Staal duurder, motorfiets van andere materialen..

Zou wel eens willen weten hoeveel de totale grondstoffenprijs is van me motor, en denk dat dat aardig in het niet valt vergeleken bij de aanschafprijs.
Kortom, maakt geen klote uit.
 
-Stel, het staal wordt echt heel veel duurder, lompweg ff voor het sommetje van zo'n €0,50 per kg naar €1.00 per kg.
-Stel van de ca. 200 kg bestaat voor 3/4 uit staal.
-Stel je gebruikt 2x zoveel staal voor een motorfiets als er uiteindelijk in komt te zitten (rekenen we ff niet mee dat dit gerecyceld wordt)

Dan komt er op de nieuwprijs van je motor een schokkende:

€0.50 * 200 * 2 * 75% = €150,- !!!

[me]TTeun vermoedt dat dit geen schokkende technische ontwikkelingen tot stand brengt :P [/me]
 
Idd,

En je bedoelt natuurlijk voor al die diplomas en ontwikkelkosten ..muhoela er wordt je volgens mij zwaar een oor aangenaaid en de belasting lacht mee..Althans dat is mijn bescheiden mening..

En dat zal met andere materialen niet veel anders verlopen..

Maar back to topic ..zijn er al betere materialen beschikbaar anders dan de bekende metaalsoorten in al haar varianten en legeringen...?

Hebben we nu 2 eeuwen zitten slapen of hoe zit dat ..er moet toch minstens een compromis zijn?

Trap jij maar eens op een kakkerlak je kan stampen met 100 kg maar dat stomme beest is niet kapot te krijgen...althans dat is mijn ervaring in het buitenland en dan bedoel ik natuurlijk niet zon kleintje..

Als staal het beste zou zijn waarom lopen we dan niet allemaal met stalen ribben na tig duizend jaar evolutie?

Dus de meeste staalsoorten zijn inefficient en andere materialen zijn efficienter zoals een mederijder hierboven al beschreef..Daaruit zou je kunnen afleiden dat de markt kunstmatig in stand wordt gehouden...er moeten toch betere materialen voor handen zijn..kom op zeg. Wat gebruiken ze voor die marslander?

Nanotubes zeer interresante ontwikkeling!
Chitine icm met nanotubes???
 
Laatst bewerkt:
Ik weet natuurlijk niet wat de marges zijn van motorfietsfabrikanten, maar als iets in de kostprijs duurder wordt, dan wordt dit met winst erbij weer duurder voor de consument. Dus 150 euro extra aan productiekosten is 150 x 1,? aan extra verkoopprijs.
 
Staal is goed, want van staal is er veel en het is makkelijk te verwerken. Dus goedkoop.
Staal is niet goed vanwege zijn eigenschappen. (Ok, dat is heel kort door de bocht, maar je begrijpt het idee)
 
Staal is relatief gezien nog altijd lekker goedkoop. De meeste andere legeringen zijn veel duurder, dus daar wordt je niet vrolijk van.

Verder is staal voor veel onderdelen simpelweg uitermate geschikt. Met keramiek in motorblokken wordt wel veel geëxperimenteerd, maar toegepast wordt het geloof ik nog maar weinig. o.a. omdat het wel goed tegen druk bestand is, maar totaal niet tegen trekbelasting, i.t.t. staal.
 
Staal is goed, want van staal is er veel en het is makkelijk te verwerken. Dus goedkoop.
Staal is niet goed vanwege zijn eigenschappen. (Ok, dat is heel kort door de bocht, maar je begrijpt het idee)

Dat is dus het probleem de vraag is groter dan de productie (dan heb ik het niet over het ijzererts)..Maar waarom zie je dat de mensheid zijn hele hebben en houwen hangt aan een paar essentiele grondstoffen...klopt ook niet dunkt mij...dat stinkt.

Maar goed back to topic op zoek naar betere materialen gebaseerd op goedkopere grondstoffen...En let op heel china leest mee...

Het moet bestaan!!

Er is vast wel een of andere wetenschapper in een vergeethoekje gedrukt. Nu verwacht ik niet dat jullie dit niveau bezitten (uitzonderingen daargelaten) maar wellicht komen we nog wat tegen op internet...en denk dus als motivatie aan de pk/kilo verhouding... ;)

Ja ja sjeikpalen ik heb het niet over stuureigenschappen en stabiliteit en what else...

 
Laatst bewerkt:
Staal is relatief gezien nog altijd lekker goedkoop. De meeste andere legeringen zijn veel duurder, dus daar wordt je niet vrolijk van.

Verder is staal voor veel onderdelen simpelweg uitermate geschikt. Met keramiek in motorblokken wordt wel veel geëxperimenteerd, maar toegepast wordt het geloof ik nog maar weinig. o.a. omdat het wel goed tegen druk bestand is, maar totaal niet tegen trekbelasting, i.t.t. staal.
Bijkomstig voordeel van staal is dat ook de meeste motorzaken uitgerust zijn om voor een heel deel aan staal te knutselen. Voor andere geavanceerdere materialen ben je al gauw heel specialistische gereedschappen nodig..

Maar er wordt hier gepraat over staal als of dat al 2 a 3 eeuwen in de huidige vorm aanwezig is, maar ook daar is heel veel winst geboekt door legeringen en dergelijke.. En ik denk dan ook dat het staal wat de heren hier aanwezig op hun fietsie hebben zitten toch nog lang niet het neusje van de zalm is qua staal soorten..

@lvt: jep 4e jaars, ben alleen nog steeds aan het klooien in het 3e jaar en hoop na de vakantie af te studeren *D
 
Bijkomstig voordeel van staal is dat ook de meeste motorzaken uitgerust zijn om voor een heel deel aan staal te knutselen. Voor andere geavanceerdere materialen ben je al gauw heel specialistische gereedschappen nodig..

Maar er wordt hier gepraat over staal als of dat al 2 a 3 eeuwen in de huidige vorm aanwezig is, maar ook daar is heel veel winst geboekt door legeringen en dergelijke.. En ik denk dan ook dat het staal wat de heren hier aanwezig op hun fietsie hebben zitten toch nog lang niet het neusje van de zalm is qua staal soorten..

@lvt: jep 4e jaars, ben alleen nog steeds aan het klooien in het 3e jaar en hoop na de vakantie af te studeren *D


Alinea 1: Zie ik als een logisch gevolg /onderdeel van het totale produktieproces..Dit zou ik ook voor andere materialen kunnen gelden als we geen staal of legeringen hadden.

Alinea 2: Voor mijn fiets geldt dat zeker...ik zoek nog rvs uitlaatbochten voor een gsx1100F

Alinea 3: Vraag eens aan je leraar...kijken of die ideeen heeft aub..
 
Zou wel een supervet project kunnen worden. Volgens mij is hier heel wat kennis aanwezig op dit forum.
Ik hoor al lvt, autotechniek ben ik tegen gekomen en de nodige monteurs.
Ik zelf studeer IOP (Industrieel Ontwerpen & Produceren) Dus ik zou al een stukje van de vormgeving en het technische ontwerp voor m'n rekening kunnen nemen :+

Zullen ff een super-super-bike bouwen
 
echt beter ja, ik lees hier allerlei goeie dingen.
ik vind het trouwens al heel wat dat tegenwoordig iedereen een deltabox alu frame onder zijn kont kan krijgen als ie dat zou willen. dat is toch ook iets van de laatste tijd.
ik heb op het moment geen ideeen voor nieuwe materialen die gunstiger uit kunnen pakken voor ons motorfreaks maar ik hou me ogen zeker open!
greets peeps

@gerrider: ik ken dat probleem sinds kort ook en hoop dat in de 3de op stage mag, kheb al een plek! good luck gerrider.
 
Maar er wordt hier gepraat over staal als of dat al 2 a 3 eeuwen in de huidige vorm aanwezig is, maar ook daar is heel veel winst geboekt door legeringen en dergelijke..

Dat klopt. En geloof mij maar er is nog genoeg innovatie over voor de komende tig jaar.
 
carbon frame schijnt ook weer TE stijf te zijn, maar daar is ws. ook wel wat aan te doen
das naar mijn mening een misverstand: de SOORTELIJKE stijfheid van carbon is wel hoger (stijfheid/gewicht). carbon heeft eerder de neiging te gaan zwabberen mede omdat de E-modulus (Elasticiteit) vele malen kleiner is dan die van staal.
heeft er trouwens iemand nog rij-ervaring met z'on frame..ik niet...wel met carbon wielerframes > minder stijf dan staal! carbon fiets wielen? idem!
greetz mf-urs
 
ik studeer LuchtVaartTechnologie (ik hou het ook liever bij vliegtuigbouw, maarja)
en bij ons in het composieten lab staat een deltabox carbon frame. (en een enkelzijdige duc achtervork)
ik ken die gozer die hem 10 (jawel, 10 jaar geleden) jaar geleden als afstudeer project heeft gebouwd voor een yammi rd500. volgens reed het prima en ik kan je vertellen: het ziet er super uit! reken maar dat je de blits maakt tussen al die carbon spatbordjes..
hij heeft de fabricage methode zo simpel mogelijk gehouden, ieder boerenlul kan het maken in zijn schuurtje (althans, dat was de opzet) je hebt daarbij een koelkast vacuum pomp nodig (voor het impregneren van het hars in de koolstof)
zo blijft het ook redelijk goedkoop (als je het zelf doet).

lvt een klein vraagje.......
als jij die gast en lvt studeert dan moet het toch een koud kunstje zijn om zijn afstudeer verslag eens te pakken te krijgen.
Of even direct vragen of even in de lvt bieb neuzen.
Dan zou u een scannetje kunnen maken zodat elke boerenlul (sorry,dit forum) van dit afstudeerverslag kan gaan genieten.

bvd
 
boerenlul is natuurlijk sterk uitgedrukt.
ik sprak hem laatst weer en hij zei dat ie het weer eens doorgelezen had. hij snapte er niet zoveel meer van...slecht voorteken?
afein, de kostprijs (10 jaar geleden) zou, inc. arbeidsloon, op 10.000 gulden komen. wil je het dan nog steeds lezen?
ik vroeg of ik het ook mocht lezen maar we hebben helaas niets afgesproken.
natuurlijk, als ik het krijg, en hij geeft toestemming, wil ik het best scannen voor jullie.
ik zal het de volgende keer weer proberen.
ciao luitjes

ps. wat de rij-eigenschappen betreft, ben ik nog niet helemaal zeker van.
 
Laatst bewerkt:
boerenlul is natuurlijk sterk uitgedrukt.
ik sprak hem laatst weer en hij zei dat ie het weer eens doorgelezen had. hij snapte er niet zoveel meer van...slecht voorteken?
laten we hopen van niet
afein, de kostprijs (10 jaar geleden) zou, inc. arbeidsloon, op 10.000 gulden komen. wil je het dan nog steeds lezen?
yep... carbon is duur en mijn handen B| ook... en een koelkast motor niet... oftewel het gaat mij meer om hoe hij het gedaan heeft, en vooral hoe hij een vacuum mal maakt. En ik was niet van plan om direct een motor fiets frame te gaan bouwen, maar wel bijvoorbeeld een remhevel voor mijn fiets zodat ik makkelijk mijn 16" en 18" velgen kan uitwisselen. Dit kan gewoon met glasfiber en polyesterhars dus daar valt de kostprijs wel van mee
ik vroeg of ik het ook mocht lezen maar we hebben helaas niets afgesproken.
natuurlijk, als ik het krijg, en hij geeft toestemming, wil ik het best scannen voor jullie.
ik zal het de volgende keer weer proberen.
sweet :)
 
ja oke, maar kan je dan niet beter eerst gaan zoeken in de bieb of op internet? daar zijn die methodes misschien wel te vinden?
greetz

ps. een vacuummal..das gewoon een stuk luchtdicht (speciaal) plastic die je met bv. een koelkastpomp vacuum trekt (trekzak heet dat geloof ik..)maar das bij glasvezel niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan