Startknop en CDI, japanse motor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doudou

MF veteraan
23 apr 2007
2.606
1
Maastricht
Rare titel, raar probleem.
Van Starterke's KLE 500 deed het startrelais niets meer.
Startrelais kortgesloten, startmotor draaide, maar de motor wou niet starten.
Bougietjes eruit, in de kabel op het blok, geen vonk.
CDI stuk? dachten we.
Eerst het startcircuit nagekeken, uiteindelijk bleek de startknop op het stuur vies.
Schoongemaakt, en de startmotor reageerde weer, en verbazing, er was ook weer vonk.
We hebben dan uitgebreid het schema bekeken, maar dat is knap ingewikkeld.
Het lijkt alsof het 1e startrelais, (De KLE heeft er 2, een kleine die de grote bedient) ook aan de CDI zit verbonden.
Kan het zijn dat de startknop ook een of andere reset-functie of zoiets heeft voor de CDI?
En is dit alleen op de KLE, of ook op andere Japanse motoren?
We zijn heel benieuwd om hier meer van te weten, ook omdat andere bezitters van japanse motoren misschien hetzelfde probleem hebben gehad, of eventueel kunnen krijgen...
Groeten,
Eduard
 

Pas nog gehad met een Yamaha TRX. Exact hetzelfde probleem als wat jij omschrijft.
En bij een TRX zit er 'voor' het start relais nog het 'start circuit cut-off relais' en daar bleek (na veel meet/zoekwerk) een draadbreuk te zitten en het draadje van de dodemansknop.

Geen idee of een klx dat ook heeft... ff kijken..

edit: hmm... heb geen electrisch schema van een KLE...
Blijft mijn vermoeden dat er ergens een draadbreuk/slecht contact is ontstaan.
Wel vonk + draaiende startmotor is op zich bemoedigend.
 
Laatst bewerkt:
had je ook de koppeling ingeknepen toen je het relais doorverbond of de stopknop op run?
dan draait de startmotor wel bij doorverbinden, maar je hebt dan geen vonk.
en er zit volgens mij toch maar 1 startrelais op.

het andere relais wat je waarschijnlijk bedoelt, maakt deel uit van de logica/voorwaarden om te kunnen starten, zoals vrijstand, kopp schak en jiffy.
 
Laatst bewerkt:
had je ook de koppeling ingeknepen toen je het relais doorverbond of de stopknop op run?
dan draait de startmotor wel bij doorverbinden, maar je hebt dan geen vonk.
en er zit volgens mij toch maar 1 startrelais op.

het andere relais wat je waarschijnlijk bedoelt, maakt deel uit van de logica/voorwaarden om te kunnen starten, zoals vrijstand, kopp schak en jiffy.
Er zit in de stuur draad van de start relais nog een relais maar die heeft verder niets met de ontsteking te maken.
http://www.motoinfo.yoyo.pl/Kawasaki/Kawasaki KLE500.ZIP
 
Laatst bewerkt:
De storing zat dan in de dodemans knop denk ik want:
De dode mans knop schakeld twee dingen(Bij de meeste japanse motoren)
1 de cdi wel of geen vonk
2 de startmotor
De dodemans knop is dus niet een schakelaar die 2 draden schakeld maar hij schakeld twee draden aan aarde
 
dat klopt, niets met de cdi.
maar die heeft wel alles te maken met de zijstandaard, vrijstand en jiffy.
als daar niet aan voldaan word, word het 2e relais niet aangestuurd en kun je dus niet starten.
 
Rare titel, raar probleem.
Van Starterke's KLE 500 deed het startrelais niets meer.
Startrelais kortgesloten, startmotor draaide, maar de motor wou niet starten.
Bougietjes eruit, in de kabel op het blok, geen vonk.
CDI stuk? dachten we.
Eerst het startcircuit nagekeken, uiteindelijk bleek de startknop op het stuur vies.
Schoongemaakt, en de startmotor reageerde weer, en verbazing, er was ook weer vonk.
We hebben dan uitgebreid het schema bekeken, maar dat is knap ingewikkeld.
Het lijkt alsof het 1e startrelais, (De KLE heeft er 2, een kleine die de grote bedient) ook aan de CDI zit verbonden.
Kan het zijn dat de startknop ook een of andere reset-functie of zoiets heeft voor de CDI?
En is dit alleen op de KLE, of ook op andere Japanse motoren?
We zijn heel benieuwd om hier meer van te weten, ook omdat andere bezitters van japanse motoren misschien hetzelfde probleem hebben gehad, of eventueel kunnen krijgen...
Groeten,
Eduard
Waarom sluit je het relais kort, als je nog niet eens hebt gemeten of hij wel aangestuurd word......? :Z
 
Mijn Kawa GT550 had ook 2 relais, dwz een "veiligheidsrelais" dat in kan komen als aan alle veiligheidseisen voldaan is en het startrelais dat de startmotor bediend.

Ik heb het schema eens uit moeten vogelen omdat ik in de draadboom een draadbreuk had die soms optrad bij het rechtzetten van het stuur.
 
Hoi SP1R, dat kortsluiten van het startrelais was eerder in de week al gedaan, toen Starterke met panne stond!
Hoi Gixxer-Harry, bedankt voor je uitleg.
Nu weten we waarom de startmotor weigert, en er geen vonk is, als de startknop vies is!
Weer wat geleerd.
Ik zag dat eerste relais als een hulpmiddel om de startknop niet te zwaar te belasten, maar ik moet het zien als een veiligheidsrelais, zoals jaap 43 het ook noemt.
Voila, er is klaarheid.
Wat mij betreft mag hier een slotje op.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Eduard
 
Waarom sluit je het relais kort, als je nog niet eens hebt gemeten of hij wel aangestuurd word......? :Z
Was gebeurd in een professionele motor- quad- en scootergarage waar ik de motor heen geduwd had.
Toen ik die gasten daar bezig zag dacht ik even van aiaiai. Ik had al het sterke vermoeden dat het in de knop zat, maar zij deden geen meting. Ook al snap ik niet veel van elektriciteit, maar dit had ik zelfs beter gekund. Thuisgekomen nodigde ik dan ook Eduard uit die altijd zijn multimetertje bij heeft.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan