Slecht startende DR 500S

Zeeuwmeeuw

MF veteraan
Ik krijg ondertussen helemaal een mismaakt rechterbeen van het aantrappen van de DR 500S uit '83.

Als die loopt dan loopt die ook gewoon goed, da's het probleem niet.
Maar om dat ding aan te krijgen is een ramp. B|

Ik heb een vonk, ik heb compressie en brandstof.

Over dat laatste iets meer.
Als ik een poos heb staan trappen dan is de bougie vochtig, niet zeikesnat o.i.d.
Trappen met choke, trappen zonder choke.
Wel merk ik dat er uit de overloop (thule onder de carb) dat daar peut uitloopt en ik durf niet te zeggen dat het komt omdat ik hem tussendoor op de jiffy zet terwijl ik bij probeer te komen van het trappen.
Carb. revisiesetje met vlotternaald is in ieder geval onderweg onder het motto, baat het niet dan schaadt het ook niet :/

Dusss, iemand een suggestie?
Ik krijg er ondertussen een dikke kunstlul rechterkuit van :(
 
Ik weet niet wat voor ontsteking erop zit.

Vroeger een XL500 gehad, starten als een tierelier dat ding.

Nu weer zoiets, met electrische starter, maar ik heb sterk het idee dat het toerental van de startmotor en het toerental waarbij die begint te vonken een stukje uit elkaar liggen.

Dusdanig dat je krijgt te maken met de "casinofactor".

De ontsteking heeft bij dit ding niets met de accu te maken, maar moet wel zijn eigen spanning opwekken met de dynamo, die weer aangedreven wordt door de startmotor.

Want buiten vonken is een makkie, maar als je de bougie er in draait, moet-ie in de compressie vonken.

Als zo'n ding verder probleemloos loopt, ga je aan dit soort dingen denken.
Met kickstarten haal je waarschijnlijk ook niet het stationaire toerental.

Dus gewoon verder trainen.
 
Laatst bewerkt:
Dus gewoon verder trainen.

B| Waar is die middelvinger smilie ?

;)

Nou, stationairregelschroef een stuk ingeschroeft (toerental verhoogd) en nu geeft/gaf die wel een paar roffels.
Weet je wel, gewoon net niet genoeg om hem aan de gang te houden.

Een paar keer trappen verder niets meer............ B|

Met choke en zonder choke geprobeerd, idem dito.

Bougie wordt nu wel natter.
Dus ja.....kan moeilijk iedere keer het stationair opschroeven en als die warm staat verder regelen en vice versa.

Ideas anyone?? :)
 
Dan zou ik, als die eenmaal loopt, stationair mengsel goed afstellen.

Het is allemaal een balansding, als die rot stationair loopt, moet je eerst een nog hoger toerental halen. Dan kom je al in de testosteron sfeer, voor die kuitspier.
 
Dan zou ik, als die eenmaal loopt, stationair mengsel goed afstellen.

Het is allemaal een balansding, als die rot stationair loopt, moet je eerst een nog hoger toerental halen. Dan kom je al in de testosteron sfeer, voor die kuitspier.


Nou, toen ik hem vandaag eens aan de praat had gekregen na een work out van een uurtje heb ik dat gelijk gedaan en hij liep toen netjes 1300 rpm.
Stat. luchtschroef gesteld e.d., alles pico bello in orde alleen helaas bij een warme motor blijkbaar?
 
Die van mij deed het standaard in maximaal twee keer trappen. Als het de eerste keer geen prijs was, mocht ik gratis nog een keer.

Ff voor de zekerheid: geen gas geven tijdens het trappen he?!?
 
Hoe pico is bello?

Tijdje geleden dacht ik ook, ik ga 'm eens goed stationair afstellen met warme motor.
Blijkt dat je dat met asbest handschoenen moet doen, wegens ernstig verbrandingsgevaar.

Ik heb 'm daarna stukje voor beetje naar een redelijke warm/koudverhouding geregeld.

Ga je nog naar Peking?
 
Ga je nog naar Peking?

Whaaha, op zo'n manier als nu wordt het niet verder als de hoek van de straat.........

Morgen wellicht weer een dag trainen en ik denk dat ik mijn linkerbeen ga gebruiken (ik loop nu zelfs automatisch bochtjes naar links :/
Moet eventueel toch maar even op het revisiesetje wachten voor de zekerheid maar het zal inderdaad en balanskwestie zijn zoals je eerder schreef.
 
[...]

Maar de warmtegraad doet er toch nog niet toe bij het starten of wel? :?

Hmm, daar heb je inderdaad gelijk in.

Dat je bougie buiten de verbrandingskamer mooi en fris vonkt is overigens geen garantie dat hij dat ook in de verbrandingskamer doet. Ik weet het het klinkt onlogisch, maar ik heb het zelf ook eens meegemaakt en bij een eenpitter merk je het heel snel als een van de een bougies niet meedoet.
 
en bij een eenpitter merk je het heel snel als een van de een bougies niet meedoet.

Des te meer als je naast die ene cylinder ook maar 1 bougie hebt zoals bij mij :)

Tsjaa, ik heb het ook geprobeerd met de oude bougie en dat hielp ook niet echt.
Heb vandaag nog een paar keer getrapt maar het was te warm voor deze onzin.
15 keer trappen en het zweet staat in je reet.
 
[quote]Zeeuwmeeuw schreef op 06 augustus 2008 @ 22:12:

[...]


Des te meer als je naast die ene cylinder ook maar 1 bougie hebt zoals bij mij :) ~[/quote]



Dat bedoel ik dus 8-)
Tsja, dat werkt dus allemaal en ik neem aan dat de ontsteking ook op tijd staat.
Dan zal de oorzaak toch naar alle waarschijnlijkheid in de gasfabriek zitten, dus dan wordt het een zaak van je WPH erbij pakken en eerst alle regelschroeven in de correcte stand zetten, controleren of de gasnaald in de juiste groef zit, kijken hoe het met je vlotterniveau staat, de hele boel even doorblazen en dan met frisse moed kijken of dat wat oplevert.

B.T.W: Aan (laten) duwen wil ook niet lukken?


Succes!
 
Ik gok op wat verstopt leiding werk.

Hij loopt wel en netjes zeg je, dus timing kan het niet zijn.

Laat maar eens weten hoe de boel er uit ziet als je die carb(s) revisie gaat doen.
 
Ik gok op wat verstopt leiding werk.

Hij loopt wel en netjes zeg je, dus timing kan het niet zijn.

Laat maar eens weten hoe de boel er uit ziet als je die carb(s) revisie gaat doen.

Ik heb de carb al uitelkaar gehad, vlotterhoogte gesteld en doorgespoten e.d..
Ik had alleen geen revisiesetje voor de vlotternaald (die er niet eens slecht uitzag).
Als ik dat ding aan sta te trappen of hij staat op zijn jiffy dan druppelt er benzine uit de overloop (thule onderaan het vlotterkapje).
Nu zal die overloop er vast niet voor niets zitten en als er een paar druppies peut uitkomt heb ik er geen moeite mee maar onderhand komt er waarschijnlijk meer benzine uit de overloop dan wat er in de cylinder gaat. :/

Zelf vermoed ik ook de carburatie (ik zou anders echt geen idee meer hebben) dus ik zal eerst een nieuwe vlotternaald en zitting steken tesaam met pakkingen en O-ringen.

Kweet het anders ookecht niet meer '( '( '( '(
 
Zit er misschien een CV carburateur op, met zo'n bijdehand vingertje die een beetje gas geeft als je je choke gebruikt? Ook zo'n uitvinding, vooral als de vorige eigenaar er mee heeft zitten pielen.

Met precisieafstelling door middel van breekijzer of waterpomptang.

Loop je alweer in rechte lijnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan