en vooral plezieriger kan hobbyen.
 
Afgelopen zaterdag voor het eerst een Ducati 1098.
Achterwielmoer blijkt met 230Nm vastgezet te moeten worden...... (rare jongens, die Italianen...).
Mijn momentsleutel gaat tot 210Nm, maar zelfs dat koppel kon ik niet overbrengen door er met mijn volle gewicht aan te hangen.......

230 is veel te veel , 180 is genoeg en alle dealers die ik ken in belgie doen dit ook

greetz
 
Toen we samen gingen wonen heb ik bij de Aldi twee elektrische machines van Topcarft gekocht. Natuurlijk voorzien van de bekende 3 jaar garantie van de Aldi hebben ze het eigenlijk beide na 3,5 jaar stilletjes begeven.

De boormachine (€ 39 in 2007) is nooit mijn vriend geweest. Te groot en te zwaar (1050 watt), maar geen slagkracht om fatsoenlijk in beton te boren. Daarnaast zat er een rare slag waardoor boren altijd een beetje slingerden. De laatste keer dat ik hem gebruikt heb wilde hij alleen nog maar achteruit draaien, de schakelaar werkt niet meer fatsoenlijk in rechtsom boren. :?

De accuboor/schroefmachine (€ 39 in 2007) heeft het redelijk gedaan en heb ik ook veel meer gebruikt. Machine is 18 volt Ni/MH en er zaten er 2 bij, maar die had je bij een beetje klussen ook hard nodig en opladen duurde wel even. Machine had al vrij snel last van overtollig vet, dat er door de ventilatiesleuven uit kwam zetten (bij het in elkaar schroeven van een IKEA-krukje). Accu's zijn (niet erg raar overigens, gezien de leeftijd) voort erg vlug leeg. Daarnaast is ook de schakelaar kapot, want rechtsom draaien is ook bij dit apparaat een probleem geworden en dat is erg irritant bij het schroeven.

Daarom mijn spaarpot maar eens omgekeerd en eindelijk afscheid genomen van de goedkope "zooi" van de Aldi en geïnvesteerd in een Makita BHP 452 accuslagboormachine incl lader en 2x 18V Li-Ion 3.0Ah accu's om beide te vervangen. Hier.

[afbeelding]

Bijkomend voordeel is dat mijn broertje vorig jaar van dit spul een sporttas vol gekocht heeft en ik uit die serie gekocht heb en dat maakt lenen wel erg gemakkelijk. *D

Ik hoop dat ik hier weer een flink aantal jaren mee vooruit kan en vooral plezieriger kan hobbyen.


Mooi machientje, daar ga je veel plezier aan beleven. Ik heb de 14,4 volt uitvoering, die is al zo sterk, dat me de bits soms spontaan in 2 breken en daar is echt wel wat kracht voor nodig, bij een dikke torx. Accucapaciteit is geweldig, soms vraag je je af, waarom de accu nog steeds niet leeg is. De 14,4 volt heb je overigens in een kwartiertje weer opgeladen, dus je kan altijd doorwerken. *O* Je hebt er vast wel wat meer voor betaald, dan de 39 pleuro voor de Aldi machine.
 
Wat is een leuke momentsleutel voor het bereik van ongeveer 5 tot 50? Of bestaat die range net weer niet?

5 tot 50 lijk mij ook een ideaal bereik, maar volgens mij is het 1/4 0 tot 25, 3/8 20 tot 50 (ofzo) en 1/2 50 tot 200

Zijn die kleine momenten zo specifiek dat er geen goed instelbare grote bereiken met 1 sleutel te dekken zijn?
 
Hoe groter het bereik, hoe moeilijker het is om de waardes binnen de grenzen te houden. Dat is met alles wat met een bereik werkt.
Een sleutel met een bereik van 4-24 heeft al een factor 6 tov het kleinste bereik.
Een sleutel 50-200 slechts factor 4 en is daarme in theorie al nauwkeuriger te krijgen bij dezelfde techniek en opbouw.
Vaak zitten momentsleutels tot een factor van 6, daarboven alleen de moekie-moekie sleutels (of juist hele dure, bijv. de Stahlwille 20-400 digital).
Hoe hoger de onderwaarde, hoe groter het bereik lijkt, 100-600 is nog steeds factor 6, net als 2-12 Nm.
 
Laatst bewerkt:
Hoe groter het bereik, hoe moeilijker het is om de waardes binnen de grenzen te houden. Dat is met alles wat met een bereik werkt.
Een sleutel met een bereik van 4-24 heeft al een factor 6 tov het kleinste bereik.
Een sleutel 50-200 slechts factor 4 en is daarme in theorie al nauwkeuriger te krijgen bij dezelfde techniek en opbouw.
Vaak zitten momentsleutels tot een factor van 6, daarboven alleen de moekie-moekie sleutels.
Hoe hoger de onderwaarde, hoe groter het bereik lijkt, 100-600 is nog steeds factor 6, net als 2-12 Nm.


Kijk, da's nou een fijne uitleg :} :} thanx
 
Als je ze eenmaal gewend bent, wil je nooit meer terug.
Kies er wel 1 met een omkeerpalletje, zodat je de sleutel niet om hoeft te draaien als je de andere kant op wilt.
[afbeelding]
Greetz, Q

Tevreden van die MOB sleutels?
Heb er zelf ook een tijd mee gewerkt en de ratelsystemen kwamen gewoon los...

Nu Tengtools, wat perfect voldoet tot nu toe. (toch al 2 a 3 jaartjes ondertussen)
Ikzelf heb ook liefst zo'n omkeerpalletje.
 
Afgelopen zaterdag voor het eerst een Ducati 1098.
Achterwielmoer blijkt met 230Nm vastgezet te moeten worden...... (rare jongens, die Italianen...).
Mijn momentsleutel gaat tot 210Nm, maar zelfs dat koppel kon ik niet overbrengen door er met mijn volle gewicht aan te hangen.......



:') 230 nm om de achteras vast te maken, mag nog blij zijn dat dat ding niet in het maxmimale bereik van 210 is afgebroken.

Gekke Italianen :Y

Staat dit ook in de Haynes of alleen in het ownersboekje?
 
Laatst bewerkt:
Tevreden van die MOB sleutels?
Heb er zelf ook een tijd mee gewerkt en de ratelsystemen kwamen gewoon los...

Nu Tengtools, wat perfect voldoet tot nu toe. (toch al 2 a 3 jaartjes ondertussen)
Ikzelf heb ook liefst zo'n omkeerpalletje.
@MOB/(Peddinghaus):
Nog geen enkel probleem mee gehad.
Heb 2 setjes, waarvan de 1e al weer een jaar of 3.

Greetz, Q

Was dit bij jou precies dezelfde set?
 
Laatst bewerkt:
Hoe groter het bereik, hoe moeilijker het is om de waardes binnen de grenzen te houden. Dat is met alles wat met een bereik werkt.
Een sleutel met een bereik van 4-24 heeft al een factor 6 tov het kleinste bereik.
Een sleutel 50-200 slechts factor 4 en is daarme in theorie al nauwkeuriger te krijgen bij dezelfde techniek en opbouw.
Vaak zitten momentsleutels tot een factor van 6, daarboven alleen de moekie-moekie sleutels (of juist hele dure, bijv. de Stahlwille 20-400 digital).
Hoe hoger de onderwaarde, hoe groter het bereik lijkt, 100-600 is nog steeds factor 6, net als 2-12 Nm.

Duidelijke uitleg :)
Ik ga heb nu al een (teng tools) 1/4 5-25 en een 1/2 40-200
Ga binnenkort nog een 3/8 aanschaffen voor de tussenliggende bereiken :)
 
Laatst bewerkt:
Als je ze eenmaal gewend bent, wil je nooit meer terug.
Kies er wel 1 met een omkeerpalletje, zodat je de sleutel niet om hoeft te draaien als je de andere kant op wilt.
[afbeelding]
Greetz, Q
Als je ze al met omkeerpalletje neemt, zorg er dan wel voor dat de steel iets gekanteld staat ten opzichte van de kop. Dat is heel makkelijk met draaiien.....
Heb je omkeerratels, dan moet de steel juist recht zijn! (ik heb beide varianten, elk heeft zijn voor- en na-delen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan