snelheid/vermogen cbx550f2

Pau1p

MF'er
31 mei 2011
40
0
Vorige week heb ik een nieuwe motor gekocht: een Honda CBX550F2 '85. Prachtige motor, rijdt heerlijk. Als ik op bikez.com kijk zijn er twee varianten: een met 50pk(reduced effect) en een met 60pk.

Nu staat op mijn kentekenbewijs dat ik 37 kW heb, en dus de 50pk variant heb.
Als ik naar de overige specificaties kijk, dan lijkt vrijwel alles identiek. Is dit exact hetzelfde motorblok? En de vraag is dan: kan ik die 10 pk makkelijk vrijmaken en zal je er veel van merken?


Aanleiding dat ik dit wil weten is dat de top op de snelweg ongeveer op 145-150 km/u ligt rond 7/7,5k toeren. Dit viel mij enigszins tegen.

Ik heb 0,0 verstand van motoren, maar zijn er makkelijke wijzigingen te doen waarmee ik zonder verstand van motoren en met een wph (die krijg ik nog) het vermogen/ de topsnelheid kan verbeteren? Heb al gezocht op het forum maar ik kan moeilijk inschatten wat voor mij makkelijk te doen is, en wat een stuk meer inhoudelijke kennis vereist.

Bedankt
 
Jullie hadden gelijk. Het gaat inderdaad om zes versnellingen.

Ik heb vandeweek tijdens het rijden gemerkt dat ik af en toe bij het hard optrekken (vooral 3e versnelling) omhoog schiet in toeren en niet evenredig hard versnel. Een slippende koppeling neem ik aan. Kan dit ook het probleem zijn dat dit in de zesde versnelling stiekem ook gebeurd waardoor ik gewoon daar vermogen mis? Echt op topsnelheid rook ik ook een licht branderige geur dus toen ben ik snel van het gas gegaan. Zijn dit dan versleten koppelingsplaten?

Kan het kwaad om hier mee door te rijden als ik niet te agressief rijd? Heb al eea opgezocht over platen vervangen en dat schijnt voor een beginner ook te doen te zijn. Heb het wph.

Is goede olie er in en de koppeling beter (losser?) afstellen een goed begin voordat ik aan openen van de koppeling begin?

edit: genoeg topics over slippende koppeling dus ik hoef niet een volledige uitleg. maar kan dat de oorzaak zijn van de topsnelheid? en, is dus nieuwe goede olie en afstellen een prima eerste oplossing of meer uitstellen van het probleem.
Da's enkel uitstellen van de reparatie, totdat je onderweg echt stil staat omdat de koppeling zo erg slipt dat je ern niet meer mee kan rijden.
TENZIJ je koppelingskabel nu zó strak staat afgesteld dat je helemaal geen vrije slag in de hendel meer hebt, dus dat je eigenlijk continue rondrijdt met een licht ontkoppelde motor. Heb je al ook maar iets vrije slag, ook al is het maar een millimeter, dan maakt meer vrije slag (losser stellen dus) verder gene ene reet uit.
 
Kwaad kan het niet, je loopt wel het risico dat je ook de tussenplaten te veel verhit en die dan ook moet vervangen. En ja, dat kan heel wel de oorzaak zijn van vrij veel toeren. Overigens had ik destijds een CB550F en daar had ik de tandwielverhouding zodanig veranderd dat hij met lagere toeren 120 reed, dus het is best mogelijk dat iemand dat bij jouw motor ook eens heeft gedaan (maar dan andersom natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan