Startmotor demonteren?

Manske

Die hard MF'er
11 sep 2008
280
0
Heiligerlee
Goede dag allemaal. Mijn motor (VF1000F) wil niet starten :( . De startmotor draait niet,ook het overstarten met de auto lukt niet. Maar als ik tegen de startmotor tik komt ie wel tot leven. Nu wil ik de starmotor losdraaien en laten repareren. Mijn vraag is ,wat moet ik, voordat ik hem er af kan halen allemaal losdraaien . Alvast bedankt voor jullie hulp. Gr Manske. :]
 
de min pool van je accu zou ik als eerste los halen en zorgen dat hij geen contact meer maakt.
veiliger tijdens het sleutelen


daarna de bedrading op de startmotor en dan de startmotor zelf.
weet niet of je er allemaal zo makkelijk bij kan.
 
Laatst bewerkt:
de min pool van je accu zou ik als eerste los halen en zorgen dat hij geen contact meer maakt.
veiliger tijdens het sleutelen


daarna de bedrading op de startmotor en dan de startmotor zelf.
weet niet of je er allemaal zo makkelijk bij kan.

Je min pol ???? 12V gelijk spanning

maak maar gewoon eerst de + los. stel je eens voor al je start relais wat stroom door laat kan je gelijk even nieuwe accu halen :}

PS + is waar het rode kapje op zit
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat eens bij een VF750S gehad.

Starter ging er gemakkelijk af, en zat vol met zooi. Door de ontstane speling (in de starter) was er ook wat krom getrokken.

Na schoonmaken, rechtbuigen en nieuwe koolstofborstels was het weer helemaal prima.
 
Ik heb dat eens bij een VF750S gehad.

Starter ging er gemakkelijk af, en zat vol met zooi. Door de ontstane speling (in de starter) was er ook wat krom getrokken.

Na schoonmaken, rechtbuigen en nieuwe koolstofborstels was het weer helemaal prima.
Hoi Martel,moet je bij het loshalen van de startmotor er op letten dat er geen onderdelen(tandwielen zoals hier wordt gemeld) weg vallen? :?
 
Hallo bananeman,ik heb zojuist de startmotor er af gehaald. En er is inderdaad niets weg gevallen. De startmotor kan ik met de hand een stukje draaien en dan klemt ie zich. Kan dat duiden op eventuele kapotte lagers of iets dergelijks?
 
de startmotor zelf is slechts een electromotor, dus deze moet beide kanten op kunnen draaien.
maar er kan natuurlijk ook een overbrenging in zitten.
maar haal hem even open, dan zie je het vanzelf.
 
Hallo bananeman,ik heb zojuist de startmotor er af gehaald. En er is inderdaad niets weg gevallen. De startmotor kan ik met de hand een stukje draaien en dan klemt ie zich. Kan dat duiden op eventuele kapotte lagers of iets dergelijks?

Voorzichtig openmaken en dat kijken wat de schade is.

Ik vermoed een verbogen lipje aan de binnenzijde. Het lipje zou de basisplaat met de koolstofborstels op de plek moeten houden.

Maar goed, je ziet wel wat het is als de starter open is.

Succes!
 
Nog even een tekeningetje erbij, deze is van een xj650, verschilt niet veel van een cb750 dus vast ook niet van andere modellen.
Deze liep ook pas weer na een klap met het slot erop. De binnenkant bleek volledig onder de koolstof te zitten en de koolborsteltjes waren op.
Boel schoongemaakt met een doek en met fijn schuurpapier de spoel (3) even licht geschuurd. Let erop dat de vlakken op de spoel gescheiden moeten zijn door een sleufje.
Nieuwe koolborstels zijn bij een gereedschappenzaakje voor me op de houders gesoldeerd (11)
En dan de boel terug in elkaar krijgen. Beetje geduld daarbij is wel handig, maar ik vond het goed te doen, heb er (helaas) al meerdere open gehad.
full
 
Die van een VF zit nog iets simpeler in elkaar, deze heeft die ingebouwde vertraging niet zoals bij de XJ.
Van wat ik zo lees zullen de koolborstels wel compleet op zijn, een compleet nieuwe set van 2 x 2 borstels incl. grondplaat kost ca. 4 tientjes.
kwestie van de 2 laaaaaaaaaaaange bouten losdraaien. (meestal zitten ze zo vast dat het met een schroevendraaier niet meer lukt. even los "schrikken" met eeen waterpomptang op griptang en je krijgt ze verder met de schroevendraaier prima los)
dan rustig de einkap er af trekken en opletten wat er evt allemaal uit valt, als het goed is niets :P
 
Je min pol ???? 12V gelijk spanning

maak maar gewoon eerst de + los. stel je eens voor al je start relais wat stroom door laat kan je gelijk even nieuwe accu halen :}

PS + is waar het rode kapje op zit
Vooral doen. :)

Je moet altijd EERST de massa van de accu los halen. Als de massa los is, dan kun je namelijk geen kortsluiting meer maken met de + door bv even met de sleuten het frame aan te raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan