heb je hem al vaker "even" gestart en niet bereden?
zoja goede kans dat je bougie's vetgeslagen zijn
Is ie al wel verzekerd !? (sorry, beetje off-topic hierzo)
Let daar op hoor, want anders loop je het risico als je 4 dagen over tijd bent (dus als je de motor minimaal 4 dagen in je bezit hebt zonder verzekering) dat geen maatschappij je nog wil verzekeren. Heb dat zelf meegemaakt, ellende kan ik je vertellen !
--------------------------------
Ooh oke... dat kan het nog wel eens wezen... heb hem inderdaad wel een aantal keer gestart en eventjes laten horen aan mijn vrieden, maar inderdaad niet op gereden..
Dus moet ik de bougies dan maar eens na kijken.
(ja ik ben best wel een leek wat dat betrefd)
Da's dus een absolute nono, een motor zo af en toe ff starten.
Slecht voor de bougies, maar door het starten ontstaat ook condens. De condens loopt je olie in. Omdat de motor niet warm wordt blijft de condens aanwezig. Die condens bestaat uit vocht en een aantal zuren door de verbranding. Niet fijn in je blok......
Bougies vervangen, starten en door iemand met een rijbewijs goed warm laten rijden.
Oooh donders... als ik dat had geweten :S
Nou ik laat het voortaan echt wel om alleen maar even te starten....
Ik heb vanmiddag de bougies al schoon gemaakt... maar moet nu alleen even wachten tot de auto er is met startkabels.... dan krijgt de accu ook weer wat meer pit
Groeten
Vincenth
??????????????????Dan pas bij het overstarten op dat je de massaklem niet op de accu rechtstreeks, maar ergens op een blank stuk metaal vastklemt. Het is mij al eens gebeurd dat de massakabel van de motor begon te fikken bij het overstarten.
??????????????????
>>>>>>> Een beginnersvraagZorg dat de accu opgeladen is...
bougie's schoon....
...en start alleen met de choke.....niet met het gashendel.
Dan pas bij het overstarten op dat je de massaklem niet op de accu rechtstreeks, maar ergens op een blank stuk metaal vastklemt. Het is mij al eens gebeurd dat de massakabel van de motor begon te fikken bij het overstarten.
>>>>>>> Een beginnersvraag
Hoe laadt jij je accu op?
Erop rijden is toch enige optie? Of zo'n doppellader (of hoe dat ook heet) -> waar kan je die kopen? Kosten? Hoe lang gaan ze mee?
Druppellader is een goede optie. Houdt je accu fit en gezond.>>>>>>> Een beginnersvraag
Hoe laadt jij je accu op?
Erop rijden is toch enige optie? Of zo'n doppellader (of hoe dat ook heet) -> waar kan je die kopen? Kosten? Hoe lang gaan ze mee?
Uitzonderlijk.
...dan heb ik het vermoeden, dat je motoraccu óf kapot,...óf erg leeg was...
Een te groot spanningsverschil is niet wenselijk.
Hulpstarten met de hulp-massakabel op een ander plek dan de accupool is eventueel wel aan te raden, als je bang bent voor vonkoverslag bij de accu.
Ik zou dan de hulpkabel daar op het blok zetten, waar zich de massakabel-aansluiting bevind tussen accu en motor.
En zorg er voor dat de eigen massakabel tussen accu en blok in orde is.( ff controle als je klaar bent..)
Hulpstart
Als er geen aanpassingen hebben plaastgevonden in de elektriek v/d motor,(accesoires), en de betreffende motoraccu bijv. nog iets van 8/10 volt spanning heeft, kun je de kabels best wel gewoon aansluiten op de accupolen.
Juiste volgorde aanhouden en voordat je de bekabeling losmaakt en je zou licht aan kunnen zetten om een eventuele piekspanning te voorkomen.
[afbeelding]
!!!!
Ik vertel geen fabeltjes, is waar gebeurd. De isolatie van de massakabel was al aan het wegbranden. Kabelbomen van motorfietsen zijn niet gemaakt voor zware auto-accu's of 700A starterpacks...
Oooh donders... als ik dat had geweten :S
Nou ik laat het voortaan echt wel om alleen maar even te starten....
Ik heb vanmiddag de bougies al schoon gemaakt... maar moet nu alleen even wachten tot de auto er is met startkabels.... dan krijgt de accu ook weer wat meer pit
Groeten
Vincenth
Volgens mij had ik jou gistermiddag aan de telefoon
Als je werkzaam bent bij Kalsbeek Motoren in Zwolle.... heb ik je idd aan de telefoon gehad
Groeten Vincenth