Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zou wel eens willen weten hoeveel de totale grondstoffenprijs is van me motor,
Staal is goed, want van staal is er veel en het is makkelijk te verwerken. Dus goedkoop.
Staal is niet goed vanwege zijn eigenschappen. (Ok, dat is heel kort door de bocht, maar je begrijpt het idee)
Bijkomstig voordeel van staal is dat ook de meeste motorzaken uitgerust zijn om voor een heel deel aan staal te knutselen. Voor andere geavanceerdere materialen ben je al gauw heel specialistische gereedschappen nodig..Staal is relatief gezien nog altijd lekker goedkoop. De meeste andere legeringen zijn veel duurder, dus daar wordt je niet vrolijk van.
Verder is staal voor veel onderdelen simpelweg uitermate geschikt. Met keramiek in motorblokken wordt wel veel geëxperimenteerd, maar toegepast wordt het geloof ik nog maar weinig. o.a. omdat het wel goed tegen druk bestand is, maar totaal niet tegen trekbelasting, i.t.t. staal.
Bijkomstig voordeel van staal is dat ook de meeste motorzaken uitgerust zijn om voor een heel deel aan staal te knutselen. Voor andere geavanceerdere materialen ben je al gauw heel specialistische gereedschappen nodig..
Maar er wordt hier gepraat over staal als of dat al 2 a 3 eeuwen in de huidige vorm aanwezig is, maar ook daar is heel veel winst geboekt door legeringen en dergelijke.. En ik denk dan ook dat het staal wat de heren hier aanwezig op hun fietsie hebben zitten toch nog lang niet het neusje van de zalm is qua staal soorten..
@lvt: jep 4e jaars, ben alleen nog steeds aan het klooien in het 3e jaar en hoop na de vakantie af te studeren
Maar er wordt hier gepraat over staal als of dat al 2 a 3 eeuwen in de huidige vorm aanwezig is, maar ook daar is heel veel winst geboekt door legeringen en dergelijke..
das naar mijn mening een misverstand: de SOORTELIJKE stijfheid van carbon is wel hoger (stijfheid/gewicht). carbon heeft eerder de neiging te gaan zwabberen mede omdat de E-modulus (Elasticiteit) vele malen kleiner is dan die van staal.carbon frame schijnt ook weer TE stijf te zijn, maar daar is ws. ook wel wat aan te doen
ik studeer LuchtVaartTechnologie (ik hou het ook liever bij vliegtuigbouw, maarja)
en bij ons in het composieten lab staat een deltabox carbon frame. (en een enkelzijdige duc achtervork)
ik ken die gozer die hem 10 (jawel, 10 jaar geleden) jaar geleden als afstudeer project heeft gebouwd voor een yammi rd500. volgens reed het prima en ik kan je vertellen: het ziet er super uit! reken maar dat je de blits maakt tussen al die carbon spatbordjes..
hij heeft de fabricage methode zo simpel mogelijk gehouden, ieder boerenlul kan het maken in zijn schuurtje (althans, dat was de opzet) je hebt daarbij een koelkast vacuum pomp nodig (voor het impregneren van het hars in de koolstof)
zo blijft het ook redelijk goedkoop (als je het zelf doet).
TITANIUM, alleen dan wordt je gsx-r duurder als een MV agusta
(de nieuwe gsx-r 600 is de eerste motor met titanium kleppen)
de 750 ook
laten we hopen van nietboerenlul is natuurlijk sterk uitgedrukt.
ik sprak hem laatst weer en hij zei dat ie het weer eens doorgelezen had. hij snapte er niet zoveel meer van...slecht voorteken?
yep... carbon is duur en mijn handen ook... en een koelkast motor niet... oftewel het gaat mij meer om hoe hij het gedaan heeft, en vooral hoe hij een vacuum mal maakt. En ik was niet van plan om direct een motor fiets frame te gaan bouwen, maar wel bijvoorbeeld een remhevel voor mijn fiets zodat ik makkelijk mijn 16" en 18" velgen kan uitwisselen. Dit kan gewoon met glasfiber en polyesterhars dus daar valt de kostprijs wel van meeafein, de kostprijs (10 jaar geleden) zou, inc. arbeidsloon, op 10.000 gulden komen. wil je het dan nog steeds lezen?
sweetik vroeg of ik het ook mocht lezen maar we hebben helaas niets afgesproken.
natuurlijk, als ik het krijg, en hij geeft toestemming, wil ik het best scannen voor jullie.
ik zal het de volgende keer weer proberen.