Start probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

johnyp

MF'er
1 feb 2008
32
3
  • Merk: Yamaha
  • Type: R1
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 25000
  • Probleem: start probleem

Hallo MF,
Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een onderwerp ben gestart.
Ik heb een zwarte 07 R1, die niet altijd naar behoren start.
Als het een paar uur stilstaat kan ik het probleemloos starten en kan ik ook probleemloos rijden.
Het probleem begint wanneer ik de motor uitzet voor een korte stop (zoals na een stop bij het benzinestation of een drankje te pakken) en wanneer ik de motor weer wil starten, zal deze niet altijd starten. Het klinkt alsof de batterij bijna leeg is of niet genoeg stroom heeft om de motor te starten.
Dan heb ik twee opties
1. een paar uur wachten of
2. de fiets duwen en starten.

Wat ik al heb gedaan is:

- de batterij controleren
De batterij is bijna een jaar oud. origineel gel batterij Yuasa.
De batterij lijkt normaal op te laden. (12,4 wanneer de motor uitgeschakeld is en 14,4 V wanneer de motor aan staat)
Ik heb ook een acculader die laat zien hoeveel procent de accu is opgeladen. (65% als de motor uit staat en 100% als de motor aan staat)

- de starter controleren
Ik heb de magnetische set van de starter vervangen.

Het motorlichtsignaal staat altijd aan,in de diagnosemodus kreeg een grote lijst met codes, maar ik weet niet of ze foutcodes zijn of alleen de willekeurige diagnose met hun codes. Zie hieronder de exacte volgorde van de codes.
D01: 15; D02: 100; D03: 100; D05: 32; D06: 51; D07: 0; D08: 0,6; D09: 11.8
D13: 15; D14: 16; D15: 16; D20: aan; D21: aan; D30: 00; D01: 00; D01: 00; D30: 00
D31: 00; D32: 00; D33: 00; D34: 00; D36: 00; D37: 00; D38: 00; D39: 00; D48: 00
D50: 00; D51: 00; D52: 00; D53: 0; D60: 00; D61: 12; D62: 6; D63: 00; D70: 0

Het zijn veel codes, het klopt.

en nog 1 ding ik heb een power commander V erop.

Ik hoop echt dat iemand mij van mijn ellende kan helpen.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
  • Merk: Yamaha
  • Type: R1
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 25000
  • Probleem: start probleem

Hallo MF,
Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een onderwerp ben gestart.
Ik heb een zwarte 07 R1, die niet altijd naar behoren start.
Als het een paar uur stilstaat kan ik het probleemloos starten en kan ik ook probleemloos rijden.
Het probleem begint wanneer ik de motor uitzet voor een korte stop (zoals na een stop bij het benzinestation of een drankje te pakken) en wanneer ik de motor weer wil starten, zal deze niet altijd starten. Het klinkt alsof de batterij bijna leeg is of niet genoeg stroom heeft om de motor te starten.
Dan heb ik twee opties
1. een paar uur wachten of
2. de fiets duwen en starten.

Wat ik al heb gedaan is:

- de batterij controleren
De batterij is bijna een jaar oud. origineel gel batterij Yuasa.
De batterij lijkt normaal op te laden. (12,4 wanneer de motor uitgeschakeld is en 14,4 V wanneer de motor aan staat)
Ik heb ook een acculader die laat zien hoeveel procent de accu is opgeladen. (65% als de motor uit staat en 100% als de motor aan staat)

- de starter controleren
Ik heb de magnetische set van de starter vervangen.

Het motorlichtsignaal staat altijd aan,in de diagnosemodus kreeg een grote lijst met codes, maar ik weet niet of ze foutcodes zijn of alleen de willekeurige diagnose met hun codes. Zie hieronder de exacte volgorde van de codes.
D01: 15; D02: 100; D03: 100; D05: 32; D06: 51; D07: 0; D08: 0,6; D09: 11.8
D13: 15; D14: 16; D15: 16; D20: aan; D21: aan; D30: 00; D01: 00; D01: 00; D30: 00
D31: 00; D32: 00; D33: 00; D34: 00; D36: 00; D37: 00; D38: 00; D39: 00; D48: 00
D50: 00; D51: 00; D52: 00; D53: 0; D60: 00; D61: 12; D62: 6; D63: 00; D70: 0

Het zijn veel codes, het klopt.

en nog 1 ding ik heb een power commander V erop.

Ik hoop echt dat iemand mij van mijn ellende kan helpen.
Alvast bedankt.
Ik kan je niet helpen maar waarom ga je niet naar een Yamaha dealer om het daar te laten fixen? Die kan de codes uitlezen en het probleem verhelpen (waarschijnlijk). Succes
 
.

volgens mij heb je een lijst met electronische componenten met daarbij hun huidige status. stand gasklep of 100% of aan of uit.
mogelijk dat bij koud start de electronica in koudstartmodus aanslaat waarbij bepaalde componenten waarden niet isn gebruik zijn. op het moment dat de motor op temperatuur gaan deze wel gebruikt worden. dus bij bedrijfs temperatuur starten moet 1 component een verkeerde waarde aangeven waardoor de motor niet kan aanslaan.
 
Ik kan je niet helpen maar waarom ga je niet naar een Yamaha dealer om het daar te laten fixen? Die kan de codes uitlezen en het probleem verhelpen (waarschijnlijk). Succes
12,4V vind ik nou niet bijzonder veel voor een accu in goede conditie, bij dat voltage is de accu rond de 70-80% ontladen.
Hoe kom je aan die voltages, meet ook eens de accuspanning tijdens het starten, het lijkt erop dat je accu niet goed meer is.
De voltages zijn gemeten met een fluke multimeter en met de charger zelf. Beiden wijken niet ver van elkaar af. En de charger geeft ook aan dat de batterij ok is.
Als de motor gestart is meet het 14.4V, ik twijfel een beetje of het aan de batterij ligt. Ik heb vorig jaar een goede batterij weggegooid omdat ik dacht dat de batterij het probleem was. Maar je weet nooit inderdaad, ik hou dat in rekening.
 
.

volgens mij heb je een lijst met electronische componenten met daarbij hun huidige status. stand gasklep of 100% of aan of uit.
mogelijk dat bij koud start de electronica in koudstartmodus aanslaat waarbij bepaalde componenten waarden niet isn gebruik zijn. op het moment dat de motor op temperatuur gaan deze wel gebruikt worden. dus bij bedrijfs temperatuur starten moet 1 component een verkeerde waarde aangeven waardoor de motor niet kan aanslaan.
Het is niet dat hij niet wil aanslaan, maar lijktmeer alsof het niet voldoende stroom ontvangt en soms bij de 2e poging spring het in een keer aan zonder probleem.
 
Zet de meter op de accu en meet de spanning terwijl je start. je accu moet onbelast minstens 12,7 volt geven als hij geladen is. 12,4 is erg laag.
Het kan zijn dat ik je reactie niet helemaal snapt, maar volgens mij schreef ik al wat de gemeten spanning waardes bij accu waren:
als de motor gestart is 14,4V
en met de motor uitgeschakeld is 12,4 V) ja klopt dat het te laag is maar het kan zijn dat iets aan de motor de accu elk keer beschadig, dit is mijn 2e accu. ik rij niet vaak 1x per maand.
 
Laad je accu op. een gezonde accu geeft nadat hij is opgeladen minimaal 12.7 volt. is dat minder dan is je accu niet goed. Meet je wel 12,7 volt dan probeer je te starten en meet ondertussen de accuspanning. komt deze onder 10,5 volt dan is de accu niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De voltages zijn gemeten met een fluke multimeter en met de charger zelf. Beiden wijken niet ver van elkaar af. En de charger geeft ook aan dat de batterij ok is.
Als de motor gestart is meet het 14.4V, ik twijfel een beetje of het aan de batterij ligt. Ik heb vorig jaar een goede batterij weggegooid omdat ik dacht dat de batterij het probleem was. Maar je weet nooit inderdaad, ik hou dat in rekening.

De 14,4V is de laadspanning, die lijkt dus in orde.
Een accu die goed geladen en in goede conditie is bevat zo'n 12,7 a 12,8 Volt, als de accu dus in goede conditie is zal deze ongeveer 0,1V per maand leeglopen.
Als jouw accu, na laadbeurt, al na een dag nog maar die 12,4V bevat is deze nagenoeg dood.
Zoals al eerder gezegd, 2 maal zelfs, meet het voltage tijdens het starten. Of laad de accu op en ga daarmee naar een motorzaak en laat de accu testen.

En misschien heb je hier wat aan, goed lezen en een kind kan de was doen.
 
Als de start problemen alleen ontstaan als de motor warm is dan kan het heel goed een kapot gaande spanningsregelaar zijn. Vaak doen ze het als ze nog koud zijn wel goed maar gaan of veel teveel of veel te weinig geven als ze warm worden.
Dat wordt rijden met een aangesloten spanningsmeter en kijken wat er gebeurt.

En top dat je het vragenlijstje netjes hebt ingevuld.
 
Als de start problemen alleen ontstaan als de motor warm is dan kan het heel goed een kapot gaande spanningsregelaar zijn. Vaak doen ze het als ze nog koud zijn wel goed maar gaan of veel teveel of veel te weinig geven als ze warm worden.
Dat wordt rijden met een aangesloten spanningsmeter en kijken wat er gebeurt.

En top dat je het vragenlijstje netjes hebt ingevuld.
Maar zolang dat ding geen toeren maakt doet die spanningsregelaar nog niks.
Zou hij dan niet in ieder geval wel moeten starten?
 
Maar zolang dat ding geen toeren maakt doet die spanningsregelaar nog niks.
Zou hij dan niet in ieder geval wel moeten starten?

Een accu heeft een deels zelf herstellend vermogen dus als deze weer langere tijd in rust is dan kan er weer voldoende spanning en stroom in zitten om weer te kunnen starten
Overspanning op een accu of onderspanning op een accu kunnen hele vreemde storingen veroorzaken.

En wrm steeds weer dat twijfel zaaien? Willen we een ts helpen of zelf interessant gevonden worden hier op mf?
Voor mijzelf weet ik het antwoord wel
 
Zoals @v.d.v. en @midlifecrisis al hebben aangegeven moet een accu in rust (enkele uren na laden middels lader of rijden) een rustspanning hebben van 12,7 of 12,8V. Direct na het laden met een lader of na een rit moet die zelfs rond de 13V zijn, maar dat zakt terug naar rustspanning van 12,7 of 12,8V.
12,4V is gewoon een accu die bijna dood is. Waardoor is een ander verhaal. Moet je uitzoeken.
Maar slecht starten op 12,4V is logisch en zoals al meerdere keren beschreven: hang hem aan de multimeter en start hem eens en meet de spanningsdip.
En geef die accuspanning eens terug.
 
accu word ook best warm bij een R1, zeker met uitlaten onder het zitje.
dan wil hij soms lastig aanslaan bij een warme start, dus na het tanken bijvoorbeeld.
als hij 12.4 meet bij een warme motor, als je onderweg meet ;) is dat zeker laag aangezien hij onderweg opgeladen zou moeten worden,
dus de eerdere opmerking over de spanningsregelaar is niet onterecht.
Dat is overigens ook de 14,4 die je meet op het moment dat de motor loopt, dus dan meet je de laadspanning van de spanningsregelaar en niet wat de accu doet.

Een totaal verklote accu kan nog steeds 12+ volt aangeven maar totaal geen stroom meer leveren (kracht whatever) .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan