Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
beetje kruipolie erop spuiten
Bij de meeste motoren sleept de voorrem, en zolang die je wiel niet afremt is er niks aan de hand. Als er roest op je schijf zit moet je gaan rijden, rem je er zo af.Sommige mensen zijn zo gek om dit "advies" op te volgen...
beetje kruipolie erop spuiten
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.Nie mieten en een uurtje flink stoppies en noodstoppen oefenen. Dan is dat piepen gegearandeerd weg. Alleen niet met dit weer doen, maar effe wachten totdat het weer mooi weer is
Piepen is doorgaans verglazing van de blokjes omdat er niet geremd word Remmen GVD!!!! Dat glazuur van die blokken af stoken.
Klaar
werkt echt!! Je zal zien dat je blokken ook ineens veel beter werken daarna
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.
Wat betreft dat slepen: Schijfremmen mogen altijd een beetje slepen, zolang het wiel nog maar gewoon ronddraait op handkracht. Trommelremmen moeten altijd vrij lopen.
Nie mieten en een uurtje flink stoppies en noodstoppen oefenen. Dan is dat piepen gegearandeerd weg. Alleen niet met dit weer doen, maar effe wachten totdat het weer mooi weer is
Piepen is doorgaans verglazing van de blokjes omdat er niet geremd word Remmen GVD!!!! Dat glazuur van die blokken af stoken.
Klaar
werkt echt!! Je zal zien dat je blokken ook ineens veel beter werken daarna
Volgens mij verglazen je blokken juist door langdurig en hard remmen. Het "smeermiddel" wat in de mix van remvoeringsmateriaal zit, komt er door de hitte het eerste uit, wat overblijft zijn de hardere bestanddelen. Het hangt er denk ik ook wel heel erg vanaf wat voor blokken je hebt. Je kunt dit m.i. niet zomaar roepen.
Wat betreft dat slepen: Schijfremmen mogen altijd een beetje slepen, zolang het wiel nog maar gewoon ronddraait op handkracht. Trommelremmen moeten altijd vrij lopen.
Nope. Je haalt een aantal dingen door elkaar.
Het meeste voorkomende type van fading voor straatrijders heeft niets te maken met kokende remvloeistof of verglazing, maar is “Green fade”, wat normaal gesproken gebeurt met nieuwe remblokken. Remblokken zijn gemaakt van verschillende materialen die bij elkaar gehouden worden door een soort hars, of lijm welke gerijpt wordt door de eerste paar keren dat je flink remt. Een bijeffect is het vrijkomen van gassen, welke er voor zorgen dat je remblokken gaan aquaplanen op de remschijf. Dit kan de remkracht totaal teniet doen.
Oplossing: fatsoenlijk inrijden van remblokken.
“Pad fade” (verglazing) kan met alle remblokken gebeuren, en komt doordat de frictie van de blokken varieert met de temperatuur. De frictie bereikt een bepaalt optimum bij een be-paalde temperatuur. Boven deze temperatuur neemt de remkracht weer af. Dus als de remblokken te koud blijven of te heet worden, verliezen ze aan remkracht. Race remblok-ken zijn van andere materialen gemaakt, en remmen beter bij constant hogere temperatu-ren, en remmen vaak behoorlijk beroerd als ze nog koud zijn. Maar hier houdt het niet op. Als je een remblok flink op z’n donder geeft, kan deze zelfs zo heet worden dat de lijm/hars smelt en uit de remblok loopt, tussen de remschijf en je remblok. Plotseling is dat dan een smeermiddel geworden in plaats van een wrijvingsmiddel. Het kan nog erger, als dit goedje gaat verdampen is bijna alle remkracht weg. Het resultaat is een glas-harde toplaag op de remblokken. Vandaar de naam verglazing.
Oplossing: koop remblokken die een hogere frictie-coëfficiënt hebben bij hogere temperatu-ren.
“Fluid fade” (kokende remolie) wordt met name veroorzaakt doordat water uit de lucht opgenomen wordt door de remvloeistof. De meest gebruikte remvloeistof, DOT4, is erg hy-groscopisch, ofwel: het absorbeert water als een dolle. Hoe meer water er in de remvloei-stof zit, hoe lager het kookpunt van de remvloeistof wordt, totdat de hitte van de remklauw de vloeistof laat koken en gasbelletjes maakt in de remleiding. Dit gas is erg samendruk-baar, zodat terwijl jij met witte knokkels de remhendel tegen je handvat perst, de remzuiger onbewogen blijft zitten waar die zit. En andermaal lig je in het weiland tussen de koeien te grazen.
Je kunt water in de remleidingen voelen door een sponzig gevoel in de remhendel. Als je dat voelt, vervang dan meteen de remvloeistof- en kijk meteen ook de staat van de remlei-dingen na. Omdat remvloeistof erg snel water aantrekt, doe je dit het liefst op een droge dag (lage luchtvochtigheid). Bovendien moet je altijd een nieuw flesje remvloeistof gebrui-ken. Laat de fles geopend staan op een warme en vochtige dag, en je kunt de fles weg-gooien – zonder pardon.
Oplossing: regelmatig remolie vervangen, ontluchten, staalflex leidingen gebruiken, hogere graad dan DOT4 gebruiken, dus DOT 5.1. (let op dat je niet de Amerikaanse DOT 5 ge-bruikt, dit is een remolie die op basis van siliconen gemaakt wordt, en niet met glycol. De meeste remsystemen zijn daar niet geschikt voor).
Voor meer achtergrond info over remmen: zie mijn homepage