stroom aansluiting voor navigatie

gilbertpunt

Rookie
27 jan 2012
6
0
hallo allemaal,

ik heb een suzuki gsf 1200 n uit het jaar 2005
en wil een stroom aansluiting maken op de motor
om mijn navigatie op te laden tijdens een motor rit.

dus mijn vraag is hoe kan ik dit het beste doen?


Groetjes Gilbert Punt
 
Gilbert ,

Zoek in je motor een stroomdraad +12v , maar die enkel stroom afgeeft na het omdraaien van uw contactsleutel , plaats tussen uw stroomdraad en uw toestel een zekering tussen van 3Amp . meer is niet nodig voor een GPS

Dit is beter , anders kan het gebeuren dat je eens zonder stroom zit op u batterij .
 
1. Koop een 12V USB autoadapter van 3 euro.
2. Maak hem open
3. zaag de 'punt' van de behuizing af
4. soldeer draadjes op de GND en 12V
5. maak de behuizing weer dicht
6. vul alle gaten met siliconenkit
7. monteer het geheel ergens waar geen water kan komen (onder een kuipdeel).
8. sluiten de GND en 12V ergens op een geschakelde 12V aan, bijvoorbeeld je koplamp
9. Steek een doodgewone USB kabel in de lader. Eventueel vastlijmen.
10. Trek de USB kabel netjes langs de bekabeling naar het stuur toe. Bevestig met ty-raps.
11. zorg dat bij je stuur de USB kabel een beetje vrije beweging heeft, maar pas op dat hij nergens tussen kan komen

Klaar. :)

Dit kun je ook gebruiken, zit de kabel al aan en stekker is waterdicht: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...=856740&no_brotkrumennavi=1&zhmmh_area_kz=8A#. Maar dan moet je wel een kort kabeltje gebruiken tussen de stekker en je naviapparaat

Ik heb zelf wel eens gedacht om dit te gebruiken: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate...=856742&no_brotkrumennavi=1&zhmmh_area_kz=8A#. Maar dan moet hij ergens in mijn kuip en moet ik alsnog een USB kabel naar het stuur trekken. Dan is het beter om meteen maar een vaste kabel naar het stuur te leggen. En dan zijn de eerste twee opties beter. :)
 
Laatst bewerkt:
De meeste navigatieapparaten hebben USB. En USB is 5V, niet 12V. Dus vandaar zo'n apparaatje, zoals ik beschreef.

Maar sommige apparaten hebben een voet waar een voeding in zit. Zoals de TomTom Riders. Bij de nieuwe Urban rider zit overigens geen voet met een voeding, maar eentje zonder voeding. Die moet je apart kopen.
 
hallo allemaal,

bedankt voor de snelle reactie.
ik ben wel geïnteresseerd in dat kabeltje die al waterdicht is maar kan de link niet openen.

ik heb een tomtom via 110 voor in mijn auto.
heb een waterdicht tasje gekocht waar hij inpast en een steun voor op de motor.
het mooiste zou zijn als ik een kabel vanaf mijn koplamp richting de navigatie zou kunnen doen.

maar wat voor kabel heb ik dan nodig?
en hoe kan ik zien welke kabel ik nodig heb van de koplamp?

Groetjes Gilbert
 
maar dan heb je altijd stroom op je sigaretten aansterk aansluiting staan.
loopt je accu dan niet leeg?

ik denk dat ik dat dan maar ga doen.

ik heb het tasje bij conrad gekocht via internet.
je heb verschillende waterdichte tasjes.
bij veel tasjes zit al een beugel bij.

maar ik heb een tasje gekocht met een universeel 4 punts aansluiting aan de achterkant.
dan kan je zelf de gewenste beugel kopen.
 
maar dan heb je altijd stroom op je sigaretten aansterk aansluiting staan.
loopt je accu dan niet leeg?

ik denk dat ik dat dan maar ga doen.

ik heb het tasje bij conrad gekocht via internet.
je heb verschillende waterdichte tasjes.
bij veel tasjes zit al een beugel bij.

maar ik heb een tasje gekocht met een universeel 4 punts aansluiting aan de achterkant.
dan kan je zelf de gewenste beugel kopen.

Je accu kan enkel leeglopen als er een verbruiker op aangesloten is, dewelke niet gecompenseerd wordt door je laadsysteem.
Contact aan = rijden met je motor = bijladen.
Contact uit = geen spanning dus ook geen stroomverbruik.
Tenzij je ergens met een grote lekstroom zit, maar dat is dan weer een ander verhaal, dat met deze manier van aansluiten niks te maken heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 3-polige dinplug (microfoonplug, vastschroefbaar) rechtstreeks op de accupolen aangesloten. Deze is normaal met een schroefdop afgesloten. Als ik de navigatie ga gebruiken prik ik de voedingskabel van de Zumo daarin. Aan mijn druppellader heb ik net zo'n stekker dus die kan bij langere stilstand de accu op pijl houden via datzelfde contact. Ik heb een klokje dat blijkbaar toch nogal wat stroom verbruikt.
 
maar dan heb je altijd stroom op je sigaretten aansterk aansluiting staan.
loopt je accu dan niet leeg?

Het mooiste is de aansluiting te maken met een relais, dat geschakeld wordt via een draad van je contact. Het relais (eigenlijk gewoon een schakelaar die je met stroom aan- en uitzet) gooit dan de stroom op je 12v aansluiting pas open met het contact aan.

Het advies bij een satnav met oplaadbare batterij is die geschakeld aan te sluiten, zodat hij nooit je accu leeg kan trekken.
 
Wat je ook kan doen is gewoon rechtstreeks op de accu, en dan een schakelrelais er tussen zetten die is geschakeld aan bijvoorbeeld je verlichting. Ik heb dit zo gedaan voor mijn handvatverwarming, maar dat kan natuurlijk ook voor je navigatie. + van het relais loopt via het achterlicht, dus de handvatverwarming werkt alleen als de verlichting brand. Aangezien de verlichting alleen werkt met ingeschakeld contact, is dat voor de verwarming dus ook het geval. Voorwaarde natuurlijk dat je wel het licht aan hebt, maar dat heeft vijwel iedereen toch altijd wel, en kan bij veel moderne motoren niet eens uit.

Edit: JanB was me net voor, te langzaam getikt dus :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het voordeel van rechtstreeks op de accu dat je bij vertrek al kan programmeren als het contact nog uit staat. Verder bij een kleine tussenstop waarbij de Zumo in de houder blijft zitten blijft de route intakt en krijg je geen gekke meldingen van "moet ik naar het beginpunt toe" of iets dergelijks.
 
Ik vind het voordeel van rechtstreeks op de accu dat je bij vertrek al kan programmeren als het contact nog uit staat. Verder bij een kleine tussenstop waarbij de Zumo in de houder blijft zitten blijft de route intakt en krijg je geen gekke meldingen van "moet ik naar het beginpunt toe" of iets dergelijks.

Ik weet niet of het bij elke Zumo zo is, maar in principe kan hij gewoon aangezet worden zonder dat het contact aanstaat, alleen hij wordt dan niet opgeladen. Ook vraagt hij bij het wegvallen van de spanning of hij door moet gaan op batterijspanning, of uit moet gaan. Weet niet of ze dat allemaal hebben, maar die van mij in ieder geval wel.

Ik schakel alles altijd voor de zekerheid via het contact, omdat ik dat soort dingen geheid vergeet uit te zetten... Heb ik met de handvatverwarming ook altijd.
 
Ik vind het voordeel van rechtstreeks op de accu dat je bij vertrek al kan programmeren als het contact nog uit staat. Verder bij een kleine tussenstop waarbij de Zumo in de houder blijft zitten blijft de route intakt en krijg je geen gekke meldingen van "moet ik naar het beginpunt toe" of iets dergelijks.

Is bij mij sowieso geen probleem, ook al staat deze niet rechtstreeks op de accu maar wel achter contact.
Heeft nog zoiets als interne accu, dewelke na oplading nog een tijdje op eigen kracht voortgaat.
Contact af/gps aan = werken op eigen stroomvoorziening
 
Ik vind het voordeel van rechtstreeks op de accu dat je bij vertrek al kan programmeren als het contact nog uit staat. Verder bij een kleine tussenstop waarbij de Zumo in de houder blijft zitten blijft de route intakt en krijg je geen gekke meldingen van "moet ik naar het beginpunt toe" of iets dergelijks.

???
Mijn Zumo kan ik ook programmeren als hij op z'n eigen batterij werkt.
Bij een rit, als ik ergens stop en het contact uitzet, vraagt de Zumo me of hij door moet gaan op de batterij. Als ik "ja" toets gaat ie gewoon door. Maar ook als je 'm uitzet krijg je daarna geen gekke vragen, mits je 'm niet 5 kilometer verderop pas aanzet oid.
 
Waarom toch elke keer een relais? Zo'n GPS trekt nauwelijks stroom; gewoon aftakken van stadslicht, achterlicht of zo. Contact uit > spanningsloos.

Aftakken van rem- of knipperlichten zou ik niet doen.
 
Waarom toch elke keer een relais? Zo'n GPS trekt nauwelijks stroom; gewoon aftakken van stadslicht, achterlicht of zo. Contact uit > spanningsloos.

Aftakken van rem- of knipperlichten zou ik niet doen.


:^

Kentekenplaatverlichting is meestal afzonderlijk afgezekerd en bij die bekabeling kom je vrij gemakkelijk bij.
 
hallo allemaal,

ik ben er over uit hoe ik het wil gaan doen.
ik heb een kabel(tomtom voedingskabel) gelegd vanaf mijn stuur naar mijn zadel.

onder mijn zadel wil ik een aansluiting gaan maken vanaf mijn achterlicht naar een 12 volt sigaretten aansteker.

wil dan wel dat hij via het contact geschakeld word.
maar hoe krijg ik dit voor elkaar?
welke kleur kabels moet ik dan aansluiting?

Groetjes Gilbert
 
Je achterlicht wordt toch al door je contact (en een evt. lichtschakelaar) geschakeld?
De sigarettenaanstekeraansluiting heeft de plus in het midden. Welke kleur je moet hebben, dat verschilt per motor. Heb je de beschikking over een schema? Een multimeter is ook wel handig, al was het maar om te controleren of je het goed gedaan hebt. Verkeerd-om aansluiten=apparatuur frituren...
 
bedankt voor de info.

dus het midden van de sigaretten aansteker is de plus.
nu heb ik eigenlijk alleen nog een stroomschema van me motor nodig.

hoe kan ik hier aan komen? het liefst gratis

ik heb een Suzuki Gsf 1200 bandit naked uit het jaar 2005
 
Terug
Bovenaan Onderaan