startprobleem CB900 chopper

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Hallo,


Ik heb laatst mn CB900 carbs ultrasoon laten reinigen door Nitromax ( :} ) Gister het hele zooitje in elkaar gezet volgens het werkplaatshandboek, en mn motor starte in 1 keer.. Na het monteren van de gas- en chokekabels was het over met de pret.
Huidige status:

- Startmotor draait
- alle 4 bougies zijn zwart(!) en nat
- uit de bougiekabels komt een 1cm vonk
- de bougie zelf vonkt zwak (na het verwijderen van de zwarte aanslag)

Ik ga morgen nieuwe bougies halen, ik vraag me alleen af of de bougies het probleem veroorzaken of dat dit het effect is van iets anders. Ik heb de carbs dus nog niet afgesteld na de montage. Uit de natte bougies maak ik op dat de carbs verder goed zijn..

Dit is trouwens de eerste keer dat ik carbs van binnen heb gezien en ben niet zo technisch..
 
Yep, 99,99 % kans dat dat de oorzaak is

Doorgeslagen bougiekabels

Tegelijk ook de doppen vervangen (ook de kabels)

Denk niet dat je nieuwe bougie's nodig bent die hoef je alleen maar droogmaken, ik doe dat altijd met een gasflam, doordat de motor niet starte zij ze nat en zwart geworden en dan doet ie het niet weer voordat ze droog zijn
 
Laatst bewerkt:
Yep, 99,99 % kans dat dat de oorzaak is

Doorgeslagen bougiekabels

Tegelijk ook de doppen vervangen (ook de kabels)

Denk niet dat je nieuwe bougie's nodig bent die hoef je alleen maar droogmaken, ik doe dat altijd met een gasflam, doordat de motor niet starte zij ze nat en zwart geworden en dan doet ie het niet weer voordat ze droog zijn

Vreemd, want die bougiekabels en doppen zijn zo goed als nieuw. Hoe kan het dat al de bougiekabels hetzelfde probleem hebben dan?

Ik ben bezig geweest met de bobines, kan het probleem veroorzaakt worden door het verwisselen van de bobines? Het lijkt mij stug aangezien het geheel wel gelopen heeft maargoed..
 
Ja dat is goed, ik las het dat ie halverwege de kabel vonkte, want dat kan ook. Als je het eind van de kabel 1 cm van de cylinders afhoudt moet de vonk overslaan

Kan heel goed zijn dat de carburateur veel te rijk staat, de co stelschroefen zijn die er ook uit geweest? Bij goed reinigen moet dat wel, en Max is wel iemand die goed werk levert, maar die moet je nadien weer op oude stand instellen, anders slaan ze in no-time vet en nat
 
Ja dat is goed, ik las het dat ie halverwege de kabel vonkte, want dat kan ook. Als je het eind van de kabel 1 cm van de cylinders afhoudt moet de vonk overslaan

Kan heel goed zijn dat de carburateur veel te rijk staat, de co stelschroefen zijn die er ook uit geweest? Bij goed reinigen moet dat wel, en Max is wel iemand die goed werk levert, maar die moet je nadien weer op oude stand instellen, anders slaan ze in no-time vet en nat

Aha! Dat moet het haast wel zijn, ik heb hier helemaal niet op gelet eigenlijk O-) met het idee van, eerst lopen en dan naar de afstelling kijken..

Bedankt!
 
Zo gaat dat hier wel ja, maar soms ook met een gasbrander is maar net wat ik binnen bereik heb. Bougie vasthouden met een tang, want wordt heet, een vuuraansteker geeft onvoldoende warmte, en gewoon droog = droog
 
27/4 ??

Nee zit thuis, heb late dienst, ff te wachten tot ik op kan stijgen met de 130 Pk, die knapt er rond 14.00 uur weer over, moet tpt 24.00 uur, klotetijd is dat, maar vanaf volgende week gewoon 3 ploegen 06-14 14-22 en 22 - 06 dat is beter
Heb net 6.5 maand alleen maar nacht gedraaid, dat waren er 3
teveel, dus nu nog rustig aan wennen aan het leven overdag en vooral snachts slapen, schiet al aardig op, maar ben er net twee weken uit, 3 staan ervoor
 
27/4 ??

Nee zit thuis, heb late dienst, ff te wachten tot ik op kan stijgen met de 130 Pk, die knapt er rond 14.00 uur weer over, moet tpt 24.00 uur, klotetijd is dat, maar vanaf volgende week gewoon 3 ploegen 06-14 14-22 en 22 - 06 dat is beter
Heb net 6.5 maand alleen maar nacht gedraaid, dat waren er 3
teveel, dus nu nog rustig aan wennen aan het leven overdag en vooral snachts slapen, schiet al aardig op, maar ben er net twee weken uit, 3 staan ervoor

24 uur per dag / 7 dagen in de week :)

Lijkt me ook dat 6.5 maanden nachtdienst je bioritme aardig vern@#kt.. gelukkig ben ik student en heb ik tijd zat :P

knap lastig nog om op maandagochtend ergens bougies vandaan te halen trouwens..
 
Te smerige bromfietsbougies kregen wij vroeger vaak weer werkend door gewoon een ouderwetse lucifer in 1 snelle beweging vanuit aanstreek sissend in het kopje te laten branden; die aanvangstemp is erg hoog en pakt hoofdzakelijk het oppervlak in zo'n paar tellen.
 
Mooi dat ie ut goed doet weer!!

6,5 maand is idd te lang nachtdienst alleen
3 maand doe ik elk jaar achtereen, dat kan ik goed hebben
Maar nu na 4 maand, veranderd er iets in mijn lichaam
Normaal sliep ik tot 14/15 uur, en na de 4e maand soms tot savonds 19.00 uur
Dat was voor een teken van hoo stoppen en kappen ermee
Wie dit zo meeleestm doe dit nooit, want het kost je ruim een maand nadien om weer op een normaal ritme te komen. S nachts moet je dan weer leren slapen en dat is niet gezond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan