Start relais kapot?

steks

Die hard MF'er
1 okt 2004
479
0
Brielle
Na een winter stil gestaan te hebben heb ik deze week mijn accu van de lader gehaald en weer in mijn motor geplaatst. Sindsdien heb ik drie keer probleemloos gereden. Vanmiddag schoot mijn display op zwart toen ik wilde starten waarna de start procedure van de Superduke weer gebeurde (dat wat er gebeurt als je je sleutel draait). De tweede keer startte hij zonder problemen. Na een kort stukje rijden ging ik tanken en toen startte de motor niet meer. Er kwam een hoog zoemend geluid onder mijn buddy vandaan. Een van de relais zoemde heel erg, je voelde hem gewoon trillen.

Kan ik nu gewoon een nieuwe relais plaatsen? Of gaat een relais niet zomaar kapot en moet ik de oorzaak opsporen en verhelpen?
 
een zoemend geluid lijkt meer op een startmotor die loos ronddraait omdat de startkoppeling niet werkt.
een startrelais kun je testen door de dikke kabels die op het relais zitten met een M6 moertje, door te verbinden.
 
Meet de accuspanning eens als je start, Ik denk dat je accu is overleden. Probeer ook de motor te starten met startkabels en een extra accu.
probeer ook de tip van bananeman.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik zal morgen even kijken, maar het lijkt me vreemd, de accu is nog geen half jaar oud. Hij heeft 2 maandjes in de motor gezeten en daarna 3 maanden aan een druppellader.

De start motor draait in elk geval niet, je hoort niets, er gebeurt niets, het enige dat ik merk is het relais dat heftig trilt en volgens mij gaat ook de verlichting e.d. uit, maar dta weet ik niet meer zeker. Ik had geen tijd om alles goed te controleren want ik moest snel naar huis om de auto te pakken om nog redelijk op tijd op mijn werk te komen.
 
Laatst bewerkt:
ehm... je hebt een tijdje gereden en daarna gebeurde er dit?

dan ook even controleren of je accu uberhaupt geladen wordt ;)

starten(eventueel met startpack/startkabels), multimeter op spanning-stand 0v-20v op de accu zetten en de motor minimaal 3k toeren/min laten draaien...

moet zo onder tussen de 13V en 14V liggen als alles goed is... exacte spanning varieert een beetje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan