Startprobleempje Buell XB9SX

Metal_head

MF'er
1 jun 2009
126
0
Gouda
Facebook
Ik heb sinds kort een Buell XB9SX uit 2005.
Nu lijkt het alsof bij het starten de startmotor soms de boel niet rondkrijgt. Ik moet dan een aantal keren loslaten en weer op de startknop drukken en dan gaat hij wel rond en start de motor normaal.

Nu dacht ik eerst aan de accu. Het is koud en de motor heeft de hele winter stilgestaan, dus een redelijk logische gedachte. Echter mijn druppellader denkt er anders over. Die springt binnen een paar seconden van laden naar vol. Is dat wellicht ook een signaal dat de accu aan het sterven is of is de accu gewoon echt vol?

Als het de accu niet is, zou dan de startmotor of solenoid bijna dood zijn?
 
Als je accu na deze startpogingen op de druppellader(optimate) na een aantal seconden op groen springt is er degelijk echt wel wat aan de hand met je accu. Meest waarschijnlijke is dat deze z`n lading niet vast kan houden.
Kijk ook je minkabel na of deze goed vast zit .
 
Laatst bewerkt:
Mijn neef heeft dit ook gehad(XB12), startmotor wilde de boel soms niet ronddraaien, en bovendien startte zijn xenon soms niet.

Accu tester van mn werk meegenomen: accuspanning was gewoon 13,8 volt (perfect dus), en startvermogen 35%.

Conclusie: Waarschijnlijk is je accu overleden. :Y
 
Laatst bewerkt:
een buell zijn batterij moet in goede staat zijn om te kunnen starten
als de mijne iets te lage spanning heeft dan slaagt hij gewoon door (na 4 weken stilstand is dat ongeveer)

de mijne heeft ook altijd moeite om hem in gang te trekken maar dat is normaal voor een 12, voor een 9 weet ik dat niet
 
Laatst bewerkt:
Heb gisteren bij een garage de accu laten doormeten en laten testen op 200 CCA (de accu hoort 160 aan te kunnen, maar de tester ging niet lager dan 200) en de accu slaagde test na test. Misschien dat de accu toch nog niet dood is.

Volgende stap is maar even kijken of de accu nog wel wordt opgeladen tijdens het rijden, wellicht zit daar het euvel... De accu hangt nu op de druppellader zodat hij deze week even goed kan opladen. Dan kan ik van het weekend even testen of de accu wel oplaadt tijdens rijden.

Ik dacht dat je dan moest meten of de spanning over de accu omhoog gaat als de motor loopt, toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan