Stuur inkorten

Wilco40

MF'er
29 sep 2022
55
48
Hallo, ik zou een triumph tiger 900 willen kopen, kom er echter achter dat het stuur 94 cm breed is en dat dat niet lukken met mijn schuurdeur, het stuur van mijn huidige motor is 84 cm en dat gaat nog net door te "zigzaggen" om het zo maar te noemen.
Nou zal het wel een domme vraag zijn maar is een stuur in te korten en zoja wat kan ik dan aan ander rijgedrag verwachten?? Of is een nieuw en korter stuur een beter idee?
Ook zou ik wel benieuwd zijn wat dat zou gaan kosten als ik het laat doen.
En nee de deur/kozijn verbreden is geen optie.
Hoor graag jullie ideeën hierover
 
Nee, niet doen. Je stuurgedrag verandert enorm. Dat grote 19" voorwiel vraagt wat kracht om in te sturen, daarvoor heb je een grote hefboom (=breed stuur) nodig.
“Motor is alleen voor sterke mensen met flinke klauwen”. 🤦‍♂️
Inkorten die handel als je alle bedieningselementen kwijt kunt. Motor is zelfs met losse handen te besturen.
 
Je bent de eerste die wat zinnigs zegt
Dan mag hij de beker hebben
1704889578616.png
 
Hallo, ik zou een triumph tiger 900 willen kopen, kom er echter achter dat het stuur 94 cm breed is en dat dat niet lukken met mijn schuurdeur, het stuur van mijn huidige motor is 84 cm en dat gaat nog net door te "zigzaggen" om het zo maar te noemen.
Nou zal het wel een domme vraag zijn maar is een stuur in te korten en zoja wat kan ik dan aan ander rijgedrag verwachten?? Of is een nieuw en korter stuur een beter idee?
Ook zou ik wel benieuwd zijn wat dat zou gaan kosten als ik het laat doen.
En nee de deur/kozijn verbreden is geen optie.
Hoor graag jullie ideeën hierover
Een stuur kan je vaak maar beperkt inkorten, de meeste breedte zit niet in de uiteinden maar het deel tussen de stuurklem en de bedieningselementen, je kan eigenlijk alleen de uiteinden inkorten maar je moet er wel voor zorgen dat alles daarna er nog oppast.

Een nieuw smaller stuur is dan een betere optie, paar gaatjes boren en alles past er weer op, maar dan moet je nog kijken of de lengte van je kabels en leidingen nog een beetje uitkomt en of er niets van het stuur tegen de motor aankomt bij naar links en rechts sturen.
 
Idd was de uiteinden inkorten ook waar aan zat te denken.
Maar gezien de gemengde reacties denk dat het een (heel erg) lange proefrit gaat worden om in eerste instantie gewoon maar uit te proberen of ik hem toch niet de schuur in geprutst krijg.
Dat eerst maar eens proberen ( als het weer beetje mee gaat werken).
Voor nu vast dank aan degene die een serieus antwoord/tips hadden!
 
Als de kabels buitenom lopen en niet binnendoor stelt het helemaal niets voor ,begin je met eerst aan beide kanten met 3 cm afsnijden met een pijpen snijder,dan win je al 6 cm
Of je haalt er in 1 keer 5cm af.
Als de kabels binnendoor lopen wordt het wat lastiger en moet je waarschijnlijk nieuwe gaten boren
 
“Motor is alleen voor sterke mensen met flinke klauwen”. 🤦‍♂️
Inkorten die handel als je alle bedieningselementen kwijt kunt. Motor is zelfs met losse handen te besturen.
Een motor is niet met losse handen te besturen. Ooit van countersteering gehoord? Wat je stelt is onzin.

Van mij mag TS best zijn stuur inkorten, maar stuurgedrag zal zeker veranderen. En ik weet zeker dat er slechter van wordt. De vraag is: hoeveel slechter?
 
Idd was de uiteinden inkorten ook waar aan zat te denken.
Maar gezien de gemengde reacties denk dat het een (heel erg) lange proefrit gaat worden om in eerste instantie gewoon maar uit te proberen of ik hem toch niet de schuur in geprutst krijg.
Dat eerst maar eens proberen.

Als je een drempel onder de deur hebt.
Regel dan een plankje.
Dan kan je de motor rustig naar binnen duwen.
Hoe breed is de deur eigenlijk?
Dat je huidige motor met 84 cm al lastig is.
 
Het sturen zou wat zwaarder gaan,maar waarom hebben alle race motoren een smal stuur?
Race machine,s komen echt wel lekker de bocht om hoor
Ik had op mijn 1340cc Harley ook een smal drag stuurtje en die ging prima de bocht door,en dan had ik ook nog een breed voorwiel
 
Het sturen zou wat zwaarder gaan,maar waarom hebben alle race motoren een smal stuur?
Race machine,s komen echt wel lekker de bocht om hoor
Ik had op mijn 1340cc Harley ook een smal drag stuurtje en die ging prima de bocht door,en dan had ik ook nog een breed voorwiel
niet enkel de breedte van het stuur bepaald het stuurgedrag. er is ook nog zoiets als geometrie.
Een motor is niet met losse handen te besturen. Ooit van countersteering gehoord? Wat je stelt is onzin.
LOL
nog nooit gehoord van gewichtsverplaatsing ? nog nooit een fietser zonder handen een bocht zien nemen ?
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet gewoon een motormover kopen, onder het voorwiel plaatsen en het stuur zover mogelijk naar één kant draaien?
Het blijft natuurlijk wel klote(n) om dat telkens te herhalen, maar een betere oplossing dan je stuur inkorten lijkt me.
 
Ik heb het zelf ook gedaan aangezien het stuur van mijn Capo bijna 100cm is, maar i.p.v. inkorten wel een ander korter stuur gekocht (85cm).

En nee met rijden merk je daar helemaal niets van, wat je wel moet overwegen is dat er bijna bij elk merk wel gaten in het stuur zitten om div. zaken te vergrendelen en meeste motoren van dit type de nodige bediengings elementen hebben, dit moet dus wel allemaal gaan passen voor de knik in je stuur begint.

Ook de montage van je stuurgewichten kan een rol gaan spelen, genoeg zaken om rekening mee te houden dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan