Startkabels gebruiken?

HondaMike

MF'er
30 sep 2006
125
0
Roosendaal
Door een paar heel vervelende omstandigheden een paar weken niet op de VFR gezeten en je raadt het al.. accu leeg. Normaal gesproken moet ik voor het starten op de knop van de handzender van het Spyball-alarm drukken waarna de benzinepomp begint te draaien. Zelfs hiervoor lijkt de accu nu te ver leeg; ik hoor niets meer. Verlichting brandt wel gewoon (wel wat zwakker). Als ik op de startknop druk, hoor ik een relais, en gaan de koplampen uit, maar verder gebeurt er niets.

Mijn vraag is nu: als ik die benzinepomp niet gehoord heb, maar het contact staat wel aan, kan ik dan de motor aanduwen? Ik lees op het forum wisselende verhalen over het gebruik van startkabels i.v.m. de hogere stroomsterkte die auto-accu's leveren. De accu is nagenoeg nieuw en ik zou hem niet graag vernielen.

Alternatief is natuurlijk een druppellader kopen, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat de accu geen kans zou krijgen om te ver leeg te raken.. 8-)

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Als je hem gewoon 1 x start met een kabel dan kan dat volgens mij geen kwaad, ik heb het ook regelmatig gedaan en geen problemen gehad.
Kabels erop starten en gelijk weer eraf.. nog geen 5 minuten werk.

S6 ermee verder.
 
Door een paar heel vervelende omstandigheden een paar weken niet op de VFR gezeten en je raadt het al.. accu leeg. Normaal gesproken moet ik voor het starten op de knop van de handzender van het Spyball-alarm drukken waarna de benzinepomp begint te draaien. Zelfs hiervoor lijkt de accu nu te ver leeg; ik hoor niets meer. Verlichting brandt wel gewoon (wel wat zwakker). Als ik op de startknop druk, hoor ik een relais, en gaan de koplampen uit, maar verder gebeurt er niets.

Mijn vraag is nu: als ik die benzinepomp niet gehoord heb, maar het contact staat wel aan, kan ik dan de motor aanduwen? Ik lees op het forum wisselende verhalen over het gebruik van startkabels i.v.m. de hogere stroomsterkte die auto-accu's leveren. De accu is nagenoeg nieuw en ik zou hem niet graag vernielen.

Alternatief is natuurlijk een druppellader kopen, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat de accu geen kans zou krijgen om te ver leeg te raken.. 8-)

Alvast bedankt voor je reactie!

Startkabels eraan en starten maar! 12 volt is 12 volt, maakt niks uit hoor!

Zolang je je motor maar niet aan een vrachtauto knoopt....... :+
 
als je je kabels goed aansluit kan het toch geen kwaad? 12 v is 12 v... je auto laad dan je motoraccu ook op. Waarom zou dan je zekering doorslaan?

je moet idd niet gaan planken met je auto maar als je je automotor start en vervolgens je motor is dat geen probleem.
 
als je je kabels goed aansluit kan het toch geen kwaad? 12 v is 12 v... je auto laad dan je motoraccu ook op. Waarom zou dan je zekering doorslaan?

je moet idd niet gaan planken met je auto maar als je je automotor start en vervolgens je motor is dat geen probleem.
Een autoaccu heeft een lagere inwendige weerstand dan een motoraccu hierdoor zal door de grote belasting van de startmotor de spanning minder ver dalen.
Ik schat zo'n 12 volt i.pv. 10 volt. Als je dan ook nog de motor laat lopen zit je op 14 volt.
Het vermogen dat de startmotor dan gebruikt is ongeveer het dubbelen.
Dit gaat natuurlijk alleen op als je hele goeie startkabels gebruikt.
 
Door een paar heel vervelende omstandigheden een paar weken niet op de VFR gezeten en je raadt het al.. accu leeg. Normaal gesproken moet ik voor het starten op de knop van de handzender van het Spyball-alarm drukken waarna de benzinepomp begint te draaien. Zelfs hiervoor lijkt de accu nu te ver leeg; ik hoor niets meer. Verlichting brandt wel gewoon (wel wat zwakker). Als ik op de startknop druk, hoor ik een relais, en gaan de koplampen uit, maar verder gebeurt er niets.

Mijn vraag is nu: als ik die benzinepomp niet gehoord heb, maar het contact staat wel aan, kan ik dan de motor aanduwen? Ik lees op het forum wisselende verhalen over het gebruik van startkabels i.v.m. de hogere stroomsterkte die auto-accu's leveren. De accu is nagenoeg nieuw en ik zou hem niet graag vernielen.

Alternatief is natuurlijk een druppellader kopen, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat de accu geen kans zou krijgen om te ver leeg te raken.. 8-)

Alvast bedankt voor je reactie!


Had vorig jaar het zelfde voor met een nieuwe batterij,ging net voor 3 weken op reis en je raad het al,motor startte niet meer batterij plat,
Ben dan gewoon een druppel lader de Optimate III SP,gaan halen oogklemmetjes rechtreeks aangesloten ,dan de optimate aan de batterij ,en als laatste de optimate op de netspanning aangesloten,resultaat na 11 uur brandde er een groen lichje,dus batterij ok,optimate afgekoppeld ,
en startten maar :Y
 
Ooit hier ergens het verhaal gelezen over iemand die zijn motor ook "aanduwde". Het vervolg hierop was dat hij hierdoor per ongeluk gas gaf en dat de motor er daarna zonder hem vandoor ging.

Just a reminder wat er fout kan gaan...


Voor de rest, geen id. Ik heb me daar, net als jij, "nog" niet in moeten verdiepen.
 
ik denk dat de kans klein is dat je je motor aangeduwt krijgt als er zo weinig spanning is.

gewoon starten met startkabels, vaak zat gedaan en ik zou niet weten waarom dat fout moet gaan
 
Toen ik m'n vorige motor eens bij de dealer na een reparatie ophaalde was de accu ook leeg. Motor had daarvoor wel al anderhalve week stil gestaan. Twee monteurs hebben me toen aangeduwd, in 2e versnelling en beetje gas erop en motor sloeg aan. Koppeling in en beetje gassen zodat de motor niet afsloeg. Ging prima zo.

En heb ook eens jaren geleden via een andere motor (bij rijschool) met kabels gestart. Werkte perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan