spanningregelaar fireblade weer kapot?!? Oplossing?

Masters

Die hard MF'er
7 mrt 2004
943
231
Nederland
Volgens mij is mijn dynamo of spanningregelaar weer gesneuveld. Heb ze vorig jaar al vervangen (6000km terug). Gaat om een fireblade 929 uit 2001.

Heb weinig zin om nu gewoon de handel weer te vervangen en dan over een paar maanden weer te staan. Zit er nu aan te denken om op mijn regelaar een klein cpu fannetje te monteren dat ding bij stilstand toch nog steeds gekoeld wordt.

Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd toevallig?
 
Het principe werkt maar heeft absoluut geen schoonheidsprijs.


http://www.barth-elektronik.de/fahrzeugtechnik/laderegler/laderegler-vgr-200.html

kijk eens naar het dissipatie vermogen van de SR :Y jawol 370 Watt en nog universeel ook.
Er staat bij dat hij goed is voor 370 watt, niet dat hij dat dissipeerd.
Als je de dynamo kortsluit met een schroevendraaier zal je schroevendraaier nauwelijks vermogen dissiperen want er valt bijna geen spanning over de schroevendraaier.
Bijna het gehele vermogen gaat in de dynamo zitten.
Je triacs zijn bijna een kortsluiting en ook in dat geval valt de hele spanning over de dynamo en krijgt de dynamo bijna al het vermogen te verwerken.
 
Heb de bedrading nog eens nagekeken er loopt een kabel van de generator 3 gele draden tot onder je zadel daar zit een konnektor die gaat weer naar de konnektor van spanningsregelaar . Nu zag ik dat die konnektor onder m`n zadel inwendig aangebrande vlekken vertonen waarschijnlijk vroegere corrosie wat overgangsweerstand oplevert en gaat fungeren als een hittebron . Ook de bedrading vind ik te dun. Ga in ieder geval de stekker onder m`n zadel verwijderen en deze draden vastsolderen aan elkaar met krimpkous erom daarna afwerken met vulkaniserende tape. De konnektor van de spanningsregelaar heeft de vorige eigenaar al onder handen genomen en er faston stekers op gezet . In ieder geval 1 konnektor minder wat problemen kan opleveren. Ik heb het vermoeden dat deze connector voor een hoop problemen kan zorgen.
ik heb het zelfde probleem . met een sc28 uit 94. Bij was de SR wel overleden. maar de akku was niet gaan koken. Hij leverde gewoon geen laadt spanning meer. Ik ben verder gaan zoeken. en kwam ook onder mijn zadel die 3 gele draden tegen die naar je SR gaan.
1 gele draad was door gebrandt en had de vorige eigenaar met een kroontsteen weer aan elkaar gezet. niet wetende dat dit een hele slechte verbinding is.
Ik heb alles aan elkaar gezet en gesoldeerd. benieuwd hoelang hij het volhoud.
Ik dacht dat ik wat knaps met een Honda had, maar begin toch langzaam weer naar mijn oude zx7r te verlangen. :Y ik rijdt echt niet lekker op een motor waar af en toe de draden door smelten van de hitte. :N
 
Laatst bewerkt:
Er staat bij dat hij goed is voor 370 watt, niet dat hij dat dissipeerd.
Als je de dynamo kortsluit met een schroevendraaier zal je schroevendraaier nauwelijks vermogen dissiperen want er valt bijna geen spanning over de schroevendraaier.
Bijna het gehele vermogen gaat in de dynamo zitten.
Je triacs zijn bijna een kortsluiting en ook in dat geval valt de hele spanning over de dynamo en krijgt de dynamo bijna al het vermogen te verwerken.


Je gaat steeds uit van gelijkspanning.
Nogmaals je hebt met een wisselspanning te maken de ene keer staan ze open positieve sinus en de andere keer dicht negatieve sinus. De thyristor gedraagd zich dan als een diode .
Dus de thyristor zal de spanning gedeeltelijk toelaten .
Maw de generator krijgt NIET al het vermogen te verwerken .
Omdat het hier een driefase generator betreft zullen om de beurten de thyristoren vermogen afvloeien.
En het zijn geen triacs maar thyristoren.

http://www.ham-radio.nl/cursus/diacs triacs en thyristors/De diacs, triacs, thyristors.htm
 
Laatst bewerkt:
Foto van een half open geknipt stekkerblokje wat er standaard zit.
Je ziet de inbranding van de stekker .
Net op tijd :o

16072008191bg8.jpg
 
Laatst bewerkt:
De schuldige deze vlakstekers zitten veel te los in de vlaksteker van de contrasteker
dit geeft op den duur overgangsweerstand waar vermogen ingaat zitten en hitte onstaat .
Uiteindelijk brand dit zo in dat het onderbroken word of sluiting gaat maken omdat de stekker uit elkaar valt.

Zelf de bedrading in nieuwe vlakstekkers gesoldeerd deze apart van elkaar geisoleerd met vulkaniserende tape.
Met warmtegeleidende pasta op m`n kontaktvlak van de SR
en een koelblok met ribben aan de andere kant gemonteerd word alles lauwwarm na een rit van 100 km met stukken hard, file rijden,stoplichten en stilstand door druk verkeer. temperatuur SR 34,4 graden , na 15 minuten langzaam en stilstaand verkeer
48,8 graden. Bedrading handwarm .
Nu maar hopen dat alles naar behoren blijft werken. :Y


16072008192ks6.jpg


http://www.vlc.com.au/~justin/about/bikes/honda/reg_replace.html
 
Laatst bewerkt:
Je gaat steeds uit van gelijkspanning.
Nogmaals je hebt met een wisselspanning te maken de ene keer staan ze open positieve sinus en de andere keer dicht negatieve sinus. De thyristor gedraagd zich dan als een diode .
Dus de thyristor zal de spanning gedeeltelijk toelaten .
Maw de generator krijgt NIET al het vermogen te verwerken .
Omdat het hier een driefase generator betreft zullen om de beurten de thyristoren vermogen afvloeien.
En het zijn geen triacs maar thyristoren.

http://www.ham-radio.nl/cursus/diacs triacs en thyristors/De diacs, triacs, thyristors.htm
Een thyristor gedraagt zich als een diode.
Over een diode valt 0,7 volt. Bij 10 amp leverd dit een dissipatie op van 7 watt.
Er wordt ook nog een beetje vermogen gedissipeerd door de schakeltraagheid.
Hoe sneller de thyristor kan schakelen des te minder vermogen er gedissipeerd wordt.
De maximale dissipatie van de bt152 is ongeveer 15 watt. Als je dat x3 doet kom je op 45 watt en geen 370 Watt.
 
Je heb idd gelijk betreft het vermogen wat de generator op moet nemen .



Het elektrisch systeem bestaat uit een wisselstroomdynamo, een spanningsregelaar, gelijkrichter en een accu. De gelijkrichter wijzigt de wisselstroom van de dynamo in gelijkstroom om de accu te kunnen laden. Als het motortoerental laag is en de geleverde spanning van de dynamo lager is dan de ingestelde spanning van de regelaar, werkt deze niet. De geleverde stroom van de dynamo gaat dan rechtstreeks naar de accu.
Als het motortoerental stijgt, neemt de dynamospanning toe tot de waarde die in de regelaar is ingesteld. Vervolgens gaat er een signaal van de regelaar naar de poort van een thyristor, die de thyristor inschakelt. De thyristor wordt geleidend in de richting van A naar B. Dat betekent dat de stroom van de dynamo teruggaat naar de dynamo zonder de accu te laden. Er ontstaat echter na korte tijd een stroom de andere kant op, dus richting B. Het circuit sluit zich en de spanning loopt weer op tot de thyristor weer opent. Zo herhaalt zich deze cyclus en worden de spanning en de laadstroom binnen de perken gehouden om te voorkomen dat de accu te sterk geladen wordt.

Mag jij uitleggen waarom de SR zo heet word .

http://sitetest.net/a-chargingsystem.htm
 
Laatst bewerkt:
Je heb idd gelijk betreft het vermogen wat de generator op moet nemen .



Het elektrisch systeem bestaat uit een wisselstroomdynamo, een spanningsregelaar, gelijkrichter en een accu. De gelijkrichter wijzigt de wisselstroom van de dynamo in gelijkstroom om de accu te kunnen laden. Als het motortoerental laag is en de geleverde spanning van de dynamo lager is dan de ingestelde spanning van de regelaar, werkt deze niet. De geleverde stroom van de dynamo gaat dan rechtstreeks naar de accu.
Als het motortoerental stijgt, neemt de dynamospanning toe tot de waarde die in de regelaar is ingesteld. Vervolgens gaat er een signaal van de regelaar naar de poort van een thyristor, die de thyristor inschakelt. De thyristor wordt geleidend in de richting van A naar B. Dat betekent dat de stroom van de dynamo teruggaat naar de dynamo zonder de accu te laden. Er ontstaat echter na korte tijd een stroom de andere kant op, dus richting B. Het circuit sluit zich en de spanning loopt weer op tot de thyristor weer opent. Zo herhaalt zich deze cyclus en worden de spanning en de laadstroom binnen de perken gehouden om te voorkomen dat de accu te sterk geladen wordt.

Mag jij uitleggen waarom de SR zo heet word .
Als de spanningsbegrenzing van de spanningsregelaar in werking treed(boven de 1500 toeren dan loopt er al een vrij grote stroom door de gelijkrichtdiodes. deze stroom kan al 20 ampere zijn en bij die stroom heb je een spanningsval van ongeveer 1 volt per diode. dat is dus 20 watt per diode maal 6 is 60 watt. tel daar de 45 wat van de regelaar en je zit op ruim 100 watt.
Zonder rijwind heeft de koelplaat een waarde van ongeveer 1graad C/watt.
Dit houd in dat bij 100 watt de koelplaat 100 graden warmer wordt dan zijn buitentemperatuur. Door de rijwind zal hij zo'n 0.5 graden C/watt zijn en wordt hij nog 50 graden warmer dan de buitentemperatuur dus zo'n 80 graden.
Bij stilstaan zal de dynamo minder spanning geven en krijgt de regelaar het niet zo benauwd.
 
Zelf ben ik meer van de digitale, dissipatie heb ik een hekel aan.

Zo eens naar het schema gekeken, laten we zeggen dat de positieve sinussen deels gedissipeerd kunnen worden, de negatieve niet. Dat zou het een 50-100% regelaar maken.

Naar de datasheet gekeken van de thyristors die die Spanjaard in die link gebruikte.
De BT152, kunnen normaal 13A hebben piek 20.

3 Thyristors * 13A * 12 Volt = 468 Watt. Houdt met het getal van 370 eigenlijk niet over.

Dan krijg je te maken met de R-on, de weerstand in ingeschakelde waarde. Staat er eigenlijk niet bij. Maar het ding heeft zo wie zo een weerstand in geschakelde stand.

Maar volgens mij laat de kortsluitweerstand gewoon de dynamospanning in elkaar donderen.
Volgens de formule: Stroom = spanning * weerstand. De dynamo is dan een stroomleverancier, de spanning afhankelijk van de aangesloten weerstand.

Zoals je vroeger van een 6 volt XL (zonder accu) een 12 volt XL kon maken door domweg alle lampjes te vervangen door 12 Volt exemplaren. Zelfde wattage = dubbele weerstand = dubbele spanning = halve stroom.

Een ander puntje wat ik zag is de schakelfrequentie, de datasheet noemt 50Hz, de toepassing waar die dingen normaal in wonen. Je krijgt ook te maken met als er aangeschakeld wordt, de doorgangsweerstand van hoog naar laag gaat en andersom bij uitschakelen.

Bij trage schakelaars, zoals powertransistors is bij pulsbreedte modulatie dit een niet onaanzienlijke oorzaak van dissipatie.

Voor de rest vind ik buitenluchtverwarming om zo'n probleem op te lossen 3*niks.
Je hebt het hier al over een halve pk.

Zou zo langzamerhand toch wel wat eleganter mogen.
 
Laatst bewerkt:
Leuke discussie dit. Als je tenminste elektrotechniek hebt gestudeerd.

Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar helemaal niet kapot gaat als gevolg van koelproblemen/overbelasting maar door trillingen?

Ik monteer ze al tijden op kunststof ringen en heb er sindsdien nooit meer problemen mee gehad.
 
Leuke discussie dit. Als je tenminste elektrotechniek hebt gestudeerd.

Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar helemaal niet kapot gaat als gevolg van koelproblemen/overbelasting maar door trillingen?

Ik monteer ze al tijden op kunststof ringen en heb er sindsdien nooit meer problemen mee gehad.
Hoevaak kun je die regelaars op ringen plaatsen en er nadien geen problemen meer mee hebben?
 
kunstof ringen eronder ? dus los van het frame een paar mm ? waar moet deze z`n warmte kwijt dan ?

- Denk wel dat het grootste probleem ligt aan de konnektor onder het zadel die inbrand
en zorgt voor sluiting of overgangsweerstand tussen de klemmen.

- Dat de standaard eerste type SR te heet werden is wel duidelijk .

De rechtse is het eerste type zoals je ziet weinig aluminium voor afvoering warmte.

rr_comparo-top_view.jpg

Toch ben ik nog van mening dat een verbruiker aanzetten werkt om het vermogen door de thyristoren en de generator te ontlasten weliswaar dat ook de dioden het vermogen dan opnemen die de akku op die 14,xx volt te krijgen. Neemt niet weg dat het totale vermogen in de spanningsregelaar gelijk blijft, immers de thyristoren en de dioden zitten in 1 kastje.

- Dus "oplossing" voor MIJ is SR met koelribben en aluminium onderkant , deze
onderkant insmeren met warmtegeleidende pasta .

- Aan de andere kant koelblok monteren met pasta ertussen .

- Goede konnektor monteren of wegknippen draden rechtstreeks doorsolderen of
faston klemmen monteren en doorsolderen dit isoleren met vulkaniserende tape.

- Op de SR ook de konnektor wegknippen en er direkt faston klemmen op krimpen en
eventueel doorsolderen.

Of dit voldoende is ? dat zal de tijd leren.

wegknippen moet je uiteraard zelf weten maar hou in ieder geval de konnektoren heel goed in de gaten en ik zelf heb het over de eerste type fireblade SC28 hoe het met de andere types zit weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
De regelaar is voorzien van koelribben en die zouden best wel eens afdoende kunnen zijn. Er rijden miljoenen voertuigen rond op deze aardkloot en die hebben echt geen aparte koelinstallatie voor de spanningsregelaar.
Als contacten inbranden dan is dat het gevolg van een te hoge stroomoverdracht in het contactvlak. Een slechte verbinding cq een te klein contactvlak kan ook veroorzaakt worden door trillingen.
Ik zeg niet dat het zo is maar neem het bovenstaande gewoon in overweging.

@v.d.v.: de SC28 is uitgebracht in 1992 en we leven nu in 2008. En dit probleem komt niet aleen bij de Fireblade voor.
 
De regelaar is voorzien van koelribben en die zouden best wel eens afdoende kunnen zijn. Er rijden miljoenen voertuigen rond op deze aardkloot en die hebben echt geen aparte koelinstallatie voor de spanningsregelaar.
Als contacten inbranden dan is dat het gevolg van een te hoge stroomoverdracht in het contactvlak. Een slechte verbinding cq een te klein contactvlak kan ook veroorzaakt worden door trillingen.
Ik zeg niet dat het zo is maar neem het bovenstaande gewoon in overweging.

@v.d.v.: de SC28 is uitgebracht in 1992 en we leven nu in 2008. En dit probleem komt niet aleen bij de Fireblade voor.
Ik heb nooit gevoeld hoe heet de sr wordt maar als hij heter wordt dan 70 graden dan heeft dat gevolgen voor de levensduur.
Door hem te monteren op het aluminium achterframe zal hij zeker meer warmte kwijt raken.
Ik weet dat de sc28 er is vanaf '92 (ik heb zelf een '93 gehad )maar ik begrijp niet wat hier mee wilt zeggen.
 
Ik heb nooit gevoeld hoe heet de sr wordt maar als hij heter wordt dan 70 graden dan heeft dat gevolgen voor de levensduur.
Door hem te monteren op het aluminium achterframe zal hij zeker meer warmte kwijt raken.
Ik weet dat de sc28 er is vanaf '92 (ik heb zelf een '93 gehad )maar ik begrijp niet wat hier mee wilt zeggen.

Sorry, je hebt gelijk, ik was niet helemaal duidelijk.
Het antwoord op je vraag: "hoe vaak kun je een spanningsregelaar op kunststof ringen plaatsen", weet ik niet precies, dat is afhankelijk van hoeveel er sinds 1992 (als we het over de SC28 hebben) van zijn geproduceerd (daarmee bedoel ik de spanningsregelaars, niet de kunststof ringen).
Jij bent ook niet helemaal duidelijk:
Als mijn sr nu 69°C wordt, blijft ie dan wel heel? En waarom kom je met een oplossing terwijl je niet eens zeker weet wat de oorzaak is? En waarom lees je dit topic niet eens door: KLIK?
 
Sorry, je hebt gelijk, ik was niet helemaal duidelijk.
Het antwoord op je vraag: "hoe vaak kun je een spanningsregelaar op kunststof ringen plaatsen", weet ik niet precies, dat is afhankelijk van hoeveel er sinds 1992 (als we het over de SC28 hebben) van zijn geproduceerd (daarmee bedoel ik de spanningsregelaars, niet de kunststof ringen).
Jij bent ook niet helemaal duidelijk:
Als mijn sr nu 69°C wordt, blijft ie dan wel heel? En waarom kom je met een oplossing terwijl je niet eens zeker weet wat de oorzaak is? En waarom lees je dit topic niet eens door: KLIK?

Ik zeg niet dat ze kapot gaan door de warmte, misschien komt wel door de trillingen.
als je de trillingsproblemen op wilt lossen zijn dan kunstof ringen afdoende?
Of kan je misschien beter rubers nemen?
Als het aan de warmte ligt dan ben je door de kunstof ringen het probleem aan het verergeren. Misschien is het een idee om de sr met en koelplaatje erop in rubbers op te hangen.
 
wat denk je.......weer alles naar de klote. Begin het ondertussen goed zat te worden. Heb nog maar net een goede 3000 km met de nieuwe dynamo en sr gereden. Heb net ff gekeken en zelfs 1 van de gele draden van de dynamo is half afgefikt......
Snap er geen reet van want ik had zelfs een fannetje erop gemonteerd. Op de dag dat het gebeurde (afgelopen donderdag avond) was het misschien 16 graden en ik reed ongeveer al een uur op de snelweg met verlichting aan (gewoon 120 km/u). Accu is goed. En toch gaat die fuck zooi weer kapot. Ga misschien maar is zelf zo'n ding maken zoals die vfr kerel.
 
Huh? dat is wel erg snel , heb je geen garantie ?

Carmo?

Hoe ziet het stekerblokje eruit waar de dynamo draden inzitten ?

balen man ! :/

Ik heb zelf een voltmeter geplaatst om het spanningsniveau in de gaten te houden , nu viel het mij op dat bij rustig rijden en rond de 4000 toeren de voltmeter vreemd begon te doen, heel snel wisselend naar 12 volt dan naar jawel 16 volt :? iets meer gas en hij wees weer netjes 13,8 volt aan , onder de 4000 toeren ook netjes 13,8 volt. Bij knipperlicht en remlicht zag je de spanning ietsjes zakken , maar dat is normaal aangezien de accu belast word.

Verlichting aan 13,8 volt verlichting uit 14 volt .
 
Laatst bewerkt:
Huh? dat is wel erg snel , heb je geen garantie ?

Carmo?

Hoe ziet het stekerblokje eruit waar de dynamo draden inzitten ?

balen man ! :/

Ik heb zelf een voltmeter geplaatst om het spanningsniveau in de gaten te houden , nu viel het mij op dat bij rustig rijden en rond de 4000 toeren de voltmeter vreemd begon te doen, heel snel wisselend naar 12 volt dan naar jawel 16 volt :? iets meer gas en hij wees weer netjes 13,8 volt aan , onder de 4000 toeren ook netjes 13,8 volt. Bij knipperlicht en remlicht zag je de spanning ietsjes zakken , maar dat is normaal aangezien de accu belast word.

Verlichting aan 13,8 volt verlichting uit 14 volt .

Jep een sr en dynamo van carmo. En dynamo is ook kapot. Stekkers zijn nieuw maar wel 1 draad afgebrand. Dus ook geen corrosie. Heb hem 3 maanden en 4 dagen, dus ik hoop dat ze iets met garantie doen, want dit is niet normaal vind ik
 
Laatst bewerkt:
3 mnd dat is garantie hoor kom ff . Direkt belluh joh !! :Y


De accu kan ook kapot gaan als de regelaar stuk gaat, staat de Dynamo te leveren .
De accu krijgt >15 Volt toegedient waardoor deze in de gasontlading stand komt en binnen notime het zuur uit je accu verdwenen is (gevaarlijk die gassen ).
De accu maakt sluiting en de dynamo gaat uiteindelijk ook kapot , cirkel rond.

Eigenlijk zou je Honda Nederland aansprakelijk moeten stellen het is toch van de gekke dat ze eruit knallen.

Zou zeker een voltmetertje plaatsen van DIETZ

http://i100.twenga.com/10/tp/12/94/65321294.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan