De opmerking over de spanning over het relais snap ik ook niet helemaal, tijdens het starten krijgt je startrelais 12v en gaat er 12v direct vanaf de accu naar de startmotor.
Wat ik niet lees is of je de startknop al open hebt gehad. Die wil nog wel eens vervuilen / roesten en gaat dan slecht contact maken.
Ik meng me niet zo snel in discussies maar wat de eerste alinea betreft: dat is volgens mij precies wat hij bedoelt, want iedere leek snapt dat er niet letterlijk altijd 12v naar de startmotor gaat, hij zegt ook: als je start wordt het relais geschakeld en gaat er direct 12v naar de startmotor.lijkt me perfekt normaal dat je het niet snapt, want je weet duidelijk niet hoe het werkt.
er gaat NOOIT direkt 12V naar de startmotor (of het startrelais moest aan de negatieve kant staan, maar dat ben ik dan weer nog nooit tegen gekomen, want dat zou willen zeggen dat alles van chassis/motorblok/... niet met de massa verbonden is. en probeer dan maar eens de bougies aan de massa te hangen EN ze te isoleren van het blok ...) want dan zou de startmotor draaien van de moment dat je de accu aansluit.
iedere weerstand veroorzaakt een spanningsval. de weerstand over relaiskontakten zou verwaarloosbaar klein moeten zijn -liefst meet je gewoon geen verlies. dus om simpel de staat van de kontakten te testen meet je de spanning over het relais.is ook nergens voor nodig, want als je TS zijn post goed leest, zie je dat er steeds iets (daarom niet altijd het gewenste) gebeurt als hij op de knop gebeurt, kan alleen als die knop ook effektief zijn werk doet.
lijkt me perfekt normaal dat je het niet snapt, want je weet duidelijk niet hoe het werkt.
psssssOnnodige reactie en ondertussen weten we beide nog niet wat je precies bedoeld en wat je nu precies hoe moet meten.
Bedoel je niet weerstand meten zodra je het relais inschakelt? Uiteraard afgekoppeld en even ingeschakeld met een 9v batterij ofzo.
Dat zou in mijn beleving meer vertellen dan de spanningsval meten (waarbij je ook de basisspanning moet weten, laat die nu flink fluctueren op motorvoertuigen in het algemeen, zeker tijdens het starten).
En dat met de startknop, los van het kunnen blijven hangen is een startknop vaak niets anders dan maak contact met 2 (wolfram?) contactpunten en een veer.
Deze contacten kunnen (ondanks de lage stroom) inbranden en slecht contact maken of gewoon smerig worden. Overigens kan je de contacten vaak niet schuren i.v.m. de coating die er op zit, mits niet te prijzig kan je ze beter vervangen.
Ik heb bij mijn vorige motor gehad dat het contact aan 1 kant ingebrand was. Omdat zo'n knop niet helemaal spelingsvrij is deed de knop het beter wanneer ik hem omhoog duwde en indrukte.
Schoonmaken met een beetje alcohol en een wattenstaafje.
Baat het niet dan schaad het niet!
EDIT:
Dergelijke contacten kan je niet schuren:
[afbeelding]
Zoiets volgens mij wel mits het recht gebeurd (moeten volledig sluiten/contact maken):
[afbeelding]
Modbreak:
rustig...
Je moet juist bij hoge amperages spanningsval meten.Wat heb ik mis dan, want daar leer ik ook weer wat van. Shut thefuck up heeft niemand wat aan.
als er een te grote weerstand is over de kontakten, heb je een spanningsval : de kontakten zijn dan eigenlijk een weerstand.
dus zet je je meetpennen op beide kontakt-aansluitingen en duwt op de startknop. meet je 0V (of pakweg maximaal 0.5V), zijn je kontakten in orde. meet je meer, is er een weerstand tussen beide meetpennen en ga je wel iets meten. net hetzelfde als je over een lamp/andere weerstand zou gaan meten. als de kontakten geen verbinding maken (je duwt niet op de knop of ze zijn kapot), heb je een oneindige weerstand en ga je dus gewoon de baterijspanning meten.
Dat zou in mijn beleving meer vertellen dan de spanningsval meten
Heb je het stekkertje wat het startrelais bediend al gecontroleerd?
Was bij de oudere types altijd een probleem.Vastzetten met een tierap oid kan helpen.