Stilvallen tijdens het rijden

16 jan 2011
41
0
Genk
Gisteren ben ik met de moto gaan rijden (kawasaki 454 LTD) en alles verliep goed.
Vandaag ben ik weer gaan rijden, de eerste 50km gingen goed en daarna is de moto 2x op 300m stilgevallen.

Toen kreeg ik de moto niet meer naar eerste geschakeld, is in 2e blijven staan.
Als ik dan een beetje naar voor duw dan krijg ik hem wel in eerste of neutraal gezet.
Ik kan de moto nog steeds starten, maar wanneer deze in neutraal staat en ik duw gewoon vooruit dan is het precies alsof er iets aan het schuren is tegen mekaar.

Nu vroeg ik mij af wat het probleem zou kunnen zijn?
De ontsteking is volledig vernieuwd en het verleden van de motor is onbekend.

Ik heb de koppelingsplaten + veren nagezien, de veren zijn sowieso aan vernieuwing toe. En de platen moeten nog opgemeten worden maar deze zullen vermoedelijk ook vervangen mogen worden.
Zou het aan de koppelingsplaten+veren liggen?



Ondertussen is het mij opgevallen dat de motor ook afslaat als de temperatuurmeter maar half staat als de moto stilvalt, en zodra de moto wat is afgekoelt kan ik terug starten.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Stilvallen kan zijn vanwege de jiffy schakelaar.
Dat is een beveiliging tegen wegrijden met je zijstandaard uitgeklapt.
Als het daar een beetje los zit kan dat het zijn.

Voor de rest klinkt het als versnellingsproblemen. Niet fijn dus.
Zat er wel genoeg olie in je blok?
 
Er zit genoeg en nieuwe olie in de blok.
De jiffy schakelaar is vermoed is doorgesmolten waardoor het contact altijd gesloten is, maw als de zijstandaard zou opstaan zelfs dan kan je de moto starten.
Maar uiteraard kan het wel zijn dat de aansluitcontacten los zitten.
Morgen is controleren.
 
als de motor in neutraal staat en je duwt zelf de motor voor en achteruit, dan kan het schurende geluid niet van de koppeling komen.
het is goed mogelijk dat je de aandrijfriem hoort knarsen.

overigens is het normaal dat je de motor heen en weer moet schommelen om bij stilstand en motor uit, te kunnen schakelen.
een bak van een motorfiets moet draaien om te kunnen schakelen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik de jiffy schakelaar doorgemeten. Bij mijn weten zou dit een gesloten contact moeten zijn, dus met een meter op piepstand zou ik dan een piep moeten horen als ik tussen de contacten meet.
Dat gebeurt dus niet, ook niet als ik de schakelaar induw.
Heb de jiffy ertussenuit gehaald en rechtstreeks doorverbonden. De motor gaat aan (dit deed die ook met de jiffy ertussen!).
Nadat de motor 15min heeft opgewarmd ben ik een 5 km gaan rijden, geen problemen gehad en toen ik even stilstond (draaiende motor) en ik wou terug vertrekken was er ook geen probleem maar 3sec later viel de motor uit.
Het starten erna lukt nu ook niet meer, net niet eigenlijk.
Op de temperatuur te zien is de motor half warm, als ik die even laat staan waardoor die dus afkoelt dan start ie wel weer totdat ie weer een punt heeft bereikt dat ie terug uitvalt.

wat zou ik hieraan kunnen doen?
 
kan het uitvallen niet komen door dat er gewoon troep in de vlotters zitten of in de tank? die door de slang in de carb komen en daar voor verstopping zorgen (oude benzine/vuil/regenwater etc.)?

dat schuren in zn vrij zou iets met de aandrijfriem kunnen zijn, motor even met t achterwiel van de grond en draaien eraan.. beste met 2 man dan kan de een draaien en de andere op verschillende plekken luisteren.

ik denk wel met je mee, maar ken dit blok ook niet dus weet niet wat de kwalen precies zijn..

succes!
 
De carb zijn nogtans onlangs gereinigd geweest, maar het zou uiteraard mogelijk zijn. De ontluchtingsgaten van de tank zijn allersinds in orde.
In de tank zit van het begin nieuwe benzine in, de tank zelf was oorspronkelijk toen ik deze aankocht volledig gereinigd.
 
controleer eens of de bougies nog vonken op het moment dat de motor uitgevallen is of niet meer wil starten.
als de bougies niet meer vonken zouden de bobines stuk kunnen zijn.
een eigenschap van bobines/spoelen is dat ze het in koude toestand goed kunnen doen, en zodra ze opwarmen er mee ophouden.

ook de pickup spoeltjes (waar de ontsteking zijn signaal vandaan haalt) kennen dit verschijnsel.
 
Zit er een extra benzinefiltertje in de leiding? Checken of er een pijl op staat en zo ja, of die in stroomrichting wel naar de carbs wijst en NIET naar de tank.

Bij verkeerd-om aantreffen, niet omkeren maar vervangen.
 
Zit er een extra benzinefiltertje in de leiding? Checken of er een pijl op staat en zo ja, of die in stroomrichting wel naar de carbs wijst en NIET naar de tank.

Bij verkeerd-om aantreffen, niet omkeren maar vervangen.


De benzinefilter zit in de tank zelf met het kraantje.
Er zit geen extra benzinefilter in.
Eergisteren had ik totaal geen problemen met de motor en nu ineens wel.
Ik ga is carbreiniger ingooien en dan op zijn standaard gas geven en anders de carbs terug reinigen.

Ik merk wel dat de bougies niet fel vonken. Het zijn nieuwe, nieuwe doppen en nieuwe kabels.
 
Gisteravond de moto gaan halen waar ik hem heb moeten laten staan.
De motor ging weer direct aan met de choke op, even laten warm lopen, choke af en terug vertrekken.
De motor gaat perfect als ie niet te warm loopt.
Nu was het wel zo dat als ik de gas open draaide hij wat terughoudend was en daarna ineens wel vooruit vloog.

Wat zou het beste zijn, de carbs reinigen en eventueel reviseren of carbsreiniger in de tank toevoegen?
 
Het probleem is opgelost.

2problemen:
A: de tank heeft dus een vacuumkraan, de leiding die voor de vacuum zat die zoog valse lucht.
B: Synchronisatie van de carburateur :-)

Vandaag een 50miles gaan rijden en het gaan goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan