Remschijven inremmen

Strondjong

Rookie
30 okt 2023
26
44
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe remschijven met nieuwe organische remblokken gemonteerd. Na wat inlees werk heb ik vandaag een progressieve brake-in procedure gedaan over zo'n 50km totaal.

Nu valt me op dat op de ene schijf wel zo goed als het hele oppervlak van de remblok is te zien (nog niet helemaal), maar op de andere schijf een stuk minder.

De zuigers van mijn remklauw ligt het niet aan die zijn alle 8 soepel en met 1 duim terug te duwen.

Ik neem aan dat dit aan de remblokken ligt die gewoon niet helemaal vlak de fabriek uit zijn gekomen ofzo.

Mijn vraag is: heb ik problemen veroorzaakt door (aan het eind van mijn brake-in) toch wel een aantal keer fors hard af geremd te hebben van 100 naar 5km/h terwijl mijn remblokken nog niet over de gehele breedte op mijn schijf drukte? Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.... ik zie verder geen blauwe gloed of plekken op de remschijf.

Het zit me toch niet helemaal lekker ik ging er eigenlijk van uit toen ik aan de harde rem acties begon dat de blokken toch wel een beetje over de hele breedte van de schijf zouden drukken

20231030_225324.jpg


20231030_225313.jpg
 
Progressieve brake-in werkt juist tegen je. Remblokken moeten over een aantal honderden km rustig inslijten.
Doe je dat niet, dan krijg je verglazing.

Maar ik snap niet dat een aan iets begint waar je geen verstand hebt.
Je remmen zijn jouw en anderen hun veiligheid....

my2ct
Ik heb tientallen remschijven vervangen in mijn leven ik weet dus wat ik doe, maak je geen zorgen. Heb dit alleen nog nooit gedaan op een motor. Heb ook nog nooit een progressieve brake-in gedaan maar ik zie overal op YouTube en lees over op internet dat dat de way-to-go is dusja.
 
Aha Youtube als info .
Hier ga ik geen tijd meer aan besteden
Ahhh ja want het motor forum voor je informatie werkt wel natuurlijk, hier zegt ook iedereen iets anders.

Remschijven zijn blauw, remschijven zijn niet blauw

Progressieve brake in werkt (gelezen op dit forum!), progressieve brake in werkt niet.

remblokken rustig inremmen, remblokken helemaal niet inremmen.


Ik kom hier netjes om tips/hulp vragen. Ik had het idee dat je remmen inremmen anders in zijn werk ging dan bij een auto.

Mochten ze krom of iets dergelijks zijn is dat een les geweest voor mij dan monteer ik gewoon een setje nieuwe remschijven met blokken. Zo doende leert men.
 
Om weer terug te komen op het goede spoor, heb je de tips / vragen van @RoyalClub bekeken en/of uitgevoerd?
@K@W@ stelde ook nog een goede vraag.

Je remschijf is dus niet blauw, mooi. Op de eerste foto lijkt dit wel een beetje door het gemis van een glinstering en de donkere "gloed".

Wat dingen die in mij opkomen:
Een zwaar punt bij ronddraaien kan inderdaad duiden op een kromme remschijf. Kan je eenvoudig testen door iets tijdelijk vast te zetten op je vork en tegen je remschijf aan (ductape en potlood?) . Rustig draaien, komt er af en toe ruimte tussen je remschijf en wat je hebt vastgezet (potlood?), dan loopt je schijf in ieder geval niet gelijkmatig.

Zit je remschijf vlak op je velg?

Om welke motor gaat het eigenlijk? Gezien de wave schijven vermoed ik iets sportiefs.
 
Ik heb tientallen remschijven vervangen in mijn leven ik weet dus wat ik doe, maak je geen zorgen. Heb dit alleen nog nooit gedaan op een motor. Heb ook nog nooit een progressieve brake-in gedaan maar ik zie overal op YouTube en lees over op internet dat dat de way-to-go is dusja.
Wellicht is het handiger om je te verdiepen wat een fabrikant voorschrijft ipv wat iedereen maar neer ploft op internet.

Niet om het een of ander maar wat zegt iets wat men al heel lang doet, dat ook vertellen dat men iets al heel lang verkeerd doet.



Jou vraag omtrent remblok pak een glas plaat leg daar een vel schuurpapier, op niet te fijn niet te grof en trek dan je remblok er eens overheen.

Wat je zou moeten zien is dat je remblok dof word over het gehele oppervlak zo niet dat zou kunnen dat deze niet vlak is.

Let op daarna rustig in remmen. om de bijt kracht van de rem blokken te behouden.
 
Afgelopen zomer net voor de vakantie naar de harz in Duitsland nieuwe remblokken gemonteerd.
Toen ik ze gemonteerd had kon ik amper het wiel een slag ronddraaien.
Dus ze liepen behoorlijk aan.
Het is een stuk rijden daarnaartoe en heb gewoon gereden en geremd net als altijd,remmen pakten gewoon op en heb niet hard of zacht geremd,gewoon wat nodig was.
Eenmaal thuis weer gekeken hoever mijn wielen draaien als ik er een zwiepen aan geef en ze gingen bijna 2 slagen rond.
Ik was wel iets van 3000 km verder ,maar moraal van het verhaal is gewoon ermee rijden ,het moet wat op elkaar inslijten,alleen als er een trilling is in een schijf is dat wel iets om te checken,maar het spul moet gewoon inslijten
 
Ik begrijp deze hele discussie niet zo goed. Monteer het spul en ga er gewoon mee rijden, zo heel precies komt dat inremmen echt niet.
Het is heus niet zo als jij 1x een stapje mist uit je "inrem procedure" je het spul vernaggeld hebt en kunt weg gooien. Misschien dat je blokken nog een keer kunnen verglazen, al moet je dan wel idioot doen, maar een schijf heb je niet zomaar krom/afgeschreven daarmee.

Iedereen die op het circuit rijdt zoals @Ninjaturtle op de vorige pagina al schrijft remt het spul ook niet in. Ik heb afgelopen winter ook nieuwe schijven gemonteerd, 1e rondje ff om denken, want dan mis je nog wat remkracht en dan gewoon knallen. Dat zijn natuurlijk geen organische blokken, maar gesinterde blokken, dus daar zit wel wat verschil in, maar die schrijven krijgen direct ook een partij hitte in hun donder en die gaan daar ook niet krom van.

Als de klauwen gewoon goed gangbaar zijn, de blokjes zitten er netjes in en klemmen niet kan er weinig mis gaan.

verder niet lullig bedoeld, maar als ik de foto zo bekijk dan lijken dit de schijven die verkocht worden op AliExpress. Wil niet zeggen dat ze niet goed zijn, maar als je een trilling houd zou ik ze eens nameten. Kan natuurlijk ook gewoon een kromme schijf zijn door misschien matige kwaliteit.
Moet ook er bij vermelden dat ik van 30km tot 5km per uur tijdens afremmen een vervelende trilling heb ik hoopte eigenlijk dat dit zou verdwijnen als de remblokken ingeremd zouden zijn.
 
Ik begrijp deze hele discussie niet zo goed. Monteer het spul en ga er gewoon mee rijden, zo heel precies komt dat inremmen echt niet.
Het is heus niet zo als jij 1x een stapje mist uit je "inrem procedure" je het spul vernaggeld hebt en kunt weg gooien. Misschien dat je blokken nog een keer kunnen verglazen, al moet je dan wel idioot doen, maar een schijf heb je niet zomaar krom/afgeschreven daarmee.

Iedereen die op het circuit rijdt zoals @Ninjaturtle op de vorige pagina al schrijft remt het spul ook niet in. Ik heb afgelopen winter ook nieuwe schijven gemonteerd, 1e rondje ff om denken, want dan mis je nog wat remkracht en dan gewoon knallen. Dat zijn natuurlijk geen organische blokken, maar gesinterde blokken, dus daar zit wel wat verschil in, maar die schrijven krijgen direct ook een partij hitte in hun donder en die gaan daar ook niet krom van.

Als de klauwen gewoon goed gangbaar zijn, de blokjes zitten er netjes in en klemmen niet kan er weinig mis gaan.

verder niet lullig bedoeld, maar als ik de foto zo bekijk dan lijken dit de schijven die verkocht worden op AliExpress. Wil niet zeggen dat ze niet goed zijn, maar als je een trilling houd zou ik ze eens nameten. Kan natuurlijk ook gewoon een kromme schijf zijn door misschien matige kwaliteit.
100% zijn het arashi’s
 
Remschijven die ik heb zijn inderdaad van aliexpress, arashi schijven. Ik heb deze beslissing gemaakt na veel onderzoek doen en vele positieve ervaring gelezen te hebben over deze remschijven. Ik moet zeggen dat je voor die prijs sowieso op het oog wel goede kwaliteit remschijven krijgt.

Update:

Ik heb gedaan wat @RoyalClub zei, een schroevendraaier op mijn vorkpoot gemonteerd om slingering te kunnen ontdekken.

Zo ver als ik kan zien zijn beide remschijven krom.

Rechtsvoor:


Linksvoor:


Ik denk dat dit is gekomen door verkeerd inremmen. Ik neem de schijven niets kwalijk dit is mijn eigen onkunde geweest.

Na verdere inspectie van de schijven lijken ze inderdaad heeeel licht blauw uitgeslagen te zijn. Gewoon te heet geworden inderdaad.
 
Remschijven die ik heb zijn inderdaad van aliexpress, arashi schijven. Ik heb deze beslissing gemaakt na veel onderzoek doen en vele positieve ervaring gelezen te hebben over deze remschijven. Ik moet zeggen dat je voor die prijs sowieso op het oog wel goede kwaliteit remschijven krijgt.

Update:

Ik heb gedaan wat @RoyalClub zei, een schroevendraaier op mijn vorkpoot gemonteerd om slingering te kunnen ontdekken.

Zo ver als ik kan zien zijn beide remschijven krom.

Rechtsvoor:


Linksvoor:


Ik denk dat dit is gekomen door verkeerd inremmen. Ik neem de schijven niets kwalijk dit is mijn eigen onkunde geweest.

Na verdere inspectie van de schijven lijken ze inderdaad heeeel licht blauw uitgeslagen te zijn. Gewoon te heet geworden inderdaad.
Ik geloof er niks van dat dit door inremmen komt. Ik heb mn nieuwe schijven (motomaster) nieuw gemonteerd, circuit op en ben volgas de veenslang op gereden op assen, dus heb daarvoor alleen in de pitstraat en voor de strubben een beetje geremd en daarna hebben ze direct vol op hun kloten gehad. niks aan de hand. Zijn je pasvlakken van de velgen (waar de schijf op zit) netjes, schoon en vrij van verf/coating?

Die slingering is zo klein, zoals ik kan zien op de filmpjes, dat ga je echt niet vernemen. Ik heb met schijven gereden waar meer slag in zat, zeker 2x zoveel (kon even niet anders) en dat trilde nieteens, die heb ik puur vervangen omdat het me niet zinde.
 
Ik geloof er niks van dat dit door inremmen komt. Ik heb mn nieuwe schijven (motomaster) nieuw gemonteerd, circuit op en ben volgas de veenslang op gereden op assen, dus heb daarvoor alleen in de pitstraat en voor de strubben een beetje geremd en daarna hebben ze direct vol op hun kloten gehad. niks aan de hand. Zijn je pasvlakken van de velgen (waar de schijf op zit) netjes, schoon en vrij van verf/coating?
Jazeker deze heb ik brandschoon gemaakt en licht opgeschuurd met heel fijn schuurpapier daarna de schijf er droog opgemonteerd.

Daarna alles kruislings met een momentsleutel vast gezet met loctite.
 
Heb je dan geen speling op bijvoorbeeld 1 van de vorkpoten zitten (uitgesleten glijbussen ofzo) dat de vork dus de trilling veroorzaakt ?
Ik kan er niet bij dat jij dat hele kleine slagje wat je nu op je filmpjes hebt staan verneemt.

Ik zou er eerst eens mee doorrijden en kijken of er nog iets verbetert.
 
Heb je dan geen speling op bijvoorbeeld 1 van de vorkpoten zitten (uitgesleten glijbussen ofzo) dat de vork dus de trilling veroorzaakt ?
Ik kan er niet bij dat jij dat hele kleine slagje wat je nu op je filmpjes hebt staan verneemt.

Ik zou er eerst eens mee doorrijden en kijken of er nog iets verbetert.
Dit laatste was ik sowieso van plan inderdaad, wie weet.

Ik was zelf in de veronderstelling dat dit een flinke slag is in mijn remschijven.

Mijn vorige remschijven en blokken heb ik vervangen omdat ik het idee had dat ze krom waren door een flinke trilling bij afremmen.

Die trilling is er nog steeds.

Misschien zit het wel in mijn remklauwen. Misschien zijn deze schijven krom. Ik weet het allemaal niet meer.

Balhoofdlagers hebben geen speling. Wiellager heeft geen speling. Hoe kan ik speling op mijn vorkpoten waarnemen?

Motor rijdt verder super lekker, strak door de bochten, geen gezwabber niks.
 
Wiel eruit halen en per poot naar voren trekken en naar achter duwen, dan zou er tegenonver de binnenpoot geen (ja natuurlijk heeeeel minimaal anders wil het niet glijden) beweging in mogen zitten. Of als het echt heel slecht is kun je het ook wel zien met wiel erin en gewoon remmen en los laten.

Maar is het echt trillen, of is het meer/minder/meer/minder remkracht wat je voelt? Misschien dat dit kan komen doordat je wave schijven hebt? Dan zou ik me voor kunnen stellen dat je op lage snelheid voelt dat er meer/minder/meer/minder contact vlak is tussen remschijf en blok. Misschien even out of the box gedacht, maar schoot me zo even te binnen.
 
Maar is het echt trillen, of is het meer/minder/meer/minder remkracht wat je voelt? Misschien dat dit kan komen doordat je wave schijven hebt? Dan zou ik me voor kunnen stellen dat je op lage snelheid voelt dat er meer/minder/meer/minder contact vlak is tussen remschijf en blok. Misschien even out of the box gedacht, maar schoot me zo even te binnen.
Dat laatste, meer/minder/meer/minder echt schokkend remmen.
 
Dan kun je die “kromme” schijven dus wel negeren.

Merk je het op hogere snelheid ook, of alleen tussen 30 en 5 kmh als je dus bijna tot stilstand komt? Zal mij niks verbazen als dat door die wave schijven komt, maar ik rij zelf altijd met ronde schijven, dus misschien ff iemand anders met wave schijven daar wat over kan zeggen.
 
Dit laatste was ik sowieso van plan inderdaad, wie weet.

Ik was zelf in de veronderstelling dat dit een flinke slag is in mijn remschijven.

Mijn vorige remschijven en blokken heb ik vervangen omdat ik het idee had dat ze krom waren door een flinke trilling bij afremmen.

Die trilling is er nog steeds.

Misschien zit het wel in mijn remklauwen. Misschien zijn deze schijven krom. Ik weet het allemaal niet meer.

Balhoofdlagers hebben geen speling. Wiellager heeft geen speling. Hoe kan ik speling op mijn vorkpoten waarnemen?

Motor rijdt verder super lekker, strak door de bochten, geen gezwabber nikv.

Over het merk remschijven ga ik het helemaal niet hebben (oudijzer) wat je wel kan doen remschijven demonteren en de aanlegvlak van de remschijven ook controleren of deze vlak is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan