Sponsoring tbv race activiteiten

Sender

MF veteraan
23 jan 2011
7.437
495
Noord-Holland
Eigenlijk een beetje in navolging van dit topic wil ik graag bij deze vragen hoe de meeste Zaccers/OWcuppers aan sponsoring komen.

Misschien een gevoelig onderwerp daar sommigen ook een soort concurrenten van elkaar zijn.

Afgelopen jaar ben ik met redelijk succes begonnen aan een aantal ZAC races en wil eigenlijk volgend jaar een volledig seizoen draaien om zo voor een hoge klassering in de F2 klasse of promotie naar de F1 te kunnen bewerkstelligen. Aangezien ik (zoals nog meer neem ik aan) alles volledig uit eigen zak betaal is het geen haalbare opgave om met een normale baan aan alle races deel te kunnen nemen en ook nog te kunnen voorzien in banden en onderhoud etc.

Daarom was mijn vraag hoe jullie aan sponsoren komen of denken te kunnen komen, naast natuurlijk de standaard reclame-uitingen op de motor, paddock en social media.
In mijn optiek dient er een tegenprestatie te zijn zodat het voor bedrijven aantrekkelijk is om te sponsoren. Sommigen zien sponsoring als "gratis geld" maar zo werkt het natuurlijk niet.
Hoe pakken jullie dit aan? Wat voor bedrijven benaderen jullie? Wat voor tegenprestatie bieden jullie naast natuurlijk zo goed mogelijk je best doen in de races?
 
Op ons niveau is sponsoring eigenlijk niet héél interessant voor bedrijven. De zichtbaarheid is minimaal. Gunfactor is het hoofdzakelijk.

Meestal heb je iets specifieks nodig en dan kan je aangeven als jullie nu X voor me doen dan zet ik jullie naam-logo op de motor/website/social media/verslagen, soms hou je er een leuke sponsor aan over, soms is het een eenmalig iets en soms is het gewoon nee.
Verslagen maken en doorsturen naar sponsoren met foto’s waarop de sponsoren zichtbaar zijn. En soms heb je geluk dat je een bedrijf zelf bij je komt.

Kijk maar eens op mijn pagina’s:
www.royracing185.jimdo.com
www.facebook.com/royracing185
www.instagram.com/royracing185
 
Zorg voor een sponsorplan met daarin bijvoorbeeld de kalender, informatie over je motor, de klasse waar je in rijdt en dat soort zaken.
Stel pakketten samen, vraag dus geen geld, maar goederen (BTW technisch interessant). Ik had zelf in het verleden een bandensponsor, een brandstofsponsor, een sponsor voor motoronderdelen en kleding/helm (met flinke korting). Ik mocht zelfs gratis sporten in de lokale sportschool

Denk ook na wat voor jouw sponsor leuk is aan exposure en hoe je daar bij kan helpen

- Zet de motor neer op evenementen of open dagen van je sponsor en fotografeer kinderen op je motor. Vraag vervolgens e-mailadressen om de foto toe te sturen
Gedaan bij een mechanisatiebedrijf, zo kreeg hij 65 mailadressen van potentiele klanten

- Schrijf wedstrijdverslagen voor het lokale sufferdje (krantje) Zitten altijd te gillen om artikelen (en noem je sponsors)

- Biedt je sponsors de mogelijkheid klanten te ontvangen op het circuit. Huur een pitbox, regel een senseo en een hoop koeken. Mensen die motorsport niet kennen vinden het geweldig dat ze in de paddock mogen en aan de pitmuur kunnen komen

- Maak videoblog's van je racedagen en noem je sponsors

Afhankelijk van het sponsorbedrag kun je meer of minder middelen inzetten
R6 sponsors.JPG
 
Eigenlijk is wat @Roy "R"acing en @Tr@x zeggen wel dé manier in de ZAC :Y
Zo heb ik het zelf afgelopen seizoen ook een beetje aangepakt en nu voor komend seizoen ook weer :Y
Tik een mail, laat zien wie/wat je bent, en wat je wil doen en ga desnoods langs.

Een setje remblokken/ketting tandwielset is “makkelijker“ geregeld dan 250€, en vooral de gunfactor speelt een grote rol :Y
Als het bedrijf dat je vraagt social media heeft wordt het al wat makkelijker, als je verslagen tikt en stickers plakt kan je de bedrijven taggen en heb je meteen een tegenprestatie.. 8-)
Ook de “standaard” club van 25/50/100 is leuk voor vrienden en familie *D

Zo heb ik voor komend seizoen een ketting/tandwiel/remblok sponsor, een oliesponsor, een sticker/design sponsor, een aantal gratis onderdelen zoals tank grips en een hele leuke deal met een grote motorkleding zaak gescoord.
Zolang je niet op tv/in het nieuws komt zul je het met je enthousiasme en hun gunfactor moeten doen 😎✌.

C13C9FEE-E3DE-4ED7-97A5-26027C59E4F0.jpeg
 
Sterker nog, beter ga je langs. Mailen doe je hoogstens met bedrijven die niet echt een fysiek pand hebben (webshops ofzo).

En idd de “vrienden van ...” Ik geef eens per jaar een feestavond. Loterij/prijsvraag oid erbij, je naam op de motor en drankjes voor een zachte prijs, beetje aankleden met beeld materiaal van je en de motor. Mensen plukken graag aan rubber op je banden 😝
 
Sterker nog, beter ga je langs. Mailen doe je hoogstens met bedrijven die niet echt een fysiek pand hebben (webshops ofzo).

En idd de “vrienden van ...” Ik geef eens per jaar een feestavond. Loterij/prijsvraag oid erbij, je naam op de motor en drankjes voor een zachte prijs, beetje aankleden met beeld materiaal van je en de motor. Mensen plukken graag aan rubber op je banden 😝
Doe je dit allemaal in je eentje/voor jezelf of heb je een teampje/koppeltje?

Je pakt het mooi aan!
 
Ik had eens sponsorgeld op zak en was op zoek naar een doel. Overleg over bedragen moest nog gaan gebeuren, de voorwaarde was echter dat niet alleen de stickers van de sponsor opgeplakt werden maar daadwerkelijk de provisie ook daarvandaan moest komen, we hebben het dan inderdaad over banden, smeermiddelen, vloeistoffen, slijtagedelen.... Dan gaan de open deuren neens op een kier. Ik kon mijn centen dus niet kwijt

Toen ik een wagen van de Marcos Mantis Challenge onder me had werden wij -behoorlijk- gesponsord. Dat betekende wel dat de sponsors ten alle tijden een VIP behandeling kregen... Dat waren best wel eens verschillende omdat we ook sponsors hadden voor 1 of 2 wedstrijden.

Wat kost een wedstrijd op jullie niveau, en dan gaat het me er niet om dat dat afhangt van het aantal kisten bier dat er doorheen gaat.
 
Doe je dit allemaal in je eentje/voor jezelf of heb je een teampje/koppeltje?

Je pakt het mooi aan!
Jep, alleen en voor mezelf. Mijn vader is eigenlijk het enige constante, die gaat elke race/circuitdag mee en helpt waar mogelijk op circuit en door af en toe wat op te halen oid. Maar de rest doe ik alleen met natuurlijk her en der wel een helpende hand.
 
Ik had eens sponsorgeld op zak en was op zoek naar een doel. Overleg over bedragen moest nog gaan gebeuren, de voorwaarde was echter dat niet alleen de stickers van de sponsor opgeplakt werden maar daadwerkelijk de provisie ook daarvandaan moest komen, we hebben het dan inderdaad over banden, smeermiddelen, vloeistoffen, slijtagedelen.... Dan gaan de open deuren neens op een kier. Ik kon mijn centen dus niet kwijt

Toen ik een wagen van de Marcos Mantis Challenge onder me had werden wij -behoorlijk- gesponsord. Dat betekende wel dat de sponsors ten alle tijden een VIP behandeling kregen... Dat waren best wel eens verschillende omdat we ook sponsors hadden voor 1 of 2 wedstrijden.

Wat kost een wedstrijd op jullie niveau, en dan gaat het me er niet om dat dat afhangt van het aantal kisten bier dat er doorheen gaat.

"Ons niveau" is relatief. Ik schaar eigenlijk alles wat +-1:48-1:55 rijd onder 1 (en mijn) niveau, lekker bezig maar gaat niet doorbreken (of nog niet iig als ze nog groeien), praat ik over 600cc. 1 wedstrijd is dan nog te overzien. Dan praat je over:
€25,- 1/2 olie wissel
€175,- 1 achterband
€60,- 1/2 voorband
€10,- Stukje remblokken
€50,- 30L brandstof 102 octaan
€225,- inschrijving
€25,- (deel) jaarlicentie
€40,- reiskosten
€??? slijtage
€??? extra versnaperingen voor team+gasten

Totaal € 610,- plus diversen en dan tel je een crash en jaarlijks onderhoud ed nog niet eens mee.

Fuck zeg... loopt vlot op als je het zo doortelt :X
Vergeet ik nog wat? (Vast wel)
 
Laatst bewerkt:
Je ziet alweer wie er het beste vanaf komt met 225 inschrijving...

Kom op 560, effe gauw... denk nog 100 benzine erbij... Kale kosten
 
Je ziet alweer wie er het beste vanaf komt met 225 inschrijving...

Kom op 560, effe gauw... denk nog 100 benzine erbij... Kale kosten

Oh ja, op lucht loopt die fiets zo slecht. Erbij gezet. Ik rij op Duitse Aral102, zo'n 30L op 4 sessies á 1,75 de liter.
En qua inschrijven, ja dat klopt maar een circuit huren is natuurlijk ook niet gratis.
 
Voor mijn inschatting @Rob RD is het sarcasme of vind jij die kosten mee vallen voor een dagje 560 euro?

Ik ga komend seizoen voor het eerst zelf ZAC rijden en ik ben nog niet zo snel als bijvoorbeeld Roy, maar toch zijn het best redelijke kosten die je hebt.
Dit hoort natuurlijk geheel bij de sport en daarnaast zelfs als je het heel houd best een rib uit je lijf elke keer weer en dan heb ik alleen nog maar vrij gereden en toms gedaan.
 
Uit de kontzak is het gewoon veel, voor iemand met een normaal inkomen. Toen ik Marcos deed gingen we de eerste dag van het seizoen voor 20.000 banden halen... Ik ben dus even aan het vergelijken
 
Uit de kontzak is het gewoon veel, voor iemand met een normaal inkomen. Toen ik Marcos deed gingen we de eerste dag van het seizoen voor 20.000 banden halen... Ik ben dus even aan het vergelijken

Wel appels en peren natuurlijk.
Auto heeft 4 wielen, niveau is dan wss ook iets anders, banden kostprijs?

Maar idd, ansich niet duur, wel veel geld.
 
Ja dan begrijp ik je reactie beter inderdaad ;)

Merk wel dat er inderdaad mensen zijn die links en rechts wat gesponsord krijgen.

Soms is het al fijn om gewoon dingen te mogen kopen tegen aantrekkelijke prijs of wel inkoop.
Beetje extra service of hulp met bepaalde arbeid.

Maar idd, ansich niet duur, wel veel geld.

Juist gesproken :)
 
Wel appels en peren natuurlijk.
Auto heeft 4 wielen, niveau is dan wss ook iets anders, banden kostprijs?

Banden kwamen gewoon bij Cees Klapband vandaan, die ging wel met een tiet zwart geld terug naar huis op zondagavond....
Centen waren geen probleem, de drie rijders waren allemaal goed voor 7 nullen...

Ik heb ook HARC en Sierra cup gedaan, da zijn al andere budgetten en daar werd idd wel eens een band omgedraait

Het zijn appels en peren. Maar ik moet appels met peren vergelijken om een beeld te krijgen... De achterliggende gedachte houd ik effe voor mezelf. Maar als je een Dallas wereld gewend bent is een krukje in de regen toch ineens wel wat anders...
 
Ik heb ook gehoord (dus geen enkele garantie op waarheid) dat de toppers bij de OW ook zo'n 35.000 op jaarbasis neerleggen. Maar die reken ik volgens mijn eerder genoemde logica dan ook niet tot "ons" niveau.

Maar we dwalen af, excuus Sender. Het ging erom hoe en wat qua sponsoring.
 
"Ons niveau" is relatief. Ik schaar eigenlijk alles wat +-1:48-1:55 rijd onder 1 (en mijn) niveau, lekker bezig maar gaat niet doorbreken (of nog niet iig als ze nog groeien), praat ik over 600cc. 1 wedstrijd is dan nog te overzien. Dan praat je over:
€25,- 1/2 olie wissel
€175,- 1 achterband
€60,- 1/2 voorband
€10,- Stukje remblokken
€50,- 30L brandstof 102 octaan
€225,- inschrijving
€25,- (deel) jaarlicentie
€40,- reiskosten
€??? slijtage
€??? extra versnaperingen voor team+gasten

Totaal € 610,- plus diversen en dan tel je een crash en jaarlijks onderhoud ed nog niet eens mee.

Fuck zeg... loopt vlot op als je het zo doortelt :X
Vergeet ik nog wat? (Vast wel)
Je vergeet Idd wat.
Reserveonderdelen 😉
Enne setje extra wielen🌨️
 
Dat is een dingetje wat ik interessant vind

Naam op motor, website, social media, filmpjes, indien mogelijk vermelden in media, welkom bij races, jaarlijks feest, presentje einde jaar, demo spul bij braderie, motor beschikbaar stellen voor open dagen, mondeling natuurlijk promoten.

Wat kan er nog meer?
 
Ik heb ook gehoord (dus geen enkele garantie op waarheid) dat de toppers bij de OW ook zo'n 35.000 op jaarbasis neerleggen. Maar die reken ik volgens mijn eerder genoemde logica dan ook niet tot "ons" niveau.

Maar we dwalen af, excuus Sender. Het ging erom hoe en wat qua sponsoring.
Ik weet iig dat er 1 team in de top 3 in de OW1000, zo’n 80.000€ tot zn beschikking had dit jaar.. 😅💪
 
Geen sponsering hier maar we doen wel gezamenlijke inkoop banden, remblokken etc. Voor de rest aanbiedingen olie (Motul 300v) in de gaten houden en op voorraad bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan