Snelheidsmeter is erg conservatief

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Gegroet!

Ik heb een GT550 staan, waarvan de snelheidsmeter nogal afwijkt. Het lijkt erop dat hij constant 20km/u te weinig aangeeft.

Wie heeft tips waar ik het kan zoeken?

De motor werkt met een gewone opnemer in het voorwiel en een kabel naar de teller-unit.
De kabel zelf lijkt me niet een logische keuze.

De km-teller en dagteller lopen wél netjes goed, trouwens, het is alleen de snelheidsmeter. De grootte van het wiel klopt ook trouwens.

Teller-unit dus?
 
Laatst bewerkt:
Teller-unit dus?
Mogelijk. Heb je de kabel recent gesmeerd ? of zit er veel olie in de kabel ?

Een analoge snelheidsmeter werkt met een magnetische slipkoppeling, de km teller kabel is aangesloten op een permanente magneet. Die magneet sleept, wanneer hij draait, een metalen huisje mee in de rondte (zonder die aan te raken), en dit huisje is weer bevestigd aan een torsieveer of spiraalveer - zodat de magneet moet blijven draaien om het huisje in een bepaalde stand te houden. Hoe sneller de magneet draait, hoe verder het huisje meegesleept wordt - tegen de veerkracht in.

In de kamer (magneet en huisje) zit meestal alleen lucht, maar kan ook fabrieksaf gevuld zijn met vloeistof (betere dempingseigenschappen), daarom mag je deze tellers ook nooit lang op z'n kop leggen.

Als er smeermiddel in de teller unit komt (vanuit de kabel), kan dit leiden tot wrijving in het mechanisme zodat de teller minder aangeeft.

Als de teller meer aangeeft is de veer te slap, deze kun je vaak stellen (maar de moet de unit wel open).

Niet wetende hoe jouw teller is opgebouwd kan ik ook niet een meer specifiek antwoord geven, de klassieke Honda's waar ik aan werk zijn op deze manier opgebouwd en kunnen meestal gereviseerd worden (of gerepareerd).

Een andere unit is een oplossing, of zelf of laten reviseren (bv C.A.S.U. bv Utrecht - leverancier van tachografen, dashboardintrumenten en remmentestapparatuur)

Laten reviseren is overigens wel prijzig, dus meest logische is zelf doen, gaat het fout, dan op zoek naar een andere.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er smeermiddel tussen magneet en trommel komt slipt hij niet meer en zal de wijzer bij 5 km/h al de hoek in vliegen.

Enige mogelijkheid is een zwaar lopende lagering van de wijzer of een verzwakte magneet. Het eerste is zelf te verhelpen, het tweede niet.

aanvulling: kijk eens of de wijzer aan de askant een knik heeft.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de informatie! Daar kan ik zeker wat mee.

Goed, stap 1, de teller uit elkaar halen en kijken of daar wat te zien valt.
De km-teller kabel is niet overdreven gesmeerd, dus dat zit prima.
 
Wat niet de oorzaak zal zijn maar wel goed gecontroleerd moet worden is de opnemer in het voorwiel.

Het binnendeel hiervan heeft 2 lippen die in uitsparingen in de naaf vallen. Als het vet in de opnemer verouderd is zal de overbrenging van het ronddraaiend deel naar de kabel (een wormwiel) zwaar draaien en kunnen die lippen uit de uitsparingen gedrukt worden.

Opnemer met benzine schoonmaken, dus het oude harde vet weg weg borstelen en voorzien van nieuw vet. Eventueel de lippen weer rechtzetten en op de goede plaats weer monteren. Volgens mij kan je de opnemer zelfs helemaal uit elkaar halen om het schoonmaken beter te kunnen doen.

Jouw kilometerteller heeft inwendig een opnemer zitten die het aantal omwentelingen telt en dan de knipperlichtschakelaar in de middenstand terugzet.

Succes met de operatie :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan