slingeren bij hoge snelheid!

Gabbert

MF veteraan
5 jul 2011
1.053
0
Wouw
Goededag,

Ik rij een Suzuki GSX 600F en daar zaten versleten banden op.

ik had dan ook vaak dat hij begont te wiebelen en slingeren in de bochten e.d. Mij werd verteld dat dit aan zwaar versleten banden kon liggen, dus laatst zijn er nieuwe op gegaan en hij heeft het nog steeds.

Het probleem komt alleen nu naar boven als ik hard rechtdoor rij( je weet wel, wat iedereen kan xD) dus met een gangetje van 200/220 begint mn fiets te zwabberen, niet een fijn gevoel.

er liggen nu Bridgestone BT 023's op. Wat kan het probleem zijn, vering?

alle ideën, oplossingen en suggesties hoe ik dit kan checken/verhelpen zijn welkom!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik had het goed... De Bridgestone BT (battlax). Ken iemand die specifiek naar deze band zoekt om lekker te driften, omdat die dingen zo kneiterhard en griploos zijn.

:/
 
Laatst bewerkt:
Goededag,

Ik rij een Suzuki GSX 600F en daar zaten versleten banden op.

ik had dan ook vaak dat hij begont te wiebelen en slingeren in de bochten e.d. Mij werd verteld dat dit aan zwaar versleten banden kon liggen, dus laatst zijn er nieuwe op gegaan en hij heeft het nog steeds.

Het probleem komt alleen nu naar boven als ik hard rechtdoor rij( je weet wel, wat iedereen kan xD) dus met een gangetje van 200/220 begint mn fiets te zwabberen, niet een fijn gevoel.

er liggen nu Bridgestone BT 023's op. Wat kan het probleem zijn, vering?

alle ideën, oplossingen en suggesties hoe ik dit kan checken/verhelpen zijn welkom!!!



ik rijd zelf een 87ér slabby van suzuki, en die hebben ook de nare eigenschap. :')



blokbouten vastdraaien? blok zweeft in frame en daardoor voelt de motor zweverig aan.... :] :X


bij mij kan dat niet, zijn zgn zwevende blokbouten, het blok "hangt"er als ware tussen. :)




edit; zit je stroomlijn goed vast en klappert die niet oid?
 
Laatst bewerkt:
Een GSX600F is niet bepaald een superbike.
Misschien slingeren ze allemaal wel op hoge snelheid.
Mijn eigen motor schijnt ook niet stabiel te zijn boven de 200, maar daar heb ik geen last van want ik rijd niet zo hard. :P
 
Dat slingeren noemt men een speedwobble.
Banden op juiste spanning zetten, vering goed instellen en balhoofd ietwat strakker zetten.
Dan zou het opgelost moeten het zijn. :)
 
speling op het wiel is nul, althans, motor op de bok en iemand vast laten houden en band links en rechts en voor naar achter duwen en trekken, dan is er geen speling, ook liepen de lagers nog soepel en daar zat ook geen speling op, dit check ik altijd even als de wielen er af liggen namelijk :)
 
Een van je vorkpoten zonder olie en de ander nog met?

Wielen goed uitgelijnd? Het beste doe je dat met een roe (gewoon een lange stok tegen de achterband en kijken of het andere uiteinde van de stok links en rechts even ver van de remschijf af zit. Zo niet, achterwiel bijstellen. Net als vroeger met de fiets. ;)).
 
Laatst bewerkt:
@ RetepV ik snap je bedoeling niet echt, welke remschijf heb je het over?

@ Freon Ik neem aan dat de voorvork nog recht is, de olie weet ik niet, daarvoor heb ik contact opgenomen met hyperpro, aangezien ik de geschiedenis van deze fiets niet ken wil ik ze wel eigenlijk vervangen. en nee ik heb geen koffers ;)

Edit: Net gezocht hoe het balhoofd moest worden afgesteld in het WPHB, ik kan er niet zoveel van vinden en snap niet goed wat er bedoelt word, iemand dit eerder gedaan bij een gsx F?
 
Laatst bewerkt:
Remschijven van je voorwiel.

Eerst de roe (stok) links tegen je achterband aan, zo dat de stok evenwijdig met het achterwiel is. Dan kun je aan de voorkant de afstand van de stok tot de remschijven meten. Dat doe je ook aan de rechterkant van je achterband (en voor de afstand tot de remschijf meten).

Als de afstanden van de stok tot de remschijven links en rechts gelijk zijn, staat je achterwiel precies goed in lijn met je voorwiel.

Je kan aan de voorkant ook meten op de velg, maar dan moet je 100% zeker weten dat je stuur recht staat. Bij de remschijven is dat veel minder een probleem omdat die dichter bij het midden van het wiel zitten.

Oh ja, gebruik een rechte stok.

Of draai de stok zo om om de lengte-as om dat de kromming van de stok links en rechts exact tegengesteld van elkaar is. Ik kan dat niet beter uitleggen, je moet het zien om te begrijpen. :) Makkelijker om een rechte stok te gebruiken. Aluminium U-profiel ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch niet normaal dat speedwobbling ? Het is levensgevaarlijk, kan mij niet indenken dat het met andere bandenspanning wordt opgelost.

Nou helaas is het wel normaal in de zin dat het inherent is aan motorfietsframes onder een vrij constante, maar toch iets wisselende, belasting. Bijvoorbeeld een versleten band die niet meer voor een helemaal egale aandrijving kan zorgen.

Daardoor is het mogelijk om die aandrijf-energie-verschilletjes in het voertuig -dat zich als een veer gedraagt!- op te slaan, om vervolgens weer te worden vrijgegegeven enz. enz...

Dat opnemen en vrijgeven zorgt voor een bewegende veer, en da's dus het voertuig waar je opzit '(

Door nu met bepaalde parameters als framestijfheid/bandenspanning/asdrukken c.q. balans te spelen kan het dus wel mogelijk zijn om de wobble niet op te laten treden.

Mijn CB550 heeft 't ongeacht banden en weetikhet altijd tussen de 165..170 km/h, daarboven verdwijnt het weer. Dan accepteert het voertuig kennelijk de input niet meer (eigenfrequentie).
 
Laatst bewerkt:
Word hier wel veel wijzer van! Heb mijn achterwiel cq. Ketting gesteld met de streepjes op de achterbrug dacht dat dit goed was
Maar ik ga even het trucje doen van hierboven :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan