Startmotor Street Triple Reviseren

Yopperdepop

MF veteraan
8 aug 2012
4.925
25
Alleraardigste mensen, de startmotor van mijn Street Triple 08 heeft kuren bij een warme start.

Ik heb dit eerder meegemaakt en is ook een officiele lezing van Triumph zelf: de motor wordt warm, de hitte straalt uit naar de startmotor en die doet het pas weer wanneer eea is afgekoeld.

Nu zijn die dingen loeiduur en een tweedehandsje zie ik zo snel even niet.

Waar kan ik in Zuid-Holland mijn startmotor laten reviseren of weet iemand een revisieset te vinden?

Andere suggesties natuurlijk welkom.

Groet,

Yop
 
ben je zeker dat het de startmotor is??
mijn vrouw haar street had iets gelijkaardigs, bleek om de fiche te gaan die van het dashboard aansluit op de kabelboom links onder de tank.ik zag dit toevallig door de vlekken van inbranding op de pinnetjes van de fiche, heb toen de insteekgleufjes proberen dichter bij een te duwen en sedert dan geen probleem meer. Vervelendste was dat het telkens op reis was dat het voorviel als hem in de zon stond (Spanje/Italie) viel mij op als hij in de schaduw stond het minder voor kwam
 
Wat ze doen bij het reviseren van een startmotor is zover ik weet:
- vervangen van versleten lagerbussen
- uitbrommen van de rotor om kortsluiting tussen de verschillende windingen uit te sluiten
- controleren en eventueel opzuiveren van de collector
- vervangen van de koolborstels
- schoonmaken en smeren van de draaipunten
- testen in vrijloop en geblokkeerd (controle Stroomopname)

Er zitten eigenlijk niet echt dingen bij waar je effecten van kunt verwachten die beïnvloed worden door de temperatuur.

Het eerste wat je moet checken is of de startmotor wel voldoende spanning krijgt op de dikke pluskabel tijdens het starten. Als de spanning te laag wordt kun je nog proberen om de opgenomen stroom te (laten) meten met een stroomtang. Als een van de 2 afwijkt van de waarden die je meet bij koude motor kun je daar mee verder
 
Wat ze doen bij het reviseren van een startmotor is zover ik weet:
- vervangen van versleten lagerbussen
- uitbrommen van de rotor om kortsluiting tussen de verschillende windingen uit te sluiten
- controleren en eventueel opzuiveren van de collector
- vervangen van de koolborstels
- schoonmaken en smeren van de draaipunten
- testen in vrijloop en geblokkeerd (controle Stroomopname)

Er zitten eigenlijk niet echt dingen bij waar je effecten van kunt verwachten die beïnvloed worden door de temperatuur.

Het eerste wat je moet checken is of de startmotor wel voldoende spanning krijgt op de dikke pluskabel tijdens het starten. Als de spanning te laag wordt kun je nog proberen om de opgenomen stroom te (laten) meten met een stroomtang. Als een van de 2 afwijkt van de waarden die je meet bij koude motor kun je daar mee verder

Dank voor de uitgebreide reactie, ik ga me verder inlezen adhv je commentaar :)
 
Vergeet niet alle seals (o-ringen) te vervangen. Vooral aan de as. Die van mij was aan de kant van het lager vettig en stonk naar olie van binnen.

Waar kan je trouwens het beste revisiesetjes halen?
Zie ze ook op ebay maar dat durf ik niet aan.

Weinig bedrijven verkopen setjes aan particulieren...
 
Het lijkt mij beetje raar dat warmte een merkbare invloed op de prestatie van de startmotor zou hebben. In theorie mss draadbreukje of versleten koolborstels.
Wat is het probleem eigenlijk?
Haperen of moeizaam rondgaan oid?
 
Het lijkt mij beetje raar dat warmte een merkbare invloed op de prestatie van de startmotor zou hebben. In theorie mss draadbreukje of versleten koolborstels.
Wat is het probleem eigenlijk?
Haperen of moeizaam rondgaan oid?


Bij een koude start start ie moeiteloos. Bij een warme start , alles over de 5 streepjes van de tien, twee keer kuchen en niks. Laat 'm ff staan en het start weer. Ik heb dat issue eerder gehad en toen hebben ze onder garantie een andere startmotor erin gejast en was het verholpen.

Het euvel schijnt te zijn:
"If an engine fails to crank or cranks very slowly when hot, that will be due to heat sink into the starter motor. This increases the resistance in the armature causing it to draw more current and turn slower. The fix is to replace the starter motor. Nippon Denso are aware of this issue and have fixed it."
 
De starter gaat dus door de warmte te zwaar draaien en daardoor (veel) meer stroom trekken dan bij de normale start.

Een mogelijkheid is dat de behuizing door de warmte wat vervormt, en dat daardoor de rotor tegen de stator gaat aanlopen. Dat zorgt gegarandeerd voor een gigantische toename van de opgenomen stroom.

Ik vrees dat reviseren dan ook géén nut heeft, tenzij de revisie boer een specifieke oplossing voor dit probleem kent en deze op de bestaande startmotor kan toepassen. (Bijvoorbeeld: de rotor een paar tiende afdraaien). Om het goed te doen kom je waarschijnlijk alweer in de buurt van de kosten van een nieuwe...
 
Dus dat, revisie is als het altijd goed gewerkt heeft, aan slijtage onderhevig is geweest waarbij zaken buiten de toleranties vallen en vervangen worden.

Dit kan bij een startmotor dus feitelijk alles al zijn behalve de behuizing zelf (hoewel de magneten daar wel aan vastgelijmd zijn en je die niet makkelijk los vervangt).

Afhankelijk van de oplossing van nippon denso zou je kunnen kijken of je een aangepaste tweedehands of zelfs aangepast onderdeel kan scoren. Mocht het dan nog nodig zijn kan je altijd nog reviseren.

Wanneer de stator tegen de magneten aanloopt heb je dus 2 opties: aangepast anker of aangepaste behuizing / stator.
 
Om te beginnen kan je natuurlijk een test doen om bepaalde problemen uit te sluiten.
Als de motor warm is een (dikke) kabel direct van de accu + naar de startmotor.
Daarvoor kan je voor tijdelijk ook een externe 2e accu gebruiken.
Eerst wil die niet/ slecht starten en dan nog steeds niet dan is probleem in de startmotor.
Als bij kortgesloten kabel zelfde probleem dan startmotor naar revisie.

Als er duidelijk verschil in werking, dan zit probleem in de aansturing/ schakelaars, ect.

Startmotor naar revisiebedrijf brengen met aangeven warmte-probleem en oplossing van fabrikant.
Als bedrijf meldt dit probleem ook beoordelen/ oplossen dan vraag naar garantie-voorwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Alleraardigste mensen, de startmotor van mijn Street Triple 08 heeft kuren bij een warme start.

Ik heb dit eerder meegemaakt en is ook een officiele lezing van Triumph zelf: de motor wordt warm, de hitte straalt uit naar de startmotor en die doet het pas weer wanneer eea is afgekoeld.

Nu zijn die dingen loeiduur en een tweedehandsje zie ik zo snel even niet.

Waar kan ik in Zuid-Holland mijn startmotor laten reviseren of weet iemand een revisieset te vinden?

Andere suggesties natuurlijk welkom.

Groet,

Yop

https://www.marktplaats.nl/a/motore...4DbFCM3NIa-2vuwMHLKeRITMQtSCcwrgs9oKVKwYIXcE0
 
Dank allen voor de bijdrage, dit is zeer leerzaam en klinkt alleszins logisch. Ik ga de boel eerst eens grondiger doortesten op uw aller aanwijzingen.

@Downsider: Thanks, ik houd 'm in het achterhoofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan