Stationair draaien: bij warm weer niet, bij koud weer wel

Guido Brasletti

Die hard MF'er
31 okt 2003
370
0
Utrecht
Damesch/ heren techneuten... Ik zit met het volgende:

Afgelopen zomer ging mijn motor steeds vaker slecht stationair draaien. Koude of warme motor had hier weinig invloed op. Ik heb vaak met de stationair stelschroef geprobeerd het te verhelpen, maar dat lukte niet echt. Ik dacht: ik ga in de winter wel effe de hele carburatie boel goed schoonmaken.

Maar de afgelopen tijd met het koude weer loopt hij juist wel weer redelijk stationair. Koude of warme motor heeft geen invloed, maar de buitentemperatuur kennelijk wel. Ik ben alsnog van plan om de carburateurs van een schoonmaak beurt te voorzien, maar kan dit fenomeen ook duiden dat het probleem ergens anders zit? De rubbers tussen carburateur en spruitstuk zijn zo kort dat je van buiten af alleen maar klemmen ziet en zo goed als geen rubber, maar het ziet er niet uit alsof die erg verdroogd zijn en valse lucht aanzuigen.

Iemand een idee waarom hij in erg koud weer wel stationair loop en met warm weer niet?
 
Damesch/ heren techneuten... Ik zit met het volgende:

Afgelopen zomer ging mijn motor steeds vaker slecht stationair draaien. Koude of warme motor had hier weinig invloed op. Ik heb vaak met de stationair stelschroef geprobeerd het te verhelpen, maar dat lukte niet echt. Ik dacht: ik ga in de winter wel effe de hele carburatie boel goed schoonmaken.

Maar de afgelopen tijd met het koude weer loopt hij juist wel weer redelijk stationair. Koude of warme motor heeft geen invloed, maar de buitentemperatuur kennelijk wel. Ik ben alsnog van plan om de carburateurs van een schoonmaak beurt te voorzien, maar kan dit fenomeen ook duiden dat het probleem ergens anders zit? De rubbers tussen carburateur en spruitstuk zijn zo kort dat je van buiten af alleen maar klemmen ziet en zo goed als geen rubber, maar het ziet er niet uit alsof die erg verdroogd zijn en valse lucht aanzuigen.

Iemand een idee waarom hij in erg koud weer wel stationair loop en met warm weer niet?
Misschien wordt het tijd om ze eens synchroon te stellen...
Kans is groot dat je dan het schoonmaken achterwege kunt laten.
Je verteld er trouwens niet bij om wat voor motor het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Damesch/ heren techneuten... Ik zit met het volgende:

Afgelopen zomer ging mijn motor steeds vaker slecht stationair draaien. Koude of warme motor had hier weinig invloed op. Ik heb vaak met de stationair stelschroef geprobeerd het te verhelpen, maar dat lukte niet echt. Ik dacht: ik ga in de winter wel effe de hele carburatie boel goed schoonmaken.

Maar de afgelopen tijd met het koude weer loopt hij juist wel weer redelijk stationair. Koude of warme motor heeft geen invloed, maar de buitentemperatuur kennelijk wel. Ik ben alsnog van plan om de carburateurs van een schoonmaak beurt te voorzien, maar kan dit fenomeen ook duiden dat het probleem ergens anders zit? De rubbers tussen carburateur en spruitstuk zijn zo kort dat je van buiten af alleen maar klemmen ziet en zo goed als geen rubber, maar het ziet er niet uit alsof die erg verdroogd zijn en valse lucht aanzuigen.

Iemand een idee waarom hij in erg koud weer wel stationair loop en met warm weer niet?
Koude lucht bevat meer zuurstof per m2, dus veranderd de mengselverhouding.

ff de co schroeven een slinger geven.
 
Koude lucht bevat meer zuurstof per m2, dus veranderd de mengselverhouding.
ff de co schroeven een slinger geven.

Lucht bevat ALTIJD evenveel O2 per m³ ongeacht of het koude of warme lucht is: namelijk 21%. PAs bij super extreme temperaturen kan dat meer of minder zijn. Het scheelt een heel klein beetje met de luchtdruk op zeeniveau. MAAR het O2% verminderd snel naarmate je hoger (in de bergen gaat).
Wat WEL scheelt bij kou/warme lucht is de hoeveelheid vocht.
Lucht van 30°C kan tot 10 keer meer waterdamp bevatten (voor het condenseert) dan lucht van 5°C. Onder de 0°C zit er nauwelijks tot gene vocht meer in de lucht: het condenseert als vriesmist.
Anders gezegd: hoe kouder de lucht hoe droger, hoe warmer hoe vochtiger.
Hoe minder vocht hoe beter de ontbranding. Nogal wiedes ..
 
Laatst bewerkt:
Lucht bevat ALTIJD evenveel O2 per m³ ongeacht of het koude of warme lucht is: namelijk 21%. PAs bij super extreme temperaturen kan dat meer of minder zijn. Het scheelt een heel klein beetje met de luchtdruk op zeeniveau. MAAR het O2% verminderd snel naarmate je hoger (in de bergen gaat).
Wat WEL scheelt bij kou/warme lucht is de hoeveelheid vocht.
Lucht van 30°C kan tot 10 keer meer waterdamp bevatten (voor het condenseert) dan lucht van 5°C. Onder de 0°C zit er nauwelijks tot gene vocht meer in de lucht: het condenseert als vriesmist.
Anders gezegd: hoe kouder de lucht hoe droger, hoe warmer hoe vochtiger.
Hoe minder vocht hoe beter de ontbranding. Nogal wiedes ..
Er gaat gewoon meer koude lucht in een m2 dan warme lucht (luchtballon principe), dus zit er in een m2 koude lucht ook meer zuurstof
 
Laatst bewerkt:
Lucht bevat ALTIJD evenveel O2 per m³ ongeacht of het koude of warme lucht is: namelijk 21%. PAs bij super extreme temperaturen kan dat meer of minder zijn. Het scheelt een heel klein beetje met de luchtdruk op zeeniveau. MAAR het O2% verminderd snel naarmate je hoger (in de bergen gaat).
Wat WEL scheelt bij kou/warme lucht is de hoeveelheid vocht.
Lucht van 30°C kan tot 10 keer meer waterdamp bevatten (voor het condenseert) dan lucht van 5°C. Onder de 0°C zit er nauwelijks tot gene vocht meer in de lucht: het condenseert als vriesmist.
Anders gezegd: hoe kouder de lucht hoe droger, hoe warmer hoe vochtiger.
Hoe minder vocht hoe beter de ontbranding. Nogal wiedes ..


oei oei....
Haal procenten nooit met gewicht door elkaar..... beginnersfoutje bij uitstek.....

Een zuiger gaat naar beneden, en wil de ruimte erboven gevuld hebben, die vulling komt via het inlaattraject, en aangezien alles atmosferisch gebeurt, kan hij die vulling alleen maar van buiten halen.
Is de lucht 30 graden, dan haalt ie in grammen minder zuurstof binnen dan wanneer de lucht 0 graden is, de dichtheid is n.l veel groter maar de verhouding 21-79 veranderd daar niet mee.... dus koude (gekoelde) lucht vult idd beter
 
Ha lekker veel reacties, bedankt!

Het gaat in dit geval om een VF 400 F uit 83. Stellen doe ik idd met warme motor, maar heb tot nu toe alleen nog met de stationair gespeeld, niet met de andere afstellingen.

Even naar het luchtfilter kijken is ook een hele goede, daar had ik op een of andere manier nog niet aan gedacht en die kan best wel eens smerig zijn. Denk dat ik hem daarna maar weer eens naar motorXtra ga rijden om te synchroniseren en de andere afstellingen te bekijken (heb daar de benodigde spullen niet voor).

Dank voor het meedenken!
 
Er gaat gewoon meer koude lucht in een m2 dan warme lucht (luchtballon principe), dus zit er in een m2 koude lucht ook meer zuurstof

Er gaat NIET meer koude dan warme lucht in een m³.
Een m³ is een m³ en de temperatuur brengt daar geen verschil in.

1 m³ lucht bevat bij standaard luchtdruk van 1013 mbar, EN een relatieve vochtigheid van 0%, 20.9% O2. Bij 50% vochtigheid nog 20.5% en bij 100% vochtigheid slechts 20.1%. Met het wijzigen van de hoogte, ergo de luchtdruk wijzigt ook het absoluute gehalte aan O2. Relatief gezien blijft het rond de 20.5%, maar absoluut gezien verminderen de aantallen O2moleculen.
Bij een stormdepressie op zeeniveau zit al rap 2% minder maasa O2 per m³, bij hoge druk van de anticycloon, zit er tot 2% meer grammen O2 in een m³ lucht.
Op 1000m hoogte nog 90% van op zeeniveau.
Op 2700m (Stelviopas) nog 75%. en toch functioneren motoren nog op die hoogte. weliswaar met veel verlies aan power maar ze werken nog.
De temperatuur speelt nauwelijks een rol in het volume% aan O2, NOCH in het massagehalte aan O2 (toch niet bij de normale leef temperaturen).
Enkel de luchtdruk = luchtdichtheid speelt een grote rol.
En de vochtigheid een kleinere rol.

Dus ... het volume% wijzigt een klein beetje met de vochtigheid (op zeeniveau)
Het massagehalte in O2 wijzigt drastisch met de luchtdruk=hoogte.

Haal inderdaad nooit volume% en massa dooreen, en zeker niet bij een open systeem zoals de atmosfeer, meschien wel bij hermetisch afgesloten systemen zoals een drukdichte snelkookpan ... maar dat zijn dan beginnersfoutjes natuurlijk ...
 
sorry m2 had in mijn posts natuurlijk m3 moeten zijn :z

Er gaat NIET meer koude dan warme lucht in een m³.
Een m³ is een m³ en de temperatuur brengt daar geen verschil in.

1 m³ lucht bevat bij standaard luchtdruk van 1013 mbar, EN een relatieve vochtigheid van 0%, 20.9% O2. Bij 50% vochtigheid nog 20.5% en bij 100% vochtigheid slechts 20.1%. Met het wijzigen van de hoogte, ergo de luchtdruk wijzigt ook het absoluute gehalte aan O2. Relatief gezien blijft het rond de 20.5%, maar absoluut gezien verminderen de aantallen O2moleculen.
Bij een stormdepressie op zeeniveau zit al rap 2% minder maasa O2 per m³, bij hoge druk van de anticycloon, zit er tot 2% meer grammen O2 in een m³ lucht.
Op 1000m hoogte nog 90% van op zeeniveau.
Op 2700m (Stelviopas) nog 75%. en toch functioneren motoren nog op die hoogte. weliswaar met veel verlies aan power maar ze werken nog.
De temperatuur speelt nauwelijks een rol in het volume% aan O2, NOCH in het massagehalte aan O2 (toch niet bij de normale leef temperaturen).
Enkel de luchtdruk = luchtdichtheid speelt een grote rol.
En de vochtigheid een kleinere rol.

Dus ... het volume% wijzigt een klein beetje met de vochtigheid (op zeeniveau)
Het massagehalte in O2 wijzigt drastisch met de luchtdruk=hoogte.

Haal inderdaad nooit volume% en massa dooreen, en zeker niet bij een open systeem zoals de atmosfeer, meschien wel bij hermetisch afgesloten systemen zoals een drukdichte snelkookpan ... maar dat zijn dan beginnersfoutjes natuurlijk ...
Waarom stijgt warme lucht? Omdat het minder weegt dan koude lucht. Dat komt door uitzetting. Een m3 warme lucht weegt minder dan een m3 koude lucht. Er zit dus minder in die m3 warme lucht. Daarom is de intercooler na een turbo zo belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Bij een lagere temperatuur is de dichtheid groter, er passen dus meer deeltjes in een m³.
volgens mij vroeg ik dit ook bij scheikunde toen ik net aan het opvoeren was (brommers) ..weet het antwoord zelfs nog ongeveer: '.. in koude lucht is meer intermoluculaire ruimte,..dus kan je die ruimte met 'benzine' opvullen en dus gaat de vulgraad omhoog en krijg je meer vermogen' .. kort gezegd, maar ik geloofde het meteen :+
 
Laatst bewerkt:
volgens mij vroeg ik dit ook bij scheikunde toen ik net aan het opvoeren was..weet het antwoord zelfs nog ongeveer: '.. in koude lucht is meer intermoluculaire ruimte,..dus kan je die ruimte met 'benzine' opvullen en dus gaat de vulgraad omhoog en krijg je meer vermogen' .. kort gezegd, maar ik geloofde het meteen :+
acabadabra voor mij.
 
Heb altijd geleerd dat koude lucht dichter is, dus meer zuurstof , dus kan er meer benzine in. Ook aan zee, meer vocht in de lucht, heeft invloed op de carb afstelling.
Ik ben maar een leek, maar ik merk wel dat m'n motor 's winters anders reageert op de choke, deze moet langer aan b.v.
Maar okee, ik laat het graag over aan de "experts".
Groeten,
Eduard,
 
Aangezien luchtDRUK in feite een alternatieve benaming is voor luchtMASSA. Kun je stellen dat 1013hectopascal aan luchtdruk een maat is voor de massa van 1m³ lucht, bij 0% vochtigheid EN op zeeniveau is de massa van 1m³ lucht = 1.293Kg/m³ ... Of die lucht nu 0°C is of 30°C mlaakt geen fluit uit.
Op zich is het correct dat warme lucht uitzet tov koude lucht en bijgevolg minder weegt per volumeeenheid. Een ballon kan enkel uitzetten door warme lucht als de omgeving naast die ballon kouder is. Bij klimaatverschijnselen als warme en koude buitenlucht komt dit ook voor: warme lucht zet uit, en duwt de kouwe lucht van zich weg, dat wordt dan de "wind" genoemd.
Wanneer je nu in het klimaat/de lucht plaatsen hebt met verschillende tempereturen heb je inderdaad verschillende luchtdichtheden, ofte verschillende luchtmassas.
Helemaal correct dus dat warme lucht minder weegt per volume dan koude, ware het niet dat de buitenlucht geen gesloten systeem is dat grote verschillen in luchtdruk naast elkaar laat bestaan.
Anders gezegd: lucht van 30°C en 1013hPa bevat evenveel O2 moleuculen als lucht van 0°C en 1013hPa. De O2 moleculen bewegen wel sneller in warme lucht (> Brownsiaanse Beweging) maar er zijn er evenveel als in koude lucht.

Koude atmosfeer is minder dicht dan warme: hij kan minder H2O moleculen bevatten.
Koude lucht is dus gunstiger voor de cx > minder luchtweerstand.
 
Daarom moet je een mild getunede tweetakt ook anders afstellen in de winter ,omdat t allemaal niets uitmaakt.
Dat iedere motor in de winter armer loopt heeft niets met luchtdichtheid te maken ??

Bij mij wel hoor
 
op zeeniveau is de massa van 1m³ lucht = 1.293Kg/m³ ... Of die lucht nu 0°C is of 30°C mlaakt geen fluit uit.

Op zich is het correct dat warme lucht uitzet tov koude lucht en bijgevolg minder weegt per volumeeenheid.

-O-

en dan heb ik het nog niet over de andere fouten die je hebt geschreven om maar nie tte ver off topic te gaan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan