supersports400
MF'er
- 17 jan 2023
- 50
- 81
Laatst viel mij op dat de accu van mijn CB400F moeite heeft op spanning te blijven tijdens lange ritten met licht aan. In de manual staan de laadstromen per toerental en licht aan / licht uit wel vermeld, maar niet het verbruik van de veldspoel en de onsteking.
Bij niet lopende motor (contact aan) meet de de volgende waarden tussen de + van de accu en de los genomen accukabel:
- Schakelaar noodstop op uit (dus geen stroom naar de ontsteking) : 2,8- 3,0 A (dit is het totaal van de stroom door de bekrachtigde veldspoel en de signaallampjes voor oliedruk en neutraal)
- Schakelaar noodstop op aan (middenstand, dus stroom naar de onsteking / bobines) : variërend tussen 4,0 en 5,0 A (e.a. afhankelijk van de stand van de contactpunten)
In totaal dus met contact aan, motor uit, loopt er al een stroom van 4 a 5 A. Klinkt dit als bekend ?
Wanneer ik de motor laat lopen met licht uit, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 3 a 4 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbuikers (veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit. De laadspanning komt niet hoger dan 12,9 Volt, ook niet bij hogere toerentallen
Wanneer ik de motor start met licht aan, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 6 a 7 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbruikers (verlichting, veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit.
Moet ik de tabel in de manual nu interpreteren als resulterende stroom die naar de accu loopt ?, dus laadstroom - de stroom door de verbruikers ?
Als dit idd zo is dan snap ik waarom de accu langzaam leegloopt met licht aan, de accu wordt niet bijgeladen bij een toerental onder de 6 a 7 duizend rpm.
Een onbekende voor mij is de (mechanische spanningsregelaar), maar ik ben er nog niet zeker van dat dit het euvel is.
Ook heb ik de weerstand van de veldspoel gemeten, 4,6 ohm, dus goed (moet liggen tussen de 4,5 en 5,0 ohm), Gerekend met de weerstand en de accuspanning van 12,8 V klopt het stroomverbruik van de veldspoel wel. Ook heb ik de weerstand tussen de gele draden van de dynamo gemeten, alles keurig tussen de 0,6 en 0,8 ohm, eventuele afwijkingen onderling zijn mijn inziens te wijten aan de contactweerstand van de pennen en de weerstand in de draden.
Alles is volledig origineel, en dus wel 48 jaar oud. Alle contacten zijn schoon, en zijn goed. verder zie ik ook geen schade aan de draadboom, of verbrande contacten. Accu is een Yuasa loodaccu, en twee jaar geleden vervangen. De druppellader keurt de accu goed na opladen.
Bij niet lopende motor (contact aan) meet de de volgende waarden tussen de + van de accu en de los genomen accukabel:
- Schakelaar noodstop op uit (dus geen stroom naar de ontsteking) : 2,8- 3,0 A (dit is het totaal van de stroom door de bekrachtigde veldspoel en de signaallampjes voor oliedruk en neutraal)
- Schakelaar noodstop op aan (middenstand, dus stroom naar de onsteking / bobines) : variërend tussen 4,0 en 5,0 A (e.a. afhankelijk van de stand van de contactpunten)
In totaal dus met contact aan, motor uit, loopt er al een stroom van 4 a 5 A. Klinkt dit als bekend ?
Wanneer ik de motor laat lopen met licht uit, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 3 a 4 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbuikers (veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit. De laadspanning komt niet hoger dan 12,9 Volt, ook niet bij hogere toerentallen
Wanneer ik de motor start met licht aan, dan begint er pas een laadstroom van 0,5 A te lopen bij 6 a 7 duizend tpm, dit is dus de optelsom van de afgenomen stroom door de verbruikers (verlichting, veldspoel, ontsteking en signaal lampje neutraal) en de afgegeven stroom door het oplaadcircuit.
Moet ik de tabel in de manual nu interpreteren als resulterende stroom die naar de accu loopt ?, dus laadstroom - de stroom door de verbruikers ?
Als dit idd zo is dan snap ik waarom de accu langzaam leegloopt met licht aan, de accu wordt niet bijgeladen bij een toerental onder de 6 a 7 duizend rpm.
Een onbekende voor mij is de (mechanische spanningsregelaar), maar ik ben er nog niet zeker van dat dit het euvel is.
Ook heb ik de weerstand van de veldspoel gemeten, 4,6 ohm, dus goed (moet liggen tussen de 4,5 en 5,0 ohm), Gerekend met de weerstand en de accuspanning van 12,8 V klopt het stroomverbruik van de veldspoel wel. Ook heb ik de weerstand tussen de gele draden van de dynamo gemeten, alles keurig tussen de 0,6 en 0,8 ohm, eventuele afwijkingen onderling zijn mijn inziens te wijten aan de contactweerstand van de pennen en de weerstand in de draden.
Alles is volledig origineel, en dus wel 48 jaar oud. Alle contacten zijn schoon, en zijn goed. verder zie ik ook geen schade aan de draadboom, of verbrande contacten. Accu is een Yuasa loodaccu, en twee jaar geleden vervangen. De druppellader keurt de accu goed na opladen.
Laatst bewerkt: