Sigarettenaansteker aansluiting

miccie

MF veteraan
24 dec 2006
15.501
9
Haarlem
Wat ik op m'n fiets wil plaatsen is een aansluiting voor electronica. Een sigarettenaansteker aansluiting is nog wel eens makkelijk daarvoor.

oe sluit je die aan? Bij de accu-polen? En waar laat je de het sigarettengeval zelf? Op mijn FJ zit er standaard helemaal niks op dit gebied.

Voor een navigatie-apparaat bv is het nog wel eens makkelijk.
 
Ik heb ook zo'n aansluiting ( motozoom ). Je kan hem gewoon bij de accu aansluiten. Niet vergeten, er een zekering tussen te zetten. Het ding wat ik heb kun je aan het stuur vastmaken, er zijn er ook met andere bevestigingmanieren.
 
Hmm, een aanstekerplug lijkt mij wat groot en bovendien, bij trillingen, schiet ie onheroepelijk los.

Wellicht kun je in een elektronica zaak eens gaan kijken voor een (waterdichte) connector. Bijvoorbeeld een los stekkerverbindinkje voor accu's voor modelbouw. Het stekkertje laat je gewoon ergens in de buurt van je stuur of kuip naar buiten komen. De aansluiting kan vanaf de accupolen, maar dan wel even een zekering er tussen plaatsen.

Raymond
 
Foto-DDX8JH3X.jpg


Foto-AY6FSM8S.jpg


Foto-BSJTMZCQ.jpg

Wel extra zekering ertussen.

Gewoom een waterdichte in een electronica zaak gekocht.

Gefreest blokje waar het in komt, die heb ik nog een liggen.

Daarna op het stuur gemonteerd.

Marlboro man
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan 2 soorten "stopcontacten" op dit gebied. De één is de sigarettenaansteker, de ander de "accessoire-aansluiting", ook wel "BMW stekker" genoemd.
De eerste is geen aanrader, omdat de stekkers er te los in passen, waardoor ie er nogal eens uittrilt of soms helemaal geen contact maakt.
De andere, de accessoire aansluiting, is in veel motorwinkels te koop, zowel gewoon als waterdicht. Kijk bv. ff op Motozoom/Louis.

Wat je doet is een geschikt plekje op je kuip zoeken. Gaatje met de diameter van het stopcontact boren. Dat gaat het beste als je er ff van dat schilderstape op plakt en het gaatje er op aftekent, dan slipt je boor ook niet snel weg. Daarna kun je het stopcontact er zo in schroeven.

Het veiligste is de boel aansluiten met ten minste een zekering. Ik heb er een standaardrelais tussen gezet, te koop voor rond de 12 Eurie in de automaterialenhandel. Dan staat de boel stroomloos als het contact uit is.

Hier vind je de beschrijving van zo'n aansluiting, met goede foto's:
http://www.cartestsoftware.com/fz1/cigarettelightersocketinstallation.html

Als je het gaat doen, zorg er voor dat je alle bedrading goed vast zet, bv. met tierips of tape aan de kabelboom. Knijp je er stekkertjes aan, soldeer de verbindingen dan ook om corrosie te voorkomen.
Klinkt heel ingewikkeld, maar met een half uurtje werk ben je er al.
 
ik heb een verlengsnoer van een autoaanstekker gebruikt.
daar de onderkant/stekker vanaf geknipt en met een zekering op de accu aangesloten,werkt perfect.
navigatie,telefoon,mp3 speler alles gaat goed ook in de stromende regen.
hij ligt normaal onder het zadel maar kan ook in de tanktas,het is een krulsnoer.

@ marlboroman: loopt er geen water via de stekker naar binnen??
of zit hij klem in een afdichtrubber?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan