jeroen.k

MF'er
11 feb 2007
108
37
zwolle
Beste Leden,

Mijn Transalp XL600 (uit 1990) rijdt super fijn erg fijne motor, erg blij mee.

Nu doet echter het volgende probleem zich voort sinds een tijdje. Wanneer ik gas geef rustig is er niet veel aan de hand, alleen als ik rustig rij en opschakel begint de motor te haperen ipv wat te bokken (normaal is het eerder wat stotterend, bokkend ipv haperen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Daarnaast is het zo als ik wat meer gas geef en wat meer toeren maak deze rond de 3/4 duizend toeren ook soort van wegvalt en vrij snel weer oppakt, echt even een dip als het ware. Het lijkt of hij dan juist net iets te veel of juist te weinig benzine krijgt. Lastig uitleggen ik al proberen er een videotje van te maken en deze hier nog te delen.
Gisteren nog een stuk gereden en het leek ook erger te worden. Naast het bekende af en toe ploffen van de uitlaat, niet hard, kwam daar ook een iets wat donkere rookplofjes bij. Een vriend van me die achter mij reedt rook de motor ook en zei dat hij ook af en toe klein vlammetjes zag uit de uitlaat.

Ik heb ook even geprobeerd de gasnaalden iets hoger te zetten (door een klein O ringetje er tussen te doen), dit leek heel iets te helpen, maar het is nog niet weg. Wat ik ook geprobeerd heb is om grotere sproeiers erin te zetten heb toen een slag groter geprobeerd 132 maar hierdoor werd het beroerder (dit was voor ultrasoon reinigen) van de carburateur. Nu weer originele maat erin gedaan volgens handboek manual.
Ook heb ik met de pilot screw geprobeerd om telkens een slag te draaien en stukje te rijden, verder uit, en ook verder in om te kijken of er veel verschil was (in positieve zin), maar dit bleef uit helaas. CDI's heb ik getest door twee nieuwe te monteren, helaas geen verschil. Ook nieuwe bougies (even de makkelijkste twee) liep toen wel iets beter. Maar nog niet zoals het hoort. Wat opvallend was, is dat de voorste cilinder snel warm werd en de achterste wat minder snel. De voorste bougie was matzwart van kleur (foto van bijgevoegd) en de achterste wit/grijzig(foto van bijgevoegd). Ik heb met de stelschroef de voorste wat minder rijk gezet en daardoor, na een stuk rijden gekeken en deze is nu vergelijkbaar met de achterste cilinder bougie. Echter loopt hij er niet veel beter op.

Wat er verder (eerder en nu) gedaan is:
Het blok is gereviseerd (+- 2500km geleden) en heeft originele carburateur (de instelling zijn zoals vermeld in het werkplaatshandboek, 2 - 1/4 slag, en sproeiers voor 128 en achterste cilinder 130). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd. Inlaatrubbers zijn ook vernieuwd. De motor is na de revisie voorzien van nieuwe bougies, inlaatrubbers.

De carburateur is gisteren ultrasoon gereinigd en voorzien van revisie setje: Nieuwe sproeiers (stationair + hoofdsproeiers), filtertjes, vlotters, andere complete gasnaalden, en afdicht rubbers van de vlotterbak (gisteren gedaan) maar helaas geen verschil en ik tank altijd 98 (is geen oude benzine). Ook zijn de carburateurs gesynchroniseerd zowel voor het ultrasoon als ernaast (voor de zekerheid).

Hopelijk heeft iemand hier nog een idee wat het zou kunnen zijn, zodat ik dat kan proberen en uit sluiten?

Alvast dank.
 

Bijlagen

  • IMG_3431.JPG
    IMG_3431.JPG
    391,4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_3468.JPG
    IMG_3468.JPG
    125,4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_3471.JPG
    IMG_3471.JPG
    92,2 KB · Weergaven: 41
Dat hoop ik ook voor je, je stopt er genoeg moeite in iig!

Maar, zo denk ik, wat kan het stotteren met de benzinepomp voor directe relatie hebben. Als de pomp werkt houdt deze het benzinepeil in de vlotterkamers op peil. Werkt de pomp niet, dan zal uiteindelijk het benzinepeil te laag worden en de motor te arm lopen en eventueel afslaan

Maar toch niet stotteren en haperen opleveren?
Lijkt mij ook. Maar ik sta tegenwoordig nergens meer van te kijken. Ooit een keer een motor gehad, liep perfect ineens deed die niks meer. Bougie vonkte, kreeg benzine. Maar sloeg niet aan. Het geek was de bougie vonkte mooi blauw, maar toch een andere bougie geprobeerd en toen deed hij het direct. Ik ga het zo proberen of de pomp 'hert' verschil gaat maken of dat ik deze ook kan uitsluiten.
 
Er zijn uiteindelijk andere cilinders op gekomen de oude waren te ovaal.
Een behoorlijk versleten en gebruikte motor na meer dan 30 jaar dus,... alles is even oud en versleten op die fiets inmiddels,....waar moet je beginnen,..lastig hoor. Ik heb er meer dan 20 jaar tienduizenden kilometers (uren en uren) op gereden,....gingen echt nooit mechanisch stuk,....
 
Niet alles is versleten, oud etc, alles is ongeveer veranderd, het blok heb ik laten revisieren en gok dat ongeveer alles aangepast/vernieuwd etc is. Complete historie weet ik niet maar er is juist heel veel aan gebeurd.
 

Bijlagen

  • 6.JPG
    6.JPG
    448,2 KB · Weergaven: 54
Niet alles is versleten, oud etc, alles is ongeveer veranderd, het blok heb ik laten revisieren en gok dat ongeveer alles aangepast/vernieuwd etc is. Complete historie weet ik niet maar er is juist heel veel aan gebeurd.
Dat er zoveel aan verandert is maakt hem niet automatisch beter, ik bedoel het niet rot.
 
Oke heel apart, maar na het vervangen van de benzinepomp begon de toerenteller raar te doen. Die gaf voorheen juiste waardes aan.
Transalp heeft het 'probleem' dat als een cdi kapot is de toerenteller gek doet. Dat was bij mij niet het geval, ook meerdere cdi's getest en geprobeerd. Na de wissel van benzinepomp begon deze dus raar te doen waardes 0 -50 - 250 zakkend weer naar lagere getallen. Toen Ook twee nieuwe cdi's erin gedaan en het probleem lijkt opgelost, ik ben nog een beetje huiverig maar het lijkt alsof het een combinatie was van pomp en cdi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Kijken of je de (defecte)CDI`s open kunt maken en de solderingen kunt bekijken .
Vermoedelijk liggen onderdelen niet meer vast in de tin.
If so dan doorsolderen dan is deze weer ok .
 
Oke heel apart, maar na het vervangen van de benzinepomp begon de toerenteller raar te doen. Die gaf voorheen juiste waardes aan.
Transalp heeft het 'probleem' dat als een cdi kapot is de toerenteller gek doet. Dat was bij mij niet het geval, ook meerdere cdi's getest en geprobeerd. Na de wissel van benzinepomp begon deze dus raar te doen waardes 0 -50 - 250 zakkend weer naar lagere getallen. Toen Ook twee nieuwe cdi's erin gedaan en het probleem lijkt opgelost, ik ben nog een beetje huiverig maar het lijkt alsof het een combinatie was van pomp en cdi.
Nou, wat een geluk bij een pech dan!
Pech: kapotte CDI, geluk: vervanger op voorraad.
 
Leuke plaatjes!! Hij wordt goed gebruikt in ieder geval*O*.......over je probleempjes, ik weet waarom je de andere 2 bougies niet los haalt (zitten echt v.k.((volkomen kut)), maar misschien had het beeld v/d 4 bougies samen iets duidelijker gemaakt.
 
Leuke plaatjes!! Hij wordt goed gebruikt in ieder geval*O*.......over je probleempjes, ik weet waarom je de andere 2 bougies niet los haalt (zitten echt v.k.((volkomen kut)), maar misschien had het beeld v/d 4 bougies samen iets duidelijker gemaakt.
Ik heb ze ook allemaal vervangen.
Het was meer dat ik tussendoor de bougies wilde controleren, en daarbij was het makkelijkste even de twee makkelijkste te bekijken.

Goed gelukt hoor deze transalp.
Mooi gemaakt.
Dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan