Sport/Tour motor

RickertJ

Die hard MF'er
1 mei 2014
285
122
Putten
Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik eigenaar van een Kawasaki z900 uit 2019 en een Triumph Tiger 1050 uit 2008. Nu vind ik de z900 te oncomfortabel voor lange afstanden en de Tiger te zwaar/groot voor mij in de korte bochten en qua stuurgedrag, maar de Tiger is geweldig op lange afstanden en ook zeer comfortabel. Luxeprobleem ik weet het, maar wil ook graag terug naar 1 motor. Ik zoek dus eigenlijk een combinatie van die 2, ik weet dat je dan altijd concessies moet doen maar dan liever op comfort dan op stuurgedrag.

Verdere wensen zijn :
- Jong model( rond bouwjaar 2015 of nieuwer)
- Handelbaar, geen super zware motor.
- Geschikt voor passagier (korte middagritten)
- evt bagage mogelijkheid

Nu lijkt een redelijk recente sport/tour motor toch wel lastig om te vinden. Het zijn vooral allroads. Ik vind zelf een sport/tour model fijner zitten. De volgende motoren heb ik gevonden:

z1000sx (model 2017-2019)
Suzuki gsxs-1000f, iets sportiever dan de Kawa zo te lezen in de reviews
VFR800F, iets ouder maar ontwerp vind ik prachtig, maar wellicht is deze wat te sportief.
BMW R1200RS
tracer 900/9

Uiteindelijk wordt het sowieso proefrijden, maar ben benieuwd of jullie iets over bovenstaande motoren kunnen zeggen of eventueel aanvullen hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Misschien eens kijken naar de nieuwe hayabusa….. Mijn schoonvader rijdt overigens met een z900 zonder klagen mee naar de Eifel, Dolomieten, Pyreneeën, etc. Alleen bagage is wat moeilijker.
 
Misschien eens kijken naar de nieuwe hayabusa….. Mijn schoonvader rijdt overigens met een z900 zonder klagen mee naar de Eifel, Dolomieten, Pyreneeën, etc. Alleen bagage is wat moeilijker.
Hayabusa (de nieuwe) is ruim boven budget, en de oudere modellen vind ik niet echt mooi. Klopt wat betreft de Z900, alleen er kan niemand achterop en een grote tas oid meenemen is ook erg lastig inderdaad.

Is de BMW R1200RS misschien een optie? Zelf geen ervaring mee maar lees er wel goede ervaringen over.
Ziet er uit als een goede optie! zet ik erbij :)
 
Ik heb op een 1000sx gezeten en vond hem te klein. Misschien wennen omdat ik nu een r1100s rijdt.
Ik heb op een gloednieuwe r1250rs van mijn maat gereden en dat is geweldig.
Volgend jaar moet er een r1200rs komen.
 
@RickertJ :Ik begrijp eigelijk niet - en dit is niet vervelend bedoelt - waarom je de gesuggereerde alternatieven overweegt, als je een Tiger 1050 te zwaar en groot vind in de korte bochten, want dat is juist een enorm gemakkelijke fiets om mee te sturen. Is daar met een beetje fijnsfstelling van vering/demping voor jou niet wat aan te verbeteren?

Maar goed, van die alternatieven is de R1200 of 1250 RS qua sturen/remmen/vering/comfort/ergonomie/etc. sowieso de meest geraffineerde (en ik ben niet eens een echte BMW-fan), maar ook met afstand de duurste, en het boxer-concept moet je aanspreken. De andere motoren in het lijstje zijn ook prima, al vind ik ze persoonlijk allemaal teveel gecompromitteerd door meekijkende boekhouders in de ontwerpfase (oftewel: er is voor fijnproevers een boel aan te verbeteren, wat overigens niet de hele wereld hoeft te kosten).

In mijn kring van profi berg- en bochtenridders (opleiders dus) zie ik de laatste tijd opvallend veel S1000XR-en en F900XR-en ten tonele verschijnen, vallen kennelijk dus erg in de smaak voor sport-toeren (en circuit, en motorbehendigheid), dus daar zou je ook naar kunnen kijken. De F900XR is ook niet zo groot. Maar per saldo gaat het om wat jij fijn vind, proefrijden dus.
 
Laatst bewerkt:
Suzuki Gsx-s1000 GT scoort heel goed bij alle reviews.

als deze te duur is kan je nog de s1000f overwegen.
stuurt strak, sterk en bulletproof blok.
hier zijn degelijke aftermarket zijtassen en tanktas voor verkrijgbaar.

de enige andere (moderne, zelfde prijs klasse ) sport tourer is de kawasaki 1000sx.
 
Ik heb op een 1000sx gezeten en vond hem te klein. Misschien wennen omdat ik nu een r1100s rijdt.
Ik heb op een gloednieuwe r1250rs van mijn maat gereden en dat is geweldig.
Volgend jaar moet er een r1200rs komen.

Goed om te weten, ga ik op letten bij het proefrijden!

Het oudere model VFR800FI voldoet misschien niet helemaal aan je criteria, maar het is wel de beste sport toer fiets ooit gemaakt :)

Ik hoor hier goede verhalen over, en vind het design ook mooi, vooral van het nieuwste model.

@RickertJ :Ik begrijp eigelijk niet - en dit is niet vervelend bedoelt - waarom je de gesuggereerde alternatieven overweegt, als je een Tiger 1050 te zwaar en groot vind in de korte bochten, want dat is juist een enorm gemakkelijke fiets om mee te sturen. Is daar met een beetje fijnsfstelling van vering/demping voor jou niet wat aan te verbeteren?

Maar goed, van die alternatieven is de R1200 of 1250 RS qua sturen/remmen/vering/comfort/ergonomie/etc. sowieso de meest geraffineerde (en ik ben niet eens een echte BMW-fan), maar ook met afstand de duurste, en het boxer-concept moet je aanspreken. De andere motoren in het lijstje zijn ook prima, al vind ik ze persoonlijk allemaal teveel gecompromitteerd door meekijkende boekhouders in de ontwerpfase (oftewel: er is voor fijnproevers een boel aan te verbeteren, wat overigens niet de hele wereld hoeft te kosten).

In mijn kring van profi berg- en bochtenridders (opleiders dus) zie ik de laatste tijd opvallend veel S1000XR-en en F900XR-en ten tonele verschijnen, vallen kennelijk dus erg in de smaak voor sport-toeren (en circuit, en motorbehendigheid), dus daar zou je ook naar kunnen kijken. De F900XR is ook niet zo groot. Maar per saldo gaat het om wat jij fijn vind, proefrijden dus.
Ik snap je reactie wel, ik heb de Tiger en Z900 allebei de vering laten afstellen op mijn gewicht. De Tiger heeft zelfs Hyperpro vering voor en achter. Toch valt de Z900 meer in de bocht, terwijl de Tiger meer rechtdoor wilt, je moet dus veel harder werken om deze de bocht door te krijgen. In krappe/korte bochten merk je dit vooral. De Z geeft veel meer vertrouwen voor mij in het sturen. Maar ik kan eigenlijk niemand achterop meenemen, en na een poosje rijden krijg je wel last van de zithouding. Bij de Tiger compleet geen last van.

Kijk eens bij Yamaha: FZ8, MT09, MT10 tourer ?
FZ8 is denk ik wel een optie maar al wel wat ouder. MT09 interessant, een maat van mij heeft een Tracer 900 GT en dit is wel in de richting die ik zoek. MT10 Tourer lijkt mij voor een passagier niet fijn achterop zitten.
Suzuki Gsx-s1000 GT scoort heel goed bij alle reviews.

als deze te duur is kan je nog de s1000f overwegen.
stuurt strak, sterk en bulletproof blok.
hier zijn degelijke aftermarket zijtassen en tanktas voor verkrijgbaar.

de enige andere (moderne, zelfde prijs klasse ) sport tourer is de kawasaki 1000sx.
De Suzuki had ik inderdaad ook gezien, erg mooi en helaas wel boven budget. De S1000f ga ik zeker proberen, ben hier erg benieuwd naar! Net als de Kawasaki overigens.
 
terwijl de Tiger meer rechtdoor wilt, je moet dus veel harder werken om deze de bocht door te krijgen. In krappe/korte bochten merk je dit vooral.
Dat is met afstelling te verhelpen: in jouw geval kun je dus even met Hyperpro overleggen, en die passen dat zo voor je aan. Maar wss wil je stiekum gewoon een nieuwere motor ;). Tracer 9 GT is ook een leuk alternatief, maar in de kern niet wezenlijk anders dan de Tiger die je nu hebt, en ook die Tracer knapt erg op van (vooral) een andere achterschokdemper.
 
Laatst bewerkt:
Dat is met afstelling te verhelpen: in jouw geval kun je dus even met Hyperpro overleggen, en die passen dat zo voor je aan. Maar wss wil je stiekum gewoon een nieuwere motor ;). Tracer 9 GT is ook een leuk alternatief, maar in de kern niet wesenlijk anders dan de Tiger die je nu hebt, en ook die Tracer knapt erg op van (vooral) een andere achterschokdemper.
Dat van de nieuwe motor klopt welO-), maar dan wel 1 die zo veel mogelijk het beste van mijn huidige motoren heeft. Ik moet wel zeggen dat de Z veel beter bij mij past, lichter, handelbaarder, qua formaat. Dus ik denk dat ik het meer in die richting moet zoeken dan een allroad denk ik.
 
Dat is met afstelling te verhelpen: in jouw geval kun je dus even met Hyperpro overleggen, en die passen dat zo voor je aan. Maar wss wil je stiekum gewoon een nieuwere motor ;). Tracer 9 GT is ook een leuk alternatief, maar in de kern niet wesenlijk anders dan de Tiger die je nu hebt, en ook die Tracer knapt erg op van (vooral) een andere achterschokdemper.
Kan ik beamen ;-) Heb een 900 GT en laten voorzien van Andreani cartridges voor en Wilbers schokdemper, wereld van verschil!
 
Dat van de nieuwe motor klopt welO-), maar dan wel 1 die zo veel mogelijk het beste van mijn huidige motoren heeft. Ik moet wel zeggen dat de Z veel beter bij mij past, lichter, handelbaarder, qua formaat. Dus ik denk dat ik het meer in die richting moet zoeken dan een allroad denk ik.
In dat geval zou ik de Tracer 900 / 9 GT ook zeker overwegen. Echt een gooi en smijt fiets (vind ik). En toch tour eigenschappen.
 
Goedemorgen,

Sinds een tijdje ben ik eigenaar van een Kawasaki z900 uit 2019 en een Triumph Tiger 1050 uit 2008. Nu vind ik de z900 te oncomfortabel voor lange afstanden en de Tiger te zwaar/groot voor mij in de korte bochten en qua stuurgedrag, maar de Tiger is geweldig op lange afstanden en ook zeer comfortabel. Luxeprobleem ik weet het, maar wil ook graag terug naar 1 motor. Ik zoek dus eigenlijk een combinatie van die 2, ik weet dat je dan altijd concessies moet doen maar dan liever op comfort dan op stuurgedrag.

Verdere wensen zijn :
- Jong model( rond bouwjaar 2015 of nieuwer)
- Handelbaar, geen super zware motor.
- Geschikt voor passagier (korte middagritten)
- evt bagage mogelijkheid

Nu lijkt een redelijk recente sport/tour motor toch wel lastig om te vinden. Het zijn vooral allroads. Ik vind zelf een sport/tour model fijner zitten. De volgende motoren heb ik gevonden:

z1000sx (model 2017-2019)
Suzuki gsxs-1000f, iets sportiever dan de Kawa zo te lezen in de reviews
VFR800F, iets ouder maar ontwerp vind ik prachtig, maar wellicht is deze wat te sportief.
BMW R1200RS

Uiteindelijk wordt het sowieso proefrijden, maar ben benieuwd of jullie iets over bovenstaande motoren kunnen zeggen of eventueel aanvullen hebben :)
Kijk eens naar een tracer 900/9.
Sportief, goed blok, duo kan prima achterop, bagage mogelijkheden zat, comfortabel enz enz...
 
Ziet er uit als een goede optie! zet ik erbij :)
Ik sluit me helemaal aan bij de R1200RS. Zelf heb ik een R1250RS - de opvolger. Qua zithouding gelijk. Het is een motor die alles kan, valt ook makkelijk de bocht in (boxer en laag zwaartepunt) zonder onstabiel te voelen. Kan een 3-delige kofferset op (wel kostbaar, maar handig alles met één sleutel) en is ruim genoeg voor passagier (hoewel ik dat nooit geprobeerd heb, mn R1200RT is dan makkelijker). Er zijn ook veel opties om m perfect op jouw formaat af te stellen: er zijn verschillende diktes zadel (en natuurlijk ook aftermarket) en evt is er een stuurverhoger op te zetten. De boxer moet je misschien liggen, maar het is een krachtig en soepel blok dus dat komt wel goed. Cardan is makkelijk, geen gedoe met kettingvet. Grootste nadeel van deze motor: het is een BMW, dus hogere aanschafprijs.

Heerlijke motor, zeker proberen!

Voor verdere aanbevelingen is het misschien handig budget en jouw afmetingen erbij te zetten? Ik ben 1m93 en zit prima op de RS, mijn voorkeur gaat naar het hogere sportzadel voor een sportievere zit, maar het originele zadel zit ook goed.
 
Hahaha. @RickertJ dit kan geen toeval zijn, ga maar voor die Tracer:9
Volgens mij is het aannemelijk dat iemand die een Tiger 1050 te groot vind, datzelfde vind van een qua formaat overeenkomstige Tracer 9 GT ;). Laat onverlet dat het fijne fietsen zijn, populair omdat het prijsvechters zijn natuurlijk, maar voor die prijs krijg je een mooi totaalpakket mee. Als het lager/kleiner moet zijjn, en goedkoper dan een BMW RS (die nieuw gemakkelijk 10k€ meer kost, dus niet zo gek dat je dan een paar betere spulletjes meekrijgt…) dan vind ik de recent geïntroduceerde Suzuki GSX-S1000GT veelbelovend, maar die heb ik nog niet gereden.

Eventueel kan @RickertJ nog kijken naar b.v. een VFR1200F: ik was daar zelf niet zo enthousiast over (ergonomie vooral, en een stuk minder sportief sturend dan Honda wilde doen geloven, alhoewel politiekorpsen in GB er blij mee zijn), maar mss is dat voor Rickert anders, en die dingen zijn tweedehands relatief goedkoop te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Tracer erbij gezet! Zie nu ook toevallig de Tiger 800 (XRX) Dit is misschien net een stap lichter dan de Tiger 1050?

Ik sluit me helemaal aan bij de R1200RS. Zelf heb ik een R1250RS - de opvolger. Qua zithouding gelijk. Het is een motor die alles kan, valt ook makkelijk de bocht in (boxer en laag zwaartepunt) zonder onstabiel te voelen. Kan een 3-delige kofferset op (wel kostbaar, maar handig alles met één sleutel) en is ruim genoeg voor passagier (hoewel ik dat nooit geprobeerd heb, mn R1200RT is dan makkelijker). Er zijn ook veel opties om m perfect op jouw formaat af te stellen: er zijn verschillende diktes zadel (en natuurlijk ook aftermarket) en evt is er een stuurverhoger op te zetten. De boxer moet je misschien liggen, maar het is een krachtig en soepel blok dus dat komt wel goed. Cardan is makkelijk, geen gedoe met kettingvet. Grootste nadeel van deze motor: het is een BMW, dus hogere aanschafprijs.

Heerlijke motor, zeker proberen!

Voor verdere aanbevelingen is het misschien handig budget en jouw afmetingen erbij te zetten? Ik ben 1m93 en zit prima op de RS, mijn voorkeur gaat naar het hogere sportzadel voor een sportievere zit, maar het originele zadel zit ook goed.

Klinkt positief! Ik ga de R1200RS eens proberen. Heb wel op een ouder model R1200RT uit 2005 gereden, deze was wel echt zwaar maar ook een ander en ouder type natuurlijk.

Ik ben 182cm en 65KG. Budget ligt rond de 10000, mag iets meer liever minder ;).

Volgens mij is het aannemelijk dat iemand die een Tiger 1050 te groot vind, datzelfde vind van een qua formaat overeenkomstige Tracer 9 GT ;). Laat onverlet dat het fijne fietsen zijn, populair omdat het prijsvechters zijn natuurlijk, maar voor die prijs krijg je een mooi totaalpakket mee. Als het lager/kleiner moet zijjn, en goedkoper dan een BMW RS (die nieuw gemakkelijk 10k€ meer kost, dus niet zo gek dat je dan een paar betere spulletjes meekrijgt…) dan vind ik de recent geïntroduceerde Suzuki GSX-S1000GT veelbelovend, maar die heb ik nog niet gereden.

Eventueel kan @RickertJ nog kijken naar b.v. een VFR1200F: ik was daar zelf niet zo enthousiast over (ergonomie vooral, en een stuk minder sportief sturend dan Honda wilde doen geloven, alhoewel politiekorpsen in GB er blij mee zijn), maar mss is dat voor Rickert anders, en die dingen zijn tweedehands relatief goedkoop te vinden.

VFR1200F ziet er goed uit, alhoewel deze mij wel zwaar/log lijkt. BMW is wel aan de dure kant inderdaad!
 
Zie nu ook toevallig de Tiger 800 (XRX) Dit is misschien net een stap lichter dan de Tiger 1050?
Nee. Bovendien hebben die dingen grotere voorwielen, en sturen dus minder makkelijk (in) dan de Tiger die je nu hebt.

Wat is het nou ;) : is die Tiger 1050 nou te groot, of te zwaar? Als te groot, dan kun je alles dat Tiger of Tracer heet van je lijstje schrappen. Als te zwaar, dan kun je het hele lijstje schrappen, en moet je gewoon naar een lichtere motor zoeken…

Eventueel, maar ik ken jou niet en kan e.e.a. dus niet vanachter een toetsenbord beoordelen, kun je wat investeren in (technische) rijvaardigheid. Want ik ben ook 1.83 meter en nabij 65 kg, en vind RT’s, alsook FJR-en, Gold Wing’s en K1600’s rijden als een kinderfietsje: daar kun je alle AVB oefeningetjes mee doen, en met een vinger in je neus (letterlijk, als je dat wilt).
 
Laatst bewerkt:
Nee. Bovendien hebben die dingen grotere voorwielen, en sturen dus minder makkelijk (in) dan de Tiger die je nu hebt.

Wat is nou ;) is die Tiger 1050 nou te groot, of te zwaar? Als te groot, dan kun je alles dat Tiger of Tracer heet van je lijstje schrappen. Als te zwaar, dan kun je het hele lijstje schrappen, en moet je gewoon naar een lichtere motor zoeken…

Eventueel, maar ik ken jou niet en kan e.e.a. dus niet vanachter een toetsenbord beoordelen, kun je wat investeren in (technische) rijvaardigheid. Want ik ben ook 1.83 meter en nabij 65 kg, en vind RT’s, alsook FJR-en, Gold Wing’s en K1600’s rijden als een kinderfietsje: daar kun je alle AVB oefeningetjes mee doen, en met een vinger in je neus (letterlijk, als je dat wilt).
Ik denk voornamelijk te groot. Gewicht valt rijdend zeker mee, alleen bij stilstaand manoeuvreren wat zwaarder maar dat komt omdat het gewicht hoger ligt. Ook omdat ik redelijk m'n voeten bij de grond kan, en bij de Z bijna plat. Geeft ook meer vertrouwen.

Rijvaardigheidstraining wil ik sowieso nog een keer doen, maar ik merk zo veel verschil in hoe snel/vlot ik met de Z door bochten kan in vergelijking met de Tiger.
 
Dan zou ik eerst werken aan die rijvaardigheid - wss is 1 cursusje genoeg - daarna kijken hoe de huidige Tiger voelt, en op basis van die ervaring beoordelen of het formaat nog steeds een issue is. Daarmee voorkom je dat je op de gok iets anders koopt, om er dan achter te komen dat het niets opgelost heeft.

Terzijde, in haarspeldbochten hoef je niet te manouvreren, en ook niet met je voeten aan de grond te kunnen (want in heuvels of bergen lukt dat laatste doorgaans met geen enkele motor, tenzij je niet 1.83 meter, maar 2.83 meter lang bent…)
 
Volgens mij is het aannemelijk dat iemand die een Tiger 1050 te groot vind, datzelfde vind van een qua formaat overeenkomstige Tracer 9 GT ;). Laat onverlet dat het fijne fietsen zijn, populair omdat het prijsvechters zijn natuurlijk, maar voor die prijs krijg je een mooi totaalpakket mee. Als het lager/kleiner moet zijjn, en goedkoper dan een BMW RS (die nieuw gemakkelijk 10k€ meer kost, dus niet zo gek dat je dan een paar betere spulletjes meekrijgt…) dan vind ik de recent geïntroduceerde Suzuki GSX-S1000GT veelbelovend, maar die heb ik nog niet gereden.

Eventueel kan @RickertJ nog kijken naar b.v. een VFR1200F: ik was daar zelf niet zo enthousiast over (ergonomie vooral, en een stuk minder sportief sturend dan Honda wilde doen geloven, alhoewel politiekorpsen in GB er blij mee zijn), maar mss is dat voor Rickert anders, en die dingen zijn tweedehands relatief goedkoop te vinden.
De tiger 1050 en tracer 900 zijn best wel verschillend in formaat en gewicht. Ik snap niet waar je de vergelijking vandaan haalt. De tracer kun je wel vergelijken met een tiger 800 of de huidige 900. De oude tiger 800 is wel een stukje minder sportief dan de tracer 900 en ook een stukje duurder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan