Remschijven inremmen

Strondjong

Rookie
30 okt 2023
26
44
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe remschijven met nieuwe organische remblokken gemonteerd. Na wat inlees werk heb ik vandaag een progressieve brake-in procedure gedaan over zo'n 50km totaal.

Nu valt me op dat op de ene schijf wel zo goed als het hele oppervlak van de remblok is te zien (nog niet helemaal), maar op de andere schijf een stuk minder.

De zuigers van mijn remklauw ligt het niet aan die zijn alle 8 soepel en met 1 duim terug te duwen.

Ik neem aan dat dit aan de remblokken ligt die gewoon niet helemaal vlak de fabriek uit zijn gekomen ofzo.

Mijn vraag is: heb ik problemen veroorzaakt door (aan het eind van mijn brake-in) toch wel een aantal keer fors hard af geremd te hebben van 100 naar 5km/h terwijl mijn remblokken nog niet over de gehele breedte op mijn schijf drukte? Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.... ik zie verder geen blauwe gloed of plekken op de remschijf.

Het zit me toch niet helemaal lekker ik ging er eigenlijk van uit toen ik aan de harde rem acties begon dat de blokken toch wel een beetje over de hele breedte van de schijf zouden drukken

20231030_225324.jpg


20231030_225313.jpg
 
Gek maken hoeft helemaal niet..

Misschien was advies vooraf een beter idee.
Met remmen en crusiale onderdelen moet je niet dollen.

Er is een groot verschil tussen circuitrem blokken en straatblokken.
Remmen moet je niet kopen om de prijs. Het gaat om kwaliteit. 8 m/s2 en beter. Dat is wat je wilt. Maar niet alleen de rem installatie, ook je banden spelen hier een grote rol. En je man in het zadel.
Bouw je zelf een straat fiets om naar een circuit fiets, dan gelden andere normen. Het hoeft maar 1 middag mee te gaan.
Voor straat gebruik ga je voor kwaliteit en zekerheid. En ja, de merk dealrer gebrukt altijd duurder materaal. Maar dat is niet voor niets.
Voor (high)tech toepassingen moet je naar specialisten gaan. Das duur en niet afkomstig uit China.

Wat was je motivatie om ander s te kopen dan origineel? Goedkoper? weet je het beter dan de fabrikant, of zijn jouw remschijven visueel aan trekkelijker?

Ali en consorten zijn zelden beter dan origineel.
Avontuur met je veiligheid... Veel geluk. - positief bedoeld.
 
Gek maken hoeft helemaal niet..

Misschien was advies vooraf een beter idee.
Met remmen en crusiale onderdelen moet je niet dollen.

Er is een groot verschil tussen circuitrem blokken en straatblokken.
Remmen moet je niet kopen om de prijs. Het gaat om kwaliteit. 8 m/s2 en beter. Dat is wat je wilt. Maar niet alleen de rem installatie, ook je banden spelen hier een grote rol. En je man in het zadel.
Bouw je zelf een straat fiets om naar een circuit fiets, dan gelden andere normen. Het hoeft maar 1 middag mee te gaan.
Voor straat gebruik ga je voor kwaliteit en zekerheid. En ja, de merk dealrer gebrukt altijd duurder materaal. Maar dat is niet voor niets.
Voor (high)tech toepassingen moet je naar specialisten gaan. Das duur en niet afkomstig uit China.

Wat was je motivatie om ander s te kopen dan origineel? Goedkoper? weet je het beter dan de fabrikant, of zijn jouw remschijven visueel aan trekkelijker?

Ali en consorten zijn zelden beter dan origineel.
Avontuur met je veiligheid... Veel geluk. - positief bedoeld.
Ik snap je bezorgdheid/vooroordelen maar ik heb heel veel informatie gezocht over deze schijven en er zijn praktisch alleen maar positieve ervaringen over te vinden. En het is nou ook weer niet alsof ik remschijven van 20 euro op mijn motor heb. Ik was 240 euro kwijt voor 2 remschijven. Over EBC remschijven vind je meer ellende online. Er is geen enkel bekend geval van afgebroken Arashi schijven. Krom trekken oke maar dat doen brembo's ook. Ik heb op auto's ook alleen maar ellende gehad met brembo remschijven/blokken. Wat maakt Brembo beter dan Arashi dan? Ik zou never nooit experimenteren met aliexpress remschijven maar Arashi bestaat al heel lang en daar worden VEEL remschijven van verkocht. Er zijn al topics te vinden op dit forum over Arashi uit 2011. We zijn inmiddels 12 jaar verder en als die schijven echt levensgevaarlijk zouden zijn zouden ze niet meer gekocht worden of al lang een slechte naam hebben. Vaak zijn mensen die slecht over deze remschijven praten mensen met een vooroordeel (wat logisch is), niet mensen die ze gehad hebben.

Daar bij komt ook nog kijken dat iedereen maar denkt dat elke goedkope ebay/aliexpress remschijf Arashi is, maar hoe stom het ook klinkt, ook van Arashi zijn knock-offs te koop. Neppe Arashi schijven dus.
 
Laatst bewerkt:
Echt knap tie-wrap werk met die schroevendraaier, bijna kunst *D

Remvlak van de schijven lijkt wel een spiegeltje. Kun je ergens hele kleine barstjes ontdekken in het oppervlak waar de remblokken hun werk op doen?
 
Echt knap tie-wrap werk met die schroevendraaier, bijna kunst *D

Remvlak van de schijven lijkt wel een spiegeltje. Kun je ergens hele kleine barstjes ontdekken in het oppervlak waar de remblokken hun werk op doen?
Ja Ik kan misschien geen remmen inremmen maar dit ging me toch aardig goed af dat met die schroevendraaier.

Kan niks raars ontdekken op het oppervlak van de remschijf.
 
zelf goede ervaringen met arashi, inremmen is wat mij betreft iets wat gewoon gebeurd bij gebruik, dus ook als je het circuit op gaat. alleen remt de boel in het begin wat minder goed omdat het nog op elkaar moet inslijten.

Dat schokken zou wellicht nog verklaard kunnen worden als er een vette plek op de schijf zit, of de productie is zo beroerd dat er een dikteverschil in de schijf zit maar da's wel doemdenken.

Ik zou er nog wat kilometers op zetten, tenzij je je er niet veilig bij voelt.
 
Inremmen dient altijd rustig te gebeuren. dit om verglazing en oververhitting te voor komen.

De blokken liggen zelfs nieuw nooit 100 procent aan. dit dient te gebeuren door rustig in te remmen om krom trekken te voor komen en plaatselijke of gehele te hoge temp te vermijden.

Jou remschijven zijn mooi blauw............. verkeerde kleur dus.
Schijven krom trekken op een motor? Daar moet je goed je best voor doen..

Met een auto met automatische versnellingsbak, dichte wielen, in een heuvelachtige omgeving is dit best makkelijk, maar met een motor moet je hier echt je best voor doen..
 
Heb alles uit elkaar gehaald, naafvlak waar de schijf op zit opnieuw brandschoon gemaakt, deze keer met een speciale schuurpad voor metaal. Wat een verschil zeg...

Remschijven goed schoongemaakt ook met schuurpad, alle aanslag van die organische blokken verwijderd. Totaal geen verkleuring verder alles wat je zag aan meuk was gewoon van die EBC blokken.

Schroefdraad van remschijf bouten schoongemaakt met een tapsetje, schroefdraad van de gaten waar de bouten in gaan goed schoon gemaakt met een tapsetje. Deze waren beide zeer vies waardoor je zowat met de hand de bouten er niet in gedraaid kreeg. Dit zal wel invloed hebben gehad op het aanhaalmoment van de bouten. Had ik beter gelijk de eerste keer kunnen doen, iknow.

Remblokken leken verglaasd dus die heb ik lekker weggeflikkert en brembo sinter pads gekocht. (Eigen schuld i know)

Morgen alles monteren en we gaan het eens rustig aan allemaal opnieuw proberen.

Ik ga er van uit dat de schijven dus niet krom zijn, naar aanleiding van jullie expertise.

Heb trouwens ook proberen speling te ontdekken in mijn vorkpoten maar hier lijkt geen sprake van te zijn.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
 
Die hebben er geen verstand van, daar kan ik ook niets aan doen. Als je meet dat ze krom zijn, dan zijn ze dat ook. Meestal is de limiet 0,5mm.
Ik heb niks gemeten ik heb alleen een schroevendraaier er tegenaan gehouden en mijn wiel rond gedraaid. We gaan kijken hoe het uit pakt anders 2 nieuwe schijven er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Die hebben er geen verstand van, daar kan ik ook niets aan doen. Als je meet dat ze krom zijn, dan zijn ze dat ook. Meestal is de limiet 0,25mm.
Een schijf die 0.25mm krom is ga jij niks van vernemen met remmen. Helemaal niet deze schijven met de floaters erin.

Maar de topic starter was bang dat hij z’n schijf misschien “krom” had gemaakt door z’n inrem procedures net niet helemaal goed te hebben gedaan. Dat kan sowieso van tafel, want zo’n schijf heb je echt niet zomaar krom als je toevallig 1 van de voorgeschreven stapjes hebt gemist.
 
Laatst bewerkt:
Update, alle problemen lijken opgelost! Motor remt super smooth en komt zonder bokken en stoten tot stilstand. Er is direct na een ritje van 10 kilometer een mooie brede veeg over heel de remschijf te zien over heel de breedte van de remblokken. Niks raars voelbaar boven 120km/h bij remmen.

20231104_111220.jpg

20231104_111210.jpg


Waar het nou aan gelegen heeft? We zullen het nooit weten denk ik. Misschien naafvlak niet schoon genoeg gemaakt, misschien de smerige remschijf bouten, misschien de verglaasde remblokken, misschien wel alles bij elkaar.

De remschijven zijn in ieder geval gered en ik ben blij. Vind het remgevoel van de brembo sinter remblokken ook vele malen fijner.
 
Update, alle problemen lijken opgelost! Motor remt super smooth en komt zonder bokken en stoten tot stilstand. Er is direct na een ritje van 10 kilometer een mooie brede veeg over heel de remschijf te zien over heel de breedte van de remblokken. Niks raars voelbaar boven 120km/h bij remmen.

Bekijk bijlage 1941237
Bekijk bijlage 1941238

Waar het nou aan gelegen heeft? We zullen het nooit weten denk ik. Misschien naafvlak niet schoon genoeg gemaakt, misschien de smerige remschijf bouten, misschien de verglaasde remblokken, misschien wel alles bij elkaar.

De remschijven zijn in ieder geval gered en ik ben blij. Vind het remgevoel van de brembo sinter remblokken ook vele malen fijner.
Arashi :t
Je had wel effe de bouten kunnen kuisen met een staalborsteltje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan