Snelweg bij koud weer : hoge(-re) toeren of niet ?

Flippy

MF'er
19 okt 2005
87
0
Herzele
Ik rijd bijna dagelijks op de snelweg met de motor, en bij dit koude weer vraag ik me al een tijdje het volgende af:

Wanneer je op de snelweg rijd (30km), rijd je dan best een versnelling lager waarbij je dan ongeveer 6000 toeren rijd, of beter gewoon rond de 4000in hoogste versnelling?

2 opties :
- Door de hogere toeren maakt je blok meer warmte aan, maar draait meer toeren DUS meer kans op beschadiging bij te koud weer (als je blok het dan toch niet warm genoeg krijgt).

- Toeren zo laag mogelijk houden, want je blok heeft het hoedanook koud, en hogere toeren bezorgen je blok enkel meer slijtage.
 
Wil alleen maar zeggen dat de olie dikker is als ie koud is.
Als ik de olie voor mijn peilglas zie bewegen(koud) dan gaat dit een stuk trager dan ik als ie warm is.(80 graden)
Als ik na 30 km het gas open draai dan wil het olielampje wel eens aanspringen(alleen bij themps onder de 7 graden en ja ik heb een yamaha olienivolampje)


Zomers nooit last van.

Frans
 
rijd ook dagelijk woon werk en mn blokj word nooit warm.
mijn vorige motor heb ik ook altijd woon werk gedaan en die begon olie te verbruiken na een tijd (en dat voor een honda !)
kan er dat iets mee te maken hebben dat ik meestal maar korte stukken rijd?
rijd altijd voorzichtig ( nooit hogere toeren , blijf onder de 6000 altijd. hij draaid 11500)

Dat kan zeker.. wanneer de zuigers koud zijn is de passing in de cilinder niet zo krap als bij bedrijfstemp. Meer speling, meer slijtage, meer olieverbruik en je olie is ook sneller verontreinigd.
 
....juist ja!....barre tijden!¿¿¿ -O-

Jongens,....kom op zég!!!..jullie doen nou net of het hier -40 is met windkracht7.....

..een aantal dingen ben ik het mee eens, oliekoeler afdekken, en voor enkele motoren ook een gedeelte van de radiateur.
Maar echt, na 5 minuutjes gewoon rijden op een 80 km/u baan, is je olie heet genoeg om je tere huidje danig te pijnigen( mocht je willen testen of het wel heet genoeg is! )... :N ...stroopvorming heb je pas bij temp-'jes beneden de -25/-30!

Castrolff eruit gelicht!
(Afbeelding)

ik zeg olietemperatuurmeter ;)

met dit weer krijg ik m'n olie temp gewoon niet rond de 80 graden..
jah misschien als ik een dikke 100km ga rijden..

achja nog een paar maandjes en het is weer lente :}
 
Ik heb er een olietemperatuurmeter in zitten (in de vulopening) en het duurt gewoon lang voor ie echt warm wordt. In de stad of met lage snelheden gaat het nog goed, maar als je de buitenweg (en zeker de snelweg) op duikt loopt de temperatuur terug tot 40-50 graden. Heb ook gemerkt dat (waar de TS om vroeg) dat de motor hoger in toeren houden de temperatuur wel wat hoger houdt. En dan bedoel ik gewoon 1 of 2 versnellingen lager zodat je niet op 1/3 van het toerengebied rijdt maar op de helft. Kost wel wat meer brandstof.
Maar daar begin je dus niet gelijk mee, eerst de olie enigzins warm laten lopen.
En dan heeft mijn motor nog een warmtewisselaar/watergekoelde oliekoeler.
Je kunt overwegen de oliekoeler (als je die hebt) voor een kwart ofzo af te plakken, en dan van bovenaf gezien, of je radiateur. Alleen niet vergeten als de temperatuur weer stijgt, de boel weer vrij te maken.
 
Ik heb er een olietemperatuurmeter in zitten (in de vulopening) en het duurt gewoon lang voor ie echt warm wordt. In de stad of met lage snelheden gaat het nog goed, maar als je de buitenweg (en zeker de snelweg) op duikt loopt de temperatuur terug tot 40-50 graden. Heb ook gemerkt dat (waar de TS om vroeg) dat de motor hoger in toeren houden de temperatuur wel wat hoger houdt. En dan bedoel ik gewoon 1 of 2 versnellingen lager zodat je niet op 1/3 van het toerengebied rijdt maar op de helft. Kost wel wat meer brandstof.
Maar daar begin je dus niet gelijk mee, eerst de olie enigzins warm laten lopen.
En dan heeft mijn motor nog een warmtewisselaar/watergekoelde oliekoeler.
Je kunt overwegen de oliekoeler (als je die hebt) voor een kwart ofzo af te plakken, en dan van bovenaf gezien, of je radiateur. Alleen niet vergeten als de temperatuur weer stijgt, de boel weer vrij te maken.


Moet je toch ff kijken of die temp.meting wel op de juiste plaats zit!
40/50 graden is gewoon te weinig voor een goede bedrijfstemperatuur en té laag om eventuele carter-waterdamp "uit-te-blazen"...
oliekoelers moeten imho zowiezo gehéél afgedekt worden als het onder de 10 graden komt.
Die dingen zijn puur ontworpen voor het mooie weer,( 25/30 graden+ ), alleen bij extreme belasting heeft't nut,...een groot aantal watergekoelde motorblokken hebben juist vanwege de waterkoeling( grotere warmteopname), dan juist in de koude-periode dan helemaal geen boodschap aan extra koeling op de olie.
De hedendaagse olie vloeit makkelijker dan vroeger omdat er gewoon meer, danwel betere toevoegingen in zitten.
Maar de bedrijfstemperatuur is wel een belangrijke factor in een lekker functioneren van het mechanische geweld!
 
Ik lees dat Fazero het gemeten heeft, maar ik dacht altijd dat de olietemp hoger wordt bij lagere toerentallen. Waarom? Omdat de olie langer op één plaats blijft, en dus warmer wordt doordat de olie minder snel rondgepompt wordt.

Meer het is een cirkeltje: je olie wordt warmer doordat je de olie / motor meer belast (meer wrijving), als je dat niet doet, blijft de olie op een lagere temp, maar dat is weer minder erg, omdat je de olie en motor minder belast.
 
als het goed is hebben veel motoren (koelstofgekoelde) ook een winter en zomerstand bij de radiateur zitten. (Tenminste heb ik wel)

en voor de gene die dat nog niet wisten:
de gewone standaard temp.meter van je motor zegt vrijwel niets over de olie temp.

als mijn watertemperatuurmeter netjes de normale temp aangeeft zegt mijn olietemperatuur meter dat het olie slechts 40/50 graden is..
 
Moet je toch ff kijken of die temp.meting wel op de juiste plaats zit!
40/50 graden is gewoon te weinig voor een goede bedrijfstemperatuur en té laag om eventuele carter-waterdamp "uit-te-blazen"...
oliekoelers moeten imho zowiezo gehéél afgedekt worden als het onder de 10 graden komt.
Die dingen zijn puur ontworpen voor het mooie weer,( 25/30 graden+ ), alleen bij extreme belasting heeft't nut,...een groot aantal watergekoelde motorblokken hebben juist vanwege de waterkoeling( grotere warmteopname), dan juist in de koude-periode dan helemaal geen boodschap aan extra koeling op de olie.
De hedendaagse olie vloeit makkelijker dan vroeger omdat er gewoon meer, danwel betere toevoegingen in zitten.
Maar de bedrijfstemperatuur is wel een belangrijke factor in een lekker functioneren van het mechanische geweld!
Ik heb het over een buitentemperatuur van 2 a 3 graden he.... met hogere temperaturen loopt de boel gewoon op naar de 70 graden, en de meting zit boven de koppeling dus heeft indirect olie, dus zal misschien 5 a 10 graden schelen met de temperatuur onderin het cater.
 
Ik lees dat Fazero het gemeten heeft, maar ik dacht altijd dat de olietemp hoger wordt bij lagere toerentallen. Waarom? Omdat de olie langer op één plaats blijft, en dus warmer wordt doordat de olie minder snel rondgepompt wordt.

Meer het is een cirkeltje: je olie wordt warmer doordat je de olie / motor meer belast (meer wrijving), als je dat niet doet, blijft de olie op een lagere temp, maar dat is weer minder erg, omdat je de olie en motor minder belast.
Hij loopt wel op bij lagere toerentallen, maar alleen als de snelheid ook laag blijft. als ik in z'n 6 80 ga rijden wordt ie niet echt warm. Althans, niet met deze buitentemperatuur.

en voor de gene die dat nog niet wisten:
de gewone standaard temp.meter van je motor zegt vrijwel niets over de olie temp.

als mijn watertemperatuurmeter netjes de normale temp aangeeft zegt mijn olietemperatuur meter dat het olie slechts 40/50 graden is..
Een Fazer 1000 heeft helemaal geen watertemperatuurmeter... :?
Maar die info wist ik allang ;) alleen zijn er inderdaad genoeg die dat niet weten.
 
Laatst bewerkt:
je koeler afplakken, dat is toch uit de tijd dat je je ketting uitkookte en poepen nog met een lange oe was? Dat ding moet gewoon rijden, we zitten hier niet in siberi"e met -50. Volgens mij zijn sommige mensen voorzichtiger met hun motor dan met hun partner. Kom op jongens ff serieus, je gaat toch niet in zijn derde of vierde versnelling rijden op de snelweg?
 
je koeler afplakken, dat is toch uit de tijd dat je je ketting uitkookte en poepen nog met een lange oe was? Dat ding moet gewoon rijden, we zitten hier niet in siberi"e met -50. Volgens mij zijn sommige mensen voorzichtiger met hun motor dan met hun partner. Kom op jongens ff serieus, je gaat toch niet in zijn derde of vierde versnelling rijden op de snelweg?


( ááh...m'n eigen-lijstje-zoek-functie doet't ook weer...)

..hoezo uit de tijd, dat afplakken/afdekken.. :?
lees de opmerkingen van degene die reageren én die dan melden dat de olietemp. gewoon véél te laag is.....dan dien je hier toch wel enige aandacht aan te schenken, dunkt me....

En imho zijn de huidige motoren ( overgrote deel) niet gemaakt om in de winter mee te rijden,....maar zijn het meer fun-items geworden voor de mooie dagen.
De doorrijders moeten zich dan maar behelpen.
Met dank aan de heren ( vooral japanse..)fabrikanten, die 'Looks'preferen, boven 'grundlichkeit'...... 8-) hmm....toch maar een 'beemertje' aanschaffen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan