Remschijven inremmen

Strondjong

Rookie
30 okt 2023
26
44
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe remschijven met nieuwe organische remblokken gemonteerd. Na wat inlees werk heb ik vandaag een progressieve brake-in procedure gedaan over zo'n 50km totaal.

Nu valt me op dat op de ene schijf wel zo goed als het hele oppervlak van de remblok is te zien (nog niet helemaal), maar op de andere schijf een stuk minder.

De zuigers van mijn remklauw ligt het niet aan die zijn alle 8 soepel en met 1 duim terug te duwen.

Ik neem aan dat dit aan de remblokken ligt die gewoon niet helemaal vlak de fabriek uit zijn gekomen ofzo.

Mijn vraag is: heb ik problemen veroorzaakt door (aan het eind van mijn brake-in) toch wel een aantal keer fors hard af geremd te hebben van 100 naar 5km/h terwijl mijn remblokken nog niet over de gehele breedte op mijn schijf drukte? Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.... ik zie verder geen blauwe gloed of plekken op de remschijf.

Het zit me toch niet helemaal lekker ik ging er eigenlijk van uit toen ik aan de harde rem acties begon dat de blokken toch wel een beetje over de hele breedte van de schijf zouden drukken

20231030_225324.jpg


20231030_225313.jpg
 
Nu ben je af.

Is het beeld wat je op die eerste foto hebt, dunne ongebruikte rand buitendiameter, brede ongebruikte rand binnendiameter, gespiegeld als je aan de binnenzijde van die specifieke schijf kijkt? Aan de kant van het wiel.

Zo ziet de binnenkant er uit van de betreffende remschijf. Niet gespiegeld ofzo, alleen ook nog niet remblok-breed gesleten op de remschijf.
16987042358441474755504110920643.jpg
 
Heb je de mogelijkheid om de motor met het voorwiel los van de grond te zetten?

Zo ja, zou je dan eens willen kijken of er 1 klauw/kant meer sleept dan de ander?
Ik denk dat jij denkt aan een niet goed uitgelijnde remklauw hé? @RoyalClub

Nou, niet per sé, want of je 'm nou naar boven of onder, links of rechts zou uitlijnen, zou voor het beeld weinig uitmaken denk ik. Wel dacht ik aan een remklauwopname die krom is.


Zou je trouwens ff je startpost willen aanvullen over welke motor het gaat, merk, model, evt extra type, bouwjaar etc...
 
Ik zal een startpost maken.

Heb zojuist even snel mijn motor op de krik gezet en moet zeggen dat beide klauwen wel wat slepen maar niet extreem ofzo.

Met een goede zwaai aan het wiel draait hij 1.5 tot 2 rondjes rond.

Moet ook er bij vermelden dat ik van 30km tot 5km per uur tijdens afremmen een vervelende trilling heb ik hoopte eigenlijk dat dit zou verdwijnen als de remblokken ingeremd zouden zijn.
 
Ik denk dat de kant waar je een breed loopspoor op de schijf ziet, meer sleept.


edit: gezien de boel echt nog hagelnieuw is zou je ook de setjes remblokken van kant kunnen wisselen, kijken of het 'probleem' zich mee verplaatst.


edit2: Heb je de remschijven voor je bent gaan rijden ontvet met een papieren doek en remmenreiniger?
 
Ik denk dat de kant waar je een breed loopspoor op de schijf ziet, meer sleept.


edit: gezien de boel echt nog hagelnieuw is zou je ook de setjes remblokken van kant kunnen wisselen, kijken of het 'probleem' zich mee verplaatst.


edit2: Heb je de remschijven voor je bent gaan rijden ontvet met een papieren doek en remmenreiniger?
Ah oké, klinkt logisch.

Ik ga morgen de remblokken omwisselen, goede tip.

Jazeker ik heb de remschijven goed ontvet ben alleen wel vergeten om de remblokken wat op te schuren. Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan en ook nooit problemen mee gehad
 
Ik zou niet weten waarom je nieuwe remblokken zou moeten opschuren voor gebruik, heb dat ook nog nooit in een werkplaatshandboek gelezen :+
Las het ergens, weet het ook niet.

Als ik mijn wiel met de hand rond draai in kleine stukjes is er een "zwaar" punt. Kan dit komen omdat de remblokken nog niet helemaal ingesleten zijn of is mijn schijf krom??
 
Progressieve brake-in werkt juist tegen je. Remblokken moeten over een aantal honderden km rustig inslijten.
Doe je dat niet, dan krijg je verglazing.

Maar ik snap niet dat een aan iets begint waar je geen verstand hebt.
Je remmen zijn jouw en anderen hun veiligheid....

my2ct
Dan ben ik benieuwd hoe jij remblokken op het circuit wil inremmen 🤔. Eerste 50 rondjes rustig aan?
Niet elke remblok is van hetzelfde materiaal, de wijze van inremmen is daardoor ook verschillend.

@Strondjong, volgens mij ben je goed bezig met de overige tips om te ontdekken waar het rare rembeeld vandaan komt :t. Ik heb daar geen aanvullingen op.
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik benieuwd hoe jij remblokken op het circuit wil inremmen 🤔. Eerste 50 rondjes rustig aan?
Niet elke remblok is van hetzelfde materiaal, de wijze van inremmen is daardoor ook verschillend.

@Strondjong, volgens mij ben je goed bezig met de overige tips om te ontdekken waar het rare rembeeld vandaan komt :t. Ik heb daar geen aanvullingen op.
Ik zie nergens dat hij dat doet voor het circuit?
Neem je dat aan, of heb je meer info..

Voor TS ..hoe is de terugmelding naar je handle?
hoe is je remreactie, heb je meer remwerking nodig?
 
Ik zie nergens dat hij dat doet voor het circuit?
Neem je dat aan, of heb je meer info..

Voor TS ..hoe is de terugmelding naar je handle?
hoe is je remreactie, heb je meer remwerking nodig?
Nope, heb ik niet. Vandaar dat ik ook reageer op de stelling/opmerking dat je remblokken honderden kilometers moet inremmen en daar een vraag over stel (maar dat had je vast zelf ook gezien).
 
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe remschijven met nieuwe organische remblokken gemonteerd. Na wat inlees werk heb ik vandaag een progressieve brake-in procedure gedaan over zo'n 50km totaal.

Nu valt me op dat op de ene schijf wel zo goed als het hele oppervlak van de remblok is te zien (nog niet helemaal), maar op de andere schijf een stuk minder.

De zuigers van mijn remklauw ligt het niet aan die zijn alle 8 soepel en met 1 duim terug te duwen.

Ik neem aan dat dit aan de remblokken ligt die gewoon niet helemaal vlak de fabriek uit zijn gekomen ofzo.

Mijn vraag is: heb ik problemen veroorzaakt door (aan het eind van mijn brake-in) toch wel een aantal keer fors hard af geremd te hebben van 100 naar 5km/h terwijl mijn remblokken nog niet over de gehele breedte op mijn schijf drukte? Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.... ik zie verder geen blauwe gloed of plekken op de remschijf.

Het zit me toch niet helemaal lekker ik ging er eigenlijk van uit toen ik aan de harde rem acties begon dat de blokken toch wel een beetje over de hele breedte van de schijf zouden drukken

Bekijk bijlage 1940105

Bekijk bijlage 1940106
Inremmen dient altijd rustig te gebeuren. dit om verglazing en oververhitting te voor komen.

De blokken liggen zelfs nieuw nooit 100 procent aan. dit dient te gebeuren door rustig in te remmen om krom trekken te voor komen en plaatselijke of gehele te hoge temp te vermijden.

Jou remschijven zijn mooi blauw............. verkeerde kleur dus.
 
Inremmen dient altijd rustig te gebeuren. dit om verglazing en oververhitting te voor komen.

De blokken liggen zelfs nieuw nooit 100 procent aan. dit dient te gebeuren door rustig in te remmen om krom trekken te voor komen en plaatselijke of gehele te hoge temp te vermijden.

Jou remschijven zijn mooi blauw............. verkeerde kleur dus.
Mijn remschijven zijn blauw zeg jij? Ik vind ze er totaal niet blauw uit zien
 
Terug
Bovenaan Onderaan