Start probleem

vonka

Rookie
4 jan 2009
11
0
wapenveld
Hallo

Ik heb een suz 550 die niet aan wil pakken
Accu is goed staat binnen op de druppelaar
ik heb ook een kawa crs 305 2 stuk staan in de zelfde ruimte als de suz
kawa`s straten lopen
Maar de suz niet
Ik heb hem binnen gehad in de huis kamer daar 1 dag laten staan gestrat lopen maar hij staat nu weer in de schuur maar daar wil hij dus niet lopen
wat kan het zijn ?????

yvonne
 
Ja probeer gewoon eens de accu uit je kawa . . .

een accu aan de lader wil niet zeggen dat hij vol is . . . spanning meten en zuurgehalte , als spanning goed is en zuurgehalte niet , dan krijg je maar een gedeelte van de capaciteit . . . met andere woorden . . . nog wel spanning genoeg om de motor rond te krijgen , maar niet meer genoeg voor de vonk . . .
 
Dat hebben ik al gedaan
Nieuwe accu voor de suz gekocht
12 volt 11 Ah
de oude acu van de suz in de kawa`s geprobeerd die willen dus wel op de oude lopen
de nieuwe ook maar even in de kawa`s gedaan ook lopen .
Suz weer in de schuur gezet kachel erbij 7 grade maar wil dus niet lopen.
Kawa`s wel
dus de moet is nu in mijn schoene gezakt ik weet niet meer


GR Yvonne ps en een beginner dus moet veel leren hahaha
 
niet lopen willen , kan maar 2 dingen zijn . . . of geen vonk op de bougies , of geen benzine . . . kontroleer eerst eens of je wel vonk hebt , dus een bougie eruit en tegen de massa houden (motorblok) pas op !! hoge spanning , dus niet met vingers beethouden . . . heb je wel spanning Vonkt de bougie wel . . . dan is de ontsteking goed , en moet je zien of er wel benzine in de motor komt . . . na een tijdje starten is dan de bougie nat . . .
 
Goed, dat ziet dus niet uit naar een accu probleem.
Dan kan het van alles zijn: De bekende instinkertjes als dodemansknop, die moet op run staan, of on of zoiets, dat staat wel in je boekje.
verder de jiffystand-schakelaar, sommige motoren starten niet als de jiffy uitstaat of zo, of als die schakelaar stuk is.
Dan zijn er nog motoren die alleen kunnen starten als-ie in de vrij staat, of als de koppeling is ingetrokken.
Dit moet allemaal in je boekje staan, en is ook meermalen in allerlei topics genoemd.

Als dit alles in orde is, wordt het ingewikkeld.
dan kunnen allerlei dingen aan de hand zijn.
Geen vonk? Wel een vonk?
Is er wel benzine? Doet de automatische kraan het wel?
Wanneer heeft de suus voor het laatst gedraaid, was er toen iets vreemds?

Er zijn al heel veel topics over startproblemen, het kan echt van alles zijn, dus dan moet je logisch gaan zoeken.

Wat betreft de vonk, schroef eens een bougie eruit, steek die terug in de kap en leg hem met de schroefdraad terug op de cylinderkop. BTW, als die bougie nat is en naar benzine ruikt, zit het probleem waarschijnlijk in de ontsteking.
Start de motor. Is er een vonk? Ja, dan kan de fout ergens anders zitten. Nee? dan zit er waarschijnlijk een fout in de ontsteking. (Hoewel een vonk in de vrije lucht niet altijd betekent dat het ook goed gaat in de cylinder, maar je moet tenslotte ergens mee beginnen)
Wel vonk, dan ga je aan de benzine denken, of aan de carburateur.
Bougies eruit schroeven, beetje benzine in elke cylinder, (dit kan je doen met een klein injectiespuitje, een paar c.c.per cylinder is voldoende). Bougies terug en kapjes er weer op. Starten. Als de motor dan loopt, en na korte tijd weer afslaat, is er een probleem met de benzine toevoer of met de carburateurs.
(Als je veel geluk hebt start de motor dan, en blijft lopen, dan was er een probleempje met de carb's dat zichzelf heeft opgelost).
Als er een probleem is met de benzine toevoer kan dit aan de automatische kraan liggen. Zet deze eens op pri of res en zie eens of het dan werkt. Ja? dan is de automatische kraan stuk. Nee? carbs vervuild of zo.

Ik schrijf het nu wat simpel op, maar het idee is dat je op een logische manier stap na stap allerlei dingen uitprobeert.
Misschien staat er bij de how-to's wel een complete instructie in stappen,maar ik hoop dat je het idee begrijpt: 1 ding tegelijk proberen, en zien wat er gebeurt, voor je iets anders probeert.

En ik ben trouwens de belangrijkste vraag vergeten: Draait de suus wel rond als je de startknop indrukt, of draait zij niet rond:
Ja, het probleem zit niet in de startmotor en zijn circuit.
Nee, de motor draait niet rond. Probleem met startmotor of startrelais. Of een van de bovengenoemde instinkertjes. En daar zijn weer veel topics over...

Ik hoop dat je zelf een beetje handig bent, en wat gereedschap hebt, of dat je iemand kent die handig genoeg is, liefst met ervaring met auto-en motortechniek ( Dat is voor dit soort problemen vaak hetzelfde) die je kan helpen.

Succes ermee,
groeten,
Eduard.
 
als ik je openingspost goed begrijp, heeft de motor nadat hij in de huiskamer heeft gestaan wel gelopen.

daarvan uitgaand denk ik dat de choke niet werkt.
bij huiskamer temperatuur heb je deze niet of bijna niet nodig.
 
bedien de choke eens en kijk tegelijkertijd wat er gebeurd op de carburateur.
er moet het een en ander gaan bewegen.
als je niets ziet is er maar 1 mogelijkheid om de choke te controleren en dat is de carburateurs openmaken.

je zou ook eens kunnen proberen om de motor te starten met startpilot.
is een goedje wat je in het luchtfilterhuis spuit, je hebt dan geen choke nodig.
als de motor dan wel start kun je al een hoop dingen uitsluiten.
 
Dat ik heb even gekeken Choke wert goed alles beweegt zo als het hoort
Nu is dus de accu weer leeg
Die staat weer op de lader
na een paar keer strarten trekt hij de accu zodus danig leeg dat er niks meer gebeurt
kan het zijn dat de accu te licht is voor de motor
het is 12 volt en 11 Ah we laden hem met een lader 12 Volt 4 ah nu weten ik ook niet of dat genoeg is

yvonne
 
een paar keer starten zou een nieuwe accu wel aan moeten kunnen hoor.
heb je de nieuwe wel opgeladen.
zet er eens een andere accu bij, dus niet accu wisselen, maar met startkabels een andere accu erbij en de nieuwe accu opladen.
het liefst een auto accu want die accu van de csr305 is vast kleiner dan die van de 550.
 
zo te horen ligt het aan jou startmotor, inwendige vervuiling door slijpsel van de koolborstels , welke geleidend voor stroom is . . houd dus in : revisie . . . is gemakkelijk zelf te doen . . . wil ik je wel uitleggen . . hoor ik wel . . .

vervuiling in je startmotor trekt heel snel je accu leeg , ook al omdat je er een nieuwe op hebt . . . en een paar keer starten hij al leeg is . . .

en 550 cc , en 11 AH ja moet kunnen , ik heb zelf een soes gs 1100 en 14 AH , en op een 10 AH wil die ook starten . . .
 
Terug
Bovenaan Onderaan