Dat je startmotor vrij draait, betekent dat je accu te weinig spanning levert.
Als je startmotor dan toch je motor zou blijven aandrijven komt de startmotor stil te staan en dat kost dan je startmotor of je accu.
Maar wat is er aan de hand, je accu is slecht of leeg.
Als die leeg is , dan laadt je dynamo niet bij, echter de kans is groter dat je accu slechter wordt, probeer hem eerst eens goed op te laden met een losse acculader, vaak is die dan weer een stuk beter of een nieuwe accu.
Je verhaal lezende, is je startmotor verrot. Het startrelais werkt niet goed meer lijkt me, andere startmotor is de oplossing. Accu kan het niet zijn, omdat het met startkabels ook niet werkte.
het vrij ronddraaien van de startmoter komt omdat hij bij een lage accuspanning de stroom vaak gebruikt voor 1 ding. heeft hij niet genoeg spanning gehad om het relais ook nog in te schakelen.
Wilde gisteren stukkie gaan toeren. Toen ik \'m wilde starten bleek dat de accu het toch iets te koud vond. Hij wilde niet starten bij -3 graden. Hij kreeg met moeite een beetje beweging in het blok. Vreemde was echter dat tijdens het starten de startmotor opeens \"vrij\" kon draaien. Ik hoorde duidelijk de startmotor draaien maar de zuigers ed deden niet meer mee. Daarbij hoorde ik af en toe een hard \"klak\" geluid. Ook nadat ik startkabels had aangesloten wilde het starten de eerste keren niet lukken. Pas de 4e of 5e keer hoorde ik niet alleen de startmotor maar draaide de rest van de motor ook mee en starte de motor uiteindelijk.
Is dat \"vrij draaien\" van de startmotor normaal bij lege accu? Of is het tijd om de even naar de dealer te rijden?
wat betreft je accu deze is aan de slechte kant tijd om hem te vervangen.
wat betreft je startmotor de rondsel die op de as van de startmotor zit moet normaal soepel naar voor en achter bewogen kunnen worden door de startmotor zelf zodat dit rondsel in de starter krans (vliegwiel) kan aangrijpen.
mogegelijk dat er vocht op het spul zodat vorst wat problemen geeft
dus startmotor los halen en goed schoon maken en opnieuw invetten. wel eerst de min pool van de accu los maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dan het geluid alsof iemand met een kleine hamer tegen het blok slaat
Hij is zaterdag bij de dealer geweest. Hebben alle nagemeten. Accu kreeg voldoende stroom van dynamo en er waren geen lekstromen. Heb een nieuwe accu gekregen. Heb \'m drie dagen aan de optimate gehangen. Wilde \'m dus gisteren starten.
Helaas
Prolemen zijn nog steeds het zelfde. Eerst een paar plofjes, dan het geluid alsof iemand met een kleine hamer tegen het blok slaat en uiteindelijk hoor je alleen de startmotor draaien
Zaterdag maar weer naar de dealer.
Ik heb een onderhoudsvrije accu!En kom me niet aan met van....ja maar ik heb een onderhoudsvrije accu...ik roep hard dat die niet bestaan...!!!
Mooie verhalen lees je toch op deze site....waar heb ik ze meer gehoord....?
Oh ja een maat van mij kocht een gloedje nieuwe engels plof..iets met een Triu...Hij heeft geloof ik drie maal een nieuwe accu gekregen van de dealer, maar na twee dagen was die iedere keer leeg. meten...meten....meten maar helaas.
Komt hij in Italië de nacht door gebracht in een hotelletje en \'s morgens...je raad het al, accu leeg.
De hotelman wist wel een garage, volgens mijn maat een onooglijk ding....maar hij haalde wel de fout uit die engelse plof. De dynamo maakte soms, niet altijd, sluiting. Een stukje krimpkous in de dynamo lag tegen een scherpe rand van het dynamohuis en door de trillingen maakte die dan sluiting tegen massa....tja je moet toch wat..!!
In jullie verhalen lees ik maar steeds dat de accu vervangen moet worden, maar hebben jullie er wel eens aan gedacht om het vloeistof niveau van jullie accu te controleren...in de tijd wil dat wel eens zakken en dan kan die accu niet meer tot het max.vermogen opgeladen worden.
En kom me niet aan met van....ja maar ik heb een onderhoudsvrije accu...ik roep hard dat die niet bestaan...!!!
Verder alles goed..?
Ik heb precies het zelfde!!! De spanningsregelaar was kapot. Die heb ik vervangen en ik heb er gelijk een nieuwe accu in gezet. Maar drie weken later stond hij weer. Toen stond hij een nacht in de kou. Het beste wat je kan doen is de accu een keer helemaal goed opladen (en dat duurt lang).
Ik heb nu een kabeltje op m\'n motor aangesloten, die plug ik in op de druppelaar zodra hij weer thuis staat. En die houdt mijn accu in goede staat. Dat moet werken...
In jullie verhalen lees ik maar steeds dat de accu vervangen moet worden, maar hebben jullie er wel eens aan gedacht om het vloeistof niveau van jullie accu te controleren...in de tijd wil dat wel eens zakken en dan kan die accu niet meer tot het max.vermogen opgeladen worden.
En kom me niet aan met van....ja maar ik heb een onderhoudsvrije accu...ik roep hard dat die niet bestaan...!!!
Verder alles goed..?