Stroom door veldspoel en ontsteking CB400F 1975

17 jan 2023
50
81
Laatst viel mij op dat de accu van mijn CB400F moeite heeft op spanning te blijven tijdens lange ritten met licht aan. In de manual staan de laadstromen per toerental en licht aan / licht uit wel vermeld, maar niet het verbruik van de veldspoel en de onsteking.

Bij niet lopende motor (contact aan) meet de de volgende waarden tussen de + van de accu en de los genomen accukabel:

- Schakelaar noodstop op uit (dus geen stroom naar de ontsteking) : 2,8- 3,0 A (dit is het totaal van de stroom door de bekrachtigde veldspoel en de signaallampjes voor oliedruk en neutraal)
- Schakelaar noodstop op aan (middenstand, dus stroom naar de onsteking / bobines) : variërend tussen 4,0 en 5,0 A (e.a. afhankelijk van de stand van de contactpunten)

In totaal dus met contact aan, motor uit, loopt er al een stroom van 4 a 5 A. Klinkt dit als bekend ?

Wanneer ik de motor laat lopen met licht uit, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 3 a 4 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbuikers (veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit. De laadspanning komt niet hoger dan 12,9 Volt, ook niet bij hogere toerentallen

Wanneer ik de motor start met licht aan, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 6 a 7 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbruikers (verlichting, veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit.

Moet ik de tabel in de manual nu interpreteren als resulterende stroom die naar de accu loopt ?, dus laadstroom - de stroom door de verbruikers ?

Als dit idd zo is dan snap ik waarom de accu langzaam leegloopt met licht aan, de accu wordt niet bijgeladen bij een toerental onder de 6 a 7 duizend rpm.

Een onbekende voor mij is de (mechanische spanningsregelaar), maar ik ben er nog niet zeker van dat dit het euvel is.

Ook heb ik de weerstand van de veldspoel gemeten, 4,6 ohm, dus goed (moet liggen tussen de 4,5 en 5,0 ohm), Gerekend met de weerstand en de accuspanning van 12,8 V klopt het stroomverbruik van de veldspoel wel. Ook heb ik de weerstand tussen de gele draden van de dynamo gemeten, alles keurig tussen de 0,6 en 0,8 ohm, eventuele afwijkingen onderling zijn mijn inziens te wijten aan de contactweerstand van de pennen en de weerstand in de draden.

Alles is volledig origineel, en dus wel 48 jaar oud. Alle contacten zijn schoon, en zijn goed. verder zie ik ook geen schade aan de draadboom, of verbrande contacten. Accu is een Yuasa loodaccu, en twee jaar geleden vervangen. De druppellader keurt de accu goed na opladen.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-08-28 om 16.31.41.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat voor lamp zit er in de koplamp? Een 50watt Halogeen is te veel, Honda adviseerde 35/35watt....
Alles is origineel, dus ook de koplamp, dus keurig 35/35 W, achterlicht idem, net zoals de knipperlichten.

Wat is de laadspanning bij nabij 3000 toeren
De laadspanning bij 3000 toeren met licht uit is iets hoger dan de initiële accuspanning, zo rond de 12,8-12,9 volt.
Met licht aan, bij hetzelfde toerental, zakt de spanning van 15,5-12,9 tot 12,3, dat resulteert dus niet een een positieve laadstroom resultante.

Gisteravond na het foutzoeken waarbij de accuspanning is gezakt van 13,45 naar 12,7-12,8.

Morgen ga ik verder met fout zoeken, de spanningsregelaar zal ik dan nameten, ook al lijkt deze in orde te zijn wbt de schakelpunten.
 
Laatst bewerkt:
Het systeem heeft een losse regelaar en losse gelijkrichter.

om te beginnen kan je het beste eerst spanning meten op de 6 polige connector van de gelijkrichter.
Zonder verlichting bij 4000rpm eerst de gelijkspanning op de rode en groene/zwarte draad .
dan wisselspanning tussen de gele draden, tussen 1 en 2, tussen 2 en 3, en tussen 1 en 3.

Komt de spanning op de connector in de buurt van de 14 volt of meer dan is er spanningsverlies in het gedeelte naar de accu,
als je in dit geval kruislings van de connector naar de accupolen gaat meten kan je zien of het probleem in de massa zit of in de plus draad (zekering).

De drie spanningen die je meet met de wisselspanning meting moeten ongeveer gelijk zijn, is hier verschil dan kan er een probleem zijn met de dioden in de gelijkrichter of je hebt wat vaak voorkomt overgangsweerstand in de draden van de spoel / stator, dat kan een stekker in de 6 polige connector zijn of een van de ronde connectors kort bij de spoel/ stator.

Zijn alle gemeten spanningen op de 6 polige connector nagenoeg gelijk maar te laag dan zit het probleem waarschijnlijk in het bekrachtigings gedeelte / regelaar . Het eenvoudigste is dan om de zwarte (+12V vanaf het contact) en de witte draad ( voeding naar de spoel) op de regelaar los te nemen en door te verbinden. De bekrachtiging krijgt dan de volle spanning, de accuspanning moet dan direct oplopen met draaiende motor (14-15V) of meer, als dit niet het geval is kan je de witte draad eventueel rechtstreeks met een draad verbinden aan de pluspool van de accu, als deze dan wel oploopt heb je spanningsverlies van het contactslot naar de regelaar.

De 6 diodes die in de gelijkrichter zitten zijn door te meten met de diodemeting van de universeelmeter, 3 diodes naar de massa aansluiting en 3 naar de rode draad in de connector.

1695853708406.png


1695854364728.png

de ronde connectors bij de stator.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je spannings regelaar defect is
Inmiddels de (mechanische) spanningsregelaar even vervangen door een tweede exemplaar. Het gedrag is precies hetzelfde, ik sluit het nog niet uit (deze kan ook defect zijn), en dus zal ik de stappen doorlopen die zijn genoemd in de zeer uitgebreide reactie van VonDutch (waarvoor dank).

Om te beginnen kan je het beste eerst spanning meten op de 6 polige connector van de gelijkrichter.
Zonder verlichting bij 4000rpm eerst de gelijkspanning op de rode en groene/zwarte draad .
dan wisselspanning tussen de gele draden, tussen 1 en 2, tussen 2 en 3, en tussen 1 en 3.
De weerstanden van de stator waren binnen twee tienden hetzelfde en binnen de opgegeven waarde, de spanningen zeggen idd meer over de werkelijke opbrengst.

De 6 diodes die in de gelijkrichter zitten zijn door te meten met de diodemeting van de universeelmeter, 3 diodes naar de massa aansluiting en 3 naar de rode draad in de connector.

Zowel in sperrichting (zo goed als oneindige weerstand) als in de geleidingsrichting (alle combinaties ongeveer gelijke weerstand) in orde, dit heb ik als een van de eerste zaken nagemeten, omdat dit in mijn andere klassieke motoren (CB450's en CB72's) bijna altijd het issue is.

Ik ga de metingen uitvoeren en de meetwaarden toevoegen aan dit draadje.

Wat ik nog wel wil weten is hoe hoog de stroom naar de ontsteking is bij een niet lopende motor (contact aan). Deze heb ik gemeten (zie openingspost), nu is dit een four, maar in vergelijking met bv de CB450 K0 of K1 lijkt het mij erg hoog.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-09-28 om 08.38.26.jpg

de ronde connectors bij de stator.
Ik neem aan de je deze bedoeld ?
 
Laatst bewerkt:
Veel spannings verlies is te wijten aan oude en gecorrodeerde bedrading. Wat gezegd is, spanning meten aan het begin van de 6 polige connector om zo uit te sluiten dat het ligt aan de bedrading/connectoren.
 
Vanmiddag even bezig geweest met de CB400F. Alle stappen gevolgd uit de manual, aangevuld met de stappen van VonDutch.
om te beginnen kan je het beste eerst spanning meten op de 6 polige connector van de gelijkrichter.
Zonder verlichting bij 4000rpm eerst de gelijkspanning op de rode en groene/zwarte draad .
dan wisselspanning tussen de gele draden, tussen 1 en 2, tussen 2 en 3, en tussen 1 en 3.
(wissel) spanningen allemaal gelijk binnen 1 V, onbelast gemeten (direct op de bullet connectoren, met bekrachtigde veldspoel), alle combi's rond de 22V bij 4000 rpm. Daarna belast gemeten, dus op de 6-polige connector, bleef er 16V wissel spanning over, ruim voldoende dus.

De gelijkspanning op deze connector (tussen rood en groen/zwarte draad) was ergens tussen de 14,4 V bij 4000 rpm, licht uit. De laadspanning op de accupolen was een keurige 13,4 bij 4000 rpm.

Dit leek allemaal in orde, maar de spanning in de eerdere meting was een stuk lager, ook heb ik de accu ondertussen nog niet aan de lader gehad.

Daarna bij licht aan de gelijkspanning op de accu gemeten bij 4000 rpm, die kwam aanvankelijk niet boven de 12,6 V, maar na een paar keer het licht aan en uit gezet, was er ineens een spanning van 13,5 Volt te meten, dat wil zeggen, tijdelijk, want na een minuut of zo, viel deze weer terug naar de 12,6 V.

Daarna de stroom naar de lampen gemeten, bij een laadspanning van 12,6 V en bij een laadspanning van 13,5 V was deze ongeveer gelijk, zo rond de 3,2 A. Hiermee kon ik (voorlopig) de lichtschakelaar even uitsluiten.

Wat ook opviel, is dat bij het wisselen van 12,6 naar 13,5 V laadspanning, de motor even iets lager in toerental zakte zonder dat ik de gashandel aanraakte. Het leek erop of de spanningsregelaar willekeurig schakelde tussen de twee standen.

De spanningsregelaar uit elkaar gehaald, de contacten schoongemaakt en iets meer ruimte gegeven.

Na een stukje rijden met licht aan bleef de laadspanning nu gelijk bij 4000 rpm, ongeveer 13,5 tot 13,7 volt (meter even op de tank geplakt). Het probleem lijkt verholpen.

Toch maar eens op zoek naar een modernere spanningsregelaar, of een combinatie gelijkrichter / regelaar, want ik denk dat het een tijdelijke oplossing is gezien de ingebrande contacten van de regelaar.

Iedereen bedankt voor het meedenken !
 
Inmiddels 1800 km onder de wielen door waarvan een flink aantal km's in het donker (vroeg in de ochtend) en lijkt het probleem opgelost. De accu wordt opgeladen volgens het boekje, zelfs nog iets beter met licht aan, maar dat komt door de vervanging van een origineel lampje 12 35/35W naar en 12V 25/25W halogeen. Meer licht voor minder (wel iets witter dan het origineel, maar dat is dan maar zo). Inmiddels ook alle contacten nagekeken en ingevet met een di-elektrisch vet. In de winter bouw ik ook wat micro-relais in om de lampen te schakelen, zodat de stroom niet meer over veel contacten heen gaat, die allemaal een overgangsweerstand hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan