Speling remschijven

Dé Bochtenprinses

MF veteraan
7 mei 2006
39.612
120
De motor: BMW R1100RT (ABS) van 1997 met 199.xxxkm op de klok.

Een kleine 2000km terug heb ik nieuwe Brembo remschijven (type 78B40846) gemonteerd aan de voorzijde. Nu hoorde ik vandaag wat gerammel van de voorzijde en na wat verder zoeken blijkt het van de linker remschijf af te komen. Deze heeft redelijk wat axiale speling vooral in vergelijking met rechter schijf. Na wat verder kijken lijkt het alsof de linker schijf geen schotelveren meer heeft die de bussen op spanning houden.

Schijf lijkt niet krom te zijn, alle bouten zijn geborgd met locite, kruislings in aantal stappen op moment gezet, montage vlakken schoon gemaakt van te voren en remblokken lijken ook gewoon netjes vrij te komen na het gebruik van de rem.

Vraag me nu af of die schotelveren er überhaupt in hebben gezeten en als ze er al in hebben gezeten hoe kunnen ze er dan tussenuit komen?

IMG_20230727_205918.jpglinker schijf

IMG_20230727_205942.jpgrechter schijf
 
Maar dan zou je twee aparte artikelnummers verwachten maar op de schijven staan dezelfde nummers -O-
De schijven zijn ook hetzelfde, alleen die tussenbussen zijn anders. Dat zou dus kunnen dat op de schijven dezelfde nummers staan.
En een nummer op een schijf ? Op de binnenring bedoel je denk ik. Maar ook dan geld hetzelfde verhaal.
Wat stond er op de verpakkingen ? Wat het je precies besteld, 2 dezelfde schijven? of een linker en een rechter?
Anders even contact zoeken met de verkoper?

Op zich is er niets mis met de zowel een full-floater of een semi-floating schijf, anders dat de full floater kan rammelen. Voor de werking maar het niets uit.
 
De schijven zijn ook hetzelfde, alleen die tussenbussen zijn anders. Dat zou dus kunnen dat op de schijven dezelfde nummers staan.
En een nummer op een schijf ? Op de binnenring bedoel je denk ik. Maar ook dan geld hetzelfde verhaal.
Wat stond er op de verpakkingen ? Wat het je precies besteld, 2 dezelfde schijven? of een linker en een rechter?
Anders even contact zoeken met de verkoper?

Op zich is er niets mis met de zowel een full-floater of een semi-floating schijf, anders dat de full floater kan rammelen. Voor de werking maar het niets uit.
Op de binnenring staan inderdaad dezelfde nummers, zou verwachten dat een full en semi toch net andere nummers zouden hebben.
Heb bij de toeleverancier 2x exact dezelfde schijf besteld, zou gewoon aan beiden kanten toepasbaar moeten zijn alleen de ABS krans op de linker kant schroeven.

Heb inmiddels reactie van de toeleverancier dat ze de vraag ook weer doorsturen. Gaan het meemaken
 
Ik was laatst bij Jos Smit in Haarlem en toen kwam er een andere klant binnen om zijn Brembo schijven om te wisselen. De eigenaar Smit gaf toen aan dat de schijven op basis van garantie verwisseld werden omdat de veertjes tussen de schijven en de bevestiging verdwenen waren. Die ronde klemmen, weet niet hoe ze heten.
Je kon ze ook gewoon bewegen en dat is gewoon niet goed.

Dus terug met het complete zooitje en garantie op de defecte schijven eisen. Dit is mogelijk een productie fout.
 
Die schotelveren dat zijn ringen,zou niet weten hoe die verdwijnen.
Ik maakte zelf wel eens schijven zwevend en monteerde die schotelveren samen met een circlip erop en nieuwe floaters van de juiste lengte want die hebben een groef waar die circlip in valt en schotelveer op de plaats houdt.
Was er te veel speling dan kon er nog een ringetje ertussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan