Start problemen CB550 K3

Vangompel

Rookie
29 apr 2010
11
0
Hoi allemaal,

Ik ben sinds vorige week de eigenaar van een cb550k3. Het probleem is dat hij heel moeilijk start.
Ik heb er nieuwe bougies in gezet en een nieuwe accu, de luchtfilter schoon gemaakt, kleppen zijn gesteld en carbarateurs zijn schoongemaakt (door de vorige eigenaar).

Ik ben toen ik hem kocht gewoon naar huis gereden (EttenLeur naar Eindhoven) en toen ik net op weg was starte hij al erg moeilijk na het tanken. Ik heb lang moeten trappen (er zat toen nog geen goede accu in) en uiteindelijk deed hij het nadat ik hem even had laten staan.

Nieuwe accu en bougies erin gezet en je zou verwachten dat hij dan in een keer start, maar dat deed hij dus niet. Zelfde verhaal, heel lang proberen en geen lopende motor. Tot ik het 10 min later weer probeerde en toen starte hij ineens. Toen ik na de rit terug kwam en ik hem afzette probeerde ik hem weer te starten, hij starte wel maar toen ik het na 15 min weer probeerde startte hij helemaal niet meer.

Ik heb alles geprobeerd, met choke en zonder, met gas en zonder, stationair schroef uitgedraaid en ingedraait etc.

Wat kan het probleem zijn?
 
Het kan natuurlijk aan heel veel dingen liggen, en dat is van achter een toetsenbord altijd lastig in te schatten...

Maar als de motor eenmaal is gestart, loopt hij dan wel goed? Zo niet, dan zou ik iig de benzinetoevoer controleren (dus kijken of de carbs schoon zijn (ongeacht wat de vorige eigenaar beweert), of er geen vuil in de tank zit dat voor verstoppingen kan zorgen, dat de ontluchting van de tank in orde is etc.)

Loopt de motor na het starten wel gewoon goed, dan zou het kunnen dat je gelijkrichter kapot is. Je accu laadt dan niet bij, waardoor die al snel te weinig vermogen heeft om bij het starten een goede vonk te geven en de ontsteking trekt je accu verder leeg. Ook kan het zijn dat je spanningsregelaar kapot is, ook dan laad je accu niet goed bij, en kan ook een nieuwe accu heel snel kapot gaan. Hoe je kunt doormeten of de spanningregelaar en gelijkrichter nog goed zijn, kun je opzoeken in het werkplaatshandboek. Dat is iig altijd handig om er bij te hebben als je gaat sleutelen.

Via de onderstaande link kun je verschillende werkplaatshandboeken downloaden...

http://www.honda4fun.com/man_officina/man_officina.html

Owjah, als je alles hebt gecontroleerd, en hij wil dan nog helemaal niet starten, check even of de dodemansknop niet uit staat. Je zult niet de eerste zijn die zich suf heeft gezocht naar allerlei oorzaken terwijl dat knopje gewoon niet goed staat ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het eens gaan proberen. Als hij eenmaal gestart is rijdt hij wel goed, hij houdt wel in als ik vol gas geef, maar dat is een kwestie van afstellen en dat heeft niks met starten te maken toch?

Maar dit zou dus ook betekenen dat als ik hem met startkabels aan een auto start dat hij dan meteen zou moeten starten?
 
In principe wel, als ie dan gewoon start, dan weet je iig dat je de oorzaak bij de accu of ergens in het laadcirquit moet zoeken. Start ie dan nog steeds niet goed, dan kan het laadciquit nog steeds niet in orde zijn, maar dan is er iig ook nog een andere belangrijke oorzaak. Het is gewoon een kwestie van systematisch dingen uitsluiten en verder zoeken.

Ik weet oveigens niet of het kwaad kan om er een auto-accu aan te hangen. Uit voorzorg zou ik gewoon de motoraccu met een acculader bijladen, en het dan proberen. En als de accu op de lader niet bijlaad weet je meteen dat die ook niet meer goed is...
 
Ik ga het proberen!

Maar kickstarten zou eigenlijk ook gewoon moeten werken toch?
 
Nee, je hebt de accu niet alleen nodig voor de startmotor (anders zou het met kickstarten ook moeten lukken), maar de stroom voor het vonken van je bougies wordt ook van de accu betrokken, en daarnaast is de magneet in de generator bij dit type een electromagneet die eveneens stroom van de accu betrekt zodra je het contact aan zet. Kortom, je accu moet echt in goede conditie zijn voor een vlotte start, ook met de kickstarter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan