slechtlopende en inhoudende kawa er-5

kawa67

Rookie
17 mei 2020
1
0
Hallo, mijn Kawa er-5 uit 2003 heeft voor de winter een grote beurt gehad. Na 5 a 6 maanden stilstand gestart: 1e paar seconden een soort blaffend geluid uit de uitlaat, start wel direct. Blijft ook met warme motor zonder choke niet draaien, met 2000 rpm blijft hij wel draaien, daaronder valt hij stil. Houdt in bij optrekken. Lijkt soms op 1 cilinder te lopen. Bokt/verslikt bij optrekken, geen trekkracht, lijkt net of je op laatste restje benzine rijdt (volle tank). Wat zou dit kunnen zijn? Alvast hartelijk dank!
 
5 a 6 maanden stilstand is lang genoeg om de benzine dermate slecht te laten worden om problemen te geven.
Tenzij je een ethanolvrije benzine, of een benzine'verbeteraar'in je tank had zitten, zal je je benzinesysteem moeten na lopen (benzinekraan-filters-carbs of injectie schoonmaken)....om te beginnen dan toch O-) .
 
Sinds kort loop ik ook tegen een “slecht lopende” ER-5 aan.

Afgelopen maandag even genoten van het weer en doorgehaald tot 11.000 toeren. Motor liep als een zonnetje (ik was alleen vergeten de choke van 50% op 0% te zetten 40km lang). 5 minuten voor thuiskomst, merk ik dat de motor stottert onder de 4.000 toeren.

Zojuist heb ik ‘m even gestart en motor loopt zonder choke op 800 toeren (naar mijn idee te laag). Toerental loopt ook niet op als ik de choke open zet, tenzij ik tegelijkertijd een kick geef met gas.

Verder mijn hand op de pijp van de linker cilinder gelegd en die bleef koud totdat ik het gas open zette boven de 4.000 toeren. Boven de 4.000 toeren lijkt de motor “normaal” te lopen. Daaronder lijkt het alsof de motor op één cilinder loopt.

Lijkt deze diagnose correct en wat kan ik doen om verder uit te zoeken en/of op te lossen?
 
Sinds kort loop ik ook tegen een “slecht lopende” ER-5 aan.

Afgelopen maandag even genoten van het weer en doorgehaald tot 11.000 toeren. Motor liep als een zonnetje (ik was alleen vergeten de choke van 50% op 0% te zetten 40km lang). 5 minuten voor thuiskomst, merk ik dat de motor stottert onder de 4.000 toeren.

Zojuist heb ik ‘m even gestart en motor loopt zonder choke op 800 toeren (naar mijn idee te laag). Toerental loopt ook niet op als ik de choke open zet, tenzij ik tegelijkertijd een kick geef met gas.

Verder mijn hand op de pijp van de linker cilinder gelegd en die bleef koud totdat ik het gas open zette boven de 4.000 toeren. Boven de 4.000 toeren lijkt de motor “normaal” te lopen. Daaronder lijkt het alsof de motor op één cilinder loopt.

Lijkt deze diagnose correct en wat kan ik doen om verder uit te zoeken en/of op te lossen?
Maak aub even eigen topic aan. Dan kunnen we je gericht verder helpen :t

Copy paste van je post zal genoeg zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan