sleepende voorrem

TYRI F1

MF veteraan
15 sep 2003
1.364
0
Nijkerk
vandaag viel mij op dat mn voorrem sleept op mn remschijf. beetje een geluid als metaal op metaal, bovendien begint het zo hier en daar al n beetje te roesten,
hoe kan ik die verhelpen?
 
Nie mieten en een uurtje flink stoppies en noodstoppen oefenen. Dan is dat piepen gegearandeerd weg. Alleen niet met dit weer doen, maar effe wachten totdat het weer mooi weer is :+

Piepen is doorgaans verglazing van de blokjes omdat er niet geremd word :X Remmen GVD!!!! :P :P Dat glazuur van die blokken af stoken.

Klaar 8-)

werkt echt!! Je zal zien dat je blokken ook ineens veel beter werken daarna *D
 
kan ook dat de cups niet goed terug gaan. In dat geval is demontage een beter idee. Misschien een leuk klusje voor een winteravond? Heel veel werk is het niet namelijk: olie eraf, klauw demonteren, alles wat eraf/uit kan eraf/eruit halen, goed reinigen, misschien polijsten en weer in elkaar zetten.

Een rem mag best iets aanlopen maar dan vooral aan het begin van een rit, want meestal wordt het veroorkzaakt door aanslag op je schijf. Roest zit er na een paar dagen al! Als je een aardig stukkie gereden hebt dan moet de rem gewoon vrij zijn.

MAzzel,

KingCoder
 
Nie mieten en een uurtje flink stoppies en noodstoppen oefenen. Dan is dat piepen gegearandeerd weg. Alleen niet met dit weer doen, maar effe wachten totdat het weer mooi weer is :+

Piepen is doorgaans verglazing van de blokjes omdat er niet geremd word :X Remmen GVD!!!! :P :P Dat glazuur van die blokken af stoken.

Klaar 8-)

werkt echt!! Je zal zien dat je blokken ook ineens veel beter werken daarna *D
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.
Wat betreft dat slepen: Schijfremmen mogen altijd een beetje slepen, zolang het wiel nog maar gewoon ronddraait op handkracht. Trommelremmen moeten altijd vrij lopen.
 
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.
Wat betreft dat slepen: Schijfremmen mogen altijd een beetje slepen, zolang het wiel nog maar gewoon ronddraait op handkracht. Trommelremmen moeten altijd vrij lopen.

niet altijd hoor, kheb toch liever dat ze remmen als ik de hendel in knijp :+ :o
 
ik heb gemerkt bij gecenterde remmen (koperleurige blokken!) is dat je inderdaad dat sleepende geluid hebt bij lage snelheden. Mijn advies: Niks van aantrekken, de meeste hebben gelijk. Het komt bij bijna elke moto voor dat de remmen wat schuren tegen de schijven.
Moesten de blokken een eindje van de schijven hangen (nog maar 2mm) en je remt dan heb je kans dat je rem blokkeert en dat zou niet zo leuk zijn als je dubbele remmen hebt vanvoor.
Dus dat slepen is normaal hoor als je voorwiel niet tegengehouden word.

Voor die grapjas met zijn kruipolie. Je bent gek om zo een kommentaar te geven. Inderdaad sommige leken zouden die raad nog opnemen ook. En heet jezelf dan maar motor-killer!!!
 
Nie mieten en een uurtje flink stoppies en noodstoppen oefenen. Dan is dat piepen gegearandeerd weg. Alleen niet met dit weer doen, maar effe wachten totdat het weer mooi weer is :+

Piepen is doorgaans verglazing van de blokjes omdat er niet geremd word :X Remmen GVD!!!! :P :P Dat glazuur van die blokken af stoken.

Klaar 8-)

werkt echt!! Je zal zien dat je blokken ook ineens veel beter werken daarna *D

ik weet het, maar heb net mn rijbewijs en net mn motor :) dusja, ben dr nog aardig verzichtig mee. maar idd waar, als ik r n tijdje mee ga rijden heb ik er geen last meer van...
dus, jullie hebben mij ook weer gerust gesteld.

mbt kruipolie grapjassen, B| (als dat de enige post was, had ik ut nog gedaan ook :X , ben namelijk 1tje met 2 linkerhanden '( )
 
wat betreft remblokken dacht ook dat als je veel en hard remt de blokken harder worden omdat de materialen naar voren komen bv koper voor de afvoer van warmte hoopt zich dan op en zal dus harder worden harder worden door stilstand heb ik nog nooit gehoord ;)
 
Remblokken mogen best wat aanlopen. Maar ijzer op ijzer... Denk eraan dat ook je remblok op kan zijn.. Die dingen zijn van ijzer. En da's NIET goed. Vervangen! (Ja, ik heb een remblokje liggen waar ALLES vanaf is)
 
inderdaad de cups schoon maken werkt goed...maar ook de remblokjes iets afschuren,op een vlakke ondergrond[dat je vlak schuurd] wil helpen...zodat die vuile laag eraf is....ook heb ik ervaring,dat je de klauwen niet helemaal vast draait,dat je nog 1-2 mm speling hebt op klauw...en dan met motor in hand heen en wwer gaat en dan remt...[ niet mee de weg op!!!] zodat de klauwen een beetje zetten t.o.v schijf.
 
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.
Wat betreft dat slepen: Schijfremmen mogen altijd een beetje slepen, zolang het wiel nog maar gewoon ronddraait op handkracht. Trommelremmen moeten altijd vrij lopen.

Nope. Je haalt een aantal dingen door elkaar.
Het meeste voorkomende type van fading voor straatrijders heeft niets te maken met kokende remvloeistof of verglazing, maar is “Green fade”, wat normaal gesproken gebeurt met nieuwe remblokken. Remblokken zijn gemaakt van verschillende materialen die bij elkaar gehouden worden door een soort hars, of lijm welke gerijpt wordt door de eerste paar keren dat je flink remt. Een bijeffect is het vrijkomen van gassen, welke er voor zorgen dat je remblokken gaan aquaplanen op de remschijf. Dit kan de remkracht totaal teniet doen.

Oplossing: fatsoenlijk inrijden van remblokken.

“Pad fade” (verglazing) kan met alle remblokken gebeuren, en komt doordat de frictie van de blokken varieert met de temperatuur. De frictie bereikt een bepaalt optimum bij een be-paalde temperatuur. Boven deze temperatuur neemt de remkracht weer af. Dus als de remblokken te koud blijven of te heet worden, verliezen ze aan remkracht. Race remblok-ken zijn van andere materialen gemaakt, en remmen beter bij constant hogere temperatu-ren, en remmen vaak behoorlijk beroerd als ze nog koud zijn. Maar hier houdt het niet op. Als je een remblok flink op z’n donder geeft, kan deze zelfs zo heet worden dat de lijm/hars smelt en uit de remblok loopt, tussen de remschijf en je remblok. Plotseling is dat dan een smeermiddel geworden in plaats van een wrijvingsmiddel. Het kan nog erger, als dit goedje gaat verdampen is bijna alle remkracht weg. Het resultaat is een glas-harde toplaag op de remblokken. Vandaar de naam verglazing.
Oplossing: koop remblokken die een hogere frictie-coëfficiënt hebben bij hogere temperatu-ren.

“Fluid fade” (kokende remolie) wordt met name veroorzaakt doordat water uit de lucht opgenomen wordt door de remvloeistof. De meest gebruikte remvloeistof, DOT4, is erg hy-groscopisch, ofwel: het absorbeert water als een dolle. Hoe meer water er in de remvloei-stof zit, hoe lager het kookpunt van de remvloeistof wordt, totdat de hitte van de remklauw de vloeistof laat koken en gasbelletjes maakt in de remleiding. Dit gas is erg samendruk-baar, zodat terwijl jij met witte knokkels de remhendel tegen je handvat perst, de remzuiger onbewogen blijft zitten waar die zit. En andermaal lig je in het weiland tussen de koeien te grazen.

Je kunt water in de remleidingen voelen door een sponzig gevoel in de remhendel. Als je dat voelt, vervang dan meteen de remvloeistof- en kijk meteen ook de staat van de remlei-dingen na. Omdat remvloeistof erg snel water aantrekt, doe je dit het liefst op een droge dag (lage luchtvochtigheid). Bovendien moet je altijd een nieuw flesje remvloeistof gebrui-ken. Laat de fles geopend staan op een warme en vochtige dag, en je kunt de fles weg-gooien – zonder pardon.

Oplossing: regelmatig remolie vervangen, ontluchten, staalflex leidingen gebruiken, hogere graad dan DOT4 gebruiken, dus DOT 5.1. (let op dat je niet de Amerikaanse DOT 5 ge-bruikt, dit is een remolie die op basis van siliconen gemaakt wordt, en niet met glycol. De meeste remsystemen zijn daar niet geschikt voor).

Voor meer achtergrond info over remmen: zie mijn homepage
 
Nope. Je haalt een aantal dingen door elkaar.
Het meeste voorkomende type van fading voor straatrijders heeft niets te maken met kokende remvloeistof of verglazing, maar is “Green fade”, wat normaal gesproken gebeurt met nieuwe remblokken. Remblokken zijn gemaakt van verschillende materialen die bij elkaar gehouden worden door een soort hars, of lijm welke gerijpt wordt door de eerste paar keren dat je flink remt. Een bijeffect is het vrijkomen van gassen, welke er voor zorgen dat je remblokken gaan aquaplanen op de remschijf. Dit kan de remkracht totaal teniet doen.

Oplossing: fatsoenlijk inrijden van remblokken.

“Pad fade” (verglazing) kan met alle remblokken gebeuren, en komt doordat de frictie van de blokken varieert met de temperatuur. De frictie bereikt een bepaalt optimum bij een be-paalde temperatuur. Boven deze temperatuur neemt de remkracht weer af. Dus als de remblokken te koud blijven of te heet worden, verliezen ze aan remkracht. Race remblok-ken zijn van andere materialen gemaakt, en remmen beter bij constant hogere temperatu-ren, en remmen vaak behoorlijk beroerd als ze nog koud zijn. Maar hier houdt het niet op. Als je een remblok flink op z’n donder geeft, kan deze zelfs zo heet worden dat de lijm/hars smelt en uit de remblok loopt, tussen de remschijf en je remblok. Plotseling is dat dan een smeermiddel geworden in plaats van een wrijvingsmiddel. Het kan nog erger, als dit goedje gaat verdampen is bijna alle remkracht weg. Het resultaat is een glas-harde toplaag op de remblokken. Vandaar de naam verglazing.
Oplossing: koop remblokken die een hogere frictie-coëfficiënt hebben bij hogere temperatu-ren.

“Fluid fade” (kokende remolie) wordt met name veroorzaakt doordat water uit de lucht opgenomen wordt door de remvloeistof. De meest gebruikte remvloeistof, DOT4, is erg hy-groscopisch, ofwel: het absorbeert water als een dolle. Hoe meer water er in de remvloei-stof zit, hoe lager het kookpunt van de remvloeistof wordt, totdat de hitte van de remklauw de vloeistof laat koken en gasbelletjes maakt in de remleiding. Dit gas is erg samendruk-baar, zodat terwijl jij met witte knokkels de remhendel tegen je handvat perst, de remzuiger onbewogen blijft zitten waar die zit. En andermaal lig je in het weiland tussen de koeien te grazen.

Je kunt water in de remleidingen voelen door een sponzig gevoel in de remhendel. Als je dat voelt, vervang dan meteen de remvloeistof- en kijk meteen ook de staat van de remlei-dingen na. Omdat remvloeistof erg snel water aantrekt, doe je dit het liefst op een droge dag (lage luchtvochtigheid). Bovendien moet je altijd een nieuw flesje remvloeistof gebrui-ken. Laat de fles geopend staan op een warme en vochtige dag, en je kunt de fles weg-gooien – zonder pardon.

Oplossing: regelmatig remolie vervangen, ontluchten, staalflex leidingen gebruiken, hogere graad dan DOT4 gebruiken, dus DOT 5.1. (let op dat je niet de Amerikaanse DOT 5 ge-bruikt, dit is een remolie die op basis van siliconen gemaakt wordt, en niet met glycol. De meeste remsystemen zijn daar niet geschikt voor).

Voor meer achtergrond info over remmen: zie mijn homepage

't Is een indrukwekkend verhaal! De vraag was, of remmen mochten slepen. Iemand antwoordde dat je gewoon een aantal malen keihard moest remmen en daar was ik het niet helemaal mee eens omdat dat volgens mij ook verkeerd kon uitpakken voor je blokken. En wat voor soort fading daar dan uit ontstaat maakt eigenlijk niet uit. 't Is altijd slecht. Overigens ben ik het niet helemaal eens met het sponzig aanvoelen van het remhendel als er water in de leidingen zit. Water is net zo min samendrukbaar als remvloeistof, het wordt pas sponzig als de temperatuur zodanig oploopt dat het water gaat koken, m.i. Ook denk ik dat het bekijken van de luchtvochtigheid bij het verwisselen van remvloeistof wel wat ver gaat. Per dag krijgen honderden auto's en motoren nieuwe remvloeistof, ook als het vochtig weer is, en dat gaat echt niet allemaal mis. Het bewaren van restjes remvloeistof is idd uit den boze. Ieder jaar wisselen ipv iedere twee jaar zoals er meestal wordt voorgeschreven lost bijna alle problemen op (veroudering, wateropname, sponzig remhendel).
 
Ja, het is niet een antwoord op de eerste vraag: daar zijn al goede antwoorden op gekomen.

Over de fading: het is nooit goed inderdaad. Maar ik wilde het graag een beetje beter uitleggen want fluid-fade is te verhelpen, verglazing ook (als het niet teveel is). Greenfade kunnen je blokken voorgoed verpesten.

Over het vervangen van remolie bij vochtig weer: het zal inderdaad niet zo'n vaart lopen. Vergelijken met auto's kan niet: die hebben rembekrachtiging die heel het gevoel met je remmen wegnemen.

Over het water: Het is niet het water dat samendrukbaar is, maar het gas (staat er ook bij).

Over het verglazen: verglazing gebeurt niet door normaal hard te remmen, zoals jij stelde, maar door erg zware overbelasting (bijvoorbeeld racen), of door langdurig laten aanslepen van de motor.

Remmen die aanslepen, is normaal: het geeft inderdaad een metaal-op-metaal geluid - maar het zijn gewoon de remblokken die heel licht tegen de schijven schuren. Dit is niet erg. Bij het rijden gaat dit weg (door de trillingen en opwarming).

Roest op je schijven is ook normaal: dat rem je er wel weer vanaf.

Maak wel je remmen regelmatig schoon: het poeder komt overal tussen en kan het remmen zwaar laten verlopen.
 
Laatst bewerkt:
zo af en toe de blokken ff losmaken.....remstof en pekel (!) kunnen ervoor zorgen dat je blokken niet meer 'vrij'bewegen maar vast gaan zitten.....dan blijf je feitelijk continue remmen.... merk je vooral als je stopt en een stukkie wil 'steppen'....zwaar steppen => blokken zitten vast.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan