Slijtage voorband

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Mijn voorband (Dunlop 204 Sportmax II) slijt wat vreemd af. Waarschijnlijk omdat ik nogal veel binnen de bebouwde kom rijd en daarom veel rem. Er zitten van die V-vormige groeven in de band en juist aan de ene kant van de groef is veel slijtage terwijl aan de andere kant nauwelijks iets te zien is. Ik heb het hieronder geschetst (vooraanzicht van de band):

weinig slijtage
_......V.._
..\....../< veel slijtage
....\.../
.....|.|

Er onstaat daardoor een zigzaggend slijtpatroon in de diepte over de omtrek van de band. Denken jullie dat dit ernstige gevolgen heeft voor de grip in bochten? Het lijkt me dat het vooral ontstaat door dat v-vormige profiel. Misschien zijn Bridgestones beter omdat deze niet van die extreme, brede groeven hebben?

Sorry voor het lullige ASCII plaatje, maar dat uploaden en linken van jpegs lukte niet ;( ennuh die punten staan er alleen maar om de lijnen op de goede afstand te houden.
 

Maximum

Banned User
6 sep 2001
5.267
1
Sweet Lake City
Bridgestones hebben dat juist nog erger...die hebben echt aparte vlakken...slijt 1 vlak harder als de ander...vraag maar aan raul...hij weet ut ook :)
 

Mar1tin

Spa is gááááf!
Donateur
19 nov 2001
5.932
43
58
Weert (Limburg, NL)
www.motormaf.nl
Komt vlgs. mij doordat rubber deels inveerd IN je profielgroef en daardoor opdat moment minder krachtig op de weg drukt, daarna "veert" rubber weer terug.
Heb dit bij sommige banden ook meer gehad dan bij anderen. Schijn je ook te kunnen verminderen met andere bandenspanning en/of dempingsinstelling vóór!:r1:
 

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
4
40
Amersfoort
hij staat voor z'n garage wat te spelen met het gas terwijl hij net z'n vriendin heeft gevraagd om een extra helm te halen...

:?
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
0
39
Emmen
hij staat voor z'n garage wat te spelen met het gas terwijl hij net z'n vriendin heeft gevraagd om een extra helm te halen...

:?
Dat dacht ik ook, met het gas spelen. Alleen jammer dat dat aan de andere kant zit. Dus het zal de koppeling wel zijn... :P
Eeh... het andere armpie beweegt meer.
 

BertV

MF veteraan
21 mei 2001
11.489
4
40
Amersfoort
Dat dacht ik ook, met het gas spelen. Alleen jammer dat dat aan de andere kant zit. Dus het zal de koppeling wel zijn...
Beetje in de war...? :P :)
Heb 'm nog speciaal omgedraaid om die reden...
 
Laatst bewerkt:

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
72
Heerlen
Op Woensdag 13 februari 2002 13:58 schreef EdwinO het volgende:
Mijn voorband (Dunlop 204 Sportmax II) slijt wat vreemd af. Waarschijnlijk omdat ik nogal veel binnen de bebouwde kom rijd en daarom veel rem. Er zitten van die V-vormige groeven in de band en juist aan de ene kant van de groef is veel slijtage terwijl aan de andere kant nauwelijks iets te zien is. Ik heb het hieronder geschetst (vooraanzicht van de band):
weinig slijtage
_......V.._
..\....../< veel slijtage
....\.../
.....|.|

Bridgestone doet dat ook, komt volgens mij voor een grootdeel van al die linksdraaiende rotondes,
we moeten maar eens gaan voorstellener af en toe een andersom te nemen :P :P :P
 

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Bridgestones hebben dat juist nog erger...die hebben echt aparte vlakken...slijt 1 vlak harder als de ander...vraag maar aan raul...hij weet ut ook :)
Da's inderdaad ook bij mijn Dunlops het geval. Tussen sommige 2 opeenvolgende groeven is duidelijk meer slijtage dan andere. Aan de linker helft van de band is deze ook wat erger dan aan de rechte kant (links voor als je op de motor zit). Dan zou je juist zeggen dat het niet door het remmen komt want dat doe je meestal met je motor rechtop. Die tip van rotondes anderom nemen zou misschien een oplosssing zijn. Moet er nog ff. over nadenken ;)

Alvast bedankt voor de reacties en die misschien nog komen.
 

Guzmo

MF'er
10 feb 2002
105
0
61
Waterlandkerkje
www.lagerboer.nl
allemaal duidelijk, maar waarom aan 1 kant?

Als je voorband aan één kant meer slijt dan aan de andere kant is er veel kans dat er een wiellager versleten is. Ik heb hetzelfde euvel gehad en er bleek dus inderdaad 1 wiellager versleten te zijn waardoor je wiel a.h.w. aan één kant wat meer inzakt. Als dit inderdaad het geval is, dan het beste allebei de wiellagers vervangen. :]